Hengst (1 jaar) valt ruin lastig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

Hengst (1 jaar) valt ruin lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 21:48

Hallo,
Ik heb al 7 maand een hengstje (welsh B) en een oldenburger ruin deze heb ik al 1,5 jaar. Ze lopen al enkele maanden samen, maar nu het lente wordt en mijn hengst wat heviger staat valt hij altijd mijn ruin lastig.
Aanvallen doet hij niet echt eerder gewoon lastig vallen. Ik heb de hengst zeer goed in de hand. Hij heeft respect geleerd en weet dat hij moet luisteren.
Hij vertoont dit gedrag alleen als ik mijn ruin borstel of gewoon met hem bezig ben. Dan komt de hengst af en bijt in de achterbenen van mijn ruin. Ook in de zijkant van zijn buik bijt hij. Hij springt er dan ook af en toe eens op. Dit doet hij nu nog maar 2 weken.Nogmaals hij vertoont dit gedrag alleen als ik met mijn ruin bezig ben of eigenlijk alleen maar als ik of iemand anders in de weide is. Anders heb ik hem dit nog niet zien doen. Ik had vroeger een paardentrainer die mij leerde een paard zadelmak te maken (op de juiste manier) en het grondwerk enz. En hij zegt dat dit wss zal verergeren en de hengst zal doorgaan tot hij de ruin op de grond krijgt. Nu vraag ik af of dit waar is en of iemand dit al mee gemaakt heeft.
PS: de hengst wordt niet gecastreerd alleen als dit echt hoog nodig is.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:54

Dit is typisch hengsten gedrag als je het mij vraagt. Onze hengst begon hier ook mee en ging na een tijdje ook proberen te dekken. Eerst kijken hoever hij kan gaan en wie de baas is en dan komen de hormonen. Kan snel gaan. Die van ons is vandaag geruint (Deze maand 2 jaar.) Hij heeft de merrie een paar keer mogen dekken en nu is het klaar, voor het eventueel uit de hand loopt met de streken die hij eventueel zou kunnen uit gaan halen.

StalNollie

Re: Hengst (1 jaar) valt ruin lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:58

alleen als jij je ruin aandacht geeft doet hij dit?
is het mogelijk om je ruin niet in de buurt van de hengst te knuffelen, eventueel extra draadje zetten en als je je ruin gaat poetsen even uit de wei lopen naar het afgezette stuk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:02

Er valt weinig te voorspellen. Het kan gewoon speelgedrag zijn en nooit echt vervelend worden. Maar het kan ook lelijk uit de hand lopen. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met hengsten bij elkaar en in combinatie met ruinen.

Ik zou sowieso een ander plekje opzoeken als je je ruin gaat borstelen, al is het maar voor je eigen veiligheid. Het lijkt me niet fijn om er tussen te staan als er een paar raken klappen gegeven worden.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:07

Misschien hebben jullie gelijk. Ik zie geen agressie (oren plat leggen ofz), het is moeilijk te oordelen op woorden als je het gedrag niet met eigen ogen kan zien. Ik denk dat ik hem in de gaten ga houden en als ik zie dat er agressie aan te pas komt of dat hij feller wordt tegen mijn ruin hem dan te laten castreren. Maar als alles blijft zoals het is of mss vermindert het nog dan vormt het hem geen probleem als ik de ruin ergens anders ga borstelen.
Stel dat hij op zijn 2-3 jaar verergert van zijn karakter maakt dit dan nog uit of ik hem laat castreren of niet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:10

Waarom stuur je je hengst niet gewoon weg bij het borstelen?

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:13

omdat dit agressie uitlokt. Als ik hem weg stuur verergerd het alleen omdat hij gefrustreerd geraakt dat hij wordt uitgesloten en ik niet meer naar hem kijk. Als hij bijt straf ik hem en na 10 min geeft hij het op en gaat dan zelf wat verder staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:02

misty16 schreef:
Aanvallen doet hij niet echt eerder gewoon lastig vallen. Ik heb de hengst zeer goed in de hand. Hij heeft respect geleerd en weet dat hij moet luisteren.

En toch heeft hij geen respect voor jouw als jij met je ruin bezig bent.

Je ruin heeft manieren en zal dus het corrigeren van dit gedrag aan jouw overlaten. Hij heeft immers een andere taak als hij aan jouw vast zit/vast staat.

Jij wil die hengst op dat moment niet in jouw persoonlijke ruimte hebben, maar je stuurt hem ook niet weg. Je laat toe dat hij zichzelf uitnodigd in de kudde van 2 (de ruin en jij), zich daarbij ronduit misdraagt (want ruin kan hem op dat moment niet corrigeren) en de aandacht opeist. Dat is een gat in de opvoeding, grondwerk is niet enkel met hem bezig zijn in de bak, maar ook dat hij afstand houd tenzij jij hem uitnodigd om bij je te zijn. Het is jouw persoonlijke ruimte en de enige die beslist wie daar in mag ben jij.

Ik heb het hier wel eens tijdens het uitmesten met een ruin die dan de kleine weg jaagt om zelf te inspecteren wat ik doe. Die stuur ik dan ook rap weg, want ik beslis wie er bij me mag, ander wegjagen accepteer ik niet.

Er op springen als hallo welkom thuis was rap over. Terugkomende pony in de achteruit zetten is erg effectief :D

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:09

Misty16- Mijn hengst vertoonde ook dit gedrag tegenover mijn ruin. Geef hem nu sinds +-10 dagen monnikspeper=homeopatisch middel. Hij laat nu mijn ruin met rust, ijsbeert niet meer, gilt niet meer zo in de nabijheid van merries. Werkte binnen 2 dagen, misschien is dit wat voor jouw hengst?

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:22

Tamary: daar heb je een punt. Ik heb altijd het gevoel dat ik agressief overkom als ik mijn hengst wil wegsturen. Wat is jouw manier om een paard weg te sturen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:28

joafan2003 schreef:
Misty16- Mijn hengst vertoonde ook dit gedrag tegenover mijn ruin. Geef hem nu sinds +-10 dagen monnikspeper=homeopatisch middel. Hij laat nu mijn ruin met rust, ijsbeert niet meer, gilt niet meer zo in de nabijheid van merries. Werkte binnen 2 dagen, misschien is dit wat voor jouw hengst?

waarom een middel als je ook het gedrag aan kunt pakken?
dit kan ts makkelijk oplossen door leider te zijn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:10

het is idd hoog nodig.
Een hengst hengst laten is vragen om moeilijkheden, dus ben jij eigenlijk de oorzaak van heel het probleem.
Een hengst is gemaakt om te dekken, om hengst te zijn, en jij wil hem rustig bij een ander paard zetten, tjaaa dat is geen hengstengedrag en dus ben jij verkeerd, eigenlijk pest je het dier door hem hengst te laten.
Je geeft hem dus geen rust.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 00:57

misty16 schreef:
Tamary: daar heb je een punt. Ik heb altijd het gevoel dat ik agressief overkom als ik mijn hengst wil wegsturen. Wat is jouw manier om een paard weg te sturen?

Lastig uit te leggen. Het is meer houding, energie en pony's die weten dat ik doorga totdat ze doen wat ik vraag.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 01:06

aeolusnr1 schreef:
het is idd hoog nodig.
Een hengst hengst laten is vragen om moeilijkheden, dus ben jij eigenlijk de oorzaak van heel het probleem.
Een hengst is gemaakt om te dekken, om hengst te zijn, en jij wil hem rustig bij een ander paard zetten, tjaaa dat is geen hengstengedrag en dus ben jij verkeerd, eigenlijk pest je het dier door hem hengst te laten.
Je geeft hem dus geen rust.

Whahahah, dat verhaaltje heb je ook al in een ander hengsten topic neer gegooid, wat een onzin. Mijn hengst staat samen met een merrie en een ruin, beest heeft nergens last van omdat het zijn plek weet.

Ts: gewoon de hengst weg sturen, hij mag niet ongevraagd in jullie persoonlijke ruimte komen, mijn hengstje haalt het niet in zijn hoofd om het te doen. Hij heeft dan ook wel respect voor mij, en mijn ruin en merrie

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 01:12

tamary schreef:
misty16 schreef:

En toch heeft hij geen respect voor jouw als jij met je ruin bezig bent.

Je ruin heeft manieren en zal dus het corrigeren van dit gedrag aan jouw overlaten. Hij heeft immers een andere taak als hij aan jouw vast zit/vast staat.

Jij wil die hengst op dat moment niet in jouw persoonlijke ruimte hebben, maar je stuurt hem ook niet weg. Je laat toe dat hij zichzelf uitnodigd in de kudde van 2 (de ruin en jij), zich daarbij ronduit misdraagt (want ruin kan hem op dat moment niet corrigeren) en de aandacht opeist. Dat is een gat in de opvoeding, grondwerk is niet enkel met hem bezig zijn in de bak, maar ook dat hij afstand houd tenzij jij hem uitnodigd om bij je te zijn. Het is jouw persoonlijke ruimte en de enige die beslist wie daar in mag ben jij.

Precies wat hier gezegd wordt.
Je hengst weet dat de ruin hem op dat moment niet corrigeert dus gaat hij uitproberen.
Daar moet jij dus ingrijpen, hij heeft zich er niet mee te bemoeien. Duidelijk heeft hij niet voldoende respect voor je op dat moment, anders kwam het niet zover.
En dan is hij maar beledigd dat je hem wegstuurt, als hij kalm blijft wachten mag hij er weer bij komen staan MITS hij zich dan ook kan gedragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 01:15

misty16 schreef:

Is het zo erg als je even agressief overkomt? Ik zou het eerder als streng omschrijven, maar ok.
Je hengst gedraagt zich ook agressief, dwingend, eisend, dat moet je met gelijke munt terug geven, anders gaat hij niet naar je luisteren.
De tijd om het hem lief te vragen ben je allang gepasseerd anders zou hij zich niet zo misdragen.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 12:25

Bedankt iedereen voor de tips. En jullie hadden gelijk hij had op dat moment geen respect voor mij. Ik heb mijn houding veranderd voor hem weg te sturen en hij als al heel anders op dat moment. Hij gaat weg wanneer ik het nu vraag. Soms probeert hij nog eens om dichter te komen maar hij wordt direct op zijn plaats gezet en dan gaat hij rustig wat verder grazen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:35

wel zou ik ts als zo'n probleem vaker tegenkomt en het zelf niet weet op te lossen, ervoor gaan kiezen om te castreren.
Een hengst is toch even wat anders, en als je dit probleem zelf al niet op kon lossen wat eigenlijk 'standaard' gedrag is, vraag ik me af of je wel in staat bent en hengst op te voeden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:57

StalNollie schreef:
wel zou ik ts als zo'n probleem vaker tegenkomt en het zelf niet weet op te lossen, ervoor gaan kiezen om te castreren.
Een hengst is toch even wat anders, en als je dit probleem zelf al niet op kon lossen wat eigenlijk 'standaard' gedrag is, vraag ik me af of je wel in staat bent en hengst op te voeden

Inderdaad... Niet vervelend bedoeld hoor, maar als je niet in de gaten hebt hoe je zo'n simpel standaardprobleem kunt oplossen, moet je jezelf afvragen of je in staat bent een hengst op te voeden.
Als je een hengst wil houden, moet je gewoon in staat zijn gedrag in goede banen te leiden, en bijvoorbeeld niet toestaan dat de hengst loopt te klieren bij je ruin als jij er mee bezig bent.
Je antwoord dat die hengst agressief wordt als je hem wegstuurt vertelt mij: hij heeft geen respect voor je...

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 13:31

ik doe dit ook niet alleen. Dit is de eerste keer dat ik een hengstje heb en ieder weekend komt er iemand (die vroeger paarden opeleerde in de cavalerie) en die helpt mij met de taal te kennen en grondwerk enz ook weten wanneer ik moet ingrijpen. Maar omdat ik nu al goed op baan ben wou volgende maand maar eens terug komen om te kijken als ik een probleem heb met de hengst ik die zelf kan oplossen (nog niet dus) Maar je ik leer nog onderbegeleiding en ik leer uit mijn fouten. Soms is het meestal alleen gelegen aan mijn houding (wat dit allemaal niet kan doen)

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:28

Ik denk dat je een hengst best hengst kan laten mits hij jou als leider ziet.
Je moet dus wel bedenken dat hengsten altijd de baas willen zijn. Door erg consequent te zijn en je zelf als leider opstellen zal hij voor minder moeilijkheden zorgen. Zorg dus dat hij inderdaad niet in jouw persoonlijke ruimte komt= zet hem meteen terug.
Ik zou hem ook niet in de benen van je ruin laten bijten e.d. Je moet op zo'n moment even de leider van die 'kudde' zijn en meteen dat gedrag corrigeren. Anders krijg je een heel moeilijk paard...
Toch is het natuurlijk een feit dat ruinen een iets makkelijker leven hebben.