Deken wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Deken wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:56

Mijn haf heeft de hele winter in de dekens gestaan, ze staat 24/7 buiten met schuil stal. Ik heb haar voor het eerst deze winter in de dekens gehad omdat ze vorig jaar moeilijk verhaarde, duurde erg lang voor ze van al het haar verlost was. Maar nu met het mooie weer staat ze al bijna een week dekenloos. De week hiervoor heeft ze de deken alleen snachts op gehad. Maar nu geven ze voor het weekend weer kou op. Moet de deken er weer op? Ze is flink aan het verharen en het schiet ook al op. Dus twijfel omdat het eigenlijk niet echt goed is om de deken de ene keer wel op te doen en de andere keer weer niet. Zucht, ik dacht datde ergste kou nu wel geweest was.

PanamaD

Re: Deken wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:57

Van het weekend wordt het 13 graden. Mijn paard blijft nu wat voor weer het ook is zonder deken staan. Veel beter voor de vacht. Als die het koud krijgt moet ze maar gaan bewegen.

Gewoon voldoende hooi geven in de schuilstal red je paard het echt wel hoor!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:47

Lekker zonder deken laten staan!
Deze temperaturen kan dat makkelijk.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:49

Lekker in blootje laten staan :).
Hij is het nu gewend om in zn blootje te taan en met deken kan je zijn vachthuishouding in de war schoppen.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:58

Siersma schreef:
Mijn haf heeft de hele winter in de dekens gestaan, ze staat 24/7 buiten met schuil stal. Ik heb haar voor het eerst deze winter in de dekens gehad omdat ze vorig jaar moeilijk verhaarde, duurde erg lang voor ze van al het haar verlost was. Maar nu met het mooie weer staat ze al bijna een week dekenloos. De week hiervoor heeft ze de deken alleen snachts op gehad. Maar nu geven ze voor het weekend weer kou op. Moet de deken er weer op? Ze is flink aan het verharen en het schiet ook al op. Dus twijfel omdat het eigenlijk niet echt goed is om de deken de ene keer wel op te doen en de andere keer weer niet. Zucht, ik dacht datde ergste kou nu wel geweest was.

Je hebt zeker naar het rtl weer gekeken om half zeven? Dat was een 1 april grap.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:18

Essxan schreef:
Siersma schreef:

Je hebt zeker naar het rtl weer gekeken om half zeven? Dat was een 1 april grap.

Dom,dom. Kom ik nu ook achter. Voel me nu blond, terwijl ik het niet ben haha :o

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:19

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:24

Ze krijgt nu ook geen deken meer op. Was dus een 1 aprilgrap van rtlweer. Weet alleen niet hoe warm het wel word.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:35

Ik zou hier ook graag een adviesje willen, mag dat?
Een paar weken geleden heb ik een geschoren paardje gekocht, die onder een 300 grams deken stond. Ik heb totaal geen ervaring met geschoren paardjes. Het haar is tot op 2-3 mm afgeschoren.Nu met dit superweer staat ze overdag bloot, en 's nachts onder een 150 grams. Tegen de ochtend als het op z'n koudst is, heeft ze daar denk ik nog genoeg aan. Ze staat iig niet te rillen en is rustig.
Nu vraag ik me dus ook af, zometeen wordt het weer kouder, kan ik ze dan het beste weer onder een dikkere deken zetten, of verstoor ik dan ook de haargroei?
Vast bedankt voor jullie tips!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:41

Loe_Loe schreef:
Ik zou hier ook graag een adviesje willen, mag dat?
Een paar weken geleden heb ik een geschoren paardje gekocht, die onder een 300 grams deken stond. Ik heb totaal geen ervaring met geschoren paardjes. Het haar is tot op 2-3 mm afgeschoren.Nu met dit superweer staat ze overdag bloot, en 's nachts onder een 150 grams. Tegen de ochtend als het op z'n koudst is, heeft ze daar denk ik nog genoeg aan. Ze staat iig niet te rillen en is rustig.
Nu vraag ik me dus ook af, zometeen wordt het weer kouder, kan ik ze dan het beste weer onder een dikkere deken zetten, of verstoor ik dan ook de haargroei?
Vast bedankt voor jullie tips!

Het weer word niet kouder:) niet te koud iedergeval. Lekker zo houden. Met regen regendekentje opdoen.

Ik zou zelfs snachts een 0 gram deken opdoen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:45

Ja serieus? Er zit echt maar zooo weinig haar op... haar kleur is nu deels grijs ipv bruin, maar even om aan te geven hoe kaal ze is. Maar nogmaals, ik heb nul ervaring met geschoren paarden..
bedankt voor je tip iig!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:48

Ik zou er zelf een deken op gooien (200 grams), maar wie ben ik.

Mijne (ongeschoren maar op tijd onder de dekens) staat nu sinds eergisteren zonder deken, maar als het me te koud word (weer rond het vriespunt gaat zitten of vieze wind) komt de 200 grams weer erop voor zolang het nodig is.

Deze temp. is gewoon (ongeschoren!) te doen, geschoren is het snachts te koud.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:54

Onze pony is begin december geschoren maar nog altijd niet in zijn gewone vacht terug. Die krijgt als hij buiten slaapt snachts echt een deken aan.
Overdag niet. Hoop dat die vacht nu eens mooi terug groeit.

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:10

Persoonlijk ben ik ervoor een keer de deken af is ook echt aflaten.
Zolang het paard droog kan blijven staan is er weinig aan de hand.
Het nadeel van deken op deken af =
Bij deken af gaan de haren iets van het lichaam af staan zodat er meer stilstaande lucht tussen komt, wat dan weer beter isoleert en dus het paard warmer houd. Als je de deken er op doet leg hij de haren weer plat tegen het lichaam naar. Het is maar een theorie, die ik ooit gelezen heb.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 23:08

Klopt jessica, maar als de vacht zelf de werking heeft gelijk aan een 100 grams deken (zomervacht bijvoorbeeld, of een geschoren vacht) en je gooit er een 200/300 grams deken op, dan gaat die *natuurlijke 100 grams* weg, maar komt wel een *neppe 200/300 grams* erop wat dus warmer is. Snap je?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 19:01

Ze staat nu zonder deken, en die komt er nu ook niet meer op. Ze is vreselijk aan het verharen nu. Vandaag is het hier koud en winderig met veel regen( *\o/* ). Ze staat er prima bij, heeft het warm genoeg. Zag wel dat ze dr haren overeind had staan, maar voelde niet koud aan. Dus prima zo. Nu alleen al dat haar nog. _-:(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:04

Siersma schreef:
Ze staat nu zonder deken, en die komt er nu ook niet meer op. Ze is vreselijk aan het verharen nu. Vandaag is het hier koud en winderig met veel regen( *\o/* ). Ze staat er prima bij, heeft het warm genoeg. Zag wel dat ze dr haren overeind had staan, maar voelde niet koud aan. Dus prima zo. Nu alleen al dat haar nog. _-:(

haren overeind = isolatie. Er blijft dan een laagje warme lucht in de vacht zitten. Paardenbeest heeft het dus lekker.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:04

Ja goed warm, heb dr goed bevoeld :D . Maar wat een haar ondanks de deken! Ik ben zelfs met de schaar bezig geweest om de klitten uit de vacht te krijgen. Echt vreselijk, ze heeft van die lange haren op dr borst, op dr benen, tussen dr achterbenen. Nooit eerder gezien trouwens, echt een rare die Marissa van mij haha