Scheef bekken bij ruiter. Welke trainingen? Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Scheef bekken bij ruiter. Welke trainingen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:12

Ik ben een jaar terug van mijn paard gevallen waardoor mijn bekken zwaar gekneusd is geraakt. Met wat fysiotherapie en rust wanneer dat nodig was verliep het herstel erg goed.

Tot een week of 3 geleden. Toen kreeg ik vanuit het niets weer erg veel pijn rondom mijn heupen en ben ik op doktersadvies weer richting het ziekenhuis geweest voor een check. Daar bleek niets aan de hand te zijn.. Uiteindelijk ben ik op aanraden van een aantal mensen naar de osteopaat gegaan. Deze constateerde dat mijn bekken niet recht staat. De rechterkant staat een stukje verder naar voren dan de linkerkant en geeft dus ook beperkingen in mijn bewegingen.

Nu is dat voor mij persoonlijk niet zo'n drama. Maar met rijden heb ik daar natuurlijk wel veel last van. Op rechts kan ik mijn paard niet/nauwelijks vrijgeven.. waardoor dit ook "haar" moeilijke kant is. Ik beperk haar dus veel te veel om een beetje normaal te kunnen rijden.

Nu ben ik opzoek naar tips. Hoe train ik mezelf weer recht? Kan ik rekening houden in het harnachement met deze (tijdelijke) scheefstand (ik sta bijvoorbeeld op het punt een nieuw zadel te kopen, kan ik daarin nog ergens rekening mee houden)? Hoe hinder ik mijn paard zo min mogelijk en wordt ik zelf zo snel mogelijk weer recht?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! :)

ps. ik loop nogsteeds bij de osteopaat. Ook deze probeert mij weer recht te maken.. :P

Djilna

Re: Scheef bekken bij ruiter. Welke trainingen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:14

Mijn fysio/osteo heeft mijn bekken ook gecorrigeerd na een val van een paard. Was na 1 behandeling recht. En nu nog steeds corrigeert ze me als ik weer een stomme handeling heb gedaan waardoor er in dat gebied of mijn rug iets verkeerd springt. Soms moet ik dan thuis nog wat oefeningen doen om de boel stabieler te maken.
Misschien een goede second opinion?
http://www.ruiterfysio.nl/

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:16

Om je bekken stabiel te houden moet je je core-spieren goed trainen. Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een bewegingstherapeut. Zij kunnen je daarbij helpen en oefeningen meegeven om deze spieren sterk en soepel te houden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:21

Ik ben dus tussen mijn val en nu ontzettend veel bezig geweest met mijn core. In eerste instantie tijdens fysio (oefeningen) en later in de sportschool. Op het moment lukt dat niet door de pijn, maar ik denk dat dat wel snor zit :j

Die ruiterfysio klinkt goed, ik zal het iig in mijn achterhoofd houden :)

Vorige week heb ik dus mijn eerste behandeling gehad. Na de behandeling was het wel al beter, maar nog niet recht volgens de osteo. Volgende week heb ik een tweede afspraak en gaan we kijken of het na die behandeling wel beter is :)

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:27

Zijn je bekken inmiddels weer recht gezet of kan je ze bewegen? Zo ja, dan kan ik je flexchair trainingen aanraden. Daarbij train je je core-stabiliteit door het doen van speciale oefeningen en krijg je meteen feedback via het beeldscherm. (www.flexchair-ruitertraining.nl)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:29

Heel verhaal getypt, klik ik het scherm per ongeluk weg. -O- Poging twee dus.

Ik weet als geen ander hoe ingewikkeld en frustrerend dit is. Bij mij staat mijn rechter bekkenhelft naar achter gekanteld en heb ik aan die kant verminderde beweging. Vooral met rijden heb ik daar last van. Ik ga tegenwoordig naar een osteopaat, maar heb daarvoor jaren cesartherapie (of mensendieck/oefentherapie) gehad. Daar heb ik veel oefeningen gekregen om mijn bekken los te maken. Ik zie dat je wordt aangeraden om je core-spieren goed te trainen, maar let er ook op dat je je psoas los maakt. Die spier is ontzettend belangrijk voor ruiters en veroorzaakt veel bekken/lage rugklachten. Zie http://www.ruiterinevenwicht.nl/algemee ... as-soepel/ voor tips en oefeningen, via Google kan je nog veel meer vinden.

Je zadel zou ik niet scheef laten aanmeten. Mij is afgelopen najaar door een zadelmaker aangeraden om het recht te laten maken en tijdelijk met een korrectorpad van Mattes te gaan rijden. Die kan je op vier plekken aanpassen met dunne inlages van een paar mm om je zit te corrigeren. Dat werkte voor mij niet, maar misschien voor jou wel?

Ik ben inmiddels 7 behandelingen van de osteopaat verder en het gaat al een stuk beter! Hou vol! :(:)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:57

Goeie tip, Imre, van die psoas! :) Die ga ik zeker eens 'trainen'!

Het zadel wil ik sowieso niet scheef aan laten meten, uit principe al niet. Want ik word immers weer recht.. ooit.. En het zadel dan nietmeer. Ik heb momenteel natuurlijk die Diddi en die is ontzettend breed en daarmee draai ik mijn bekken ook snel, hij kan maar een bepaalde breedte hebben natuurlijk.. mijn osteo raadde ook al aan een zadel van "normale" wijdte te nemen zodat mn benen naar beneden kunnen hangen zonder dat ik mijn bekken draai. Alleen nog even uitvogelen welk zadel voor mij dan prettig is..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:13

Een chiropractor kan je hier zeker mee helpen. Ik ben na een halfjaar behandeling van het probleem 'af' en kan vrijwel normaal functioneren zowel op als naast het paard! :)