Een lastig dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Een lastig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:47

Mijn paard heeft enorm last van vliegen altijd. Nu heeft hij ook een hekel aan dekens. Ik twijfel heel erg; zal ik hem wel of niet een vliegendeken op gaan doen van de zomer? Krijgt een paard het niet gewoon harstikke warm onder zo'n ding? Ik wil er namelijk 1 hebben met een buikflap dan en die zijn vaak wat dikker ook. Ik weet echt niet wat wijsheid is. Die vliegen zijn ook bijzonder irritant, of zit dat meer in onze hoofden?

KozieZ

Re: Een lastig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:50

Een vliegendeken met buikflap is niet dikker dan een vliegendeken zonder buikflap. Het materiaal blijft hetzelfde, je hebt alleen meer materiaal.

Hoezo heeft je paard een hekel aan dekens? Trekt hij ze eraf of kijkt hij een beetje chagrijnig als je de deken op legt? Oftewel, waarom denk je dat je paard er een hekel aan heeft?

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:51

ik zou een deken om doen, ik neem aan dat hij in de winter ook een deken op heeft?
tegenwoordig heb je zoveel verschillende dekens, hij zou meer baat hebben bij een deken dan dat hij constant de vliegen zelf wegjagen moet. dan heb je ook nog de kans dat hij zichzelf er van gaat opwinden als hij constant gestoken word en gekriebeld

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:58

Op sommige plaatsen is het handig om ze overdag binnen te zetten wanneer ze heel erg last hebben van vliegen. Dat zou je nog als een optie kunnen houden.
Daarnaast zijn er dekens van een lichte kleur die het dus vaak koeler maken dan de vachtkleur van het paard (als die niet al licht is). En je kan er nog voor kiezen alleen de deken op te doen wanneer het te erg is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:00

Hij kijkt idd een beetje sago als je er een deken op gooit, verder doet hij niks om eraf te halen. Ik denk dat je gelijk hebt, want hij wordt stapelgek van die beesten.... denk dat hij het ongemak van de deken an sich mischien dan niet zo erg vind. Bovendien verbrand hij makkelijk onder zn witte vlekken, vooral als hij zweet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:04

Dan is een uv werende deken ook nog een goed plan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:11

Ik heb een rambo deken (dik en met buikflap). Super deken als het +30 graden is is ze wel eens warm op de schouder (hier zit nylon tegen het schuren) maar voor de rest nergens! Is overigens ook lichte kleur deken en ademt super.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:13

Denk dat dat echt niks zegt over het wel of geen deken op willen. Heel veel paarden vinden het moment van opleggen minder leuk. Dat gezwaai over ze heen, dan sjorren tot hij goed ligt, dan het gefriemel met sluitingen...

Inderdaad een goede uv-werende deken met buikflap en hals kan dan zeker een oplossing zijn.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:38

Ik zou er denk ik ook een vliegen dekentje op gooien. (Niet letterlijk gooien :') )