In draf op de rijbaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BeatTheElite

In draf op de rijbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:11

Hoi!
Ik ga eerdaags een poging wagen voor mijn ruiterbewijs, en had dus een vraagje over het rijden in de openbare weg. Ik vraag me dus af wanneer je kan/moet draven op de rijbaan.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Chouchou

Re: In draf op de rijbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:50

Je hoeft nooit verplicht te draven, alleen als jij dat wil, daar zijn geen regels voor lijkt mij. Let op dat je niet gelijk ellenlange stukken gaat draven op een harde ondergrond zonder dat je paard dit gewend is; dit moet je een beetje opbouwen. Als je paard zich niks aantrekt van verkeer, zou je best door kunnen draven wanneer het verkeer passeert. Bij groot verkeer zou ik echter wel altijd terug naar stap gaan. Ook kunnen de hoeven sneller slijten wanneer je veel op de weg rijdt, dus afwisselen met een berm als die aanwezig is, is ook goed.

Bovenstaande is echter niet gebaseerd op regels (als die er zijn over draven op de openbare weg), maar gewoon op eigen ervaring. Dus als je dit vraagt voor je theorie examen, moet je uitgaan van wat je boek zegt :)

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 07:15

Mijn boek zegt niks daarover, maar bij het praktijk deel staat "op de weg gaat de groep overal in draf waar dot verantwoord is"

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 11:18

Wat er bij het praktijkdeel staat, komt op mij over alsof je altijd moet draven, tenzij het daarvoor niet verantwoord is. Hier ben ik het niet mee eens... Je zal met de groep mee moeten gaan in tempo dus de begeleiding heeft het dan voor het zeggen waar er wordt gedraafd, maar het is niet zo dat het verplicht is om te draven op de openbare weg. Als je na een tijdje alleen of zonder begeleiding (van de manege?) gaat rijden, mag je het tempo zelf bepalen en je hoeft dus echt niet verplicht te draven op de openbare weg, maar het mag wel.

ponyyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:18

passeren in draf mag nooit maar auto's en fietsers mag je wel passeren in draf tenzij je paard dan hiper word... ik deed het op een manege en daar zat een vaste route en vaste stukken waar je moet draven en stappen,

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:09

Ik doe geen ritten op de maneges, bij de praktijk opdracht ga je met z'n 2e de weg op, en 1 iemand van de srr dacht ik, en je moet om de beurt voorop, de route word wel aangegeven, alleen niet wanneer je moet stappen/draven ect. en aangezien mijn ervaringen vooral bos/duinritten zijn wil ik graag weten wanneer je moet draven op de rijbaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:11

Ik draaf altijd als de weg breed genoeg is en ik een ruim overzicht heb. Mijn paard vind het wat spannend als de huizen erg kort op de weg staan dus op die stukken stap ik, als er nog een brede stoep naast ligt draaf ik gerust door, dan vind hij het ook allemaal niet erg.
Nu heb ik geen ruiterbewijs(en ben dat ook niet van plan), maar orienteer gewoon zo goed mogelijk op het verkeer. Als het echt heel druk is stap ik ook liever, als er weinig verkeer is rij ik gewoon lekker door!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:41

Is het echt een hele rit die je op de rijbaan rijdt en dus de bedoeling dat je ook draaft? Ik zou zeggen: stap overal, tenzij de mogelijkheid er is voor een lekker drafje. Op drukke wegen zou ik zelf niet gaan draven. Hou rekening met het verkeer en met het andere paard. Overzie de situatie en schat mogelijke risico's goed in.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:40

Chouchou schreef:
Is het echt een hele rit die je op de rijbaan rijdt en dus de bedoeling dat je ook draaft? Ik zou zeggen: stap overal, tenzij de mogelijkheid er is voor een lekker drafje. Op drukke wegen zou ik zelf niet gaan draven. Hou rekening met het verkeer en met het andere paard. Overzie de situatie en schat mogelijke risico's goed in.

Zo staat het er wel. Wat zie jij als de mogelijkheid voor een drafje? ik zou zelf echt niet weten waar ik zou moeten draven

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:46

Het lijkt me dat je in je achterhoofd moet houden dat je de rest van het verkeer zo min mogelijk moet hinderen. Als je dus ergens rijdt waar het overige verkeer je niet kan passeren, draaf je naar de eerstvolgende inrit waar je opzij kunt. Waar het druk is of je paard onrustig is stap je - tenzij dat betekent dat je een hele file achter je verzamelt. Verder wissel je stap en draf gewoon af zoals je normaal ook zou doen. Dus af en toe stappen om om adem te laten komen.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:05

volgens de regels van het ruiterbewijs (die ik pas heb gehaald) is het de bedoeling dat je zo veel mogelijk draaft op de rijbaan om ander verkeer zo min mogelijk te hinderen. Je rijd ook achter elkaar, behalve bij opstellen om over te steken. Passeren van andere paarden moet in stap.

Nu moet dit in jou situatie wel passen natuurlijk, op een drukke weg waar veel gevaarlijke punten zijn hoef je niet te draven, dit doe je alleen in situaties waar het mogelijk is, maar waar kan 'moet' het volgens de rb regels wel.

En nee als je je ruiterbewijs hebt hoef je dit ook niet strikt te volgen, je moet je eigen ding in de regels gewoon vinden en deze toepassen

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:07

BeatTheElite schreef:
Ik doe geen ritten op de maneges, bij de praktijk opdracht ga je met z'n 2e de weg op, en 1 iemand van de srr dacht ik, en je moet om de beurt voorop, de route word wel aangegeven, alleen niet wanneer je moet stappen/draven ect. en aangezien mijn ervaringen vooral bos/duinritten zijn wil ik graag weten wanneer je moet draven op de rijbaan.

Waar ga je je ruiterbewijs halen? ik heb mijn ruiterbewijs bij 't reelaer gehaald, en de procedure voor het buitenrijden was bij ons dat we een dag van te voren de route hebben verkent te voet, en de dag erna in groepjes van 2 hebben gereden. De examinator stond op 1 punt, maar in sommige gevallen fietst die ook rond op de route.

Als je meer vragen hebt mag je altijd PBen!

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:06

@dmuts,
Op manege de blauwe steen in Limburg. Ik ben daar nog nooit geweest (erg slim van me, ik weet het x3) dus is het voor mij wel belangrijk dat de route word aangegeven.
Weet je trouwens ook of je moet draven of niet als je een kruispunt oversteekt? sommige mensen zeggen namelijk van wel en andere weer van niet ;S

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:10

Je moet tijdens je examen zoveel mogelijk draven.

Ik heb bij het oversteken van een kruispunt gewoon gestapt. Te groot risico om te draven.