Tips voor BE rijbewijs gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HavanaLover

Tips voor BE rijbewijs gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 21:55

Mijn vriend en ik zouden graag ons BE rijbewijs afleggen... ZONDER rijschool.
We zouden enorm graag de centjes van rijlessen uitsparen. Natuurlijk, als het echt niet lukt zullen we dat wel doen.

Zijn er mensen die tips knn geven?
Voornamelijk voor het parkeren, maar natuurlijk ook algemeen!

Dikke merci!

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:12

Je hebt toch op zijn minst een rijschool (een lesauto) nodig om het examen af te leggen.
En een paar uurtjes les is toch wel handig om in ieder geval te weten waar ze in het examen op letten.

_Ekenna

Re: Tips voor BE rijbewijs gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:13

Kan je überhaupt wel examen doen zonder enige rijles?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:53

Ik denk dat er weinig rijscholen zijn die zonder lessen met je op examen gaan. Advies wat ik kan geven is een intake doen, zelf heel hard oefenen en dan nog een paar uurtjes les. Het examen bestaat uit meer dan achteruitrijden hè, vergis je niet.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:57

Ik ga met mijn voorgangers mee!
En inderdaad veel oefenen! Theorie die er bij komt is ook best pittig en dat pluk je volgens mij niet zo maar van internet af!
Neem gewoon een paar lesjes zodat je daarna thuis kan gaan oefenen. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:58

Theorie?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:01

Het is bij mij vooral heel veel doen geweest, ze zeiden dat als je goed achteruit in kon parkeren, je vooruit het ook wel kon, dat was bij mij toch helaas wel anders! Ben op een gegeven moment van rijschool veranderd en het toen met een ochtend lessen, plus een uurtje voor het examen uiteindelijk gehaald, zonder les was mij dit echt niet gelukt, veel regeltjes en dingen waar je op moet letten tijdens het examen en in het algemeen... Lessen hoeven echt niet heel duur te zijn, rijscholen hebben soms leuke aanbiedingen, ikzelf had meer dan 200 euro korting, en eerst op examen gaan en dan daarna erachter komen dat het zelf niet lukt kost ook een hoop geld...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:03

Ik weet niet of je van België of Nederland bent, maar hier in België kan je het gewoon zonder rijlessen en rijschool doen. zo heb ik het gedaan.

Ik ben op een oefenterrein geweest waar ze met auto's oefenen. Ergens op internet vind je precies hoe je je oefeningen moet uitvoeren en dat blad heb ik afgedrukt en geoefend. Gewoon oefenen tot je het gevoel hebt dat het je lukt en dan een afspraak maken.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:10

De meeste kosten zijn het examen zelf. Ik heb zelf zon pakket gedaan. Geloof 6 uur les met examen. Heb 2 uur in de ene week gedaan, zodat de lesgever zag hoe ik reed mocht het nodig zijn kon ik tussendoor nog extra les nemen, was het gelukkig niet nodig. Zou toch les nemen, ik reed zelf al met trailer, maar heb er best nog wel bijgeleerd. Daarbij je zal toch examen moeten doen met de combi van een rijschool.
Je moet ook achteruit kunnen parkeren bij een laadstation. Smalle straatjes kunnen rijden (oude binnenstad). Aankoppelen mogen ze je mee helpen en de lesauto had bij mij een vangbek voor de trekhaak. Je moet de kar controleren. Oplooprem door remmen controleren met wegrijden. Aantal meters recht achteruit kunnen.
Was nog wel meer maar dit schiet me zo te binnen.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:16

Ja voordat ik ging rijden op mijn examen moest ik theorie vragen beantwoorden.

Oh ik moest ook bochtjes achteruit rijden links en rechts. Verder idd recht achteruit met de combinatie en hellingproef.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 05:37

je hoeft geen theoriecertificaat te halen maar ze stellen vooraf aan het examen wel theoretische vragen of lading (en het plaatsen van lading), je moet over de papieren wat vragen kunnen beantwoorden en een technische controle kunnen uitvoeren.
Achteruitrijden is natuurlijk belangrijk maar vooruit rijden ook en dan vooral je besef dat je langer en minder snel bent dan met een personenauto en dat je daar ook rekening mee houd mbt fietsers, kruispunten (met meerdere rijbanen), inhalen en uitwijken.
Ik zou gewoon lekker gaan lessen en de kennis die je daar opdoet ook gebruiken in je verdere rijden, ze hebben er niet voor niks een apart rijbewijs aangehangen.
Kijk vooral bij het kiezen van een rijschool naar het slagingspercentage, prijzen zeggen mij niet zoveel. Natuurlijk wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar helaas is al een paar jaar gebleken dat goedkoop vaak duurkoop is, tenminste hier in de regio wel. Als je ziet hoeveel prijsvechters hier zitten en de leerlingen bij reeds gevestigde rijscholen 'wegkapen' maar wel bedroevend slecht presteren waardoor leerlingen na een x-aantal examens dan toch maar kiezen voor een rijschool die wel wet waar ze mee bezig zijn en dan dus nog veel meer geld kwijt zijn. Leuk als je bijna gratis kan lessen maar de combi en instructeur moeten ook betaald worden..

Daaphh schreef:
Ik weet niet of je van België of Nederland bent, maar hier in België kan je het gewoon zonder rijlessen en rijschool doen. zo heb ik het gedaan.

Ik ben op een oefenterrein geweest waar ze met auto's oefenen. Ergens op internet vind je precies hoe je je oefeningen moet uitvoeren en dat blad heb ik afgedrukt en geoefend. Gewoon oefenen tot je het gevoel hebt dat het je lukt en dan een afspraak maken.

Zo werkt het in Nederland (gelukkig) niet..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 05:54

Ik heb een paar weken terug mijn E gehaald na 10 jaar zonder E te hebben gereden.
Ik heb (in friesland) om mij heen gebeld voor prijzen en alle dag cursussen zitten rond de €450,-
Ik heb er 1 losse les voor gehad om te zien wat ik nog bij moest leren en vervolgens 4u plus examen gedaan a €465,-

Je hebt geen theorie nodig, en het gaat hem niet alleen maar om achteruit bochtje/recht-achteruit/achteruit inparkeren voor transport dek enz, maar vooral weer om het vooruit anticiperen met de gedachte van 6 meter aanhang achter je, hoe los je dit op bij rotondes met daarvoor fiets oversteek plaats en voetgangers oversteek plaats.

Wat je op je examen krijgt zijn inderdaad de vragen over de lading, belading, toegestaande massa enz.

Je kunt het in nederland niet zonder een paar lessen doen. Maar trust me.. Je zult ze nodig hebben want ik heb die 10 jaar die ik zonder E-rijbewijs reed weer veel moeten bij leren in spiegels kijken en anticiperen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 05:59

Ik heb ook een combi dag gedaan. Eerst een paar uur les en in aansluiting daarop afrijden.
Er werden erg nuttige tips gegeven die ik zonder de les echt niet geweten had. Bovendien wist hij mij te vertellen waar de examinator extrs op lette.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 06:22

Ik heb via vakantieveilingen zo'n dagcursus met examen gedaan.

Reed wel al een poosje met aanhangers en een teruggekeurde trailer zodat ik met B kon rijden.

Maar ik rij hier in een dorp en moest daar met aanhanger Breda in.
Andere auto en aanhanger dan thuis natuurlijk, automaat ipv schakelen en toch wel erg veel dingen waar je op moet letten.

Ik ben geslaagd, maar zou het geen makkie willen noemen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:05

Als je het idee hebt dat je het zonder lessen wel redt, waarom zoek je dan idd niet een dagcursus via Vakantieveilingen? Helaas heb ik er (voor mijn gevoel) niet heel veel aan gehad, ik kon na de dagcursus nog geen meter achteruit rijden ondanks dat ik zelf al een aantal avonden had geoefend op een parkeerterrein. Vooruit ging redelijk voor mijn idee. Toch ben ik geslaagd, het zegt dus helemaal niets... Ik was voor ruim onder de 200 euro klaar. Dat is volgens mij nog bijna net zo voordelig dan alleen het examen, en dan heb je gelijk een auto etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:24

Via Vakantieveilingen is wel een idee. Ik heb het zelf ook zo gedaan, was nog geen 250 euro kwijt, 5 uur les gehad en examen gehaald. Wel is oefenen aan te raden, anders red je het niet in 1 dag waarschijnlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:28

muppetmayo schreef:
Als je het idee hebt dat je het zonder lessen wel redt, waarom zoek je dan idd niet een dagcursus via Vakantieveilingen? Helaas heb ik er (voor mijn gevoel) niet heel veel aan gehad, ik kon na de dagcursus nog geen meter achteruit rijden ondanks dat ik zelf al een aantal avonden had geoefend op een parkeerterrein. Vooruit ging redelijk voor mijn idee. Toch ben ik geslaagd, het zegt dus helemaal niets... Ik was voor ruim onder de 200 euro klaar. Dat is volgens mij nog bijna net zo voordelig dan alleen het examen, en dan heb je gelijk een auto etc.

Dan had je voor een normaal tarief bij een fatsoenlijke rijschool waarschijnlijk wel leren achteruitrijden. Dat is namelijk hetgene waarvoor bij een goede rijschool de instructeur naast je zit, je dingen leren die je nog niet kan.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:29

Ik weet dat mijn vriend het ooit geprobeerd heeft zonder rijschool. Dan moet je auto en aanhangwagen wel net aan die wettelijke breedte, lengte hoogte voldoen. Hij DACHT dat hij in orde was. Ja niet dus, gebuisd vanwege verkeerde afmetingen maar wel netjes zijn examen kunnen betalen.
Ik heb het behaald met rijschool. Ik zou mezelf in nog geen 100 jaar zien fileparkeren zonder instructies. Ik zeg dus: maak het jezelf niet moeilijker dan het al is. Betaal iets meer, maar dan weet je wel zeker dat je erdoor bent. (Nouja als je het achteruitrijden/parkeren in de les kan zal het op examen ook wel lukken zeker?) En examen op de weg zou normaal vlekkeloos zonder problemen moeten lukken, want dat is toch wel al een examen dat je al eens hebt afgelegd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:41

x_Quinta_x schreef:
En examen op de weg zou normaal vlekkeloos zonder problemen moeten lukken, want dat is toch wel al een examen dat je al eens hebt afgelegd.

Vergeet niet dat er heel veel 'gewoontes' insluipen en dat een praktijkexamen BE iets anders is als een praktijkexamen B

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:46

Polly schreef:
muppetmayo schreef:

Dan had je voor een normaal tarief bij een fatsoenlijke rijschool waarschijnlijk wel leren achteruitrijden. Dat is namelijk hetgene waarvoor bij een goede rijschool de instructeur naast je zit, je dingen leren die je nog niet kan.

Dit kwam bij mij wel gewoon aan bod, zowel tijdens de les als tijdens examen.
Net als keren, gewoon op de weg rijden, parkeren, aankoppelen, loskoppelen, enz. Alle onderdelen waar je tijdens het examen ook op getoets wordt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:56

Grinnik als voormalig rijinstructeur ga ik helemaal met Polly mee :D Ze zijn er niet voor niks en je krijgt dat stempeltje niet bij een pakkie boter.

Amanda schreef:
Via Vakantieveilingen is wel een idee. Ik heb het zelf ook zo gedaan, was nog geen 250 euro kwijt, 5 uur les gehad en examen gehaald. Wel is oefenen aan te raden, anders red je het niet in 1 dag waarschijnlijk.

En als je het dan via zon veiling wilt doen, wees zo slim vooraf een proefles te doen bij een rijschool. Dan weet je tenminste vooraf of je het in een dagopleiding ook KAN halen ;)

En als hele grote denk erom. Dat oefenen op EIGEN terrein. Doe je dat in de avonduren bij de Gamma oid op het parkeerterrein denk erom dat is openbare weg!! Als oom agent je daar aanhoud kan je fluiten naar dat stempeltje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:58

Ik heb geoefend met een kleine aanhanger die gewoon met B gereden mocht worden. Dat mag dus gewoon op de openbare weg ;)
Ging mij puur om feeling krijgen met het sturen, remmen, bochten ruimer nemen en een stukje achteruit. Dat kon ook met een kleintje.

Proefles is zeker wel een aanrader. Want zo'n dagcursus klinkt leuk, maar is zeker niet makkelijk en voor iedereen weggelegd. Ik ken er ook genoeg die gezakt zijn en alsnog met losse lessen erna examen moesten doen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:00

Polly bij mij kwam het ook zeker aan bod hoor, alleen klikte het totaal niet met de instructeur. We hadden van 8 tot 1 les met 2 personen (dit hoorde je pas op lokatie). Ik werd erg nerveus van de man, als ik achteruit wilde rijden zat hij maar te jagen, en als ik dan de kluts kwijt was riep hij bijvoorbeeld draaien aan dat stuur! Als ik dan zei welke kant op, riep hij, ja de goeie! Dit werkt bij mij dus niet.

Doelde meer op het feit dat als ze toch geen les wilde hebben, ze het net zo goed voor een prikkie via vakantieveilingen kunnen regelen. Dan maakt het ook niet zo uit als je wat minder kwalitatief les zou hebben.

Rina je kunt ook oefenen met een aanhanger welke je met B rijbewijs mag rijden. Wij hebben een trailer staan welke je met je B mag rijden, hier ben ik idd mee op een leeg terrein gaan oefenen (en na 2 minuten stond er een politie naast me om mijn rijbewijs te checken :+ ). Zo heb ik rustig voor mijzelf kunnen oefenen zonder dat ik iemand in de weg zat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:06

muppetmayo schreef:
Polly bij mij kwam het ook zeker aan bod hoor, alleen klikte het totaal niet met de instructeur. We hadden van 8 tot 1 les met 2 personen (dit hoorde je pas op lokatie). Ik werd erg nerveus van de man, als ik achteruit wilde rijden zat hij maar te jagen, en als ik dan de kluts kwijt was riep hij bijvoorbeeld draaien aan dat stuur! Als ik dan zei welke kant op, riep hij, ja de goeie! Dit werkt bij mij dus niet.

Als je dan via een fatsoenlijke rijschool lest en het bv in 2 dagdelen doet kan je altijd nog vragen om een andere instructeur.
Sorry dat ik het zo afkraak maar dat achterlijke vakantieveilingen en gestunt met prijzen helpt de hele markt over de kop, ik kan er echt niet bij dat mensen maar voor zo min mogelijk geld een beetje halfbakken les willen nemen om dan misschien te slagen. Elke zichelf waarderende rijschool zou van ze lang zal ze leven niet met van die belachelijke acties meedoen. Het word tijd dat mensen eens gaan bedenken waarom ze les nemen (om veilig en verantwoord zelfstandig de weg op te kunnen) en die rijschooltjes die maar voor half geld rijden hebben over het algemeen geen slagingspercentages waar ik het echt warm van krijg en als ik dan eens een leerling krijg die na -tig keer zakken bedenkt dat het misschien ook anders kan schaam ik me dood voor mijn zogenaamde "collega's" die alleen maar bezig zijn met zakken vullen en iig niet met mensen opleiden tot fatsoenlijke bestuurders.
Neem gewoon een paar goede lessen, dan betaal je misschien iets meer maar dan heb je wel een instructeur die weet waar hij het over heeft en een goede kans van slagen. Die rijbewijzen zijn er niet voor niks en die moet je niet willen halen na een paar uurtjes zelf emmeren op een parkeerplaatsje :n

Tot zover mijn frustraties :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:01

Daaphh schreef:

Gezien het taalgebruik heb ik sterk de indruk dat TS van België is.
In dat geval kunnen de NL-mensen beter niks zeggen aangezien de regels in België afwijken van NL.