Ik heb een pony waar ik altijd lange buitenritten mee kon maken maar sinds een paar maanden als ik het pad van de stal af rijd begint ze al te stijgeren en dat doet ze netzolang tot we terug gaan en heeft iemand misschien tips.
Enige tip die ik heb is om niet op te geven. Nu heeft je pony door "Als ik steiger, gaan we terug naar huis", dus daar zal ze niet meer mee ophouden. Probeer door te zetten, stel jezelf een punt voor tot waar je wilt komen en zorg dat je er komt, onder het zadel of eventueel ernaast. Pas omdraaien als jij wilt omdraaien. Begin met korte stukken, bouw dit uit. En vooral: houd het veilig voor jou, je paard, én de omgeving! Als het je niet alleen lukt, vraag dan iemand aan de hand mee te gaan. Dit is ten minste hoe ik het zou oplossen, misschien hebben andere bokkers nog andere tips.
Ik neem overigens aan dat er niks medisch is, daar kan jij beter over oordelen.
Waratje
Geplaatst: 03-04-14 15:59
Pony heeft gewoon gelijk om niet zonder andere paarden op pad te willen gaan, het is een kuddedier en zonder kudde is niet veilig. Dat is de essentie van je probleem. Om alleen op pad te gaan met je pony moet die zich daar voldoende veilig bij voelen, voldoende zelfvertrouwen hebben dat hij zonder andere paarden veilig is. Dus werk aan dat zelfvertrouwen, als je samen met een ander gaat, laat jouw pony voorop lopen. Als dat goed gaat kun je kijken of het op een vertrouwt klein rondje lukt en dat bouw je dan uit. Er is altijd een kans dat het niet lukt, niet iedere pony is er geschikt voor en soms spelen er meer factoren. Mijn oude merrie bijvoorbeeld neem ik ook niet meer zonder ander paard mee naar buiten, zij ziet niet meer goed en heeft dan steun aan een maatje erbij. Het moet tenslotte voor beide partijen een leuk uitstapje zijn
RIANNAMJ
Geplaatst: 17-04-14 15:29
ik heb precies het zelfde probleem! eerst altijd uren alleen op buitenrit geweest. pony is nergens bang voor durft alles. maar na 1 buitenrit, ging ze haar aanstellen, overal bang voor en probeerde ze om te draaien, het lukte haar niet. maar 1 keer lette ik even niet goed op toen draaide ze om en ging ze in de rengalop terug naar huis.. sinds dien kan ik niet meer alleen weg want dan gaat ze weer omdraaien. Ze deed super braaf met een andere pony er bij. dan is er niks aan de hand. maar bouw het rustig op, steeds kleine stukjes verder lopen. Let goed op je pony en als die iets doet wat je niet wilt moet je hem laten zien dat jij de baas bent.
Ik heb ook problemen gehad met mijn pony, maar dat was dat ze tijdens een buitenrit alleen maar in rengalop wou. Dan steigerde ze, sprong ze naar voren tijdens het steigeren en schoot ze ervandoor. Achteraf bleek ze dat te doen omdat ze drachtig was. Ik heb daarna nog wel problemen gehad dat ze er ook telkens vandoor wou en niet bij mij bleef, dat heb ik opgelost door biks mee te nemen. Tussendoor veel biks geven om aan te geven dat ze braaf is werkt ook erg goed. Doe dit niet als je denkt dat het fout gaat, maar ook een aantal keer preventief. Op een gegeven moment weet ze het en blijft ze braaf bij je. In jouw geval kun je haar misschien gerust stellen door biks te geven en weer opnieuw proberen door te rijden. Zodra ze een stukje normaal heeft gelopen: belonen! En inderdaad, langzaamaan opbouwen en niet teveel forceren.
is er geen nieuw paard waar ze zich aan hecht misschien is dat de reden dat ze ineens niet meer wil !
Maikemaik
Geplaatst: 18-04-14 14:40
Misschien ff af stappen en een stuk aan de hand of uit zicht van de stal en andere paarden pas op stappen? Misschien helpt het als ze merkt dat ze toch het terrein af moet of je er nu op zit of niet maar niet toe geven.
Mdominique
Geplaatst: 18-04-14 14:42
Misschien eerst aan de hand en wel opgezadelt, en dan naar buiten en als dat goed gaat een keer als je 5-10 minuten ernaast hebt gelopen dan erop gaan en dan een stukje rijden?
Misschien zou je net voor het punt dat ze normaal gaat steigeren, rechtsomkeer kunnen maken? Om haar te verrassen zeg maar. Dus je doet net hetzelfde als je anders doet, zodat ze echt denkt dat je op buitenrit gaat, alleen draai je je nu nog sneller om dan het punt waarop zij protesteert. Van daaruit zou je kunnen uitbouwen: een paar keer na elkaar, een keer een meter verder, tot jij ziet dat je paard er klaar voor is om nog verder te gaan. Zo leid je m.i. de aandacht van je paard af, aangezien hij nu de gewoonte heeft gemaakt om te steigeren en zijn zin te krijgen.
zelfde probleem hier! alleen deed ze het altijd al. wandelen geen probleem, ander paard erbij ook niet. ik heb haar nooit volledig laten winnen, maar ik vind het best gevaarlijk. terwijl ik op mijn oude pony (die ik dan wel al 7 jaar heb) zo op kan stappen en bij wijze van spreken door het hele land gaan.