Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dieselpaard schreef:Als jij je pony na het lessen goed uitstapt is er niks aan de hand. Buiten wordt ze toch ook wel eens nat?
. Door het zweten is de vacht vanuit de huid doorweekt, waardoor de isolerende werking verminderd is. Je zou wellicht wel een waterdichte uitrijdeken/deken op kunnen leggen, dan moet het wel kunnen, denk ik. Dieselpaard schreef:Maar de regen is wel koud. Die spieren zijn nog warm...ik denk niet dat paardlief dat leuk gaat vinden...
Edit: is je les binnen of buiten?
_San87_ schreef:Dat lijkt me geen goed idee. Door het zweten is de vacht vanuit de huid doorweekt, waardoor de isolerende werking verminderd is. Je zou wellicht wel een waterdichte uitrijdeken/deken op kunnen leggen, dan moet het wel kunnen, denk ik.
Rex_Rolfo schreef:Vreemd dat we zulke problemen vroeger (jaren '70-'80) nooit hadden. Scheren? Waisda? Dekens? Liggen op bed. Naar de ponyclub? Altijd lopend. Prima warming-up / cooling down toch?
Nu ligt het er ook wel aan hoe intensief je traint en of het binnen of buiten is. Als ie erg bezweet is en het regent behoorlijk dan is de uitrijdeken die San87 suggereert zo gek nog niet. Heb je geen uitrijdeken dan in de les als het kan niet al te erg laat zweten. Dan moet dat prima goed komen hoor.
_San87_ schreef:Rex_Rolfo schreef:Vreemd dat we zulke problemen vroeger (jaren '70-'80) nooit hadden. Scheren? Waisda? Dekens? Liggen op bed. Naar de ponyclub? Altijd lopend. Prima warming-up / cooling down toch?
Nu ligt het er ook wel aan hoe intensief je traint en of het binnen of buiten is. Als ie erg bezweet is en het regent behoorlijk dan is de uitrijdeken die San87 suggereert zo gek nog niet. Heb je geen uitrijdeken dan in de les als het kan niet al te erg laat zweten. Dan moet dat prima goed komen hoor.
Dat zeker. Maar ik zou dat niet met een flink bezweet paard doen wanneer het hard regent. Dat is gewoon niet gezond, hoe je het ook wendt of keert.
Ibbel schreef:Al eens bij SGW of endurance gekeken? Daar worden bezwete paarden gekoeld door er liters koud water over te gooien... Zou dat gedaan worden als dat niet goed zou zijn?
Dus denk je nou echt dat je paard er wat van krijgt als-ie warm/bezweet in de regen loopt? Nee, natuurlijk niet. Wat doe je als je tijdens een buitenrit door de regen wordt overvallen? Dan rij je toch ook door?
De regen koelt 'm lekker af, en door te stappen voorkom je dat-ie (te) koud wordt. Tegen de tijd dat je thuis bent is-ie afgekoeld. Wel nog nat van de regen, maar afgekoeld. En dan kan je 'm zó de wei in zetten.