Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
misty16 schreef:Aanvallen doet hij niet echt eerder gewoon lastig vallen. Ik heb de hengst zeer goed in de hand. Hij heeft respect geleerd en weet dat hij moet luisteren.
joafan2003 schreef:Misty16- Mijn hengst vertoonde ook dit gedrag tegenover mijn ruin. Geef hem nu sinds +-10 dagen monnikspeper=homeopatisch middel. Hij laat nu mijn ruin met rust, ijsbeert niet meer, gilt niet meer zo in de nabijheid van merries. Werkte binnen 2 dagen, misschien is dit wat voor jouw hengst?
aeolusnr1 schreef:het is idd hoog nodig.
Een hengst hengst laten is vragen om moeilijkheden, dus ben jij eigenlijk de oorzaak van heel het probleem.
Een hengst is gemaakt om te dekken, om hengst te zijn, en jij wil hem rustig bij een ander paard zetten, tjaaa dat is geen hengstengedrag en dus ben jij verkeerd, eigenlijk pest je het dier door hem hengst te laten.
Je geeft hem dus geen rust.
tamary schreef:misty16 schreef:Aanvallen doet hij niet echt eerder gewoon lastig vallen. Ik heb de hengst zeer goed in de hand. Hij heeft respect geleerd en weet dat hij moet luisteren.
En toch heeft hij geen respect voor jouw als jij met je ruin bezig bent.
Je ruin heeft manieren en zal dus het corrigeren van dit gedrag aan jouw overlaten. Hij heeft immers een andere taak als hij aan jouw vast zit/vast staat.
Jij wil die hengst op dat moment niet in jouw persoonlijke ruimte hebben, maar je stuurt hem ook niet weg. Je laat toe dat hij zichzelf uitnodigd in de kudde van 2 (de ruin en jij), zich daarbij ronduit misdraagt (want ruin kan hem op dat moment niet corrigeren) en de aandacht opeist. Dat is een gat in de opvoeding, grondwerk is niet enkel met hem bezig zijn in de bak, maar ook dat hij afstand houd tenzij jij hem uitnodigd om bij je te zijn. Het is jouw persoonlijke ruimte en de enige die beslist wie daar in mag ben jij.
misty16 schreef:Tamary: daar heb je een punt. Ik heb altijd het gevoel dat ik agressief overkom als ik mijn hengst wil wegsturen. Wat is jouw manier om een paard weg te sturen?
StalNollie schreef:wel zou ik ts als zo'n probleem vaker tegenkomt en het zelf niet weet op te lossen, ervoor gaan kiezen om te castreren.
Een hengst is toch even wat anders, en als je dit probleem zelf al niet op kon lossen wat eigenlijk 'standaard' gedrag is, vraag ik me af of je wel in staat bent en hengst op te voeden