Paard als een gek te keer met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Paard als een gek te keer met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:17

Hoi!!

Altijd als ik klaar ben met rijden stap ik af en dan loop ik naar de stal toe.
Als ik mijn vz paard Kaya mee neem, trekt en schudt ze ongelooflijk veel.
Ook gebruikt ze mij als schuur paal en daar ben ik echt niet van gediend. Ik geef haar ook wel eens een flinke klap maar daarna doet ze het gewoon weer..

Als ik na veel gedoe eindelijk in de de stal ben en wil het hoofdstel af doen, gaat ze als een gek te keer met haar hoofd. Ze schud en gaat maar door.
Ik kan niet gewoon het hoofdstel af doen zonder geschuur, trekken of schudden.
Ik ben er een beetje klaar mee, ik heb geen idee hoe ik dit Kaya nou kan afleren

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik weet hoe bokt is en daarom zeg ik het nu direct even. Het heeft niks met de tanden te maken want dat is pas nog na gekeken. Op dat soort reactie's reageer ik niet :)

Groetjes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:25

Schuren is een teken dat jij in ieder geval niet de baas bent. Je ziet een volger echt niet tegen de leider aan schuren... Moet ze eens proberen.

Je bent niet streng genoeg met het schuren. Daar moet je gewoon heel consequent in zijn... Als je ziet dat ze aanstalten maakt geef je een flinke brul.
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Voor het hoofdstel; Alle riempjes los maken en alleen over haar oren schuiven. Valt vanzelf wel af, maar in ieder geval niet tegen jou aan en al schuddend waar jij wat over te zeggen hebt. Langzaam opbouwen.

Toch wel toevallig dat bij zulk soort problemen 'tanden pas zijn nagekeken'
Is niet een heel origineel antwoord, maar goed, ik zal je op je woord moeten geloven.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 19:35

Giolli schreef:
Schuren is een teken dat jij in ieder geval niet de baas bent. Je ziet een volger echt niet tegen de leider aan schuren... Moet ze eens proberen.

Je bent niet streng genoeg met het schuren. Daar moet je gewoon heel consequent in zijn... Als je ziet dat ze aanstalten maakt geef je een flinke brul.
Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Voor het hoofdstel; Alle riempjes los maken en alleen over haar oren schuiven. Valt vanzelf wel af, maar in ieder geval niet tegen jou aan en al schuddend waar jij wat over te zeggen hebt. Langzaam opbouwen.

Toch wel toevallig dat bij zulk soort problemen 'tanden pas zijn nagekeken'
Is niet een heel origineel antwoord, maar goed, ik zal je op je woord moeten geloven.

Dankjewel voor je antwoord :)

aeolusnr1

Re: Paard als een gek te keer met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:45

Jou als krabpaal gebruiken kan idd niet, het reeds gegeven antwoord hier is helemaal juist.
Kordater optreden en duidelijker zijn.
Voor het hoofdstel , vooral rust tonen en vragen, ook zou ik beginnen om het hoofd van het paard lager te vragen en daarbij net iets naar je toe dus met een beetje buiging.
laterale flexie.
Ieder paard kan dit braaf leren, dus ook jouw paard.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:16

Voor wat betreft het hoofdstel af doen: vaak schudden ze het hoofd na een nare ervaring met het bit uitdoen (klapt tegen de tanden bijv.) Dat hoeft maar 1x te gebeuren en de nare ervaring is een feit. Zij denkt met schudden dit tegen te kunnen gaan,maar doordat ze zo schudt heb je kans dat ze weer het bit tegen haar tanden krijgt en wordt die ervaring dus elke keer bevestigd. Ik zou de eerste keren het bit losmaken van het hoofdstel en voorzichtig uit doen en dan daarna het hoofdstel afdoen. Zo leert ze de nare ervaring te vergeten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 17:22

eldie schreef:
Voor wat betreft het hoofdstel af doen: vaak schudden ze het hoofd na een nare ervaring met het bit uitdoen (klapt tegen de tanden bijv.) Dat hoeft maar 1x te gebeuren en de nare ervaring is een feit. Zij denkt met schudden dit tegen te kunnen gaan,maar doordat ze zo schudt heb je kans dat ze weer het bit tegen haar tanden krijgt en wordt die ervaring dus elke keer bevestigd. Ik zou de eerste keren het bit losmaken van het hoofdstel en voorzichtig uit doen en dan daarna het hoofdstel afdoen. Zo leert ze de nare ervaring te vergeten.

Dankjewel!!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:27

En als je eens met een halster / bitloos rijdt, wat is dan de reaktie?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 19:04

edith2 schreef:
En als je eens met een halster / bitloos rijdt, wat is dan de reaktie?

Ik rijd geen bitloos of met halster.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:09

Maar dat zou je eens kunnen proberen. Dan kan je 'testen' of het misschien iets met het bit te maken heeft.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:12

edith2 schreef:
Maar dat zou je eens kunnen proberen. Dan kan je 'testen' of het misschien iets met het bit te maken heeft.

Voor bitloos vertrouw ik mijn paard nog niet goed genoeg, heb haar daarvoor ook nog niet genoeg onder controle

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:14

Doet ze dit ook tijdens het rijden en in de winter maanden?piept (benauwd) ze ook wat tijdens het rijden? Mijn paardje foet het ook en die bleek een pollenallergie te hebben( hooikoorts) helaas niks aan te doen enkel een pollennetje over haar neus en een vliegenkap om tijdens het rijden en naar buiten gaan. Probeer het eens, mijn merrie is er erg blij mee.

YetTomson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:18

Het schuren is een teken van geen respect voor de leider. Als je het ziet aankomen wegduwen & negeren. Dat vind ze natuurlijk niet leuk. Sla niet teveel, daar hebben ze later geen goede ervaring mee opgedaan en kan zorgen voor erger gedrag. Met het hoofdstel moet je oefenen. Riempje voor riempje losmaken. Als de keelriem goed ging, even belonen, aaien, en tot rust komen. Dan de evt. neusriem en kinketting. Doe je niet de riempjes te strak misschien?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 21:20

plientjedres schreef:
Doet ze dit ook tijdens het rijden en in de winter maanden?piept (benauwd) ze ook wat tijdens het rijden? Mijn paardje foet het ook en die bleek een pollenallergie te hebben( hooikoorts) helaas niks aan te doen enkel een pollennetje over haar neus en een vliegenkap om tijdens het rijden en naar buiten gaan. Probeer het eens, mijn merrie is er erg blij mee.

In de wintermaanden doet ze gewoon het zelfde. Ze piept niet maar ze zucht wel veel, alsof ze het ontzettend zwaar heeft :+ en ze maakt ook zo'n proestend geluid.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:25

Zou zeker voor de fun es een pollennetje proberen...kost maar 7 euro.

Mijn paard ging 6jaar geleden ook van de 1 op de andere dag proesten, schuren, wrijven, schuren aan zn voorbeen etc... bleek hij pollenallergie te hebben. Hij is echt geen respectloos paard maar als hij jeuk heeft wordt hij zo gek ervan dat hij zich schuurt aan alles wat maar in de buurt staat.

Tijdens het rijden houdt zij/ hij het hoofd wel rustig? Die van mij ging uiteindelijk ook zn hoofd schudden en schuren tijdens het rijden... dan spreek je van een head shaker...

Sterkte ermee!