Scheefheid bij ruiter, tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Scheefheid bij ruiter, tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 23:45

Hey!

Ik had graag tips en advies van jullie gehad ivm scheefheid bij de ruiter. Ik heb al wat op Bokt gezocht, en daar zag ik verschillende dingen staan (oa centered riding, osteopaat, fysiotherapeut enz). Maar ik vraag me nu af wat het beste is.

Ik ben al heel mijn leven scheef, dus mijn scheefheid komt niet door een val of zo. Ik heb een beenlengte verschil van 1,5cm, mijn bekken staan duidelijk scheef en daardoor is mijn rug ook helemaal scheef. Ik vind dat ze vroeger (toen ik nog klein was) te weinig hier aan gedaan hebben. Ik ben naar een dokter gegaan die elk jaar controleerde of mijn rug en mijn beenlengteverschil niet verslechterde, want anders moesten ze ingrijpen. Nu is dat nooit verslechterd, maar ik ben daar een aantal jaar naartoe geweest en uiteindelijk is mijn rug en beenlengteverschil nog steeds hetzelfde en heb ik er toch last van.
Als ik gewoon wandel, loop ik al scheef. Dus als ik paardrijd, zit ik ook scheef natuurlijk. Mijn instructrice zegt dat ik soms zelfs bijna naast mn zadel zit in plaats van in het midden, maar voor mij is naast mijn zadel, in het midden. Ik merk dat mijn paard hier ook last van ondervindt.

Ik ben op eigen initiatief een aantal keren naar een osteopaat geweest en het probleem uitgelegd, maar ze hebben enkel mijn rug wat losgemaakt. Daar ben ik uiteraard niet veel mee, aangezien het probleem in mijn bekken zit.

Hierbij mijn vraag wat ik hieraan kan doen. Osteopaat, fysiotherapeut, centererd riding (en helpt dit dan echt? Ik bedoel maar, mijn lichaam is scheef, gaat een rijmethode dit dan kunnen oplossen?)? Gaat dit me helpen? Ik verwacht niet dat mijn bekken helemaal recht gaan komen, mijn benen terug gelijk gaan zijn en mijn rug recht wordt, maar ik wil oefeningen of iets waarmee ik dit probleem toch kan aanpakken.
En als jullie een osteopaat of fysiotherapeut aanraden, kunnen jullie me dan ook zeggen wie? Anders kom ik straks weer terecht bij iemand die mijn rug een paar keer kraakt, maar dat helpt niets. Ik woon in Belgie (dus liefst iemand van hier), maar als jullie goeie mensen kennen in Nederland, dan wil ik ook wel tot daar komen als het mij zou helpen.

Alvast bedankt :)

MataHari13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:59

Je kan kijken of een Orthomanuele therapeut je kan helpen. Ik had ook mijn bekken scheef staan ( door ongelijke benen en val van paard ) en daardoor kon ik ook niet meer recht op mijn paard zitten. Ik knikte in bij mijn heup. Nu ben ik naar een orthomanueel therapeut geweest en hij heeft me recht gezet. En sinds ik weer helemaal recht sta, zit ik ook weer goed op mijn paard.
Ik woon in Noord Nederland, dus ik kan je niet helpen met het zoeken naar een goede. Maar als je meer informatie wil kan je altijd even kijken op www.solidmovement.nl, hier wordt uitgelegt wat een orthomanuel therapeut doet.
Ik hoop dat het voor jouw ook snel beter wordt.

Angela

Re: Scheefheid bij ruiter, tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:51

Ga eens langs bij Anne Muller van Akasha Rijkunst. Op de site staan trouwens ook coaches die in Belgie werken. Ze kan heel goed bepalen of je scheef bent, of dat je je scheef maakt. Ze kan aangeven welke oefeningen voor je helpen, en je echt vooruit helpen. 1 priveles kan al een wereld van verschil maken :j

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:52

Zelfde probleem, dus ik lees mee! (Ook scoliose patient)

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:57

Ik had hetzelfde probleem. Allerlei artsen en therapeuten, het verschil bleef. Uiteindelijk heb ik baat gehad bij Ceasar therapie. Ik weet natuurlijk niet of het jou ook zou helpen, maar je kunt zeker eens informeren.

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:53

Één van je beugels heel kort (3 gaatjes korter dan de andere beugel). Welke ligt aan je heup, gewoon ff uitproberen. Na een paar keer dit zo oefenen zou al wat moeten helpen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:57

Waar woon je? Ik ga in Belgie naar een hele goede chiropractor (sinds kort, ben al jaren katsscheef) die me eigenlijk in relatief korte tijd al een heel stuk rechter heeft gemaakt en ik weet ook een aan te raden CR instructrice die me erg geholpen heeft maar het moet voor jou natuurlijk ook aan te rijden zijn ;)