Verzekering paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Verzekering paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:17

Hallo Bokkers,

Ik zit erover na te denken om mijn paard te verzekeren, echter kan ik niet helemaal de informatie vinden die ik zoek. Ik zit nog met de volgende vragen:

-Kostenplaatje
-Waar ben ik voor verzekerd
-Dierenarts, wanneer uitkeren van een vergoeding
-Welke verzekering is het meest betrouwbaar

Ik hoop dat iemand me even uit de brand kan helpen en eventueel ervaringen kan delen.

PBA_

Re: Verzekering paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:15

Dat staat precies in hun polis voorwaarden beschreven.

W_Jay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:21

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:26

_sharonnn schreef:
Hallo Bokkers,

Ik zit erover na te denken om mijn paard te verzekeren, echter kan ik niet helemaal de informatie vinden die ik zoek. Ik zit nog met de volgende vragen:

-Kostenplaatje:
ruwweg tussen 16 en 20% van de verzekerde som voor een zinvolle ziektekostendekking

-Waar ben ik voor verzekerd:
Dat bepaal je zelf, hoe uitgebreider de verzekering, des te hoger de premie

-Dierenarts, wanneer uitkeren van een vergoeding:
als je ziektekosten meeverzekerd hebt. Let op je eigen risico!!

-Welke verzekering is het meest betrouwbaar
Verzekeraars zijn geen filantropische instellingen; die willen uiteindelijk geld verdienen aan jouw verzekering en niet als vangnet fungeren voor kosten die jij niet kunt betalen!

Ik hoop dat iemand me even uit de brand kan helpen en eventueel ervaringen kan delen.

bedenk twee dingen:
1) verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen.
2) verzekeraars zijn commerciele bedrijven die risicospreiding als verdienmodel hebben. Dat verklaart waarom de premie van 12-15% van de verzekerde waarde, zo'n 10 jaar geleden, nu gestegen is naar 16-20% en zelfs hoger! Meer claims leiden uiteindelijk tot hogere premies.

Voordat je een verzekering afsluit; lees de kleine lettertjes HEEL ERG GOED!! Reken kostenplaatjes door en weeg voor jezelf af hoeveel de "zekerheid" van een verzekering waard is ten opzichte van de kosten.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:45

Op efo.nl kun je zelf een berekening maken volgens mij :)

punkd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:13

Bij Bierum kan je online een offerte maken kost niks ook de polis voorwaarden staan duidelijk op de site
deze verzekering heb ik ook en heb er goede ervaringen mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:33

Ik kan je absouut van Bierum aanraden! +:)+
Idd je kan online een offerte aanmaken. Ik betaalde voor mijn haflinger destijd rond de 85 per kwartaal zij was dan verzekerd voor dood en ziektekosten. Ziektekosten worden 80% vergoed de voorwaarden staan duidelijk op de site.

Declaraties worden hier heel snel afgehandeld en de verzekering behandeld je paard als een paard en niet als nummer. Toen mijn haflinger afgekeurd was is het proces heel soepel verlopen niks geen horrorverhalen zoals je soms wel leest over verzekeringen die niet akkoord gaan oid. Paard is ingeslapen en binnen een paard dagen was de schadeclaim uitgekeerd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:34

Hier zijn ze via hippozorg verzekerd.

Als je het geld dat je aan verzekering geeft spaart, dan kan je al makkelijk operatie etc betalen.
Verzekering zat bij paard toen ik haar kocht. Eens dat ik ze zelf moet betalen hoef ik de verzekering niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:39

Kirrr schreef:

Als je het geld dat je aan verzekering geeft spaart, dan kan je al makkelijk operatie etc betalen.
Verzekering zat bij paard toen ik haar kocht. Eens dat ik ze zelf moet betalen hoef ik de verzekering niet meer.

Nou dat is niet waar hoor!

Mijn haflinger ging direct toen ik dr kocht de verzekering in, half jaar later hadden we al hoefprobleem nummer 1. €600,- verder. Ik had toen 160 verzekeringspremie betaald tot aan daar.

Al met al hebben de problemen met periodes er tussen tot aan januari dit jaar geduurd tot paard is ingeslapen.

Kosten verzekering tot inslapen €600,-
Globale DA kosten totaal €1600 (ivm regeling kliniek 100% vergoeding, excl 4x eigen risico 20 euro en inslapen 100)

Na overlijden uitkering van €1500..

Als je paard 10 jaar niks heeft en je spaart dan kan het uit maar krijgen ze direct wat als je nog niks gespaard hebt dan echt niet.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:48

punkd schreef:
Bij Bierum kan je online een offerte maken kost niks ook de polis voorwaarden staan duidelijk op de site
deze verzekering heb ik ook en heb er goede ervaringen mee

Bij Bierum gaat je verzekering omhoog als je iets declareert.

Bij EFO kan je als je geen foto's hebt je paard voor niet zo heel veel verzekeren, uiteindelijk daarom voor Hippo gekozen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:50

Yvank_ schreef:
Kirrr schreef:

Mijn haflinger ging direct toen ik dr kocht de verzekering in, half jaar later hadden we al hoefprobleem nummer 1. €600,- verder. Ik had toen 160 verzekeringspremie betaald tot aan daar.

Al met al hebben de problemen met periodes er tussen tot aan januari dit jaar geduurd tot paard is ingeslapen.

Globale DA kosten totaal €1600 (ivm regeling kliniek 100% vergoeding, excl 4x eigen risico 20 euro en inslapen 100)

Als je paard 10 jaar niks heeft en je spaart dan kan het uit maar krijgen ze direct wat als je nog niks gespaard hebt dan echt niet.

Natuurlijk heb je op een halfjaar het bedrag niet.
Met €1500 ben ik ook niks als uitkering, dus het premie bedrag ligt een stuk hoger.

Dit is ook enkel mijn mening. Moet iedereen zelf afwegen. Als je tijdje niks voor hebt, heb je meer bij een gespaard dan je uitgegeven hebt als het paard aan een hoger bedrag verzekerd is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:53

Yvank_ schreef:
Ik kan je absouut van Bierum aanraden! +:)+
Idd je kan online een offerte aanmaken. Ik betaalde voor mijn haflinger destijd rond de 85 per kwartaal zij was dan verzekerd voor dood en ziektekosten. Ziektekosten worden 80% vergoed de voorwaarden staan duidelijk op de site.

Declaraties worden hier heel snel afgehandeld en de verzekering behandeld je paard als een paard en niet als nummer. Toen mijn haflinger afgekeurd was is het proces heel soepel verlopen niks geen horrorverhalen zoals je soms wel leest over verzekeringen die niet akkoord gaan oid. Paard is ingeslapen en binnen een paard dagen was de schadeclaim uitgekeerd.

+ 1

Van Bierum heeft altijd mee gedacht, snel uitgekeerd en nooit moeilijk gedaan.. Aan mij hebben ze helaas niet kunnen verdienen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:53

Het ligt eraan waar je voor verzekerd hebt. Die 1500 is niet het verzekerde bedrag dat lag hoger maar zoals bij elke verzekering gaan er nog allemaal kosten van af. Maar ik kies er bewust voor mijn paard lager in verzekering te hebben, premie laag te houden maar het voor de ziektekosten vooral te hebben :) en niet zozeer voor de uitkering bij dood.

@FennaK bierum verhoogt idd sinds dit jaar dan je premie het jaar erop, echter zijn zij wel goedkoper in hun premies heb voor mijn nieuwe paard ook even rond gekeken maar van bierum scheelt echt aanzienlijk dan kan ik wel 3/4 jaren x verhoging krijgen voor ik aan dat bedrag van andere verzekeringen kom.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:55

Kirrr schreef:

nou,dan hoop ik niet voor je dat ze een been breken.Dan moeten ze een jaar met een gebroken poot staan alvorens geopereerd te worden....na heel veel getouwtrek :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:36

Yvank_ schreef:
Kirrr schreef:

En op deze manier heb je, onbedoeld, bijgedragen aan de verhoging van de percentages premie die betaald moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:38

Tja maar daar kan ik niks aan doen :)

Heb het paard verzekerd en als paard ziek is dan issie ziek... Daar heb ik geen aandeel in.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:53

Let je wel ook op dat er voorwaarden zijn om een paard te kunnen verzekeren?
Ik weet niet of je het paard net hebt gekocht en hebt laten keuren?
Er zijn namelijk mits je niet alleen overlijdens maar ook ziektekosten wilt verzekeren regels dat je paard gekeurd moet zijn en die keuring mag dan niet ouder zijn dan een bepaalde periode. Wil je voor een lager bedrag verzekeren dan is meestal klinische keuring voldoende als je voor boven de 4500 wilt verzekeren dan moet er ook een rontgenologische keuring bij.
Ik heb mijn paard bij Hippozorg gehad en ben daar erg tevreden over geweest.
Nu heb ik een pony die nog geen 800 euro waard is en daarom heb ik hem niet in de verzekering. Je mag namelijk ook niet meer per jaar claimen aan kosten dan tot het bedrag waar hij voor verzekerd is en dan gaat je eigen risico er ook nog af. Ik zou dan veeeeel te veel premie kwijt zijn terwijl als er iets zou mankeren ik maar 300euro ofzo vergoed zou kunnen krijgen per jaar.
En als je hem in de verzekering hebt moet je voor sommige medische handelingen die duurder zijn ook vooraf toestemming vragen aan de verzekering, ook bij euthanasie moet je eerst wachten tot je weet dat ie echt door verzekering is afgekeurd. En spuitje ed moest ik allemaal zelf betalen want kreeg alleen slager vergoed en daar gaat die van mij nooit heen!!! Dat kan bij sommige nog al eens lang duren.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:31

Ik moet zeggen dat ik het verhaaltje nog een beetje ingewikkeld vind.
Ik zal het een en ander even op een rijtje zetten.
Het gaat om een bijna 8-jarige KWPN merrie die 9 oktober 2013 klinisch goed gekeurd is.
De bedoeling was om haar te verzekeren tegen ziektekosten.

Misschien dat het zo duidelijk is?
Ik hoef geen overlijdensverzekering voor haar

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 15:46

Toevallig zit ik in het zelfde schuitje als jij. Eind van de zomer wordt ik eigenaar van mijn bijrijpaard. Aangezien ik geen spaarpot heb voor ziektekosten ben ik gaan zoeken naar een verzekering.

Wat ik heb gemerkt is:
- overlijdings verzekering is vaak de basis verzekering. Hier ontkom je niet aan.
- bij de eene verzekering moet het paard gekeurd zijn wanneer je ziektekosten wil dekken (keuring niet ouder dan 3 maanden vaak). Bij sommige hoeft er pas gekeurd te worden vanaf een bepaalde verzekkerde waarden.

Mijn keuze is in ieder geval op de verzekering van Bierum gevallen. Bij deze begreep ik de voorwaarden in een keer en waren de kosten relatief laag. Ook las ik veel goede verhalen van mede bokkers.

Kijk gewoon eens rond bij alle verzekeringen en vraag een offerte aan. En kies waar je je goed bij voelt!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 15:56

Ik heb het een en ander bij Bierum ingevuld.
Nu komt er een bedrag uit van 290 euro, per wat is dit? Jaar?
En er komt assurantiebelasting overheen, is dit gewoon 21% btw wat er nog overheen komt?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:50

Ik heb toentertijd gewoon met allemaal verschillende verzekeringen gebeld en mijn vragen gesteld om alles een beetje op een rijtje te zetten en ook dat ik het zelf snapte.

Misschien voor jou ook een idee om dat te doen? Vragen kost niets en dan is er voor jou weer veel duidelijk.

Ook heb ik bij verschillende verzekeringen hun polissen opgevraagd om die te vergelijken.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:29

Als je op 290 uit komt heb je geloof ik exact de zelfde verzekering gekozen als ik. Er komt nog 10 euro inschrijvingskosten, 4,50 afminstratiekosten en 21% assurantie belasting bij. Dit is de prijs per jaar, wil je in termijnen betalen dan komt er per termijn 4,50 bij (keuze uit kwartaal of half jaar). Deze informatie krijg je bij het aanvragen van de offerte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 17:34

_sharonnn schreef:
Het gaat om een bijna 8-jarige KWPN merrie die 9 oktober 2013 klinisch goed gekeurd is.

Voor welk bedrag wil je het paard verzekeren?

Let erop: je verzekerd niet je paard; je verzekerd een financiële waarde met het paard als onderpand!
Wat je voor het paard betaald hebt, is in principe niet relevant in relatie tot de waarde waarvoor je het paard verzekerd. De verzekerde waarde is bij veel verzekeringen namelijk ook gelijk het uitkeringsplafond per gebeurtenis (en soms ook nog per jaar). Denk daar dus ook even over na.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:31

ikke schreef:
_sharonnn schreef:

Let erop: je verzekerd niet je paard; je verzekerd een financiële waarde met het paard als onderpand!
Wat je voor het paard betaald hebt, is in principe niet relevant in relatie tot de waarde waarvoor je het paard verzekerd. De verzekerde waarde is bij veel verzekeringen namelijk ook gelijk het uitkeringsplafond per gebeurtenis (en soms ook nog per jaar). Denk daar dus ook even over na.

Dit is niet waar. Het is bij de meeste verzekeringen niet mogelijk je paard te verzekeren voor een hoger bedrag dan de reële handelswaarde. Dit heeft te maken met het indemniteitsbeginsel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:07

liefhelietje schreef:
ikke schreef:

Dit is niet waar. Het is bij de meeste verzekeringen niet mogelijk je paard te verzekeren voor een hoger bedrag dan de reële handelswaarde. Dit heeft te maken met het indemniteitsbeginsel.

En dat is dan ook weer niet waar; de waarde waarvoor je kunt/wilt verzekeren moet inderdaad in verhouding staan tot het individuele paard, maar die waarde is niet per se gelijk aan de koopprijs.