Nieuw paard kopen, iemand advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Nieuw paard kopen, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 03:11

Hoi lieve bokkers! :wave:

Ik heb nu iets meer als een half jaar een eigen paardje.
Crack is een (binnen 2 maanden) 24-jarige Anglo-Arabische ruin.
Heerlijk dier, ik kan mij geen beter maatje voorstellen! Qua rijden staat hij ook heel ver, perfect om van te leren, en het klikt geweldig goed.
Maar aangezien Crack al zo oud is, wil ik hem liefs zijn welverdiend pensioen gunnen, en een 2e paard kopen als extra lid van het team. Nu zijn er nog geen concrete plannen, en het is ook absoluut niet voor nu, maar voor binnen dit en 1-2 jaar. Natuurlijk heb ik wel al wat rondgezien en gekeken, maar nu wil ik toch graag jullie mening, aangezien ik zelf een leek ben in een paard kopen. Ik weet wel waar ik op moet letten, maar ik heb er absoluut geen ervaring mee, want mijn liefste Koekje was een cadeau van een vriendin.

Ik heb een paar voorkeuren en ideeën in mijn hoofd, die ik heel graag zou meedelen, zodat ik jullie advies erover kan krijgen.

1. Ik zou een jonge, groene merrie kopen, zodat ik met hulp haar kan opleren. Dit zou een paard zijn tegen 1m70, met tof dressuurbloed, of misschien een volbloedje.

2. Ik koop een ervaren Anglo-Arabier. Mijn paard zijn karakter is top en ik zou graag opnieuw zo'n paard willen!

3. Ik koop een PRE-Hengst of merrie. Ik wil graag hogerop in dressuur, en hun karakter spreekt mij aan.

4. Ik koop een Sandro-Hit merrie. Ze hebben fijne gangen en de vader heeft mijn absolute voorkeur qua afstamming

5. Ik koop een Quasimodo Z nakomeling. Ik ben mijn hart al 2maal verloren aan een nakomeling van hem, dit zal een 3e keer zeker geen vergissing zijn!

6. Ik koop de merrie die ik zo graag wil! Dressuurmatig is ze heel sterk, ze heeft een mooie zwevende draf, en het klikt op vlak van rijden. Enige minpunt? De merrie is 11, en ik moet haar door een ander laten kopen want de eigenaar wilt haar niet verkopen aan mij..

7. Ik koop mijn droompony. Jammer genoeg ben ik qua gewicht (nog) te zwaar voor haar, en kost ze nét iets teveel voor haar afstamming. Het dier kost 4500 euro, is ondertussen 6 jaar, maar haar vader is niet zo beroemd. Ik heb de pony lang gereden, en het klikte heel goed op alle vlakken.

Zo, hierbij heb ik mijn ideeën al gedeeld. Ik wil er even op wijzen dat ik geen keuze maak voor ik 100% zeker ben, en dat ik, aangezien ik nog twijfel, voor de moment ook niet op zoek ben.

Bedankt voor het lezen!!

Sissi87

Re: Nieuw paard kopen, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:08

Ik snap niet helemaal dat je een paardje wat je net een half jaartje hebt nu al met pensioen wilt doen,, ik vraag me dan af of je er wel goed overna hebt gedacht?
Daarnaast zou ik graag helpen kiezen :D voor je, maar dit is iets wat echt jij alleen kan beslissen, het enigste wat wij kunnen aangeven hier is "onze" voorkeur" maarja daar heb Jij weer weinig aan denk ik...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 07:18

Je moet gewoon gaan voor het paard waar je een klik mee hebt en dus rond gaan kijken op internet wat je aanspreekt en er dan heen gaan en ook meerdere gaat kijken onbeleerd kan leuk wezen maar als je het niet zelf kan en het niet gewend bent om met jonge paarden om te gaan had ik gezegd ga verder kijken ze moeten echt alles leren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:54

Ik zou mij niet vastpinnen op ras, geslacht, afstamming,... Snuffel gewoon rond op websites en in jouw omgeving en je zal je automatisch aangetrokken voelen tot bepaalde paarden. Ga ook naar meerdere paarden kijken, zelfs al ben je bij de eerste verkocht. Het is toch altijd goed om te checken of dat gevoel ook nog standhoudt wanneer je andere leuke paarden bekijkt en berijdt.

Alleen optie 6 en 7 zou ik sowieso van de baan vegen. 6 omdat dat te veel gedoe is, eigenaar komt er toch achter en dan zit je daar weer met scheve gezichten. 7 omdat het een pony is. Dan moet je altijd strak op je gewicht letten. Mag je je nooit eens laten gaan want dan past het niet meer op de pony.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:15

Keuze 1 zou ik zelf niet meer doen aangezien het goed kan gaan maar ook hardstikke fout.
Het hangt er vanaf of je zelf al ervaring hebt hiermee en of je bereid bent zelf veel te investeren in zeer goede begeleiding.

De pony ook niet aangezien je al te zwaar bent.

Vind je 11 jaar al te oud? Dat is juist een mooie leeftijd dan hebben ze al wat gezien en kunnen nog heel wat jaren mee.
Hierbij moet je alleen kijken of je zin hebt in gezeur met de huidige eigenaar.
Er zijn namelijk nog zat andere leuke paarden.

Zelf zou ik gaan voor een ervaren paard dat al wat meer gezien heeft. Het ras maakt niet zoveel uit als het maar bij je ambities past en je een klik voelt met rijden.

Uiteindelijk zal je zelf een keuze moeten maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:17

Ik zou eens heel goed nagaan wat je nu eigenlijk echt wil.
Want jouw interesses zijn nogal divers als ik het lijstje zo lees.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:36

Optie 2 lijkt mij een hele verstandige, Anglo arabieren zijn veelzijdige paarden, dus je kunt er gerust dressuur mee rijden, maar ook op buitenrit en springen. Vaak ook koel in de kop, wat je van veel "dressuurpaarden" niet kunt zeggen. Paard met al wat ervaring is ook prettig, kom je niet zomaar voor vreemde verrassingen mee te staan.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 13:10

Dank jullie allemaal voor de tips! Ik dacht wel dat de pony geen goed idee zou zijn, maar toch blijft ze in mijn hart natuurlijk.
Sissi87 schreef:
Ik snap niet helemaal dat je een paardje wat je net een half jaartje hebt nu al met pensioen wilt doen,, ik vraag me dan af of je er wel goed overna hebt gedacht?

Ik heb Crack aangenomen omdat ik toen nog met mijn rugprobleem zat. Ik reed toen 2x per week een klein half uurtje, meer kon ik niet. Daar komt ook nog bij kijken dat ik hem een goede oude dag wou geven, wat ik dus heus wel kan.
Half jaar later is het rugprobleem van 5 jaar (bijna) volledig van de baan, en kriebelt het terug om iets intensiever te rijden. Crack loopt onregelmatig bij inspanning, en dat wil ik hem niet aandoen.
Ik dacht eigenlijk dat ik op deze manier eerlijker ben tegenover Crack. Ik kan hem natuurlijk ook pijnstillers geven en hem terug de sport indouwen, wat veel gemakkelijker is voor mij. Maar dat zou alleen maar oneerlijk zijn tegenover hem, vind ik dan.

Waratje schreef:
Optie 2 lijkt mij een hele verstandige, Anglo arabieren zijn veelzijdige paarden, dus je kunt er gerust dressuur mee rijden, maar ook op buitenrit en springen. Vaak ook koel in de kop, wat je van veel "dressuurpaarden" niet kunt zeggen. Paard met al wat ervaring is ook prettig, kom je niet zomaar voor vreemde verrassingen mee te staan.

Ik deel uw mening! Maar ik heb een beetje schrik dat ik hun temperament niet aankan. Ook vind ik (correct me if I'm wrong) dat ze redelijk duur zijn voor wat het is. Maar ik denk dat ik ondertussen al wat opties kan afschrappen met jullie hulp.

De merrie van 11 is een tof paard, het 'plan' om haar te kopen staat ook vast en kan altijd gebruikt worden. Het is redelijk waterdicht, en zij die interesse hebben mogen me altijd een PB sturen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:29

Als je een volwassen en goed opgevoed dier koopt, kun je het temperament ook goed inschatten voordat je het dier koopt.
Wat betreft je Crack, die zul je toch rustig in beweging moeten houden, dus kun je 2 paarden ook voldoende tijd en aandacht geven? Oudere paarden zijn zeer gebaat bij regelmatige lichte beweging, dus vooral wel blijven rijden met hem zoals je al deed.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 13:31

Waratje schreef:
Als je een volwassen en goed opgevoed dier koopt, kun je het temperament ook goed inschatten voordat je het dier koopt.
Wat betreft je Crack, die zul je toch rustig in beweging moeten houden, dus kun je 2 paarden ook voldoende tijd en aandacht geven? Oudere paarden zijn zeer gebaat bij regelmatige lichte beweging, dus vooral wel blijven rijden met hem zoals je al deed.

Dat klopt. Maar ik heb altijd wat angst dat ik een dier koop dat nog nooit van dat terrein is afgeweest, en dat het dier dan helemaal gek wordt als het eenmaal bij mij op stal staat. Crack komt dagelijks op de wei. Momenteel staat hij stil door ernstige mok, maar vanaf die van de baan is wordt hij terug 2x per week gereden/gewandeld, zoals ik daarvoor deed. Rust roest, en ik rijd hem heel graag, dus dat zal er zeker niet aan mankeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:43

Koetjesreep schreef:
Maar ik heb altijd wat angst dat ik een dier koop dat nog nooit van dat terrein is afgeweest, en dat het dier dan helemaal gek wordt als het eenmaal bij mij op stal staat.

Ik denk dat je dat risico juist eerder hebt bij een jong onbeleerd paard. Met een beetje geluk staat die nog altijd op de wei waar die geboren is of heeft hoogstens 1 verhuizing achter de rug. Een elfjarig paard is de kans groter dat die al wel wat van de wereld gezien heeft.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 13:45

Gini schreef:
Koetjesreep schreef:
Maar ik heb altijd wat angst dat ik een dier koop dat nog nooit van dat terrein is afgeweest, en dat het dier dan helemaal gek wordt als het eenmaal bij mij op stal staat.

Ik denk dat je dat risico juist eerder hebt bij een jong onbeleerd paard. Met een beetje geluk staat die nog altijd op de wei waar die geboren is of heeft hoogstens 1 verhuizing achter de rug. Een elfjarig paard is de kans groter dat die al wel wat van de wereld gezien heeft.

Ik had het ook over het temperament van de ervaren Anglo, een van mijn 'optie's'. Als ik een jong paard koop, is het een paard van mijn staleigenaar. Ik denk ook dat ik die optie al wat 'afgeschrapt' heb, ik twijfel voornamelijk tussen de Anglo en die merrie van 11. De rest zou ik heel graag hebben, maar ik vrees dat ik daar de kunde niet voor heb.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:49

Waarom verkoopt de eigenaar die 11 jarige niet aan jou?

Met die 2 opties voor ogen zou ik voor de Anglo-Arabier gaan als het paard je qua leeftijd, karakter en kunnen aanstaat. Wel laten keuren!

Maar is dat dier wel te koop? Gezien je in je OP zegt nog een jaar of 2 jaar te willen wachten dan is het denk ik niet handig om je nu op deze opties vast te pinnen. De situatie kan wel heel anders zijn over een tijdje.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:55

Ik zou voor de Anglo gaan.

Als je toch voor een jong paard ga zou ik ook voor een Anglo gaan. Iedereen die paarden beleerd heeft dit ooit voor de eerste keer gedaan en als je een goede hulp hebt dan is een Anglo een van de makkelijkere rassen om dit mee te doen.

Maar goed, ik ben een hele grote Anglo fan (heb er zelf ook een) :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 14:23

MarliesV schreef:
Waarom verkoopt de eigenaar die 11 jarige niet aan jou?

Met die 2 opties voor ogen zou ik voor de Anglo-Arabier gaan als het paard je qua leeftijd, karakter en kunnen aanstaat. Wel laten keuren!

Maar is dat dier wel te koop? Gezien je in je OP zegt nog een jaar of 2 jaar te willen wachten dan is het denk ik niet handig om je nu op deze opties vast te pinnen. De situatie kan wel heel anders zijn over een tijdje.

Ze zegt het niet met zoveel woorden, maar ze moet mij niet echt. Ik heb haar wel gevraagd naar de prijs, en ze zegt dan wel gewoon de prijs, maar ze lijkt niet echt blij met verkopen aan mij. Zij is van mening dat ik mijn oude paardje naar het slacht moet doen, en een nieuwe moet kopen "omdat je er toch niets meer mee kan". Onze mentaliteit verschilt en daar hebben we verschillende meningsverschillen over gehad.

Ik wil niet bepaald wachten. Als ik morgen mijn droompaard met een strikje rond tegenkom, koop ik die. Ik heb die klik nog niet gehad, en ik wil liever eerst wat rondkijken voor ik een beslissing neem. Voor ik het goed besef kom ik misschien op stal aan met een lief paard dat kreupel loopt omdat ik te snel besliste, en niet heb laten keuren, dat zou ik heel oneerlijk vinden tegenover mijzelf en het dier.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:32

Ik zou als ik jou was voorlopig helemaal nog even geen paard kopen, je hebt je andere paard pas een half jaar en met 24 zijn ze ook nog niet afgeschreven, je moet wel hier en daar wat rekening houden met bepaalde dingen. Die kreupelheid waar je het over hebt kan ook ontstaan door disbalans, juist een mooie uitdaging om dat mbv goede instructie op te lossen.

Verder is je verhaal zo warrig, ga eerst maar eens rustig kijken, de opties die je opnoemt liggen mijlenver uit elkaar, eerst maar eens de tijd nemen om te kijken wat je precies wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:34

In je OP stel je anders dat je niet nu een paard gaat kopen..
Citaat:
Nu zijn er nog geen concrete plannen, en het is ook absoluut niet voor nu, maar voor binnen dit en 1-2 jaar.

Dus wil je nou wel of niet nú vandaag of morgen een paard kopen? Je spreekt jezelf daarin namelijk aardig tegen.

Keuze 1 zou ik niet doen. Zeker als jij zoveel rugproblemen hebt gehad, is een jong paard niet fijn, want als er wat gebeurd, hoe ga je het dan verder aanpakken? Niet om een doemdenker te zijn, maar een zwakke rug is toch echt iets om rekening mee te houden in de keuze.

Keuze 2 klinkt leuk en aannemelijk, maar dat jouw paard braaf is, wil niet zeggen dat ieder anglo arabier eenzelfde karakter heeft. Staar je dus niet blind op een ras.

Datzelfde geldt voor keuze 3: het klinkt leuk, maar er zijn genoeg andere paarden die net zo geschikt zijn voor de hogere dressuur, net als dat er genoeg pre's zullen zijn die absoluut niet geschikt zijn voor de hogere dressuur. Dan is er nog het feit; ben jijzelf op dit moment geschikt voor de hogere dressuur, of begin je zelf ook op het nulpunt?

Zo zijn keuze 4 & 5 ook leuk, maar dat is dus weer iets héél anders als je andere keuzes.

Keuze 6 klinkt erg vaag. Laten kopen door een ander, en dat dan alleen omdat de eigenaresse niet al te veel woorden geeft als je vraagt naar de vraagprijs van het dier? Je kent het dier, dus ze hoeft geen verkooppraatje te houden. Zij wil verkopen, jij kopen. jij vraagt de prijs, zij geeft 'm. Niet teveel erachter zoeken maar goed.. En 11 jaar is nog jong, je hebt er nu ook een van bijna 24 lopen toch? ;)

Keuze 7 klinkt mij als een verkeerde keuze; als jij aangeeft hogere dressuur te willen rijden bij keuze 3, dan heeft het weinig nut om een pony te kopen waar je op dit moment nog steeds te zwaar voor bent; wil je het eerlijk doen, dan kan je dus niet met deze pony rijden tot je het gewenste gewicht hebt.

Het komt op mij over alsof je nog totaal geen idee hebt wat voor paard je wil, en ook nog geen idee hebt of je nou wel of niet wil wachten.

Neem de tijd, ga een paar keer kijken en staar je niet blind op een ras of een kleur. Een goed paard is gewoon een paard op 4 benen waar je een klik mee hebt.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 14:48

@chelle_dora:
Bedankt voor je nuchtere blik! Dat misverstand over tijd is mijn schuld, sorry! Ik bedoel daarmee dat er inderdaad nog geen plannen zijn, ik ga ook niet kijken bij paarden op de moment. Maar mocht ik nu (wat best kan) morgen een paard op training zien bij mij op stal, dat te koop is en mij aanspreekt, kan het natuurlijk sneller gaan. IK ben dus niet actief op zoek, maar als er iets op mijn pad komt dat me aanspreekt, laat ik het niet zomaar gaan. Qua rassen geef ik je ook helemaal gelijk. Het ene paard is het andere niet, maar in het algemeen vind ik het karakter van mijn paard wel het einde. Versleten is hij nog niet echt, maar hij mag nu echt wel op pensioen. Hij is lang genoeg wedstrijdpaard geweest en loopt onregelmatig na 20 minuten inspanning. Ben ik dan eerlijk om met hem te blijven rijden? Ik vind zelf van niet. Hij laat ook duidelijk merken dat hij nu echt wel op is. Wat rondjes in de bak tjokkelen vind hij nog reuzeleuk, meer wil ik hem ook niet vragen.
De eigenaar van de merrie heeft mij duidelijk laten merken dat ze liever niet verkoopt aan mij. Dat is haar keuze natuurlijk. De rede daarvoor begrijp ik ook, alhoewel het geen echte rede is, maar soit, dat is haar zaak. Ook ivm keuze 1 geef ik je 100% gelijk. Echter is mijn rug helemaal niet zwak, maar was hij te sterk en waren mijn buikspieren te zwak door jarenlang verkeerd te zitten/tillen/lopen. Maar ik kan er inderdaad beter mee wachten tot ik zeker ben dat ik het aankan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:12

Wat is dan de reden dat ze niet aan jou wil verkopen dan?

Jong paard zou ik sowieso niet doen, niet als je net pas je eerste eigen paard hebt, daarvoor moet je nog teveel leren en jonge paarden zijn daar niet geschikt voor, elke fout die je dan maakt krijg je dubbel zo hard terug.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:23

hyppolyte schreef:
Wat is dan de reden dat ze niet aan jou wil verkopen dan?

Jong paard zou ik sowieso niet doen, niet als je net pas je eerste eigen paard hebt, daarvoor moet je nog teveel leren en jonge paarden zijn daar niet geschikt voor, elke fout die je dan maakt krijg je dubbel zo hard terug.

Je hebt PB!
Daar geef ik je gelijk in, en ik heb die optie al afgeschrapt, zoals ik eerder zei. Ik heb er misschien niet goed genoeg over nagedacht.