Bezweet Door regen rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blauwpaardjeJarig

Bezweet Door regen rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:39

Heee bokkers
Ik ben eigenlijk al een hele tijd een stille meelezer , maar heb nu een vraag.
(Ik hoop dat het goed staat hier)

Morgen wil ik met mn verzorgpony naar de les .. Maar we hebben geen trailer ect. het is half uurtje stappen (dat is geen lrobleem) maar het wil gaan regenen.
Is dat een probleem als je een half uur daar heen stapt in de rgen en na de les (dus warm en wss beszweet) weer door regem teruggaat ?
Het is niet heel koud .maar toch..
De pony is niet geschoren en heeft een mooie dikke vacht.
Staat 24/7 op het land ..
Dus wat vinden jullie ?
als het slecht is ga ik natuurlijk niet.
groetjess

Dieselpaard

Re: Bezweet Door regen rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:41

Als jij je pony na het lessen goed uitstapt is er niks aan de hand. Buiten wordt ze toch ook wel eens nat? :)

blauwpaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:47

Dieselpaard schreef:
Als jij je pony na het lessen goed uitstapt is er niks aan de hand. Buiten wordt ze toch ook wel eens nat? :)

uhm tsja de les is best laat .. en ik moet daarna ook nog 20 min naar huis fietsen ..
dus als het kan zou ik direct na de les terug willen stappen .. kan ik ook gewoon door de regen uitstappen ?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:49

Maar de regen is wel koud. Die spieren zijn nog warm...ik denk niet dat paardlief dat leuk gaat vinden...

Edit: is je les binnen of buiten?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:51

Dat lijkt me geen goed idee :). Door het zweten is de vacht vanuit de huid doorweekt, waardoor de isolerende werking verminderd is. Je zou wellicht wel een waterdichte uitrijdeken/deken op kunnen leggen, dan moet het wel kunnen, denk ik.

blauwpaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:52

Dieselpaard schreef:
Maar de regen is wel koud. Die spieren zijn nog warm...ik denk niet dat paardlief dat leuk gaat vinden...

Edit: is je les binnen of buiten?

de les zelf is gewoom in een binnenbak :)

Maar ik zie ook net dat ik morgen al 14u vrij ben ... dus als het dan niet regent ga ik dan rijden en die avond gewoon op het les paard .. en dan hoop ik volgende week op goed weer :)
Dit zou dan de eerste keer zijn dat ze mee naar les gaat .. en het zou wel fijn zijn als ze beetne leuke herineringen aan over houd ;p

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:54

Dan zou ik sowieso niet zonder deken naar huis toe stappen. Je kunt haar onderweg uitstappen met dekentje om...

Ik hoop dat je het morgen droog houdt ;)

blauwpaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:55

_San87_ schreef:
Dat lijkt me geen goed idee :). Door het zweten is de vacht vanuit de huid doorweekt, waardoor de isolerende werking verminderd is. Je zou wellicht wel een waterdichte uitrijdeken/deken op kunnen leggen, dan moet het wel kunnen, denk ik.

Ik weet niet of we die hebben ...
Maar ik ga liever een weekje wachten dan haar gezondheid op het spel zetten ..
Bedanktt voor alle antwoorden :)

blauwpaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:55

Dieselpaard schreef:
Dan zou ik sowieso niet zonder deken naar huis toe stappen. Je kunt haar onderweg uitstappen met dekentje om...

Ik hoop dat je het morgen droog houdt ;)

hahah hoop het ook :)

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:56

Ik zou anders proberen om te kijken of je ergens een goedkope waterdichte uitrijdeken kunt kopen :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:57

Kan prima. Deed ik vroeger ook altijd, toen ik nog bij de pony's reed. Ging dan lopend naar les en ook weer terug. En dat soms in de regen of koude wind. Pony heeft er nooit wat aan over gehouden.

@ Alle anderen paarden en pony's zijn niet van suiker.

blauwpaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:59

CxB schreef:
Ik zou anders proberen om te kijken of je ergens een goedkope waterdichte uitrijdeken kunt kopen :j

Haha ja dat ga ik wel even doen :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:59

Vreemd dat we zulke problemen vroeger (jaren '70-'80) nooit hadden. Scheren? Waisda? Dekens? Liggen op bed. Naar de ponyclub? Altijd lopend. Prima warming-up / cooling down toch?

Nu ligt het er ook wel aan hoe intensief je traint en of het binnen of buiten is. Als ie erg bezweet is en het regent behoorlijk dan is de uitrijdeken die San87 suggereert zo gek nog niet. Heb je geen uitrijdeken dan in de les als het kan niet al te erg laat zweten. Dan moet dat prima goed komen hoor.

blauwpaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:00

FriesWytske schreef:
Kan prima. Deed ik vroeger ook altijd, toen ik nog bij de pony's reed. Ging dan lopend naar les en ook weer terug. En dat soms in de regen of koude wind. Pony heeft er nooit wat aan over gehouden.

@ Alle anderen paarden en pony's zijn niet van suiker.

Oké mooi :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:01

Rex_Rolfo schreef:
Vreemd dat we zulke problemen vroeger (jaren '70-'80) nooit hadden. Scheren? Waisda? Dekens? Liggen op bed. Naar de ponyclub? Altijd lopend. Prima warming-up / cooling down toch?

Nu ligt het er ook wel aan hoe intensief je traint en of het binnen of buiten is. Als ie erg bezweet is en het regent behoorlijk dan is de uitrijdeken die San87 suggereert zo gek nog niet. Heb je geen uitrijdeken dan in de les als het kan niet al te erg laat zweten. Dan moet dat prima goed komen hoor.

Dat zeker. Maar ik zou dat niet met een flink bezweet paard doen wanneer het hard regent. Dat is gewoon niet gezond, hoe je het ook wendt of keert.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:02

hoezo koud?mensen toch, het is tussen de 15 en 20 graden!!!!wat is er niet gezond aan om in de regen te lopen met warme spieren???

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:03

_San87_ schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Dat zeker. Maar ik zou dat niet met een flink bezweet paard doen wanneer het hard regent. Dat is gewoon niet gezond, hoe je het ook wendt of keert.

Dan hadden mijn pony's altijd heel erg ziek moeten worden. Hoe vaak ze niet erg bezweet waren, als we les hadden gehad. Nooit ergens last van gehad. Zoals ik al eerder zei, ze zijn niet van suiker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:03

Al eens bij SGW of endurance gekeken? Daar worden bezwete paarden gekoeld door er liters koud water over te gooien... Zou dat gedaan worden als dat niet goed zou zijn?

Dus denk je nou echt dat je paard er wat van krijgt als-ie warm/bezweet in de regen loopt? Nee, natuurlijk niet. Wat doe je als je tijdens een buitenrit door de regen wordt overvallen? Dan rij je toch ook door?

De regen koelt 'm lekker af, en door te stappen voorkom je dat-ie (te) koud wordt. Tegen de tijd dat je thuis bent is-ie afgekoeld. Wel nog nat van de regen, maar afgekoeld. En dan kan je 'm zó de wei in zetten.

blauwpaardjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 17:12

Ibbel schreef:
Al eens bij SGW of endurance gekeken? Daar worden bezwete paarden gekoeld door er liters koud water over te gooien... Zou dat gedaan worden als dat niet goed zou zijn?

Dus denk je nou echt dat je paard er wat van krijgt als-ie warm/bezweet in de regen loopt? Nee, natuurlijk niet. Wat doe je als je tijdens een buitenrit door de regen wordt overvallen? Dan rij je toch ook door?

De regen koelt 'm lekker af, en door te stappen voorkom je dat-ie (te) koud wordt. Tegen de tijd dat je thuis bent is-ie afgekoeld. Wel nog nat van de regen, maar afgekoeld. En dan kan je 'm zó de wei in zetten.

ohja .. dat heb ik wel is gezien ja ..
Dus het kan wel ?
want voor morgen heb ik nog geen uitrijdeken ..
Want ik wil liever geen risico lopen ..
weetje verwarrent de antwoorden haha :D

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:23

Als ik op buitenrit was en het ging regenen wat dan! je kan gewoon door de regen rijden, je paard staat toch ook in de wei als het regent.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:27

Uitrijdeken voor de terugweg op en dan gewoon gaan. Een gewone fleecedeken kan ook. De hals niet bedekken. Daar zit de koeling van een paard. Die is ie nodig.