Paard panikeert, tips gevraagd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Paard panikeert, tips gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 16:22

Ik heb sinds maandag een nieuw westernpaardje (merrie van 9jaar) Dixie, een rustige en snellerende meid.
Mijn huidige merrie van 16, Lya, is vrij dominant en heeft jaren alleen hier op de weide gestaan.

De introductie maandagavond verliep goed: allebei in de paddock /weide en elk hun eigen stuk, gescheiden door een draad. 's Avonds naast elkaar op stal.
Dinsdag nog even apart en aangezien ze beide netjes rustig stonden te eten naar elkaar, na een uurtje bij elkaar gelaten.
Lya deed bij het snuffelen 1 keer 'Iiiiieeeh' en ging even kort rechtstaan, en toen was alles uitgeklaard.
Sindsdien wijken ze niet meer van elkaar.
's Nachts staan ze nog apart op stal.

Ik ben nu al 2 dagen bezig met hen af en toe uit de weide te halen en apart vast te maken en te borstelen.
Dixie doet dit nu al erg goed en komt gewillig mee, staat netjes stil... Maar Lya blijft zo dicht mogelijk.

Wanneer ik Lya apart probeer te nemen, op de plaats waar ze al jaaaaren hier thuis gepoetst wordt, panikeert ze helemaal, ook al staat Dixie vlakbij. Ze trekt in paniek heel erg aan het touw en blijft dit doen... Ik vind dit erg gevaarlijk en weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken.

Gisteren heb ik Lya op stal gezet, omdat ik met Dixie met de trailer moest gaan lessen. Na het opladen (wat ze netjes doet uit zichzelf - heerlijk braaf ook bij het lessen, enkel wat stress op de trailer), heb ik haar terug op de weide gelaten en heeft ze nog een kwartier staan roepen (vertelde mijn vriend).

Lya is gewend van wekelijks groepsbuitenritten te doen en met veel verschillende paarden samen te zijn...

Hopelijk kunnen jullie me tips geven, want ik kan Lya nu enkel op stal poetsen terwijl ze rondjes draait en nerveus is...
Het is altijd een dame geweest met erg veel pit.

(Meer info over waarom Lya al een tijd alleen stond: enkele reacties verder.) :-s
Laatst bijgewerkt door Annekexxx op 17-04-14 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:33

Je introduceert een nieuw paard, bij je andere paard dat NB al jaren alleen staat (hoezo dat eigenlijk??), je paard is werkelijk dolblij om eindelijk weer na al die jaren alleen, nu met een soortgenoot te staan en jij trekt haar na 2 dagen ervan weg en staat raar te kijken dat je paard niet meer van haar nieuwe vriendin wil wijken.
Wat verwacht je nu zelf daarvan eigenlijk????

Had je niet beter even je lessen kunnen uitstellen om even af te wachten hoe de paarden überhaupt met elkaar gaan? Geef ze de tijd (en heb spijt dat je je paard zoveel jaar alleen he bt laten staan als je dit meemaakt, je hart breekt toch als je ziet hoe ze zich meteen hecht aan het nieuwe paard).

Het zijn toch geen nieuwe fietsen of zo.... ben echt oprecht zeer verwonderd hoe sommige mensen toch over paarden (houden) denken 8)7.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:36

Gewoon tijd geven en niet te druk maken. Het is een nieuwe situatie en daar moet je paard aan wennen. Heel normaal. Blijf zelf rustig en je zal merken dat het beter gaat. Mocht dat niet zo zijn dan moet je er wat meer tijd in steken om ze wel rustig te krijgen maar zou ik nu nog niet zo mee bezig zijn.

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:40

Ik denk inderdaad dat het een vrij normale uiting is voor een paard die jaren alleen gestaan heeft. Ik zou ze meer tijd geven om samen te zijn zodat je andere merrie weet dat ze niet meer weg gaat en niet nerveus hoeft te zijn als ze even een uurtje aan het werk moet, alleen.

Het lijkt mij dat ze gewoon verlatingsangst heeft. Paarden zijn kuddedieren en horen niet alleen te staan. Dit trekt wel weer bij, maar echt de tijd geven.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:42

Ik vind het ook niet eerlijk tegen over je paard om haar jaren alleen te laten staan. ik snap uberhaupt niet dat mensen dat doen.

Buiten dat is het idd best logisch dat je paard nu zo heftig reageert. Ze wil niet weg bij de nieuwe merrie.
Dat hinneken is niet zo erg. Als ik met mijn ouwe pony weg ga en ik kom terug heeft mn tuiger zich helemaal nat gelopen...

het is verlatingsangst en best lastig om er af te halen. Ik zou de wei scheiden en de paarden apart houden.
het trainen er van is erg ingewikkeld en kost veel, heel veel geduld....

ik vind het eerlijk gezegd een beetje een gevaarlijke actie. je paard heeft in jaren geen ander paard bij in de wei gehad... logisch deze reactie.

dus, of de paarden scheiden of trainen op verlatingsangst. en pak het goed aan want het kan zeker nog veel erger worden.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 16:59

Ons vorig paard is enkele jaren geleden overleden (op 32-jarige leeftijd, hier thuis). Toen stond Lya alleen, maar ze komt wekelijks in contact (meerdere keren) met andere paarden.
Mijn mama heeft door een medische fout na eenvoudige routine-ingreep, een hersentrombose en nadien hersenbloeding gehad, met een coma, verlamming aan de rechterzijde, geheugenproblemen en afasie tot gevolg...
Zij heeft heel lang gerevalideerd, wat veel extra tijd vroeg van papa (die ook op Lya rijdt) en van mij en mijn broer. Ik ben ook naast hun gaan wonen om hulp te bieden en altijd iemand in de buurt te hebben. In deze periode een nieuw paard introduceren, zou helemaal niet goed geweest zijn, wegens tijdsgebrek. Jammer dat velen onder jullie zo snel oordelen :-(.

Nu alles wat beter gaat, de extra stal opnieuw is ingericht (diende als stockage ruimte voor mijn broer die tijdelijk terug thuis woonde), was het tijd voor een nieuw paardje.
Dixie stond in training en haar een tijdlang niet laten lessen, leek ons niet goed voor de spieren.

Uiteraard geef ik hen veel tijd en heb ik geduld. Als ik een paar keer per dag een van hen uit de weide haal om te poetsen (om hen hieraan te laten wennen), gaat de andere gewoon mee om daarnaast te staan, op een meter afstand. Ik denk niet dat ik hier iets verkeerds mee doe.

Zucht... Ik heb er al spijt van dat ik het hier heb gevraagd...
Ik heb altijd goed voor mijn paardjes gezorgd, ze staan hier op 6 meter van mijn woonkamer, krijgen veel aandacht en worden goed verzorgd.
Je had eens in mijn schoenen moeten staan... :-(

Fransje_70

Re: Paard panikeert, tips gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:21

Ondanks je persoonlijk situatie, die inderdaad zwaar voor je is, blijft het toch een feit dat je je paarden meer tijd moet geven en niet na 2 dagen alweer je nieuwe paard weg moet halen als je toch ziet hoezeer je oudere paard ervan onder de indruk is.
Ook het 'wennen' met weghalen, en je nieuwe paard meteen op de trailer doen en wegrijden voor les, na 2 dagen allemaal veel te snel.
Ik geloof zeker dat je goed voor je paard zorgt, maar een paard zo lang alleen laten staan, nou, dan krijg je dit dus (je had er ook een shetje bij kunnen zetten de afgelopen jaren, die kosten geen kont).

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:33

het is natuurlijk heel erg vervelend wat er allemaal gebeurt is, ook echt knap hoe jij je er doorheen hebt gesleept.
Maar om het in het heden even te bekijken, jou oudere paard heeft nu gewoon even tijd nodig om te wennen aan je nieuwe paard en lekker weer veel sociaal contact hebben.
Inderdaad, shetjes kosten niks en in onderhoud zijn ze ook makkelijk. Maar het is zo gegaan als het gegaan is en daar kan niets meer aan veranderd worden. Ze heeft nu weer een maatje , dat is belangrijk.

Nu moet je alleen proberen om het ontwikkelen van gedragsproblemen te vermijden door het niet juist aanpakken van het gedrag van je oudere paard.
(ontwikkelen van claimgedrag, agressie etc.)
geef ze tijd en alles komt op zn pootjes terecht. Ik zou ze niet te lang scheiden en eerst gewoon laten genieten van elkaar. Lesrijden of in ieder geval grote afstand creëren kun je over een paar weken ofzo ook weer.

verder sterkte met je situatie!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:01

Ik snap je situatie, maar de situatie van het paard is daardoor niet veranderd. Geef het inderdaad de tijd. Negeer het gedrag en geef je oudere paard iets te doen als het alleen is (bijvoorbeeld een voerbal). Dat geeft afleiding en geeft je paard op die manier de tijd om rustig aan de nieuwe situatie te wennen en in te zien dat de vriendin weer terug komt na even afwezigheid.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 19:30

Dank voor jullie begrip.
Mijn pa zag het niet zitten de zorg voor een extra dier erbij te nemen (elk dier wordt ook wel eens ziek).
En wie ben ik om daar op in te gaan, het is en blijft zijn eigendom (weide, stallen en paddock).

Ach ja, hiernet ging het apart nemen erg goed. Lya blijft wel in de buurt staan en houdt alles in de gaten. Maar iedereen bleef rustig.
Ik blijf dit dagelijks enkele keren doen, ze blijven dan in elkaars zicht.
Het lessen was idd vroeg, maar ze hadden me gezegd stilletjes af te bouwen en niet van volle training naar niets te gaan... Ik heb nog geen zadel, dus een van de zadels van mijn instructeur gebruiken, was de enige optie. Hopelijk dit weekend zadel-tijd (hier thuis).

Ik geef hen nu alle tijd om samen te zijn.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 08:26

Even een update: alles gaat al veel beter... Gewoon vaak oefenen met kleine beetjes per keer, heb ik gemerkt.
Rust is bijna volledig weergekeerd. Ze moesten gewoon de nieuwe situatie leren kennen.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:39

Je paard is bang weer alleen te moeten achterblijven. Paarden willen meer dan wat ook samen zijn... inderdaad blijven trainen. Ze moet leren dat haar vriendje echt weer terugkomt. Ik weet dat Machteld van Dierendonk, gedragsdeskundige, hier ook weleens wat over heeft geschreven. Wellicht kun je daar iets over vinden. succes!! Ik weet niet hoeveel mogelijkheden jullie hebben, maar een shetje erbij zou ook kunnen helpen, dan blijft er een vriendje bij haar achter. Nadeel is dat de shet weer alleen blijft als er twee paarden weggaan. Onze fjord blijft er trouwens moeite mee houden, zelfs na jaren en mét een shetje... maar ze gaat niet door het lint, ze maakt zich druk en gilt steeds, maar het is goed te doen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:38

Annekexxx schreef:
Even een update: alles gaat al veel beter... Gewoon vaak oefenen met kleine beetjes per keer, heb ik gemerkt.
Rust is bijna volledig weergekeerd. Ze moesten gewoon de nieuwe situatie leren kennen.

Fijn!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:45

Annekexxx schreef:

Nieuwe routine kan je inderdaad beter meteen doen, zeker in deze situatie. Tijdje laten wennen aan 24/7 aan elkaar plakken en dan gaan scheiden is veel erger en moeilijker. Nu is dit onderdeel van de nieuwe situatie en leert je oudste meteen dat haar vriendin altijd terug komt.