Paard dun in vacht houden zonder te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkivdnberg

Paard dun in vacht houden zonder te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:44

Inmiddels is mijn paardje alweer lekker terug aan het verharen naar dun zomervachtje gelukkig, maar ik heb vaak de vraag gekregen waarom ik mijn paard niet scheer aangezien ze nogal veel zweet... Nou vind ik het zelf ten eerste al erg lelijk en ten tweede is ze in winter al moeilijker dik te houden dus als ze dan ook geen haar meer heeft ben ik bang dat ze nog dunner wordt doordat ze veel energie nodig heeft om zich warm te houden.
Ik heb elk jaar gewoon op tijd de deken erop die ik dan opbouw met het weer mee.
Nu vroeg ik me af of er nog andere manieren zijn om je paard kort in zijn vacht te houden op het scheren en de deken na?

Angela

Re: Paard dun in vacht houden zonder te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:02

Paarden reageren ook op het daglicht dat minder wordt. Als je paard op stal staat, dan zou je speciale (over de top dure) daglicht lampen kunnen overwegen.

Ik denk echter dat het in de dikte van je dekens zit? Met welke dikte begin je bij welke temperatuur, en hoe bouw je dat op?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:12

Angela schreef:
Paarden reageren ook op het daglicht dat minder wordt. Als je paard op stal staat, dan zou je speciale (over de top dure) daglicht lampen kunnen overwegen.

Ik denk echter dat het in de dikte van je dekens zit? Met welke dikte begin je bij welke temperatuur, en hoe bouw je dat op?

Hmm ja dat is weer een beetje teveel van het goede. Nou ze zat niet heel dik in der vacht maar dunner zou fijner zijn natuurlijk. Ik begin met een regendeken na de zomer en zodra het snachts ook kouder was en overdag rond de 12-15 denk ik ging de 200 erop en bij de 8-10 geloof ik de 300. Maar hoe warm het precies was weet ik al niet meer

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:13

Dat zou op zich voldoende moeten kunnen zijn, maar als je paard snel in de vacht schiet zou je al eerder met een zomerdeken moeten beginnen, en opbouwen tot meer als 400 gram als het vriest.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:16

Over de top dure daglichtlampen werken ook niet heiligmakend. Heb op een stal gewerkt waar de hele nacht die lampen aanbleven, maar we toch nog zo'n 10 van de 60 paarden daar moesten scheren. (wel opvallend dat het meestal de paarden ouder dan een jaar of 6 waren) en nee die paarden hadden geen cushing.

Vroeg dekens op leggen werkt het beste, plus wat geluk. Sommige paarden maken nu eenmaal meer vacht aan als een ander, die van mij heb ik al heel vroeg dekens op gelegd vorig jaar en kon die nog 2x scheren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:19

Mijn schoonvader (oude stempel paardenman) heeft zijn tuigpaarden geen deken op maar licht snachts bij met een simpel peertje (50 watt of zo) en zelfs de oudere paarden hebben totaal geen wintervacht.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:20

Vroeg dekens opdoen helpt hier helemaal niets. Lampen aan zou waarschijnlijk beter helpen, maar is niet uitvoerbaar ( pensionstalling). Hou zelf eigenlijk ook niet van scheren, maar kom er toch niet onderuit als is swinters echt wil blijven rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:23

friesam schreef:
Mijn schoonvader (oude stempel paardenman) heeft zijn tuigpaarden geen deken op maar licht snachts bij met een simpel peertje (50 watt of zo) en zelfs de oudere paarden hebben totaal geen wintervacht.

Ik heb dag en nacht het licht aan in de stal, en mijn Fjord had deze winter een vacht waar je u tegen zegt.
Ook mijn rijpaard (met veel bloed) had een volle vacht.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:25

:) Niets zo onvoorspelbaar als paardenvacht zullen we dan maar zeggen!

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:37

Haha ja dat blijkt maar weer, maar helaas is licht bij mij ook niet mogelijk omdat ik op een pensionstal sta :P het is ook niet dat ik niet kan rijden, moet gewoon wat langer uitstappen en dan zweetdekens erop, maar dacht als er nog trucs zijn is dat altijd mooi haha!
Wel moeilijk want als ze stil staat heeft ze t vaak koud en met rijden snel bezweet maar tis ook wel een hete dus daar kan t ook aan liggen

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:45

Brainless schreef:
friesam schreef:

Ik heb dag en nacht het licht aan in de stal, en mijn Fjord had deze winter een vacht waar je u tegen zegt.
Ook mijn rijpaard (met veel bloed) had een volle vacht.

_/-\o_ _/-\o_ :') :') _O- _O-