Eerste keer met de trailer weg, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

drae

Eerste keer met de trailer weg, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:38

Hoi,
Aanstaande zaterdag ga ik voor het eerst met Daarom ergens anders op wedstrijd, dit zal voor haar de eerste keer met de trailer zijn en ik wil het dus voor haar zo soepel mogelijk laten verlopen. Ik zou daarom graag tips willen hebben. Ik zelf heb wel vaker paarden geladen, maar die waren al trailer mak.
Als het niet lukt zijn er mensen op stal die ook op wedstrijd gaan die mij wel willen helpen.

De ponyclub waar ik start is zo'n 7 km verderop, lekker dichtbij dus.
We gaan met de 2paards trailer waar ze dan in haar eentje in staat.
Hooinet zal er in hangen zodat dat 'uitnodigt'. En we blijven vooral rustig!
Ze is aan de hand netjes, soms wat ongeduldig maar als ze eten heeft stopt dit.
De wiki heb ik al doorgelezen en ook al het een en ander uitgehaald, voor als het niet lukt.

Wie o wie heeft nog handige tips voor mij? :)
Dankjulliewel alvast.

edit: beetje verwarrend maar de pony heet Daarom :Y)
Laatst bijgewerkt door drae op 13-04-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rapunzelx

Re: Eerste keer met de trailer weg, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:38

Kun je niet even wat oefenen deze week?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:39

misschien van de week al een keer oefenen met haar? :) dan weet je al een stuk beter wat je zaterdag kan verwachten van het laden en zo nodig nog een aantal keer vaker oefenen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:40

Longeertouw erbij maar pas gebruiken wanneer nodig, schot wegzetten naar de andere kant van waar ze moet staan, dus een soort V vorm naar achter, hierdoor heeft ze meer ruimte.

Eventueel de kant waar ze moet staan tegen de muur zetten waardoor ze er niet langs kan.

Vooral geen probleem ervan maken en zelf doen alsof niks aan de hand is.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:41

Gewoon vd week al de trailer laten zien aan haar, ook met de klep open en dan al paar keer erop en eraf en belonen als het goed gaat.
Ik ben niet zo'n held met laden, maar dit is waar ik aan denk al zou ik voor het eerst gaan :). En zorgen dat je alle tijd hebt, dus een goede planning maken, want stel ze wil er niet op, dat je niet in de stress raakt dat je te laat komt.
Succes en veel plezier op wedstrijd!

drae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:41

Wil dit inderdaad vragen aan de eigenaar. maar aangezien mijn vader de auto van zijn werk die de trailer trekt pas zaterdag beschikbaar is, zal ik dus moeten overleggen hoe we dat kunnen doen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:41

Toen ik de eerste keer wegging ben ik gewoon op een andere locatie gaan rijden, zo had ik de wedstrijdstress niet en konden we alle tijd nemen.

Als ik jou was zou ik van de week nog even oefenen met laden, een rondje rijden en lossen. Scheelt weer stres voor de wedstrijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:42

Indd, even longeertouw bij de hand houden, mocht ze een zetje nodig hebben kan je deze achter haar kont doen en haar zo even erin proberen te 'trekken'.

Zet haar links in de trailer neer als je haar in alleen in een 2 paards vervoert. Schot even opzij doen en eventueel dan de trailer langs een muur zetten maar wie weet loopt ze er wel zo in :).

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:44

Mag ik overigens vragen wat de meeste mensen voor stresspaarden hebben? Toen ik mijn merrie voor het eerst ging inladen stond ik klaar langs de weg, kwam de auto met trailer aanrijden, maakte ik de klep en stang open, paard erop, alles dicht en door. Was ongeveer 40 seconde werk, inclusief open en dicht maken. :+

Paard krijgt niet eens de kans om te denken, het is normaal, klaar.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 20:51

Beloven, trailer zal als het kan (crosshindernissen staan er nog wel eens voor) tegen de muur gezet worden. Zal haar links zetten maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden daar achter?

Moet het tussenschot scheef staan? Heb dit tot nu toe eigenlijk nog nooit gedaan :o

xSlvna, verwacht dat ze wel rustig is, ze loopt altijd fijn mee aan de hand. Ze heb soms wel van die buien dat alles eng is maar goed, hopelijk dat het net zo gaat als bij die van jou dan!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:58

Nee moet niet, doe ik zelf ook nooit voor mijn pony en paard, maar de Shire vind dat fijner, dan heeft die meer inloopruimte en hoeft die geen smal stukje op te lopen, dat vind die namelijk minder fijn.

Weet uit ervaring dat veel paarden langs de trailer willen weg lopen, als je ze links op de trailer zet zal dit dus links langs de trailer zijn (het weglopen), maar als daar een muur is gaat dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:12

Omdat er bij het aanleggen van onze wegen rekening wordt gehouden met mogelijk veel regenval, worden onze wegen aangelegd met een zogenaamde 'tonronding'. Dat betekent dat onze wegen licht aflopen naar de berm. In verband met de stabiliteit van het voertuig adviseren wij dan ook indien je met een paard op pad gaat, dit aan de linkerkant te plaatsen. Zou je het paard rechts plaatsen, dan ga je de zijde extra belasten die toch al iets lager ligt en daardoor neemt de instabiliteit toe.

Even ergens opgezocht ;) Is mij ook verteld met mijn ruiterbewijs.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:14

Ik vind het wel een beetje raar dat je een week van te voren bedenkt dat je je paard nog nooit op een trailer hebt gehad. Oefenen geldt voor alles. Voor wedstrijd én voor traileren.

In jouw geval zou ik zeggen, ga die 7 km onder de man, één stressfactor (wedstrijd) is genoeg op één dag. En plan een dag dat je met je paard het bos in wilt, of whatever, en koppel dat aan die trailerrit.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:19

Ah okey, leuk om te weten!
Nog een vraagje, mijn vader stond bij de vorige pony altijd naast de klep zodat die er, mocht die er af willen, niet af zal gaan.
Maar las ergens dat dit juist voor stress kan zorgen bij een paard. Wat raden jullie mij aan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:22

Ga met Ibbel mee, blijf het bijzonder vinden, vele trainings uren in een paard steken, maar trainingen in het trailer laden worden vaak vergeten en als hij de trailer niet op gaat.. kom je nergens.

Gelukkig zijn er heel veel paarden die er gewoon op of af lopen, maar om daar nou meteen van uit te gaan is ook wel heel optimistisch.

Als je de kans krijgt gaan trainen voor je echt weg moet, anders krijg je helemaal zo'n gestress, wedstrijd, paard wil niet, bijna te laat, moet toch, wil dan helemaal niet meer, moet toch want er is wedstrijd enzovoort. Gaat niet of gaat uiteindelijk en later nog rottiger. Kunt het beter goed voorbereiden.

(en nee, ik heb geen lastposten ik heb er 2 die ik in mijn eentje mee kan nemen en laden en lossen, maar dat is niet spontaan gekomen.)

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:24

[quote="drae"]Zal haar links zetten maar ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden daar achter?/[quote]
Het links laden in een tweepaards trailer wanneer je één paard vervoerd is veiliger.
Alle wegen lopen over de breedte bol met het hoogste punt in het midden van de weg. Zeker op de B wegen kan je dat goed zien en vaak ook voelen. Als je één paard rechts laad in een tweepaards trailer dan komt het zwaarte punt van de trailer op het laagste punt van de weg. Wanneer er iets gebeurd zou de trailer eerder kunnen kantelen in de richting van de berm(vangrail) omdat het zwaartepunt aan die kant zit.

Ik zou toch even proberen te oefenen deze week

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:27

Vind het bijzonder dat jullie trailerladen als trainingswaardig zien. Trailerladen hoort net als een stal, weide, rijbak inlopen dood normaal te zijn. Het is vaak de mens die er een issue van maakt.

Een stal inlopen of een weide inlopen doen mijn paarden gewoon zonder enige training, een trailer inlopen dus ook.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:29

Ibbel schreef:
Ik vind het wel een beetje raar dat je een week van te voren bedenkt dat je je paard nog nooit op een trailer hebt gehad. Oefenen geldt voor alles. Voor wedstrijd én voor traileren.

In jouw geval zou ik zeggen, ga die 7 km onder de man, één stressfactor (wedstrijd) is genoeg op één dag. En plan een dag dat je met je paard het bos in wilt, of whatever, en koppel dat aan die trailerrit.

Denk niet dat ik helemaal duidelijk ben geweest, het is niet mijn pony. Ik kan niet zomaar naar het bos oid gaan.
Dat ik dit topic vandaag aan maak, betekent niet dat ik er niet eerder aan gedacht heb. Eigenaar en instructice heb ik al mee overlegd en verwachten geen problemen, bovendien zullen we rustig de tijd nemen. De rit zal max een kwartiertje duren.
De trailer en auto zijn niet van ons, ookal iets wat oefenen tegen houdt.

Tuurlijk zal ik het proberen te regelen, maar het is lastig in te plannen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:43

xSlvna schreef:
Een stal inlopen of een weide inlopen doen mijn paarden gewoon zonder enige training, een trailer inlopen dus ook.

Dus jouw veulen liep vanzelf aan een touwtje? En wist vanzelf dat het achteruit moest bij een weidehek/boxdeur die naar hem toedraait? Dat train je dus wel degelijk, alleen ben je je daar niet van bewust...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:51

Ibbel schreef:
xSlvna schreef:

Dus jouw veulen liep vanzelf aan een touwtje? En wist vanzelf dat het achteruit moest bij een weidehek/boxdeur die naar hem toedraait? Dat train je dus wel degelijk, alleen ben je je daar niet van bewust...

:D :D _/-\o_ _/-\o_
Alles wat een paard kent/doet is een vorm van training.

drae schreef:
Ibbel schreef:

Denk niet dat ik helemaal duidelijk ben geweest, het is niet mijn pony. Ik kan niet zomaar naar het bos oid gaan.
Dat ik dit topic vandaag aan maak, betekent niet dat ik er niet eerder aan gedacht heb. Eigenaar en instructice heb ik al mee overlegd en verwachten geen problemen, bovendien zullen we rustig de tijd nemen. De rit zal max een kwartiertje duren.

Houdt er maar alvast rekening mee dat je in ieder geval terug moet lopen, maar als het een beetje tegen zit, krijg je je pony thuis al niet geladen!
Er zijn niet zo heel veel mensen die soïstijns de eerste keer een paard laden.

Over de rijkwaliteiten van de chauffeur als factor laten we voor het gemak nog maar even buiten beschouwing........

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:35

Vooral geen zorgrn maken of iets speciaals doen.
Blijf rustig ( o zo moeilijk) en doe rustig.
Hoe enger jij het vindt, hoe enger je paard het zal vinden.

Geen ervaren paardenman/vrouw in de buurt, die je paard wil laden?

Neem ruim tijd, liever veel te vroeg op de wedstrijd, dan stress door tijdsdruk.

Succes

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:42

xSlvna schreef:
Vind het bijzonder dat jullie trailerladen als trainingswaardig zien. Trailerladen hoort net als een stal, weide, rijbak inlopen dood normaal te zijn. Het is vaak de mens die er een issue van maakt.

En dus moet de mens getraind worden om er geen issue van te maken en oefenen. Ik heb het al te vaak mis zien gaan bij mensen die hun eigen zenuwen niet de baas zijn en dat het paard op zo'n moment een negatieve ervaring als 1e ervaring krijgt.

Voor mezelf is het ook geen issue, mijn paard loopt overal in en op. Hij heeft dan ook al jaren ervaring met reizen.

Maar goed de cursussen trailerladen rijzen niet voor niets de grond uit.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:48

Ik ga mee met 'ook voor trailerladen moet je trainen'.

Als het paard nu zaterdag niet op de trailer wil, gaan jullie allerlei trukken uithamen, zoals de longeerlijn erachter (zoals mensen hier al aanraden voor de EERSTE keer) of denken dat je een paard de trailer kan opduwen of trekken.
Want je wil perse naar de wedstrijd, dus er zit druk achter.
Dan veroorzaak je trauma's en kan je zoals half bokt een topic openen 'mijn paard wil niet op de trailer'.
Ik raad je aan van zo al eens enkele topics op te zoeken.

Paarden zijn claustrofobisch, horen de trailer dus echt niet normaal of leuk te vinden.

Sommige paarden maken niks uit nieuwe dingen en lopen zo overal door en in.
Maar ik snap niet dat je het risico wil lopen.
Heb zelf een merrie gehad die door verkeerde acties, jaren moeilijkheden gehad heeft.
Mijn jong paard loopt de trailer op in een drafje, gewoon door conditionering en herhaling en heel veel oefeningen zonder stress.

Half de paardenwereld heeft een trailer, een auto met een trekhaak en een lege trailer lenen kan niet zo moeilijk zijn.
Maar een week op voorhand is alles moeilijk natuurlijk.

Iedereen moet voor zichzelf beslissen, maar ik ben van mening dat het een slecht idee is.

Als je vader een auto van het werk moet lenen en jullie geen trailer hebben, zijn jullie ook niet gewend met levend gewicht te rijden, als de chauffeur wat teveel handelingen doet die een paard zen evenwicht doen verliezen (ook evenwicht houden leren ze door vaak op de trailer te staan), dan krijg je hem al niet meer terug mee na de wedstrijd.
(In de veronderstelling dat je hem er thuis op krijgt).

Trailerrijden is erg moeilijk als je er wil voor zorgen dat een paard zo weinig mogelijk last ondervindt. Wij hebben een camera hangen en na verschillende internationale ritten met de trailer kennen we goed wat de moeilijke bewegingen zijn voor een paard.
Dus niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf (de chaffeur) is het een leerproces als je je paard goed wil vervoeren.

Als ze gewend zijn aan lange ritten maakt het allemaal minder uit. Maar in de beginfases van nieuwe dingen doen ze ervaringen op die ze nooit vergeten.

Nogmaals, niet elk paard reageert even fel of duidelijk op zulke dingen, maar je moet maar 'pech' hebben zulk paard te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:49

drae schreef:

Wat ik wel verrassend vindt is dat de eigenaar toestaat dat iemand met zijn paard, een geleende trailer en geleende auto op wedstrijd gaat, terwijl het paard (kennelijk) trailerladen niet kent en de ruiter/vervoerder (kennelijk) óók nog nooit een paard heeft geladen en/of vervoerd.

Dat is óf een eigenaar die enorm goed van vertrouwen is (zowel in het paard als in de "gebruiker"), óf een verrekte naieve eigenaar, óf een eigenaar die het niets kan schelen, óf een eigenaar die zelf er ook de ballen van af weet... Ik weet niet wat ik enger vind :=

Mijn paard zou ik in ieder geval niet op zo'n manier meegeven aan een bijrijder :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:50

Ts kijk of het mogelijk is om hem deze week een paar keer eten te geven op de trailer. Tijdens voertijd laden met een bakje bix lukt bijna altijd. En als ze een paar keer hebben gegeten op de trailer vinden ze het al een stuk interessanter om er op te gaan. Want voor de meesten is eten toch echt belangrijk.