pony springt gewoon uit buitenbak!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ijsco2008

pony springt gewoon uit buitenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:28

Kent iemand dit?
Onze IJslander is jong, heel lief en houdt van springen. Net een goeie professionele training gehad en het rijden gaat top. Alleen buitenrijden is nog en klus maar het begin is er .

Hij is nog wel erg bezig met zijn plekje in de kudde. Vandaag stond de rest nog op stal, ze gaan nu overdag in het land. Omdat ik niet veel tijd had, besloot ik m alleen even los te gooien in de buitenbak en daarna uit te mesten.

De rest van de kudde stond nog binnen.
Bij het losgooien, deed hij mooi zijn rondjes. Toen stopte hij bij het hek en hup, floepte er zo overheen en ging weer in zijn stal staan. Heb m er met longe weer uitgehaald en alsnog even laten lopen.

Hij is slim,dus nu vraag ik me af of ie de uitweg heeft ontdekt......
Hoe kan ik dit oplossen qua gedrag?
Praktisch gesproken kan ik de zandrand wat dieper maken, hij kon er makkelijk overheen, terwijl de rest veel dieper ligt.

Hoe dan ook, iemand gedragstips?

RavenIris

Re: pony springt gewoon uit buitenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:34

Ik moet stiekem even lachen... Ik ken vrij veel IJslanders die dit doen. Ofwel weten ze de uitgang van de bak erg goed te vinden, ofwel zoeken ze er zelf eentje. Slim zijn ze wel.

Heb er niet veel tips voor.
Bij de longeercirkel losten wij het op door -simpelweg- niet meer los te longeren.
Ook wel een keertje gedaan door wat mensen rondom op te stellen die hem moesten tegenhouden als hij probeerde, maar ze weten het snel genoeg wanneer er niemand meer staat.
Misschien een stroomdraadje hogerop?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:38

Hoe hoog is de hek in de rij bak van jullie ? Je IJslander is wel een goede springer , houdt jij ook van springen ?

Toen ik net mijn 2 tinkers had sprong de merrie ook over de weide hek ( 120cm) als ze in het nauw werd gedreven. Met of zonder aan loop en ze liet nog een cm of 10 a 15 over. Ook sprong mijn ruin wel eens er over. Nu nog hopen dat ze straks net zo goed springen onder de man.

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:41

Zoiets inderdaad, ja hij vindt het leuk. Ik ook, maar de bedoeling is niet dat hij gezellig over de bak gaat springen. Hij werd niet in het nauw gedreven, integendeel. Het was gewoon een soort vrolijkheid van ''doei, de rest nog niet buiten, ik ga weer terug''

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:49

Dat weet ik ook dat je IJslander niet in het nauw gedreven was. Alleen bedoelde ik te zeggen dat mijn
tinkers dat wel waren en zo sprongen , nu doen za dat niet meer.

Ik denk dat je IJslander liever in de groep staat dan alleen buiten en de rest nog binnen staat!

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:51

@raveniris

Ik moest er ook heel erg om lachen, hoor. Gewoon eroverheen en in stap weer over de poetsplaats terug naar zijn eigen box.

Het wordt zeker voorlopig longeren!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:52

draadje erboven opzetten?

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:56

Ja, draadje .... zit erop, maar net niet helemaal tot in de hoek. Het was echt amper 70 cm breed waar ie overheen ging.ga het vragen of gewoon een nep wit draad spannen.
Bedankt!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:59

Gewoon even een strotuitje tussen de openligende stukken zetten! Dat werkt wel!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:05

Zonder stroom erop zou ik wel opletten... Ik kende er ook die er gingen uit klauteren als gewoon springen niet meer kon. Heb er wel eens eentje over een omheining van 1m50 zien klimmen. Zag er wel niet uit natuurlijk, maar het lukte hem wel :')

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:30

@raveniris,

ja ze zijn slim, en de mijne vooral nog erg speels en puberachtig.
Maar wel errug leuk!

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:58

Haha, ik moet hier ook wel een beetje om lachen. Ik heb een welshje die ook overal overheen springt. Als ze denkt dat het gras in de andere wei groener is, of als ik met m'n paard naar de andere wei ga, springt ze zo over het draad. Het draad is 1.20m hoog en de pony 1.30m .

Kun je dat stukje van 70cm niet overbruggen met een ijzerdraadje? Dan zit er gewoon stroom op :)

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:02

Morgen volgen maatregelen, eens kijken wat ie ervan vindt...

guusje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:13

haha grappig verhaaltje :P ben benieuwd!

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:22

Een van onze merries doet dat ook (ook IJslander) springt met der 1.39 met gemaaaak 1.20 hup over het hek hup op de straat enz. We hebben nu altijd stroom op als ze in de wei staat en tijdens het losgooien bijv een draadje (niet zodat ze struikelt, gewoon het springen moeilijker maken) voor de baltsend spannen, zo gedaan en makkelijk er over heen gaan ze niet meer. ;) En zo wel, gewoon bestraffen en blijven volhouden, ooit zul je winnen.

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:34

@lovethokka
In de wei of paddock doet ie het niet, staat ie bij z'n vrienden en ja, daar staat overal stroom op.
Het was ook voor 't eerst, ik gooi m heel vaak los en dit was voor het eerst in 3/4 jaar!

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:35

@lovethokka,hij is 1.36 maar toch, het ging m heel gemakkelijk af.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:34

Misschien ligt het er dan aan dat hij naar de andere wil, kun je dan niet zorgen dat die op stal ofzo staan? Of op de paddock, of naast hem? Want hij moet zich 'veilig'voelen en niet steeds naar die andere paarden willen gaan. En gewoon netjes straffen als hij er toch over heen gaat, hij moet het leren.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 07:41

Haha ik moet ook wel een beetje lachen. Heb een paar maand geleden hetzelfde gehad met mijn tinkerkruizing.
Wij hebben een houten bakrand, met een draad als sluiting. Ik was de stalbaas aan het helpen met paarden binnen zetten, en gooide hem even in de bak ipv in zn stal. Meneer gaat wat in de bak tekeer en hopla, over de draad.
We hebben het nog opgemeten, was 1.20 geloof ik en hij ging ruim over xD
ik stond vol ongeloof te kijken.
Was een eenmalige actie, dus wie weet van die van jou ook. Wilde hij niet alleen blijven.

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 08:43

@ dott

Ja, is leeftijd denk ik, hij is pas 5 en dat is erg jong voor een IJslander, qua inrijden en opvoeding. Maar hij zal het toch moeten leren! En heeft al zoveel geleerd in de afgelopen 3/4 jaar, dit kan er ook nog wel bij.. hihi

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 08:50

@Lovethokkaa

Hij laat zich overigens wel gewoon uit de kudde plukken om te rijden. Ben nu kleine stukje buiten aan het oefenen, ook alleen. Dat gaat langzaam maar zeker beter, al wil ie nog wel eens staken, maar dan wandelen we gewoon nog een stukje door.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 08:51

Mijn fjord doet dat ook helaas.
al 2x 1x foutloos 1.30 en 1 keer dwars doorheen gelukkig paardje heel gebleven

ijsco2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 14:17

Extra palen in de grond en draadjes gespannen!
Hij had meteen in de gaten dat er iets veranderd was...:)

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:24

Doet mijn paard ook altijd :')
Heb nu een extra draadje erboven gespannen, zodat hij er niet meer overheen kan. Er hoeft geen stroom op.

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 15:11

mayrafamke schreef:
Doet mijn paard ook altijd :')
Heb nu een extra draadje erboven gespannen, zodat hij er niet meer overheen kan. Er hoeft geen stroom op.

ik heb er ook een extra draad boven gedaan maar ze springt er gewoon doorheen/overheen
mijn paard is een KWPN van 1,59 dusja stroom staat er ook op enja wat kan ik dan doen?
een vriendin zei gewoon even het stroomdraad laten voelen maar dat vind ik niet zo'n goed plan xd
weet iemand hoe ik dit kan oplossen??
thanxxxx