Na 3 secondes vergeten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette

Na 3 secondes vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 15:45

Heee
Iemand zei laatst dat paarden iets wat ze net hadden gedaan, na 3 secondes vergeten of minder.
Ik vond het een beetje raar, maar goed, mijn vraag is dus

Vergeten paarden iets wat ze 3 secondes geleden hadden gedaan?

Bye bye :)
Juliëtte

Zilfstar

Re: Na 3 secondes vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:48

Yep.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:50

Ik ben van mening dat hun korte termijn geheugen niet zo goed is inderdaad. Een paard kun je niet straffen voor iets wat hij 3 seconden geleden gedaan heeft omdat hij niet beseft dat hij dat gedaan heeft.
Paarden herrineren echter veel hoor! Ik weet wel zeker dat mijn paard na 5 jaar weg te zijn geweest de stal waar hij nu staat(en sommige paarden daar) nog steeds kende toen hij hier terug kwam.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:52

Niet zozeer dat ze het vergeten zijn maar dat ze het verband niet meer kunnen leggen met corrigeren.
Je kan het ook anders zien dat ze heel snel weer verder gaan. Het heeft geen zin om een paard 10 sec later te corrigeren omdat een paard dan alweer "verder" is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:53

Zwartje07 schreef:
Niet zozeer dat ze het vergeten zijn maar dat ze het verband niet meer kunnen leggen met corrigeren.
Je kan het ook anders zien dat ze heel snel weer verder gaan. Het heeft geen zin om een paard 10 sec later te corrigeren omdat een paard dan alweer "verder" is.

Dit inderdaad.

Wat heb ik toch een hekel als mensen een paard pas seconden later corrigeren, arm paard!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:01

Je moet het misschien niet zo heel letterlijk nemen, maar een paard kan alleen maar een verband leggen tussen actie-onmiddellijke reactie.

Stel bijvoorbeeld dat jij eens stout bent geweest en je hebt iets lelijks tegen je mama gezegd. Twee uur later komt je papa naar je toe, zegt dat hij heeft gehoord wat je hebt gezegd en dat je vanavond als straf niet op de computer mag.
Ondanks er twee uur tussen wat je gedaan hebt en je straf zit, ben jij in staat om perfect te begrijpen dat die straf van geen computer komt omdat je een lelijk woord tegen je mama hebt gezegd. En je weet dan ook dat je in het vervolg maar beter op je woorden let.

Een paard daarentegen kan dat niet. Als een paard naar je hapt, jij legt nog even netjes het zadel op de grond dat je toevallig net vasthad en dan plots geef je hem een mep, terwijl hij al lang weer naar iets anders stond te kijken, heeft hij geen idee meer dat die mep bedoelt is voor de hap. Het zal voor hem eerder lijken alsof je hem mept omdat hij naar iets anders stond te kijken. Daarom is het belangrijk om altijd zo snel mogelijk te reageren, en dat geld zeker ook zo voor het belonen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:05

3 seconden is wel heel weinig.
Ik denk dat als een paard jou schopt, je na drie seconden een oplawaai geeft, die echt nog wel weet waarvoor die oplawaai is.
Dat je geen halve minuut moet wachten ok, maar na drie seconden weet een paard het nog wel.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 16:07

Kwanyin schreef:
Je moet het misschien niet zo heel letterlijk nemen, maar een paard kan alleen maar een verband leggen tussen actie-onmiddellijke reactie.

Stel bijvoorbeeld dat jij eens stout bent geweest en je hebt iets lelijks tegen je mama gezegd. Twee uur later komt je papa naar je toe, zegt dat hij heeft gehoord wat je hebt gezegd en dat je vanavond als straf niet op de computer mag.
Ondanks er twee uur tussen wat je gedaan hebt en je straf zit, ben jij in staat om perfect te begrijpen dat die straf van geen computer komt omdat je een lelijk woord tegen je mama hebt gezegd. En je weet dan ook dat je in het vervolg maar beter op je woorden let.

Een paard daarentegen kan dat niet. Als een paard naar je hapt, jij legt nog even netjes het zadel op de grond dat je toevallig net vasthad en dan plots geef je hem een mep, terwijl hij al lang weer naar iets anders stond te kijken, heeft hij geen idee meer dat die mep bedoelt is voor de hap. Het zal voor hem eerder lijken alsof je hem mept omdat hij naar iets anders stond te kijken. Daarom is het belangrijk om altijd zo snel mogelijk te reageren, en dat geld zeker ook zo voor het belonen.

Super goede uitleg, nu snap ik het, bedankt! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:08

Als ik kijk hoe snel paarden iets als clickeren doorhebben en dat een week later echt nog wel weten betwijfel ik die stelling heel sterk :o

Overigens eens met kwanyin!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:10

Die van mij weet heel goed waar hij die mep voor krijgt, ook als hij me 5 seconden vantevoren beet. Het zijn geen vissen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:44

Wanneer je paard je bijt dan is het slim om te gaan werken aan de (her)bevestiging van de rangorde.
Een paard bijt NOOIT een hogere in rangorde.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:57

Een paard heeft een vrij slecht korte termijn geheugen, maar een heel sterk lange termijn geheugen.
Doe daar je voordeel mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:58

troi schreef:
Als ik kijk hoe snel paarden iets als clickeren doorhebben en dat een week later echt nog wel weten betwijfel ik die stelling heel sterk :o

Maar dan ben je bezig met herhaling en dus verplaatsing naar langere termijn geheugen.

Als je letterlijk maar 1 keer click doet en dus absoluut geen herhaling, dan is ie het zo kwijt :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-04-14 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:01

Het korte termijn geheugen kun je nu juist trainen door herhaling, herhaling, herhaling.
Het lange termijn geheugen heeft bij een paard veel met instinct/overleving te maken.
Dressuurtraining is ook herhalen, herhalen, inprenten dus.
Dat is het hele principe van trainen ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:05

terpentijn schreef:
Het korte termijn geheugen kun je nu juist trainen door herhaling, herhaling, herhaling.
Het lange termijn geheugen heeft bij een paard veel met instinct/overleving te maken.
Dressuurtraining is ook herhalen, herhalen, inprenten dus.
Dat is het hele principe van trainen ook.

Maar je hebt juist herhaling nodig om het lange termijn geheugen te bereiken; conditionering zit ook in het lange termijn geheugen namelijk. Dus je traint inderdaad het korte termijn geheugen om het te verplaatsen naar het lange termijn geheugen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:06

Simpelman; Echt bijten heeft hij al jaren niet meer gedaan. (juist omdat hij daar steeds een flinke optater voor kreeg) Knabbelen en velletjes onder het spelen in vrijheid, jazeker dat durft hij nog steeds. Helemaal geen noodzaak om dingen te gaan herbevestigen voor mijn pony, ik bepaal zijn opvoeding als goed genoeg voor mij. En zeker omdat ik regelmatig complimenten krijg omdat hij zo gemakkelijk en beleefd in omgaan is, ben ik niet de enige. Bij een ander paard, andere situatie, andere aanpak.

Maar we gaan offtopic, als een paard na 3 seconden vergeten zou zijn wat hij gedaan heeft zou die van mij dus nog steeds heel gemeen bijten omdat een correctie dan nooit had gekund. Laten we het hierbij en gaan we weer ontopic. :)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:09

troi schreef:

Dit komt omdat je meerdere keren beloond op een goed moment dan onthouden ze dat ze daarvoor iets lekkers krijgen bv, dus dan gaan ze erover denken en onthouden ze het dus. Daarom is het een verschil. Als je te laat beloond dan zullen ze het niet door hebben maar denken ze gewoon 'hee ik krijg wat lekkers'

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:10

vuurneon schreef:
Maar dan ben je bezig met herhaling en dus verplaatsing naar langere termijn geheugen.

Als je letterlijk maar 1 keer click doet en dus absoluut geen herhaling, dan is ie het zo kwijt :=

Uiteraard is conditionering een kwestie van herhaling. Maar om te beginnen moet het paard een kortetermijngeheugen hebben om überhaupt te leren. Een click geef je als directe beloning waarop het snoepje volgt. Moest een paard echter maar 3 seconde kortetermijngeheugen hebben, dan zal die de click en het snoepje nooit als een combinatie zien. Want dan krijg je: *klik* je grabbelt naar een snoepje en *baf* geheugen van het paard is al "gewist". En die weet niet meer waarom die het snoepje krijgt.
Dat is dus niet, een paard kan je leren dat de click en het snoepje bij elkaar horen en uiteraard door herhaling bevestig en versterk je dat alleen maar.
Maar die initiële aanspreking van het kortetermijngeheugen is er dus wel en die is echt wel net iets langer dan 3 seconden. Hoe lang dan precies, dat is nou een leuke vraag.

Edit: omdat het niet heel duidelijk is, lees ik nu. Dit is geen weerwoord op de quote van vuurneon, maar een aanvulling. Anders komt het wat raar over. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:34

In 3 seconden kun je geen paard iets verankerd bijbrengen.

Je kunt een paard wel in 3 seonden een signaal geven. Aleen door herhaling van ditzelfde onder dezelfde omstandigheden kun je het paard iets leren.

Via het korte termijn geheugen train je een paard. Tot het een atomatiscme is, tot het 'verankerd is: onderdeel van zijn of haar reactie/gedragspatroon.
Het lange termijn geheugen gaat spreken als er kwestie is van instinctief, wezenseigen gedrag.
Zo krijg je bijv. dat een paard tientallen keren blihjft wegspringen of schrikken bij een bepaald object (hoek van de bak, steen langs de kant van de weg... whatever).
Daar spreekt het paard z'n overlevingsinstinct.
Het is vele malen moeilijker om dat te doorbreken. Dat is namelijk een kwestie van iets anders (ander gedrag) er voor in te plaats "aan te leren". Het instinctmatige is van oorsprong zo sterk (begrijpelijk: een paard is van oorsprong een PRROIdier) dat het nog niet meevalt daar een andere "inprenting" voor in de plaats te zetten.

Ook is het zo dat paarden vele jaren lang elkaar, hun eigenaren en de daarbij behorende behandelingen blijven onthouden... dat is omdat dat belangrijk is voor hun overleving, althans, instinctmatig ervaren zij dat zo.
Daarom onthoudt een paard ook de route die hij/zij loopt.
Ook al heeft-ie die maar eenmaal gelopen.
De weg naar stal is altijd belangrijker voor een paard dan het uitje van stal weg.
Dat is niet individueel, zo zit het dier paard van nature (!) in elkaar. Hieruit volgt dat je ook vaker hoort dat paarden beginnen te "rennen" op weg naar stal (de terugweg) en even zo vaak hoort dat paarden "niet van stal weg willen" (steegs, noemt men dat dan).
Maar 't is niet zo'n raadsel... het is des paards.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:32

3 seconden weet ik niet. bij een kat is dat geloof ik 4 seconden(altijd heel grappig om te zien dat zij vaak een activiteit maar 4 seconden kunnen uitvoeren, dan om zich heen kijken van 'huh' en dan weer doorgaan met wat ze deden:P

Maar het is wel zo dat je een paard na een paar seconden niet meer kunt straffen. ze kennen emoties als schuld gevoel niet(ook al wijzen wij mensen die emoties vaak toe aan dieren als ze heel schuldig kijken)..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:39

Paarden hebben niet echt een goed korttermijn geheugen. Zo moet je ook niet boos blijven op je paard.
Fout is foei en dan weer blij :).

Maar ze herinneren dingen wel.
Als ik ergens rij, waar 2 hondjes zijn is het al gelijk snuiven en liefste als een idioot weg willen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:33

3 seconden is wat overdreven denk ik. ik had een knaapje hier die in het begin van de wandeling vervelend was, ik kon hem buiten niet straffen want dan trok hij zich los (ik heb geen kracht wegens ziekte). Dus als we 2 - 5 minuten later in de box kwamen rende hij als een idioot erin en ging achter in de hoek staan. Was hij echter gewoon braaf geweest, dan liep hij op zijn gemakkie de box in en bleef gewoon bij me. Dus 2 minuten moeten ze zeker wel kunnen halen :Y) Ik strafte hem niet overigens, hij liet immers al duidelijk blijken zich bewust te zijn van zijn fout, dat was dan ook afdoende voor mij.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:35

Ik weet niet precies na hoeveel seconden/minuten ze het zijn vergeten, maar ik weet wel dat het geen zin heeft om na een paar minuten nog boos te worden op je paard omdat hij iets verkeerd deed. Je moet echt werken volgens actie-reactie en weer verder gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:42

Een paard heeft een goed geheugen. Als hij tijdens een buitenritje wordt aangereden door een tractor zal hij dat NOOIT vergeten. Dit hoef je niet te herhalen :+ en is hij desondanks niet vergeten na drie seconden. Waar het om gaat is dat een paard in het HIER en NU leeft en dus niet bezig is met wat er in het verleden gebeurt is (tenzij hij daar ineens mee geconfronteerd wordt, maar dan is het weer heden).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:43

Zwartje07 schreef:

Ik had het niet beter kunnen verwoorden :j