word helemaal gek tijdens voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

prettybritty

word helemaal gek tijdens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:37

Ik heb sinds kort een grote tinker ruin van bijna 3 jaar... Hij is superlief, aanhankelijk, soms een beetje ondeugend maar nooit gemeen en erg leergierig... Totdat.... Er gevoerd wordt... Hij heeft ruim voldoende eten en reageert niet zo wanneer hij zijn hooi krijgt... Hij wordt best nerveus wanneer ik met bijvoorbeeld slobber of iets anders lekkers aankom, ik stuur hem dan naar de andere kant van zijn stal en dan mag hij komen als het in zijn voerbak staat... De ellende begint pas echt als we biks voeren, hij wordt echt helemaal gek, niet boos, maar nerveus, dribbelen, heen en weer springen, loopt bijna door zijn deur heen (gelukkig heb ik een stang erbij) en steigeren... Het werd een tijdje iets minder omdat we wanneer hij gek deed, zijn bovendeur dicht deden en zodra hij stil stond deur weer open en biks gaven... Maarvanavond ging het helemaal mis, hij deed weer gek, ik deed zijn bovendeur dicht maar ipvstil staan steigerde hij zo hoog dat hij met zn benen in zn voerbak terecht kwam die vervolgens finaal af brak... Hij is al enorm maar nog aardig in de groei dus ik houd mn hart vast voor wat er komen gaat.... Heeft iemand tips??

prettybritty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 18:56

Heeft echt niemand tips voor mij?? :(

Renee_S

Re: word helemaal gek tijdens voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:59

Als mijn paard zo zou gaan steigeren zou ik enorm boos op m worden. Met mn stem roepen He! Doe eens normaal idioot! En evt met mn zweep richting m zwaaien. Dit moet j echter nooit doen als je denkt dat ie zou doet uit angst want dan kan het t versterken. Maar als ie t doet uit dominantie zou ik m even goed duidelijk maken wie de baas is.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:03

Phoe als het zo gevaarlijk wordt zou ik het inderdaad ook echt niet accepteren. Maakt niet uit welke emotie het is waaruit hij het doet, maar mijn paard mag mij nooit zodanig in gevaar brengen.
Dat steigeren maakt het wel extra lastig, denk dat je dat gedrag alleen versterkt als je hem een mep verkoopt.. Misschien een hele verwende oplossing, maar als je het er zelf echt niet uit krijgt hem als eerste biks voeren? Zou niet mijn eerste keuze zijn maar dit klinkt wel heel extreem.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:05

haal hem eerst uit de stal 10 min van te voren en zet hem ergens neer waar die niet kan zien dat je biks in zijn bak doet ofzo? en dan later pas in de stal zetten
of zo halster met een schok ding als die iets doet wat niet mag dat die een schok krijgt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:06

Dit gedrag kan idd niet, en daar moet je specifiek ook op gaan reageren, en het hem duidelijk maken dat zoiets echt niet kan.Je moet er weer eerst de rust in krijgen, en tegelijkertijd ook afstand, een veilige afstand, dus respectvol gedrag.
Hier laat het paard heel duidelijk zien dat er onvoldoende respect aanwezig is.
Zeker zo niet blijven voortdoen, maar zo vlug als mogelijk is een ervaren trainer dit mee laten oplossen.
Enkel voortgaan op hier gegeven tips gaat het probleem zeker niet oplossen.
Hou het veilig.

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:12

Eigenlijk beloon je je paard nu omdat hij het voer alsnog krijgt. ik snap dat hij het voer moet hebben. maar net zoals de meeste paarden doen schoppen tegen de deur als er eten komt. Dan krijgen ze eten en dat is voor hun als een beloning. Ik zou boos worden of inderdaad wat hierboven is gezegd hem er eerst uitzetten

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:16

Die van mij doet het ook, lang niet zo heftig en niet met biks, maar wel met de muesli die hij na het rijden krijgt. Zodra hij mij met m'n bakjes ziet lopen flipt hij helemaal door, stampen, trappen, trekken enz.
Dit 'los' ik nu op door eerst alles buiten klaar te maken in een aparte voerbak, hem in zijn stal te zetten en dan die voerbak erin. Dit werkt voor nu goed, weet niet of dit voor jou een oplossing is?
Of inderdaad even hem naar buiten halen, voer erin en er weer in.

prettybritty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 21:46

Iedereen bedankt voor de reacties.... We staan op een kleine pensionstal met 18 paarden, waar we dus met een biks kar voeren... Hij staat in stal 15 dus tijd genoeg om nerveus te worden... Hij dribbelt en draait een beetje tot ze bij de stal naast hem zijn en daar het voerluik open doen, dan duurt het hem blijkbaar te lang of hij is bang dat hij niks krijgt ofzo... We gaan gelukkig volgende week naar de wei en dan heb ik er een paar maanden geen last van en ik hoop eerlijk gezegd dat hij wat relaxter terug komt... Ik heb hem nog maar een maand en bij zijn vorige eigenaar kreeg hij helemaal geen biks dus ik denk dat dat er ook mee te maken heeft... De laatste 2 dagen heeft hij weer niet gesteigerd, alleen nerveus gedribbelt... Dus ik hoop dat hij zelf ook geschrokken is..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:49

idd, afstraffen dat gedrag!
Mijn paard heeft (toen ik haar nog niet zo lang had en we nog niet echt een band hadden) mij bijna een keer omver gelopen omdat er brokken in haar voerbak in haar stal gedaan werden (terwijl ik haar stond te poetsen buiten de stal). Ik kan je zeggen: dit heeft ze maar 1 keer gedaan! Wat was ik boos zeg!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:15

Oew... ik krijg altijd kriebels van tips met zwepen... ieder zijn ding natuurlijk ( EN NEE IK VAL NIEMAND PERSOONLIJK AAN) maar een zweep kan een hulp middel zijn ( ter verduidelijking van een hulp of verlenging van je arm)... ik zou een gespannen paard niet met een zweep bewerken... zelfs niet dreigen met de zweep...

Ik heb een paard wat deed bijten uiteindelijk kunnen corrigeren door hard 'hee!" Te roepen, mn vinger in de lucht te steken ( zoals je bij een kleuter doet die stout is haha) als waarschuwing...
Maar als iets anders voor jou wrrkt is dat ook goed. Het gaat om de intentie en de energie die je in het gebaar legt. Stevig met je voeten op de grond stil staan en echt vanuit je buik die brul geven... ga niet mee bewegen in zijn onrust, blijf zelf zo stevig mogelijk op je plek staan, liefst zo dicht mogelijk ALS VEILIG IS...

Is maar een tip, doe vooral waar jij jezelf goed bij voelt en waar jij ziet dat je jonge paard op reageerd...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:17

Blijkbaar moet hij zijn spanning voor het voeren kwijt. Waarom leer je hem geen kunstje voor het voeren? hoeft niet ingewikkeld te zijn hoor al is het maar flemen. Liever een paard dat 5 minuten staat te flemen tijdens het wachten op voer dan een paard wat 5 minuten staat te schoppen tijdens het wachten..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:40

Ik denk dat je gewoon buiten de stal eens moet gaan werken aan dit probleem.
Zelf heb ik al verschillende paarden van voedselnijd ''af'' geholpen en geloof me er zaten best gevaarlijke bij.
Waarom zet ik af in '' een paard zal nooit af zijn van voedselnijd maar wel op een dusdanige manier zich kunnen gedragen zodat het voor anderen niet gevaarlijk is. (voedsel is overleving)
Bij de 1 is het heel simpel en hoef je maar een vinger op te steken en helaas heb je bij een ander dus wel degelijk een zweep nodig.
Heb je een paard dat niet echt respect voor je heeft door dramt wat je ook doe als die biks in zijn ogen komt dan is een zweep best handig en gebruik hem dan ook hij heeft immers ook geen respect voor jou.

Het handigst is dat als je met zijn 2en ben.
Jij het paard aan de leadrope zodat je ruimte heb om wat te doen
De ander met een schep biks die wat in een emmer oid gooit die in de bak staat.
Negeer elk gedrag zet hem aan het werk, en ga steeds dichter na die bak.
Heb je een kei braaf paard dan mag hij eten.
En dan herhalen en herhalen en herhalen.
Hij leert om te wachten, braaf is eten anders niet.

Ik zou ook zeker geen biks geven in zijn box als hij zich niet kan gedragen dat is nl belonen van ongewenst gedrag.
Opdracht geven dat ze hem compleet moeten negeren met voeren als hij zo doet en als hij rustig is wel wat krijgt en als dat te veel moeite is voor de stalling dan gewoon niks geven.

susanne_heyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:29

als het paard zo raar doet moet je het voer niet geven anders beloon je het foute gedrag, gewoon weggaan.
dus pas voer geven als hij zich weet te gedragen. en dan beetje voor beetje geven als hij rustig is en niet slaan of schreeuwen anders word het erger.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:33

Ik volg

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:57

Geen biks meer geven in de stal is idd ook het eerste wat ik zou proberen. Mijn paard heeft een tijd 's nachts op stal gestaan en dan kregen alle andere paarden biks, behalve hij (had het niet nodig, is een sober ras). Hij kreeg dus ook uitdrukkelijk niet "een handje omdat het zo sneu is dat hij anders als enige niks krijgt". Dat werkt het opgefokte gedrag alleen maar in de hand. Gevolg: als de bikskar langs kwam stonden alle paarden (of ze nou een kilo kregen of een handje) te springen, schoppen tegen de deur, nijdig doen naar elkaar, behalve de mijne. Hij weet dat hij niks krijgt, klaar, geeft een hoop rust. Ik vermoed dat die van jou het ook snel genoeg door krijgt dat zijn gespring voor niks is als hij geen biks meer krijgt op stal. Dan eet hij zijn biks maar op een ander moment, bijvoorbeeld na het werk (als hij het al nodig heeft, veel tinkers kunnen goed zonder).

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:49

Wellicht dat hij helemaal geen biks hoeft te krijgen. Het is een tinker, een sober ras. Normaal hebben ze echt genoeg aan alleen hooi (krijgt die van mij ook en hij is volop in het werk). Misschien dat hij, doordat hij nu opeens extra suikers binnen krijgt, ook zo nerveus is.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 06:30

Ben het met Zandro eens, sober voeren een tinker!
Maar zou je hem niet als eerste zijn bix kunnen geven ipv als 15de?

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:12

Het is niet respectvol als hij zo doet. Maar er zit vast wat achter. Wordt er wel op dezelfde manier gevoerd? en ik zal buiten de stal gaan oefenen.
eventueel kun je er een klikker voor gebruiken

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 16:21

Ik zou ook of stoppen met biks voeren ( als hij die niet perse nodig heeft, hij leert dan vanzelf dat al die moeite voor niets is)

Of pas biks geven zodra hij rustig is. Mijn paard schraapte eerst vaak over de grond zodra ze biks kreeg, maar zodra ik dan stil sta en wacht tot ze stopt, stopt ze ook snel. (in het begin af en toe helpen door euh te roepen als een soort afleiding en hulp)
Dit heeft ze ook ooit geprobeerd door te steigeren, maar toen kreeg ze pas na 15 minuten brok en werd ze voor de poort in de wei door me weg gejaagd. (paard stond in de wei en kreeg brok in de paddock.
Ongewenst gedrag wordt niet beloond met brok, gewenst gedrag (rustig) wel.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:41