Doe je tenen nou es naar binnen, Charlie Chaplin!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Doe je tenen nou es naar binnen, Charlie Chaplin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 12:30

Toen ik leerde rijden, zo'n 28 jaar geleden, is er nooit iets van gezegd, maar sinds ik sinds januari, na jaren niet op een paard te hebben gezeten, weer aan te lessen ben, krijg ik dat om de paar minuten naar mijn hoofd geslingerd door mijn instructrice.

En het lukt me niet. In stap wel, maar zodra ik wat gewicht op mijn voeten moet zetten voelen mijn benen en enkels aan als die van een Playmobilpoppetje. Mijn evenwicht raakt verstoord, lichtrijden wordt een crime(doorzitten trouwens ook, want ik raak of mijn beugels kwijt, of ik kan mijn voeten niet voorin de beugels houden). Uiteraard heb ik gevraagd hoe ik mijn voeten dan goed krijg, maar met nog langere beugels rijden en mijn voeten voortdurend in een stand blijven dwingen waarin ze niet willen(ik heb nu, na dagen nog steeds pijn in mijn enkels en spierpijn in mijn kuiten), krijg ik het ook niet voor elkaar.

Mijn dochter van 7, die nu bijna een jaar rijdt, heeft haar voeten keurig, die schijnt daar geen enkele moeite mee te hebben(al heeft zij weer andere probleempjes :) )

Heeft er nog iemand tips?
Alvast bedankt!

different1

Re: Doe je tenen nou es naar binnen, Charlie Chaplin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:36

Liggen jouw knieën wel goed tegen je zadel?
Dat je je beugels verliest of je voet te ver door de beugel glijd met doorzitten komt wss omdat je jezelf opklemt met je bovenbenen.

Zitlessen zijn zeer aan te raden, zonder beugels op een makkelijk zittend paard.
Je knieën tegen je zadel en je been vanaf je heup laten zakken, zodat je echt "om" je paard heen zit.
Opletten dat je niet teveel naar voor of achter leunt in je bovenlichaam, visualiseer hoe je wilt zitten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:38

Bij tenen naar buiten zit vaak hoger de oorzaak, bij je knieën of zelfs je heup. Zitles nemen zou al een goed begin zijn, niet alleen goed voor de onafhankelijkheid, maar ook om in rust te leren voelen hoe het wel moet en dat gevoel proberen vast te houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:12

Denk eens niet aan tenen naar binnen, maar aan hakken naar buiten. Dat is een andere beweging, die je vaak gemakkelijker kan maken. Wel moet vaak het hele been opnieuw neergelegd worden langs het zadel, en daar zal je instructie je bij moeten helpen. Het probleem zit inderdaad meestal in de heup, en niet in de tenen.

En wat voor een paard zit je? Bij hele brede paarden is het bijna onmogelijk om je tenen echt in lijn te krijgen, en moet je er (nu in het begin) nog niet zo zwaar aan tillen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:16

Sommige mensen hebben gewoon niet de bouw om met hun tenen naar binnen te rijden. Daarbij lijkt het me niet gunstig om heel je beenhouding in allerlei bochten te wringen om je tenen naar binnen te krijgen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:24

Yucca schreef:
Sommige mensen hebben gewoon niet de bouw om met hun tenen naar binnen te rijden. Daarbij lijkt het me niet gunstig om heel je beenhouding in allerlei bochten te wringen om je tenen naar binnen te krijgen.

Vaak liggen de benen dan ook niet op een wijze waarop je de hulpen fijn kunt geven. Met een andere beenligging wordt het been vaak ook stiller. Maar inderdaad wel echt in overleg met je instructie, niet ieder been wordt blij van iedere houding, en soms moet je er langzaam naartoe trainen ipv ineens veranderen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 14:36

Paard wisselt heel erg. De ene keer een enorm grote KWPN-er of een heel smal kleiner paardje, een tank van een Fjord, een Tinker...Met name op de paarden heb ik er meer moeite mee dan op de wat kleinere exemplaren.
Voor zitles zou ik dan een aantal privelessen moeten regelen denk ik.
Maar inderdaad, ik heb het gevoel alsof ik verschrikkelijk onnatuurlijk zit als mijn instructrice eindelijk tevreden is over mijn voet-en beenhouding, maar ja, ik heb natuurlijk ook jarenlang zo gereden zonder daar commentaar op te krijgen.