Klophengst gekocht, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Klophengst gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 09:52

Hoi,

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe pony. Ik heb hem gekocht met een recreatief doel. Nu bleek de pony nog veel hengstengedrag te vertonen. Wat ik niet erg vond, want ik dacht dat hij nog niet zo lang geleden gecastreerd was.

Sinds een week staat hij op een pensionstal en heeft daar veel stress en roept/brult veel. Vandaar dat ik hem gisteren door een toevallig ter plaatse veearts op laten voelen, en die denkt indd nog een linkerbal te voelen. Woensdag komt er eenctest om het zeker te weten.

De vorige eigenaresse wist hier ook niks van zegt ze, en heeft hem maar enkele maanden gehad. Ook de eigenaresse daarvoor beweert hem als 'ruin' van de fokkers gekocht te hebben. De
pony word nu 5. Aangezien dit uit geen enkele keuring naar voren zou zijn gekomen vraag ik me af welke stappen ik nu kan ondernemen, daar hij een operatie nodig heeft. Ik heb ten slotte een ruin gewild. Geen klophengst.

Hij is dus eenzijdig gecastreerd en dit had in het paspoort vermeld moeten zijn! De fokkers hebben dus moeten weten dat het een klophengst was.

Wie o wie kan me verduidelijking geven over wat ik kan doen en waar ik recht op heb.

Ibbel

Re: Klophengst gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:06

Je hebt nergens recht op. Je hebt zelf onderzoeksplicht, en bij een aankoopkeuring had een DA moeten controleren of er twee castratielittekens waren. Heb je wél laten keuren, dan heeft de DA z'n werk niet goed gedaan en kun je hooguit hem er op aanspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:10

Ik denk niet dat dit onder de noemer 'verborgen gebrek' valt aangezien de vorige eigenaren het blijkbaar ook niet wisten. Verder kan ik me dus alleen maar aansluiten bij Ibbel, en volgende keer inderdaad wat beter controleren of eerst uitzoeken en dan pas kopen. De fokkers zullen het geweten hebben, maar tussen de fokkers en jou zitten blijkbaar al een hoop eigenaren. Dan houdt het verhaal snel op en kan je bij niemand wat halen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:12

Er zijn verschillende manieren van castreren. Ik heb nog nooit bij een aankoopkeuring een veearts castratie littekens zien zoeken. Ga het eens navragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:13

Als je hem als ruin hebt gekocht en hij blijkt klophengst (ook al wisten de verkopers hier niet van) heb je recht de koopt te ontbinden.
Je hebt niet gekregen wat je hebt gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:14

Dan nog kan je zelf ook kijken en vragen. En als de verkopers niet wisten dat het een klophengst betrof, wie wil je het dan kwalijk nemen en waar wil je dan exact wat halen, de fokkers?
Je kan het proberen, maar ik denk dat je weinig kans maakt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-14 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:14

Ibbel schreef:
Je hebt nergens recht op. Je hebt zelf onderzoeksplicht, en bij een aankoopkeuring had een DA moeten controleren of er twee castratielittekens waren. Heb je wél laten keuren, dan heeft de DA z'n werk niet goed gedaan en kun je hooguit hem er op aanspreken.

Ik heb verschillende paarden laten keuren (ben er ook bij heel veel bij geweest), maar nog nooit heb ik een da een ruin op littekens zien controleren.
Wel bij (jonge) hengstjes op de aanwezigheid van 2 ballen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:16

chelle_dora schreef:
Dan nog kan je zelf ook kijken en vragen. En als de verkopers niet wisten dat het een klophengst betrof, wie wil je het dan kwalijk nemen en waar wil je dan exact wat halen, de fokkers?

TS heeft alleen wat te maken met de verkopers en die moeten evt weer de fokker aanspreken.
Daar heeft TS niets mee te maken.
TS heeft een ruin gekocht en deze niet gekregen.

TS je hebt recht om de koop te ontbinden, je kunt evt in overleg met de verkopers kijken of ze (mee) willen betalen voor de operatie.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:17

Mijn veearts noemde het wel een verborgen gebrek. En heb nu bij een FEI gekeurde arts nagevraagd over de littekens controleren en dat doen ze niet bij een normale keuring.
De fokkers indd. het gaat er mij omdat hun geweten hebben dat het een klophengst was en dit niet hebben verteld bij de verkoop aan wie dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:18

Ik zou wel, als je de koop wilt ontbinden, nog niet gaan opereren, ik zou dan óf gaan voor koop ontbinden óf voor de operatie en kijken of ze daarin willen schikken.

TS vraagt welke stappen ze kan ondernemen omdat het dier nu een operatie nodig heeft. Ik denk dat dus inderdaad ontbinden een optie kan zijn, of opereren als het verder d'r droompony is, maar ik denk niet dat de verkopers dan verplicht zijn om mee te betalen aan de operatie als zij niet wisten dat het een klophengst was.

Verder moet de test het sowieso nog definitief uitwijzen..

Zsazsa ik denk dat jij als koper nummer 3 (? minimaal) weinig kan halen bij de fokker hoor.. Dat had de eerste koper dan moeten doen denk ik..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:19

TS jij moet terug naar degene die hem aan jou heeft verkocht.
Zij hebben (bewust of onbewust) een klophengst als ruin verkocht.
Heel vervelend voor hun, maar zij moeten hem terug nemen en jou het bedrag terug betalen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 10:37

Mijn veearts zei dus dat een fout is van de praktijk die hem eenzijdig gecastreerd hebben. Die hadden dit met een groot kruis en stempel en verhaal in het paspoort moeten zetten. Die wil ik dus gaan vragen waarom dit niet gebeurd is aan de fokkers en desbetreffende praktijk. De pony wil ik toch wel graag houden. Ik ga even verder rondvragen wat ik wel en niet kan doen. Ik laat hem uiteraard nu nog niet behandelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:41

Het is dan verstandig dat je een prijsopgave van de DA krijgt voor een operatie en hiermee in gesprek gaat met de verkopers.
Kijken of je met hun eruit kan komen of ze bereidt zijn hier aan mee te betalen.
Wel snel achteraan gaan hoor, hoe sneller hoe beter.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:43

poeh interessante casus, ik denk denk dat het een lange "strijd"gaat worden. (ligt ook een beetje aan de aankoopprijs schat ik zo).

Heb je rechtsbijstand.

hier overigens een document gevonden in google (uitspraak door de rijdende rechter)
Koop kon NIET ontbonden worden, want er was niet vast komen te staan dat verkoper op de hoogte was dat het een klophengst betrof (en een klop hengst is per definitie niet meer geschikt om te rijden..en hoeft ook geen blijvend mankement te zijn). De rechter gaf aan dat de verkoper de castratie kosten op zich moest nemen...

Dus ik zou er maar niet zomaar vanuit gaan dat je zomaar kunt ontbinden. Ik zou in overleg met de verkoper gaan (en hopelijk heb je rechtsbijstand..) als je een gang naar de rechter moet maken op eigen kosten..zul je nog weleens heel veel pech kunnen hebben. (dure advocaat kosten..) en alsnog het paard moeten houden (wellicht dat wel de castratie dan betaald word..) maar wat heb je eraan als je 1000 euro> kwijt bent aan advocaat als de castratie maar 500 euro kost. (+ je bent maanden verder............)

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... WU&cad=rja

Dus wat ik zou doen is het volgende

Ga naar meerdere klinieken voor een offerte, en bespreek dit met de verkopers, houd het zo vriendelijke mogelijk. en probeer eruit te komen dus vermijd rechtsgang..dat word een sleepend proces van maanden en in al die maanden moet je gewoon voor het paard zorgen (dus kosten maken) die je ook echt niet op de andere partij kunt verhalen....

Uiteraard kun je ze wel dit soort uitspraken laten lezen om alles te onderbouwen. Schikken in dit soort gevallen zal altijd het beste resultaat opleveren denk ik zo
Laatst bijgewerkt door orkaan op 07-04-14 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:45

Je bent meer kwijt aan advocaatkosten dan aan de castratie.
Is die andere bal ingedaald of zit deze nog in de lies?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:04

Suzanne F. schreef:
Je bent meer kwijt aan advocaatkosten dan aan de castratie.
Is die andere bal ingedaald of zit deze nog in de lies?

klophengst, dus niet ingedaald

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:06

Die zit nog in de lies, anders had ik ook niet zo moeilijk gedaan over de castratie. dat is niet zo duur. de koop wil ik niet ontbinden. maar vind het zo oneerlijk van de fokkers om dit te verzwijgen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:09

ik denk dat je hier helemaal niets mee kunt , de verkopende partij wist dit wellicht ook niet omdat er is verteld dat hij pas gecastreerd zou zijn .

en een gerechtelijke procedure kost meer dan een eventuele operatie en dan heb ik het nog niet eens over de tijd die zoiets in beslag neemt (dat kan jaren duren is mijn ervaring)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 11:13

Hoopte misschien onderling met de fokkers/dierenartspraktijk te kunnen regelen. Omdat hun oneerlijk zijn geweest. Vind het zo banketstaaf om de vorige eigenaresse op te zadelen met kosten omdat zij er ook niet van af wist. Lang procederen is het niet waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:13

Maar ik denk zelf dat je met de fokkers ook weinig kan, jij hebt het paard immers niet direct van de fokker gekocht... Het is heel oneerlijk, maar in de paardenhandel is lang niet iedereen even eerlijk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:17

Met de fokker kun je helemaal! niets helaas. Voor hetzelfde geld zijn zij wel gewoon volledig eerlijk geweest tegen de mensen waar zij het dier aan verkocht hebben.

Als je er iets mee wilt, zul je echt bij de persoon moeten zijn die het dier aan jou verkocht hebben, banketstaaf of niet.
Wat zij daar vervolgens mee doen, is aan hun.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:20

Oei, precies hetzelfde verhaal als bij mij.

Lang gezocht naar een geschikte pony en uitgekomen bij een prachtige zwarte Welsh.
Eenmaal daar gevraagd of hij net pas gecastreerd was, want zag d'r uit als een hengst <3 :D .
Pony voor de wagen prima, geweldige beweging en uitstraling, nog een keer terug; merrie van onze dochter d'r naast geknoopt en ook dit ging prima.'
Pony gekocht met contract en opgehaald en mee naar huis eenmaal thuis en bij het merrietje begon het, brullen, springen etc.
De sportstal waar hij vandaan kwam had alleen maar hengsten en ruinen, overigens.

Da gebeld voor de keuring, maar was geen doen hij kon niet eens fatsoenlijk aan de hand lopen, zo liep hij te brullen, te dansen etc. Laten testen middels hormoononderzoek.
Er was idd slechts 1 litteken te zien, maar er wordt idd ook vaak vanuit 1 kant beide ballen weg genomen. Bleek idd om een klophengst te gaan. Echter een geweldige pony, verkopers wisten het ook niet, bij hen geen problemen en zij hadden hem maar kort gehad, ik kon hem terug brengen, laten we wel wezen, geslacht klopt al niet, maar dit wilde ik niet, want was overtuigd van de pony.
Uiteindelijk met de verkopers afgesproken dat we de pony lieten opereren en wij hebben ieder de helft van de kosten betaald.
Geweldige pony en no hard feelings naar de verkopers toe.
Mooi voordeel is dat deze pony zijn prachtige hengstachtige uiterlijk behouden heeft.
We hebben hem nog een paar weken weg gehouden bij de merries :') en nu een prachtige stoere pony met dito uiterlijk, maar wel gewoon samen met merries in de kudde en goed te handelen.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:54

@Chelledora niet vervelend bedoeld maar volgens mij heb je niet zoveel verstand van rechten op het gebied van overeenkomsten? Je uitspraken zijn namelijk niet echt goed onderbouwd.

@Studiemiep ik ben het wel met je eens :) Wegen proceskosten op tegen de castratiekosten?
Houdt het vriendelijk en probeer het met elkaar op te lossen. De verkopers begrijpen het vast wel.

Dan nu even mijn kijk op de zaak. Je hebt een overeenkomst met de verkopers van het paard (art. 7:1 BW). Met de fokkers heb jij niets te maken, zij zijn een derde partij. Jij dient alles dus wel met de verkopers te regelen. De verkopers zijn ook 'opgelicht' en kunnen eventuele kosten (die ze misschien krijgen doordat ze jou een schadevergoeding o.i.di. moeten betalen) wél op de fokker verhalen. Zij hadden immers wel een overeenkomst met de fokkers. Dit zijn wel 2 aparte procedures. Tussen jouw en de verkopers en tussen de verkopers en de fokkers.

Wanneer er sprake is van een hengst i.p.v. een ruin kun je spreken van een verborgen gebrek, art. 7:17 BW. Een kenmerk van een verborgen gebrek is dat jij de aankoop niet had gedaan als je had geweten van het gebrek. TS had de pony waarschijnlijk nooit gekocht als ze wist dat hij nog hengst was. Dit kun je vergelijken met een auto. Wie koopt er een auto zonder dure startmotor?
De vraag waar het hier om draait is art. 7:17 lid 5 BW. Ik citeer uit het wetsartikel:
De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer hem dit ten tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn. Ook kan de koper zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt wanneer dit te wijten is aan gebreken of ongeschiktheid van grondstoffen afkomstig van de koper, tenzij de verkoper hem voor deze gebreken of ongeschiktheid had moeten waarschuwen.
> De vraag is hier vervolgens dus in hoeverre de onderzoeksplicht gaat. Wanneer jij hem hebt laten keuren door de DA en deze niet gelet heeft op de castratie omdat dit niet standaard is wordt jouw onderzoeksplicht al verkleind denk ik.
> Vervolgens moet je kijken of de verkopers te goeder trouw waren, art. 3:11 BW. Wisten zij dat de castratie niet goed is verlopen? Hebben zij wel aan hun onderzoeksplicht voldaan?

Hiervoor zijn de details in de zaak weer belangrijker dus zo kan ik je geen antwoord geven.
Mochten de verkopers het wel hebben geweten dat kun je eventuele kosten verhalen.
Het hangt van je rechtsbijstand verzekering af of ik dit zou gaan aanvechten.
Mocht de verkoper ongelijk krijgen dan kan hij wel in een deel van de proceskosten worden veroordeeld
(wat jouw dus scheelt) maar dat kun je van te voren niet met zekerheid zeggen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:01

Lisaapee: Ik reageer alleen op wat de TS hier zegt he. De TS zegt zélf ook dat de verkopers het niet wisten, maar dat de fout bij de fokkers ligt. Aangezien zij niets van de fokkers heeft gekocht, kan zij bij de fokkers niks halen, dat is in feite hetzelfde als wat jij zegt alleen heb ik het wetboek niet naast me liggen en ook geen weet hoe dat zit als je een ruin wil en (onbedoeld, ook vanuit de verkoper) een hengst koopt, omdat ik een merriemens ben :+

TS zegt zelf ook de koop niet te ontbinden, de verkopers niks kwalijk te nemen.
Citaat:
Hoopte misschien onderling met de fokkers/dierenartspraktijk te kunnen regelen. Omdat hun oneerlijk zijn geweest. Vind het zo banketstaaf om de vorige eigenaresse op te zadelen met kosten omdat zij er ook niet van af wist. Lang procederen is het niet waard.

Maar de fokkers zijn de TS niets verplicht of hoeven met de TS niets te ondernemen omdat TS het paard niet van de fokkers heeft gekocht. De verkoper kan overigens ook niks van de fokker vragen omdat de verkoper het dier ook niet van de fokker heeft gekocht zoals in de OP gewoon te lezen is.
Citaat:
De vorige eigenaresse wist hier ook niks van zegt ze, en heeft hem maar enkele maanden gehad. Ook de eigenaresse daarvoor beweert hem als 'ruin' van de fokkers gekocht te hebben.

Ik ben inderdaad geen advocate, rechter, jurist of mediator, maar ik kan me wel voorstellen dat de TS bij de fokker niks kan halen of eisen. En dan is dus de vraag, is het procederen het allemaal waard, enkel omdat het oneerlijk is en het gevoelsmatig niet juist is dat iemand in dit rijtje doelbewust besodemietert is. Ik snap wel dat dit heel vervelend is, maar als je een zaak wilt maken tegen de fokker, dan kan de TS dat zelf niet, dat zal degene moeten doen die het dier van de fokker heeft gekocht, en dat is niet de TS. Die zal dan inderdaad de koop moeten ontbinden of het bij de verkoper zoeken.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:12

Chelle_dora: In het recht is het niet voldoende om te zeggen: 'We wisten het niet'. De verkopers zelf hebben ook een onderzoeksplicht gehad. Deze dient onderzocht te worden.

Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen :D. Ik ben ook 'nog' maar een student. Ik kan er alleen nooit zo goed tegen als mensen dingen gaan roepen zonder er echt verstand van te hebben. Jij hebt je begin mening ook iets aangepast na de reacties van anderen ;) Daarnaast kan de koop kan namelijk niet ontbonden worden denk ik. De koop tussen de fokker en de verkopers kan al helemaal niet ontbonden worden, omdat de verkopers geen eigenaar meer zijn. Je hebt gelijk dat er bij de fokker niets gehaald kan worden maar pas in bovenstaande post beargumenteer je waarom dat zo is.
Dit heeft puur te maken wie met wie een overeenkomst had en dat de fokker een derde is in dit verhaal.