Pony stopt en steigert.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DesixNorris

Pony stopt en steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:56

Beste,

Na een aantal keer gewandeld te hebben met mijn shetlandertje begint ze sinds kort steeds vaker te 'staken'. Ze stopt, loopt absoluut niet verder of terug en als ik volgens haar te lang vraag of ze ajb door wil lopen gaat ze staan steigeren. Ik ben daardoor heel streng geworden, maar nog luistert ze niet.. Ze doet dit ook steeds vaker op stal of in de wei. Mijn vader die mijn paardjes af en toe voert als ik geen tijd heb vind het maar eng, dus dit moet stoppen, alleen weet ik niet hoe.. Iemand tips? :?

Angela

Re: Pony stopt en steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 05:45

Hoe oud is de pony, wat doe je er verder mee, wat kent de pony allemaal, hoe wordt de pony gehouden, wat krijgt het te eten?

Dan is er een completer plaatje over het hoe en wat :)

kensin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:53

Hoe corrigeer je de pony?
En hoelang ga je door met vragen of de pony door wilt lopen?

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:25

De pony is bijna 3. Ik doe een beetje vrijheidsdressuur, maar ze is vooral bedoeld als gezelschapshetje die wel heel veel aandacht krijgt, ze staat 24/7 buiten met een vriendje en krijgt onbeperkt hooi en dagelijks een handje brokjes.

Ik 'trek' aan het touw en probeer door te lopen, doet ze dit na een aantal keer proberen niet krijgt ze een tik op haar neus, dan loopt ze meestal wel weer mee, alleen vind ik dit zelf niet de goede oplossing. Overigens is de tik niet hard, maar zo dat ze snapt dat ze dit niet mag.

kikifleurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:28

Ik heb het zelfde probleem bij mijn verzorgpony, ik snap het ook niet en ik vind het zielig om steeds maar weer een tik op zijn kont te geven als hij gaat staken ..

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:33

Dit heb ik ook gehad, je moet gewoon nog strenger zijn op de pony. Als hij het nou niet afleert, laat staan als ie ouder word.

carmenraswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:41

mijn paard doet dit ook, heel vervelend. Ik neem nu telkens gewoon een liksteen mee en als ze die ziet loopt ze eigenlijk gelijk al door. als ze dan bij de plek is aangekomen waar ik haar heen wilde brengen dan geef ik haar een paar likjes van de liksteen, dit heb ik zo een paar keer gedaan en nu gaat het eigenlijk al 2 weken goed.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:43

kelseyclover schreef:
Dit heb ik ook gehad, je moet gewoon nog strenger zijn op de pony. Als hij het nou niet afleert, laat staan als ie ouder word.

Hoe moet je strenger zijn dan? Ik bedoel, ik wil mijn pony geen pijn doen..

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:44

carmenraswan schreef:
mijn paard doet dit ook, heel vervelend. Ik neem nu telkens gewoon een liksteen mee en als ze die ziet loopt ze eigenlijk gelijk al door. als ze dan bij de plek is aangekomen waar ik haar heen wilde brengen dan geef ik haar een paar likjes van de liksteen, dit heb ik zo een paar keer gedaan en nu gaat het eigenlijk al 2 weken goed.

Grappig dat je paard de liksteen zo lekker vind, mijne heeft liever een wortel. Ik ga het denk ik dus proberen met een wortel, maar dankjewel voor de tip! :)

carmenraswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:53

is goed! ja is heel leuk, als ik haar roep en ze ziet die liksteen dan gaan die oortjes gelijk helemaal naar voren en is ze daar helemaal op gefocust. ik hoop voor je dat het werkt !

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:54

Je pony probeert je nu uit omdat ze aan het puberen is op deze leeftijd. Zij is nu aan het testen wie de baas is en die strijdt moet jij gaan winnen anders heb je straks echt een hele vervelende pony.
Ik zou iemand mee vragen die er verstand van heeft om te helpen. Op het hoofd van een pony slaan, hoe zachtjes ook vind ik iets wat echt absoluut niet kan!!!! Ze worden dan kopschuw of bang en dat wil je echt niet.
Zorg dat je met wandelen haar altijd naast je hebt lopen. Niet achter of voor je, maar haar hoofd naast jouw heupen. Neem een klein zweepje mee dat je haar meteen een tikje achter haar billen kan geven als ze stop of beter nog meteen reageren als ze langzamer gaat lopen. en dan ook belonen met je stem of met iets lekkers als ze braaf is of goed haar best heeft gedaan. JE kunt evt ook een lang dik/halstertouw achter haar kont langs doen en dan door de voorkant van het halster. Als ze dan stil gaat staan trek je als het ware haar kont naar voren en dat voelt heel natuurlijk als drijven van een kudde zoals het in het wilt ook gaat. Zorg dat je het touwtje aan het halster altijd los hebt als ze braaf is en even strak laat worden als ze gecorrigeerd moet worden. Maar ontspan daarna meteen weer als ze luistert. Als je druk blijft houden snappen ze het niet meer en helpen je hulpen niet meer. Of neem met wandelen een andere pony mee voorop als hulp. Dan is het niet zo eng en heeft ze een goed voorbeeld. Nou ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:00

Paarden worden in de kudde aan de achterkant gedreven, de voorkant is de rem. Als jij op de neus slaat dan moet ze dus eigenlijk stoppen in paarden taal. Het zou handiger zijn een lang touw en een lang zweep meet te nemen. Als ze stil staat geef je een tik, als ze gaat steigeren dan laat je het touw langer worden en als ze op de grond is dan geef je een tik en een ruk aan het touw dat ze moet doorlopen. Zodra ze al een paar passen heeft gezet belonen. Hoop dat je hier wat aan hebt :)

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:28

Heejj,

Nou aangezien de pony nu 3 jaar is is die nog aan het ontwikkelen, hij gaat dingen uitproberen. Hij zit dus eigenlijk in de 'pubertijd' , je moet gewoon strenger zijn. Hou ik het deed kijk ik wou ook niet dat de pony pijn had, maar de pony moet niet van JOU winnen jij bent de baas NIET de pony. En het klinkt misschien hard maar je moet strenger zijn voor de pony, en als het dan ook écht nodig is om een hardere tik te geven dan is dat.

Ik heb zin in de buitenrit *\%/* :o

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:42

hoi, ik had dit eerst ook, mijn pony moest naar haar wei maar WILDE gewoon niet. Ze ging op een gegeven moment 3 meter van tevoren al stilstaan. Ik ben 1x gigantisch boos op haar geworden en heb haar een knietje tegen haar buik gegeven. Binnen no time stond ze binnen :D . Nu loopt ze gewoon normaal mee.
Mijn tip is dus om het in 1x heel duidelijk te houden, geen tikje op haar neus maar een knie (of desnoods neem je de zweep mee) tegen haar buik.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 07:12

Pepper32 schreef:
Je pony probeert je nu uit omdat ze aan het puberen is op deze leeftijd. Zij is nu aan het testen wie de baas is en die strijdt moet jij gaan winnen anders heb je straks echt een hele vervelende pony.
Ik zou iemand mee vragen die er verstand van heeft om te helpen. Op het hoofd van een pony slaan, hoe zachtjes ook vind ik iets wat echt absoluut niet kan!!!! Ze worden dan kopschuw of bang en dat wil je echt niet.
Zorg dat je met wandelen haar altijd naast je hebt lopen. Niet achter of voor je, maar haar hoofd naast jouw heupen. Neem een klein zweepje mee dat je haar meteen een tikje achter haar billen kan geven als ze stop of beter nog meteen reageren als ze langzamer gaat lopen. en dan ook belonen met je stem of met iets lekkers als ze braaf is of goed haar best heeft gedaan. JE kunt evt ook een lang dik/halstertouw achter haar kont langs doen en dan door de voorkant van het halster. Als ze dan stil gaat staan trek je als het ware haar kont naar voren en dat voelt heel natuurlijk als drijven van een kudde zoals het in het wilt ook gaat. Zorg dat je het touwtje aan het halster altijd los hebt als ze braaf is en even strak laat worden als ze gecorrigeerd moet worden. Maar ontspan daarna meteen weer als ze luistert. Als je druk blijft houden snappen ze het niet meer en helpen je hulpen niet meer. Of neem met wandelen een andere pony mee voorop als hulp. Dan is het niet zo eng en heeft ze een goed voorbeeld. Nou ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

Ik heb het met het zweepje geprobeerd en dat werkt heel goed :j dankje!

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:08

Je pony is lekker aan het puberen! Belangrijkste is consequent zijn in je straffen maar vooral in je commando's. Die van mij doet het ook, zelfs voor de kar. In het begin was ik van slag en dat had hij door, hierdoor probeerde hij het steeds vaker. Ik loop en rijdt nu gewoon door en zeg heel hard EH! en nu heeft hij het al een tijdje niet gedaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:12

Een tik op de neus omdat ze niet doorloopt? Dat vind ik een vreemde oplossing eerlijk gezegd, ik kan me niet voorstellen hoe dit de pony moet inspireren om door te lopen. Ik ben overigens niet tegen een corrigerende tik, maar wel in een context die een pony snapt. Bijvoorbeeld bij bijten.

Mijn pony's reageren goed op druk. Als ze stil gaan staan zet ik eerst weinig druk op het halster, zodra ze in beweging komen laat ik de druk wegvallen. Dat is de beloning. Blijven ze stilstaan dan voer ik de druk net zo lang op tot ze wel gaan lopen en dan laat ik meteen de druk weer wegvallen.