Urine drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaVaLaPhoto

Urine drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:06

Ik geloof dat ik hier wel een beetje op de juiste plek zit. Zo niet, dan hoor ik het graag en vind ik het ook niet erg als topic verplaatst wordt.

Al een hele tijd betrap ik mijn 2-jarige New Forest hengstje er op dat hij wel heel graag tussen de achterbenen van zijn 5-jarige Barock Pinto ruinenvriendje zit met zijn hoofd. Of tegen de flanken aan leunt. Normaal staat Boelie, de 2-jarige NF-hengst, samen met zijn 12-jarige Shetlander ruinenvriendje Amigo in de wei. Maar omdat de wei helaas bemest moet worden met korrels, moeten ze een aantal weken de paddock in iedere dag.
Op stal (4 stallen in een 'achtertuin' met paddock) stonden nog tot 2 weken terug nog een ruin en 2 merries. Geen probleem verder, want s'nachts bleef er 1 of 2 buiten in de paddock en de rest lekker op stal. Dat kon gemakkelijk. 1 merrie is inmiddels al weg en de 2e zal ergens volgende week weg gaan als het goed is.
Maar daardoor was al snel besloten om die ruin, de 5-jarige Barock Pinto, samen met Amigo en Boelie te zetten. Kijken hoe dat klikt als de merries uiteindelijk allebei weg zijn. We konden ook wel mixen met merries, maar dat levert met Boelie waarschijnlijk ongewenste veulentjes op voor volgend jaar :')

Maar goed. Alles gaat prima tussen het drietal. Amigo geniet van z'n rust die hij wat vaker krijgt, omdat Boelie nu twee slachtoffers heeft voor zijn puberale stoeipartijen. Sep, de Barock Pinto, heeft in het begin duidelijk laten weten waar zijn grens was en Boelie staat er ook heerlijk relaxt bij als hij geen speelbui heeft.
Maar nou heb ik Boelie al 2 keer betrapt dat hij bij Sep probeert te drinken als meneer gaat plassen. Naast de gedachte dat dit gewoon smerig is, vraag ik mij toch wel heel erg af of dit wel normaal is? Lijkt mij niet gezond om vloeibare afvalstoffen op te drinken := En Sep doet er ook niks tegen als Boelie rakelings z'n mond opent bij de penis. Lijkt mij ook geen hele fijne gedachte eigenlijk voor Sep, al lijkt hij er dus geen probleem van te maken :')

Heb hier nog nooit van gehoord dat (jonge) paarden/hengsten dit doen. Nog nooit eerder gezien ook. Had al geprobeerd rond te snuffelen op het internet, maar verder dan giraffen, hengsten die merries dekken en menselijke 'bezigheden' kwam ik niet. Dus dacht, ik vraag het hier eens na of ik mij zorgen moet maken, iets moet veranderen of dat dit misschien toch wel normaal is.

Nog wat achtergrondinformatie.
Tot ongeveer 1,5 jarige leeftijd heeft Boelie steeds bij merries gestaan. Als die hengstig werden, fleemde hij wel, maar ging daarna al snel op zoek naar melk. Denk dat zijn moeder heerlijke melk had toen die hengstig was :Y)
Dit ging goed, totdat er een merrie kwam die verkocht moest worden. Die merrie had al 5 jaar bij een andere hengst gestaan, 24/7 in een weilandje, zonder resultaat van zwangerschap. Bij het zien van een jonge god als Boelie, werd ze binnen enkele uren spontaan hengstig, en hoe. Toch gekeken in hoeverre Boelie daar op in ging door Boelie en Amigo samen met de merrie te zetten, maar meneer wist dus wel dat hij er op moest. Hoe het precies in z'n werk ging, wist hij nog niet, want hij schachte niet uit. Maar dat hij weet dat hij er boven op moet kruipen was al genoeg om te weten dat het tot hier en niet verder is voor Boelie in combinatie met merries. Sindsdien staat hij dus alleen met Amigo en sinds 2 weken dus met Sep er bij.

Verder is Boelie niet gecastreerd, omdat meneer nog maar 1 bal laat hangen. Die tweede laat hij nog niet hangen. Hij heeft verder geen typisch hengstengedrag en loopt los van de paddock naar zijn stal toen, zonder omkijken naar de merrie(s) die met hun hoofd buiten de stal kunnen kijken (van paddock naar stal is een afstand van 8 meter ongeveer en de stallen waar de merrie(s) in staan moet hij eerst langs). Hoefsmid gaf maandag nog een compliment dat hij Boelie tot de braafste 2-jarige paarden hoort die hij in zijn leven heeft meegemaakt, en de beste man is niet de jongste meer. Dus redenen om snel naar de kliniek te gaan voor een dure operatie heb ik niet, aangezien hij er verder erg braaf onder blijft en het wel vaker voor komt dat hengsten die tweede bal pas later laten hangen :)
Dus ik wil hem eerst de kans geven dit op een natuurlijke wijze te veranderen (van 1 naar 2 ballen), als dat niet gaat dan een spuitje proberen die 75% kans geeft dat de tweede bal gaat zakken en als dat ook niet werkt, dan op zoek naar andere opties en eventueel dus die klophengstenoperatie. Maar goed, dat is niet waar dit topic over gaat, maar misschien helpt het wel bij het 'probleem' van het urine drinken.

Boelie is verder gezond verklaard door de dierenarts die begin februari de inentingen kwam geven. Alles zag er goed uit op dat moment.

Dakario

Re: Urine drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:11

Als de bal nog niet is ingedaald op 2-jarige leeftijd kan het zijn dat het klophengst wordt? Hoe kan hij juist urine drinken? Hij kan eraan ruiken (dominant gedrag van hengst) of hij te maken heeft met tweede hengst.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:28

Die kans zit er in, maar heb gelezen en gehoord dat het tot hun 4e of zelfs 5e jaar kan duren voordat alles normaal ingedaald is. En aangezien hij zo'n voorbeeldig karakter heeft en lijkt te houden, wil ik hem die tijd ook geven. Op de huidige stal is het namelijk geen probleem dat hij hengst is en hij accepteert ruinen als maatje. Er lopen ook geen mensen rond die Boelie per ongeluk bij een merrie zouden kunnen zetten. Alleen staleigenaresse en ik zetten de paarden buiten en binnen.

Sep schacht gedeeltelijk uit, plast en meneer Boelie gaat dan van de straal proberen te drinken. Hij raakt het vooral eerst met zijn bovenlip aan, voordat hij probeert een slok te nemen. Hij staat niet bij andere hengsten. Sep en Amigo zijn volledig gecastreerd. Geen 'gecastreerde' klophengsten dus :)
Boelie lijkt verder ook eerder onderdanig dan dominant. Hij gaat gelijk aan de kant als Amigo of Sep dat van hem eisen en ook met eten komt hij voorzichtig dichterbij om te checken of hij van dat hoopje hooi wel mee mag eten of dat hij een ander hoopje moet zoeken.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 20:59

Niemand verder die hier ervaring of kennis van heeft?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:06

Klinkt misschien heel stom, maar ik heb wel eens gehoord dat andere dieren dat doen omdat ze een tekort hebben aan iets. Zou dat het kunnen zijn?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:20

Heb er verder geen ervaring mee, maar ik zou zeggen onderdanigheid, verveling of een tekort aan iets inderdaad. Hebben ze speelgoed, een liksteen en genoeg afleiding?

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 21:28

In de paddock waar ze overdag staan hebben ze niets anders dan hooi en elkaar. We hebben een sidekick in een doosje zitten wat we nog steeds een keer moeten vullen/oppompen. Zal kijken of ik daar morgen al iets mee kan doen wat vullen betreft.
Onderdanigheid zou kunnen, al vind ik het wel een 'vieze manier' van onderdanig zijn :P Te kort aan iets zou ook kunnen, maar ik zou dan bij god niet weten waar hij te kort aan zou hebben.
Hij krijgt kruidenmuesli en brokken voor jonge paarden/merriebrok. Daarnaast heeft hij in de stal een liksteen hangen. In de paddock valt die liksteen nergens fatsoenlijk op te hangen zonder dat ze meteen in de stroomdraad hangen.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:48

Lijkt mij niet heel erg gezond ..
Waarom zou het anders uit je lichaam komen? :?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:53

Skittlez schreef:

Ook maar niet meer zoenen :+

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 23:00

Boelie's mond ontwijk ik ook al heel bewust sinds ik weet wat hij daar nog meer mee doet :')
Maar omdat het mij ook niet echt een gezonde actie lijkt, heb ik dit topic gestart. Morgen maar eens kijken of het een stukje verveling is, dat ik de sidekick even klaar ga maken voor actie.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:00

Brainless schreef:
Skittlez schreef:

Ook maar niet meer zoenen :+

Hahaha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:03

Het is vaak een aangeleerd gedrag.
Waarschijnlijk heeft hij een keer dichtbij gestaan terwijl de andere ging plassen en heeft uit nieuwsgierigheid eens geproefd (en blijkbaar niet vies gevonden :P ).

Je kan kijken of een ander zoutblok de behoefte aan zout/mineralen beter aanvult zodat hij met drinken ophoudt.
Maar ik denk dat hij het gewoon wel lekker/grappig vindt en dat is heel moeilijk af te leren.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 23:12

Dankje voor je reactie Brainless. Dan maar hopen dat hij een zoutblok (of iets anders) leuker gaat vinden dan Sep's geslachtsdeel en urine.
Morgen maar even testen in hoe verre de sidekick effect heeft, want morgen is natuurlijk zondag en zijn de winkels dicht. Heb alleen een kleine zoutblok reserve liggen die opgehangen kan worden in de stal, maar denk dat een grote zoutblok beter is voor buiten in de paddock.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:38

Ik hoop eigenlijk dat het alleen maar verveling is, afleren is natuurlijk bijna niet te doen. Tuinslang met lopend (grond)water misschien een idee als het aangeleerd blijkt te zijn ;) Is wel een stukkie minder vies.
Klinkt ergens ook wel logisch wat Brainless zegt. Eigenlijk best interessant ook al is het een beetje... eh.... apart ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:09

loveskiara schreef:
Dankje voor je reactie Brainless. Dan maar hopen dat hij een zoutblok (of iets anders) leuker gaat vinden dan Sep's geslachtsdeel en urine.
Morgen maar even testen in hoe verre de sidekick effect heeft, want morgen is natuurlijk zondag en zijn de winkels dicht. Heb alleen een kleine zoutblok reserve liggen die opgehangen kan worden in de stal, maar denk dat een grote zoutblok beter is voor buiten in de paddock.

Epplejeck heeft vandaag koopzondag, maar ik weet natuurlijk niet of die bij jou in de buurt zit.

http://www.ej.nl/

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:44

Nee, dat ligt niet echt in de buurt :P Of ja, Eindhoven is wel de dichtsbijzijnde, maar dat is alsnog een aardig eindje rijden.
Morgen of dinsdag wordt een grote likblok aangeschaft en dan zullen we eens zien of dat al helpt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:45

Ik denk dat je betere reacties zou krijgen als je een andere titel zou nemen. waaruit het duidelijk is dat je paard het doet.

En daarbij denk ik dat je beter je OP wat korter kunt doen, je hebt nogal een lap tekst getypt en niet alles is denk ik echt heel erg belangrijk. Daardoor klikken mensen (denk ik) al vrij snel je topic weg.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:55

Ik heb al genoeg tips inmiddels om te proberen. Op dit moment lijkt verveling het meest logische oorzaak. En als dat niet helpt, nog eens goed naar het voer kijken. Maar voor zo ver ik kan beoordelen, krijgt Boelie genoeg binnen aan vitamientjes, mineralen en al het andere dat nodig is voor een jong paard in de groei.