Paard sluit zich helemaal af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

Paard sluit zich helemaal af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 10:47

Ik moet mijn verhaal gewoon even kwijt, want ik loop er al een tijdje mee in verschillende topics al om advies gevraagd, soms weet ik het even niet meer zoals nu en ben ik echt heel erg verdrietig. Ik rijd een 16 jarige Friese ruin. Hij is bij ons gekomen en vanaf begin al super traag. Allemaal tips over gekregen, die ook uitgevoerd. Ik ben op les gegaan. Instructrice zei dat hij te schraal was. Hij krijgt nu voldoende voer en medisch gezien heb ik ook alles nagekeken is ook goed. Het gaat alleen telkens met ups en downs en ik raak er gefrustreerd van maar ook ontzettend verdrietig en angstig. Vorige eigenaren hadden hem voor de recreatie. Ik krijg zelf ook het idee dat hij daar ook niet speedy was, maar dat hoeft ook niet. Ik heb mijn eerste wedstrijd onlangs gehad, hij was mega mega traag. Ondanks dat ben ik toch trots op hem. Ik kwam op les en mijn instructrice vroeg wat mijn doel was, ik zei ja ooit in de B starten zou toch wel een droom zijn. Het kwam er op neer dat hij geschikter zou zijn als manege paard. Ik ben strontwijs met hem en ik wil hem absoluut niet kwijt. Nu ging het die les verder trouwens super! Alleen gister weer wezen rijden buiten en het was niet zo fijn. Telkens slaan met de zweep. hij doet 2 passen op goed tempo en dan zwakt hij weer af. Ook merk ik als hij wat ziet (wat ik niet zie) dat hij er helemaal niet meer bij is, zijn hele wereld staat dan stil en ik kan aansporen roepen en tikken met de zweep(ja ik vind het eigenlijk geen tikken meer...) wat ik wil maar geen contact. mijn instructrice zei ook ja hij heeft zich totaal afgesloten van mensen. Dit is ook echt zo. Ik heb geen contact met hem. Ik weet het gewoon echt niet meer, ik wil hem niet kwijt, maar ben zo bang. Niet alleen om hem kwijt te raken, maar ook omdat ik denk ja ik moet al zoveel tikken met de zweep dat hij straks totaal nergens meer op reageert. Het is ook niet dat hij het niet kan, want soms doet hij het perfect. In de bak zie ik hem ook heel vaak rennen en gek doen. Dan denk ik deed je onder het zadel maar zo. Maar het is ook aan de hand zo als ik hem aan de hand heb en hij ziet wat kan ik alles doen maar geen contact. Ook als ik grondwerk doe en ik vraag hem netjes wil je stapje terug doen, dan geen reactie. ik moet haast staan schreeuwen en wild zwaaien met mijn armen dan pas reactie. Alles moet zo heftig en ik als mens ben zo niet. Ik houd niet van dat harde aanpakken en dat zit me ook dwars en dan denk ik ja ik doe hem pijn en ik voel me schuldig en ontzettend verdrietig. Ik weet niet hoe ik om moet gaan met zijn 'gedrag'

Elisa2

Re: Paard sluit zich helemaal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:53

Goed dat je erover schrijft! jouw paard heeft een hele andere benadering nodig dan de zweep..dat is niet de manier. Je paard sluit zich geestelijk af dus je moet er eerst achter zien te komen wanneer hij dat doet en waarom..dit kan met allerlei dingen te maken hebben. Dat is helaas vanachter de laptop niet te beoordelen..
Dan..als je bovenstaande weet zul je moete kijken hoe je contact met hem kan houden en hem kan motiveren { zonder geweld} om met jou te gaan werken. Ontspanning en spelenderwijs leren zijn daarbij twee hele belangrijke pijlers om de rest op te gaan bouwen. Maar goed, dit is een heel complex probleem en ik denk dat je wel hulp erbij kunt gebruiken van een gedragsdeskundige.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:56

Ik kan je geen advies geven. Mijn merrie doet af en toe hetzelfde. Die word onbereikbaar bij paniek. Dan kan ze blind door je heen lopen. Ziet je niet meer, is niet voor rede vatbaar.
Heel lastig en ik begrijp je frustratie.
Ik heb er weinig verstand van, maar het klinkt alsof je paard in zogenaamde Freeze gaat (flight, fight, freeze, faint geloof ik dat het is. Iemand, corrigeer me als ik het fout zeg)
Misschien dat iemand die meer in gedrag deskundig is je hier handvaten voor kan geven?

Iig respect dat je niet opgeeft en doorzet. En sterkte. Ik snap dat je er verdrietig van word.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:15

mijn paard heeft dat toen ik hem net had ook erg gehad
hij stond er apatisch bij en kreeg ook geen contact
bij hem is het waarschijnlijk iets van heimwee geweest
gefokt en tot zijn 9jr jaar van dezelfde eigenaar geweest met vast routine
bij mij is alles omgegooid...weg vertrouwd leventje.....
hij werd ook ziek en de eerste 2.5jr veel gedokterd en nu heb ik hem bijna 5 jr en is hij een heel vrolijk blij paard
ik ben toen ik hem net had veel gaan grazen langs de weg ,veel poetsen en aandacht geven en niet pushen!
langzaam aan is hij gewend geraakt aan zijn nieuwe situatie

maar ik zou nooit gaan dwingen en al helemaal niet slaan! om hem te laten lopen daardoor sluit hij zich alleen maar meer af
ga leuke dingen doen zorg dat je een blij paard krijgt stel je positief op dat pikt hij vast op.

kijk ook zijn voer na, misschien kan je ook daar een verandering in brengen?

o ja, laat zijn bloed onderzoeken op te korten
mijn paard had flink magnesium en vitE en selenium tekort
magnesium krijgt hij nu zo`n 3 jr dagelijks omdat het bij hem zodra ik stop weer tekort word.
succes!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:23

Weer een interessant topic aangezien ik hier veel van herken. Wel in mindere mate trouwens. Je hebt een behoorlijke 'energy saver' ;)

Wat het rijden betreft......ik gebruik een methode van Karen Rohlf.
Er vanuit gaande dat hij lichamelijk niets mankeert is het belangrijk om te werken aan 'energie'. Hoe ik het opgelost heb:
Ik stap met een losse teugel in de ene hand en in de andere hand een zweepje. Ik vraag door licht been te geven een draf. Krijg ik niet de reactie die ik wil (namelijk vol energie vooruit) dan tik ik heel hard met mijn zweep op mijn stijgbeugel. Ik ga terug naar stap en doe dit weer opnieuw. Van het moment dat hij de juiste reactie geeft zet ik hem stil en beloon hem uitvoerig (knuffels, eraf springen, snoepjes etc).
Door het lawaai schiet hij vooruit. Het kan ook zijn dat je iets anders moet verzinnen om hem vooruit te laten schieten. Kan een touwtje zijn wat je heen en weer zwiept, tikken op je been of dekje. Wees creatief.

Komt er op neer dat je in het begin veel stil staat in de bak (mits hij het goed doet). Binnen 1 sessie had die van mij door dat been ook echt vooruit is en bood hij zelfs zelf een draf aan. Belangrijk: stop op tijd! Goed is goed, volgende dag verder.

Om tempo te houden moet voorgaande goed duidelijk zijn. Vervolgens blijf je langere stukjes draven (bijv. een lange zijde) en doe je zelf niets, niet blijven drijven. Je hebt in je hoofd een duidelijk plaatje van het tempo dat hij moet aanhouden. Zakt hij terug dan tik je weer hard op je stijgbeugel en 'drijf' je hem als het ware over zijn tempo en daarna ga je weer in 'neutral', niet blijven drijven...niets doen maar mee gaan in zijn bewegingen.
Als je het gevoel hebt dat hij voor altijd in dat tempo kan blijven draven zet je hem stil en beloon je weer uitvoerig.
Dit geldt dus ook voor de galop. Weer belangrijk: pak korte stukje en stop op tijd!

Ik heb op deze manier een paard gekregen dat lekker voorwaarts is en ook mijn tempo aanhoudt. En tja, af en toe moet ik hem er wel even aan herinneren :D

Dat hij soms onbereikbaar is sluit wel aan bij het 'trage' onder het zadel. Hij moet leren dat hij zijn aandacht bij jou moet houden en niet in de freeze gaat. Zoek iemand die je daar bij kan helpen. Ik heb laat regelmatig Niek Elings komen voor het grondwerk. Volgens mij gaat hij heel Nederland door.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:25

Misschien is Parelli wat voor je. Ik ben me erin aan het verdiepen (heb ook een merrie die zich kan afsluiten, maar niet zo extreem als jouw paard) en vind het superboeiend. Ergens ziet hij jou niet staan. Hoe is hij naar andere paarden? En andere mensen? Wat is zijn historie, weet je daar iets over?

En een instructeur die dit soort dingen zegt vind ik ook niet motiverend en ook ongeloofwaardig. Ook een manegepaard kan een B-proef lopen. Eerlijk gezegd vind ik het een onzin-uitspraak. De energie zit blijkbaar wel in je paard, anders was hij ook mat los in de bak. Snap ook dat je radeloos wordt, maar doorzetten hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:26

Hoort je paard wel goed? het lijkt wel of er met zijn gehoor iets mis is?
Kunnen paarden ook Autisme hebben? miss. moet je eens Googlen op autisme bij paarden? heb geen idee of een paard dat kan hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:28

Ik zou eerst wel eens een filmpje zien van jullie, voordat ik advies ga geven. Die mag je als je hem niet openbaar wilt hebben, wel via pb geven.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:31

Ik zie net op facebook dat Niek nog een uitdagend demo-paard zoekt voor Equiday 2014

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:32

Ik zou even je rijles wisselen voor een grondwerk instructrice.
Die kan erachter komen waarom hij zo doet. Zweep werkt in ieder geval niet.
Een ervaren iemand is wel zo slim, zo'n gedragspatroon is ontzettend lastig.

Als je elkaar wat beter snapt en contact hebt. (En hij reageert) kont het ohz ook wel goed. :)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 11:39

Bedankt voor alle tips! Ik heb hier veel aan. Ik heb ook wel vrijheidsdressuur met hem gedaan en dat vond hij ook heel erg leuk. Het vreemde is hij is wel heel aanhankelijk als ik kom loopt hij wel gelijk naar me toe. Het is ook echt als hij aan het werk moet dat dit gebeurd. Ik vind het ook vreselijk dat ik zo bij moet tikken. Ik rijd nog een ander paardje waar ik helemaal geen zweep bij hoef te gebruiken. Wat ik wel bij hem heb is ook dat als mijn vriend mee gaat op de fiets en achter hem zit met de zweep dat hij dan wel reageert. mijn vriend hoeft haast niks te doen dan(alleen zacht tikje). Dit hoeft dan ook maar 2 keer te doen en dan reageert hij wel, maar ja mijn vriend kan niet telkens in de les erachter blijven lopen. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij op een manege ter stalling gestaan, ik weet niet of hij daar in de lessen is gebruikt. Ze heeft hem voor dat hij bij de manege kwam ergens anders gehad, maar daar werd hij verstoten door de kudde... Ik heb nu wel net paar maanden les alleen vind het ook zonde om te moeten stoppen want in sommige opzichten heb ik veel aan haar instructie alleen het 'flinke doorpakken' zoals dat dan genoemd wordt is soms echt tegenstrijdig met mijn gevoel

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 11:40

Knakkertje schreef:
Ik zie net op facebook dat Niek nog een uitdagend demo-paard zoekt voor Equiday 2014

Oh nou ik zou mijn paard van harte op willen geven

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:40

Ik denk dat even een stapje terug doen heel goed is. Er werd al eerder over Parelli gesproken, daar heb ik met mijn paard ook hele goede ervaringen mee.

Zaak is dat je niet steeds je hulpen gaat vergroten zonder dat er reactie komt, want dan is het einde zoek en krijg je uiteindelijk het gevoel dat je nu hebt: je stopt er veel energie (en meer geweld dan je fijn vindt) in en krijgt weinig tot niks terug. Afhankelijk van het type paard dat je hebt kan het langzaam opvoeren van intensiteit (fase 1 t/m 4), of juist switchen van heel weinig naar heel veel (dus van 1 naar 4) helpen.

En voor dit type paarden geldt vaak: als het kwartje gevallen is zie je ook echt resultaat! Maar haal er echt een professional bij, want dosering en timing is essentieel en dat goed voor elkaar krijgen valt nog niet mee.....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:41

Ik lees in een ander topic dat het niet je eigen paard is. Wat zegt de eigenaar ervan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:45

Ik lees daar ook dat het paard te dun is. Zou dan eerst zorgen dat ie weer goed op gewicht is, voordat je er mee aan de gang gaat. En uitzoeken wat de reden is dat hij dun is.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 11:49

De Eigenaar zei gister dat ze hem nog 3 maand gaf en hij anders weg ging... maar ik hoop het niet want ik ben er erg wijs mee

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:49

haflover3 schreef:
Knakkertje schreef:

Oh nou ik zou mijn paard van harte op willen geven

Dan moet je dat zeker doen! Hij is echt heel goed. En wat al gezegd is, timing is heel belangrijk. Zo van achter een computer is het moeilijk uitleggen wat je zou kunnen doen. Als je naar zijn website gaat en een mailtje stuurt dan is de kans groot dat hij met je paard aan de slag gaat. Ze hadden er al een maar die heeft een blessure.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 11:50

Ik heb dat al uit laten zoeken hij krijgt nu probiotica. Hij heeft namelijk gevoelige darmen

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 11:51

Knakkertje schreef:
Dan moet je dat zeker doen! Hij is echt heel goed. En wat al gezegd is, timing is heel belangrijk. Zo van achter een computer is het moeilijk uitleggen wat je zou kunnen doen. Als je naar zijn website gaat en een mailtje stuurt dan is de kans groot dat hij met je paard aan de slag gaat. Ze hadden er al een maar die heeft een blessure.

wat is zijn website?

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:52

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:53

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar wellicht is inderdaad Natural horsemanship wel iets voor jullie.

bowi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:56

Misschien kan je een keer een join up proberen om je frustratie te uiten...
zoek maar op, het werkte ook bij mijn verzorgpony .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:59

Lijkt wel of het over mijn paard (naja, pony) gaat..
Je bent echt helemaal zeker dat er medisch niks is? Ik dacht dit namelijk ook een tijd (waren ook mensen bij geweest) maar het tegendeel bleek waar. Nu ik daarmee rekening houdt heb ik een hele andere pony, hij is echt letterlijk uit zijn schulp gekropen, vrolijk, blij, meewerkend, wil graag lopen en met momenten moet ik zelfs zeggen dat even stappen nu ook wel ok is :+ Nu, dit was ook wel al aan de gang voordat ik ontdekte wat echt het probleem was, maar sinds die ontdekking gaat het allemaal zoveel sneller & beter..

Het schrikken en dan bevroren blijven staan is iets wat er volgens mij niet helemaal mee samenhangt, dat is namelijk gewoon karakter van je paard, die van mij heeft dit nog steeds, maar is toch een hele andere pony geworden. Overigens werkt op zo'n momenten slaan met de zweep niet, je moet op andere manieren doordringen.. Grote kans als je eens te hard inkomt op een verkeerd moment dat je ongelukken krijgt, en dat wil je niet ;)

Ik weet niet of ik wat kan betekenen voor je, als je denkt van wel mag je mij altijd een pb sturen, dat werkt beter voor mij dan in een topic .. Wil je best over mijn ervaringen & ontdekkingen vertellen als je daar interesse in hebt ;)

@ bowi2011 : bah, wat een reactie .. is het enige wat ik daarop kan zeggen ...

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:01

bowi2011 schreef:

-O- je eigen frustraties hoor je niet te uiten tegenover een paard.

TS, heel veel succes ik denk dat je gelijk hebt dat hard doorpakken gewoon niet de manier is omdat hij zich zo afsluit. Instructrice kan je dus nu op dit moment niet met dit paard helpen als ze niet wil verder kijken... goed dat jij wel verder kijkt *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:02

bowi2011 schreef:
zoek maar op, het werkte ook bij mijn verzorgpony .

Niet doen dus.

Ik reageer later nog wel, heb ook een "vreemde eend" bij alles wat nieuw is sluit hij zich af van de hele buitenwereld en kon je geen contact met hem krijgen.
Is stukken beter geworden, kwestie van tijd en elkaar vertrouwen geven.
(voor de goede orde, helemaal weg is het niet, maar stukken beter dan het was, hij deed het op vreemd terrein of in nieuwe situaties. Maar ik ga ondertussen overal heen en doe alles met hem en dat kan ook.) Hij is gewoon introvert :D heb ik mee moeten leren omgaan.