Van Lunteren naar Groenekan rijden, knelpunten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlu

Van Lunteren naar Groenekan rijden, knelpunten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 15:11

Komende zomer zit ik er aan te denken om in een aantal dagen van Lunteren naar Groenekan te rijden (van vakantieadres naar eigen stal). Alleen ik loop tegen een paar knelpunten aan, dus ik hoop dat iemand die misschien ervaring heeft met deze rit en me verder kan helpen!

Ten eerste vroeg ik me af hoe je het beste vanuit Lunteren op de Utrechtse Heuvelrug terecht kan komen. Ga je dan via Veenendaal? En is dit uberhaupt een beetje veilig te doen? Mijn paard is verkeersmak maar kilometers stappen langs een drukke weg is niet mijn uitgangspunt..

Verder vroeg ik me af hoe je het beste ter hoogte van Amersfoort/Zeist/Huis ter Heide richting Soest kan rijden. Op www.ruiterenmennen.nl zie ik namelijk helemaal geen ruiterpaden aangegeven op dit stuk en ik loop zelf vast op de vliegbasis en een golfbaan..

Alvast bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:37

Gewoon langs Scherpenzeel naar Woudenberg, daar slapen en de volgende dag doorrijden naar Groenekan.

Beetje zoekwerk bij de lokale VVV levert de nodige kaarten op die voorzien zijn van ruiterpaden.
Digitale wereld is leuk maar een simpele platte kaart brengt je vaak verder.......

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:55

Idd Google uitspitten of paar Falk kaarten kopen om je route uit te stippelen.
Maar is best een onderneming wat je wilt gaan doen.
Ik ben zelf van Zeist, via overnachting bij Rhenen, onder Wageningen over de Grebbedijk door naar Ede/Otterlo gereden in 2 dagen. Je kan ook bovenlangs Wageningen door bij Rhenen binnendoor te steken, ik wou graag via de Grebbedijk.
Tuurlijk zijn ruiterpaden fijner omdat je dan door kan rijden, maar het sluit allemaal niet aan elkaar aan dus je ontkomt er niet aan om langs openbare wegen en dan hopelijk in de berm (zodat je nog wat kan draven) te rijden.

Scherpenzeel-Woudenberg lijkt mij de snelste route, en dan de rustigere boerenweggetjes volgen onderlangs de Leusderheide en de A28 oversteken op de Kampweg te Soesterberg of de Ericaweg te Huis ter Heide.
De vliegbasis Soesterberg moet je idd omheen, via De Paltz of Panbos/N237 wat denk ik korter voor jou is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:12

Smotz schreef:
Idd Google uitspitten of paar Falk kaarten kopen om je route uit te stippelen.
Maar is best een onderneming wat je wilt gaan doen.
Ik ben zelf van Zeist, via overnachting bij Rhenen, onder Wageningen over de Grebbedijk door naar Ede/Otterlo gereden in 2 dagen. Je kan ook bovenlangs Wageningen door bij Rhenen binnendoor te steken, ik wou graag via de Grebbedijk.
Tuurlijk zijn ruiterpaden fijner omdat je dan door kan rijden, maar het sluit allemaal niet aan elkaar aan dus je ontkomt er niet aan om langs openbare wegen en dan hopelijk in de berm (zodat je nog wat kan draven) te rijden.

Scherpenzeel-Woudenberg lijkt mij de snelste route, en dan de rustigere boerenweggetjes volgen onderlangs de Leusderheide en de A28 oversteken op de Kampweg te Soesterberg of de Ericaweg te Huis ter Heide.
De vliegbasis Soesterberg moet je idd omheen, via De Paltz of Panbos/N237 wat denk ik korter voor jou is.

Ach, dat valt allemaal wel mee. Puntje van aandacht zijn de toegangskaarten die je voor sommige stukken moet hebben. Als je zoekt op goois natuurreservaat kom je al een heel eing. Soest heeft z'n eigen regels; moet je ook even op googlen; ik weet niet of ik die gegevens bewaard heb, zal ik eens opzoeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:15

Rij zelf regelmatig met de auto door dit gebied tussen Scherpenzeel en Woudenberg. Het zijn vaak smalle weggetjes waar doorgaans te hard wordt gereden. Dat geldt overigens ook voor het buitengebied van Lunteren. Imo geen aanrader om met een paard te rijden. Ik doe het zelf iig niet, ondanks dat ons paard 100 % verkeersmak is. De berm is vaak niet breed en ernaast zitten flinke greppels waardoor je weinig ruimte over houdt om uit te wijken. Als je het toch wilt doen zou ik je aanraden het gedeelte wat langs de openbare weg gaat eerst zelf te verkennen per auto om zo de veiligste route uit te stippelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:07

Je kunt best veilig van Lunteren via Ederveen richting Renswoude, het is een beetje uitzoeken wat handig uitkomt, maar best goed te doen. Je kunt dan kiezen of je richting Leersum gaat om meer bos mee te pakken of dat je boven Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg langs gaat. Allebei goed te doen.
Keuze van route hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid tijd die je er aan kunt besteden.
A28 is inderdaad goed over te steken via de Ericaweg, je kunt dan door naar de N237 om die bij de MacDonalds over te steken. Lijkt me dat je dan door Bilthoven heen steekt richting Groenekan.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:10

Kijk eens bij Stichting Hippisch Toerisme: http://www.hippisch-toerisme.nl/website/
Bellen of mailen met Dorine Bosman en je krijgt bruikbaar advies. Verder kun je daar ook allerlei kaarten bestellen waarop ruiter- en menroutes staan ingetekend. Succes en veel plezier!

Annemeik

Re: Van Lunteren naar Groenekan rijden, knelpunten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 02:26

Ik zou dan eerder via barneveld en leusden rijden denk ik, en dan richting woudenberg. Wil je perse over de heuvelrug?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 03:02

Marlu schreef:
Komende zomer zit ik er aan te denken om in een aantal dagen van Lunteren naar Groenekan te rijden (van vakantieadres naar eigen stal). Alleen ik loop tegen een paar knelpunten aan, dus ik hoop dat iemand die misschien ervaring heeft met deze rit en me verder kan helpen!

Ten eerste vroeg ik me af hoe je het beste vanuit Lunteren op de Utrechtse Heuvelrug terecht kan komen. Ga je dan via Veenendaal? En is dit uberhaupt een beetje veilig te doen? Mijn paard is verkeersmak maar kilometers stappen langs een drukke weg is niet mijn uitgangspunt..

Verder vroeg ik me af hoe je het beste ter hoogte van Amersfoort/Zeist/Huis ter Heide richting Soest kan rijden. Op http://www.ruiterenmennen.nl zie ik namelijk helemaal geen ruiterpaden aangegeven op dit stuk en ik loop zelf vast op de vliegbasis en een golfbaan..

Alvast bedankt!

Van Lunteren naar Veenendaal en dan Amersfoort/Zeist/Huis ter Heide en dan Soest aanhouden maak je nogal een omweg die de A30 en 2 x de A12 doorkruist.

Logischer lijkt mij een route aan houden van Lunteren richting Leusden-Soest- Lage Vuursche- Maartensdijk- Groenekan aanhoud.
Je moet onder de A30 maar blijft in bosrijk gebied. (Utrechtse Heuvelrug/Gelderse valei)

Maar dat is even zo uit mijn hoofd en geen rekening houdend met ruiterroutes.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:28

Jammer is dat ze ten noorden van het ecoduct / Ericaweg een aarden wal hebben neergelegd om de weg af te sluiten voor verkeer, waar je echt niet om of overheen komt. Dus direct doorsteken naar de Mac kan niet meer, je moet eerst het fietspad volgen langs de A28 na het oversteken via de Ericaweg, ecoduct onderdoor en dan weer stukje terug via de N237. Vandaar dat de Kampweg dan ook wel een optie wordt.