Iemand zei laatst dat paarden iets wat ze net hadden gedaan, na 3 secondes vergeten of minder.
Ik vond het een beetje raar, maar goed, mijn vraag is dus
Vergeten paarden iets wat ze 3 secondes geleden hadden gedaan?
Bye bye

Juliëtte
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Zwartje07 schreef:Niet zozeer dat ze het vergeten zijn maar dat ze het verband niet meer kunnen leggen met corrigeren.
Je kan het ook anders zien dat ze heel snel weer verder gaan. Het heeft geen zin om een paard 10 sec later te corrigeren omdat een paard dan alweer "verder" is.
Kwanyin schreef:Je moet het misschien niet zo heel letterlijk nemen, maar een paard kan alleen maar een verband leggen tussen actie-onmiddellijke reactie.
Stel bijvoorbeeld dat jij eens stout bent geweest en je hebt iets lelijks tegen je mama gezegd. Twee uur later komt je papa naar je toe, zegt dat hij heeft gehoord wat je hebt gezegd en dat je vanavond als straf niet op de computer mag.
Ondanks er twee uur tussen wat je gedaan hebt en je straf zit, ben jij in staat om perfect te begrijpen dat die straf van geen computer komt omdat je een lelijk woord tegen je mama hebt gezegd. En je weet dan ook dat je in het vervolg maar beter op je woorden let.
Een paard daarentegen kan dat niet. Als een paard naar je hapt, jij legt nog even netjes het zadel op de grond dat je toevallig net vasthad en dan plots geef je hem een mep, terwijl hij al lang weer naar iets anders stond te kijken, heeft hij geen idee meer dat die mep bedoelt is voor de hap. Het zal voor hem eerder lijken alsof je hem mept omdat hij naar iets anders stond te kijken. Daarom is het belangrijk om altijd zo snel mogelijk te reageren, en dat geld zeker ook zo voor het belonen.
troi schreef:Als ik kijk hoe snel paarden iets als clickeren doorhebben en dat een week later echt nog wel weten betwijfel ik die stelling heel sterk
Overigens eens met kwanyin!
terpentijn schreef:Het korte termijn geheugen kun je nu juist trainen door herhaling, herhaling, herhaling.
Het lange termijn geheugen heeft bij een paard veel met instinct/overleving te maken.
Dressuurtraining is ook herhalen, herhalen, inprenten dus.
Dat is het hele principe van trainen ook.
troi schreef:Als ik kijk hoe snel paarden iets als clickeren doorhebben en dat een week later echt nog wel weten betwijfel ik die stelling heel sterk
Overigens eens met kwanyin!
vuurneon schreef:Maar dan ben je bezig met herhaling en dus verplaatsing naar langere termijn geheugen.
Als je letterlijk maar 1 keer click doet en dus absoluut geen herhaling, dan is ie het zo kwijt
Ik strafte hem niet overigens, hij liet immers al duidelijk blijken zich bewust te zijn van zijn fout, dat was dan ook afdoende voor mij.
en is hij desondanks niet vergeten na drie seconden. Waar het om gaat is dat een paard in het HIER en NU leeft en dus niet bezig is met wat er in het verleden gebeurt is (tenzij hij daar ineens mee geconfronteerd wordt, maar dan is het weer heden). Zwartje07 schreef:Niet zozeer dat ze het vergeten zijn maar dat ze het verband niet meer kunnen leggen met corrigeren.
Je kan het ook anders zien dat ze heel snel weer verder gaan. Het heeft geen zin om een paard 10 sec later te corrigeren omdat een paard dan alweer "verder" is.