paard stopt voor zijn stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_hektor

paard stopt voor zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 22:08

heey allemaal,

daarstraks ging ik mijn pony terug doen naar zijn stal en ik kwam aan bij de stal en hij deed een beetje vreemd voor de ingang stoppen en hele tijd met zijn voet schrapen en heb er is over nagedacht en hij doet dit wel vaker hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :) alvast bedankt !! x

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:14

Misschien wil die naar binnen :')

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:49

Unicorn_xX schreef:
Misschien wil die naar binnen :')

maar hij wilt niet naar binnen hij stopt gwn een meter ervoor :)

LOLA__HORSES

Re: paard stopt voor zijn stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:25

loopt hij er helemaal niet in? hoe is hij er uiteindelijk wel in gegaan?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:28

Staat je pony op de wei? Paarden zijn gek op het jonge gras en willen het liefst blijven eten. Mijn paard doet ook altijd moeilijk in het voorjaar :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:31

Vanuit de volle zon een donkere stal inlopen, kan spannend zijn.
Mogelijk ziet je pony dan even niets/weinig.

lolifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:02

Of heeft je pony zich een keer gestoten toen je hem een vorige keer hebt binnen gezet? En als zijn vriendjes nog buiten zijn, dan wil hij daar waarschijnlijk liever bij zijn. Is het alsnog gelukt om hem binnen te zetten?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:27

Het kan ook nog zo zijn dat hij de doorgang eng vind. Ik heb een vreselijk claustrofobisch paard en hij haat kleine doorgangen. Een standaard stalopening vind hij echt te klein om prettig doorheen te gaan. Hij stopt dan ook.
Hoe gaat hij zn stal in als hij wel gaat?

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:10

LOLA__HORSES schreef:
loopt hij er helemaal niet in? hoe is hij er uiteindelijk wel in gegaan?

als ik iets lekkers neem en dan heem zoo lok maar hij staat op een wei met daaraan een stal aan en ik rijg hem tot aan de deur en dan sopt hij en begint met zijn voet te schrapen

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:11

Sjira schreef:
Staat je pony op de wei? Paarden zijn gek op het jonge gras en willen het liefst blijven eten. Mijn paard doet ook altijd moeilijk in het voorjaar :)

maar ik krijg hem wel tot aan de deur ;)

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:12

senna21 schreef:
Vanuit de volle zon een donkere stal inlopen, kan spannend zijn.
Mogelijk ziet je pony dan even niets/weinig.

zou het mogelijk zijn dat hij gwn niet goed ziet want ik ging de eerste keer wandelen en ik wou zo een kuiltje over zeg maar en daar durfde hij ook niet over ik denk dat hij problemen heeft met zijn zicht fzoo zou dit kunnen??? :)

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:14

Zwerte schreef:
Het kan ook nog zo zijn dat hij de doorgang eng vind. Ik heb een vreselijk claustrofobisch paard en hij haat kleine doorgangen. Een standaard stalopening vind hij echt te klein om prettig doorheen te gaan. Hij stopt dan ook.
Hoe gaat hij zn stal in als hij wel gaat?

een beetje doorgezakt en in een hele snelle stap ;) :) maar hij ging er vroeger wel door maar hij heeft even bij iemand anders gestaan met een grotere stalopening en dan is hij terug naar daar gegaan en dan kreeg hij dit ;)

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:16

lolifantje schreef:
Of heeft je pony zich een keer gestoten toen je hem een vorige keer hebt binnen gezet? En als zijn vriendjes nog buiten zijn, dan wil hij daar waarschijnlijk liever bij zijn. Is het alsnog gelukt om hem binnen te zetten?

goh niet dat ik weet eigenlijk... maar hij wilt ook niet meer binnen :( uitendelijk krijg ik hem wel binnen met een stukje wortel, appel,... :/

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:18

Misschien wil hij gewoon niet naar binnen en vindt hij het buiten wel lekker met dit zonnetje {:}

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:23

gemma92 schreef:
Misschien wil hij gewoon niet naar binnen en vindt hij het buiten wel lekker met dit zonnetje {:}

maar hij wilt ook niet naar buiten... :( maar hij heeft ook problemen met op de van te gaan als het voorste deurtje NIET open is en hij precies in een DONKER gat moet gaan... miss zijn jullie daar iets meer mee want ik ben ten einde raad :(! x

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:10

Klinkt toch als 'normale' claustrofobie. Niet zo raar voor paarden, aangezien ze van nature op de steppes horen te lopen. Een kleine afgeschermde ruimte kan heel erg eng voor ze zijn.
De oplossing zit dan in 1 woord: vertrouwen. Hij moet jou als leider accepteren en dus van jou kunnen leren dat die ruimtes en doorgangen niet eng zijn. Vooral zelf altijd kalm blijven, blijf uitstralen dat jij er niks engs aan vind en probeer de stal positief te maken. Voer geven, aandacht, maar net waar hij het meeste om geeft.

Ik heb zelf dus zo'n angsthaasje. Zelfs zijn open schuilstal, met aan beide zijdes openingen, vermijd hij het liefst. Als hij naar binnen gaat is dat ook met een zeer snelle stap, met de staart tussen de billen geknepen. Hij heeft een winter lang 'snachts op stal gestaan, maar gewenning? Nee hoor, hij schijt nog steeds uit angst de stal onder. Nou is hij sowieso wel een lastig geval en heb ik geleerd dit van hem te accepteren. Inmiddels is onze band zo goed dat hij me echt wel braaf volgt, maar het blijft wel met angst en stress.

Wat betreft de trailer (neem aan dat je dat bedoeld met 'van'?) wat is er mis met het deurtje open zetten? Als hij op die manier wel durft, dan is dat de oplossing toch? Als mens gaan we ook niet graag een klein donker hok in, waarom moet een paard dat wel durven?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:21

Waarom niet gewoon naar het paard luisteren. Niet de stal meer in. By all means, het zijn steppedieren en claustrofoben en als ze dan aangeven niet in een donker hol te willen dan negeren wij dat gewoon, omdat het niet in ONS straatje past.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:25

Gypsy schreef:
Waarom niet gewoon naar het paard luisteren. Niet de stal meer in. By all means, het zijn steppedieren en claustrofoben en als ze dan aangeven niet in een donker hol te willen dan negeren wij dat gewoon, omdat het niet in ONS straatje past.

Nee, het dier de zin geven is verstandig :j

Ik kan me herinneren dat een paard zijn stal niet meer in wou. Toen kwam er een zweverig persoon die aangaf dat er aardstralen onder zijn stal doorliepen. Andere stallen had ie geen probleem mee. Iets met magische stenen in een glazen pot in de buurt van de stal neerzetten en het was opgelost!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:32

Wat ik al zei, het past niet in jou straatje. Dit is overigens niet zweverig. Een paard op stal zetten is zweverig. Daarvan is namelijk 0 bewijs dat het goed is maar genoeg wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat het niet ok is. Een traditie gebaseerd op gemakzucht en aannames. Goed bedoeld maar helaas de plank volledig misgeslagen.

De meeste paarden laten het allemaal niet zo merken, maar ik heb hier een pony staan nou die laat wel van zich horen. Heel vreemd vinden mensen dat dan. Ik vind dat ze groot gelijk heeft. :D

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:51

Zwerte schreef:
Klinkt toch als 'normale' claustrofobie. Niet zo raar voor paarden, aangezien ze van nature op de steppes horen te lopen. Een kleine afgeschermde ruimte kan heel erg eng voor ze zijn.
De oplossing zit dan in 1 woord: vertrouwen. Hij moet jou als leider accepteren en dus van jou kunnen leren dat die ruimtes en doorgangen niet eng zijn. Vooral zelf altijd kalm blijven, blijf uitstralen dat jij er niks engs aan vind en probeer de stal positief te maken. Voer geven, aandacht, maar net waar hij het meeste om geeft.

Ik heb zelf dus zo'n angsthaasje. Zelfs zijn open schuilstal, met aan beide zijdes openingen, vermijd hij het liefst. Als hij naar binnen gaat is dat ook met een zeer snelle stap, met de staart tussen de billen geknepen. Hij heeft een winter lang 'snachts op stal gestaan, maar gewenning? Nee hoor, hij schijt nog steeds uit angst de stal onder. Nou is hij sowieso wel een lastig geval en heb ik geleerd dit van hem te accepteren. Inmiddels is onze band zo goed dat hij me echt wel braaf volgt, maar het blijft wel met angst en stress.

Wat betreft de trailer (neem aan dat je dat bedoeld met 'van'?) wat is er mis met het deurtje open zetten? Als hij op die manier wel durft, dan is dat de oplossing toch? Als mens gaan we ook niet graag een klein donker hok in, waarom moet een paard dat wel durven?

ja vanaf nu zet ik alles open zodat er gied veek licht binnen kan en het niet meer zo donker lijkt en ja als veulen was hij een heel lastig geval en nu nog hij wilt altijd de baas zijn...
maar toch heel erg bedankt voor de uitleg nu sta ik al weer wat verder :)

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 20:53

iedereen bedankt voor de reacties ik sta nu weer al een stap dichter!!! x ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:56

@Ts: als hij steeds 'de baas' wil spelen, dan ben jij dus nog niet genoeg de leider. Verklaart direct waarom hij stopt bij de stal, jij kan hem nog niet genoeg vertrouwen geven om er toch gewoon door te gaan. Veel blijven oefenen en wellicht wat lesjes grondwerk?

Gypsy schreef:
De meeste paarden laten het allemaal niet zo merken, maar ik heb hier een pony staan nou die laat wel van zich horen. Heel vreemd vinden mensen dat dan. Ik vind dat ze groot gelijk heeft. :D

Same here! Je wil niet weten hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen dat een 'staltraining' voor mijn paard nodig zou zijn. Want stel je voor dat hij ooit boxrust nodig heeft? Alsof ik mn paard die stress aan ga doen voor een zeer kleine kans op een toekomstig probleempje.... Nee hoor, ik besloot gewoon dat mn grote vriend de rest van zn leven buiten mag leven, 24/7. Maar blijkbaar is het vreemd om respect te hebben voor instincten en behoeftes van het paard, in ieder geval zodra het praktisch iets lastiger voor de mens kan worden.

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:04

Hoe is hij met trailerladen?

lolifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:44

Dat maakt al meer duidelijk: dat hij niet in zijn stal wil, maar ook niet eruit. Is hij waarschijnlijk toch een beetje bang voor de nauwe deuropening. Die angst kan hij wel vlug overwinnen hoor, als jij maar duidelijk tegen hem bent. Desnoods met een beetje hulp een aantal keren de stal in en uit. En zorg ervoor dat als hij dat braaf doet, dat je hem dan pas beloont (en niet stiekum lokken met een appeltje, daar gaat hij je nog een keer mee foppen). Overigens kan het wel eens helpen om de pony achteruit in zijn stal te zetten, maar dan moet hij aan de hand wel achterwaarts gaan. Wel goed opletten dat hij recht naar achteren stapt (anders stoot hij zich alsnog). Wellicht dat je hem dan overbluft en dat hij ziet dat het allemaal wel mee valt.
Welke aanpak je ook kiest: wel doorzetten anders wordt het voor je pony onduidelijk (ik bedoel: niet na 10 minuten opgeven en weer buiten zetten, want dat heeft hij ook snel door).

sarah_hektor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 18:22

het is vandaag voor de eerste keer gelukt zonder 1 seconde te denken dat hij wou stoppen dus allemaal zeeeeeeeeer hartelijk bedankt!!!! xx