Paard aan hond laten wennen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Paard aan hond laten wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 22:10

Sinds kort hebben wij een nieuwe jonge hond. Een geweldig dier, 6 maanden, herplaatser. Komt bij kennissen vandaan, waar hij tijdelijk heeft gezeten. Ik heb hem al een aantal keren meegenomen naar stal, wat hij heel erg leuk vindt. Hij is niet super bang voor paarden, heeft ontzag. Maar is natuurlijk wel erg nieuwsgierig en komt graag kijken.

Maar dan begint het probleem! Paardlief is geen fan van honden. Oren plat, nog net niet de staart in haar mond pakken. Stiekem vindt ze het wel interessant, maar als de hond dan dichterbij komt, gaan haar oren weer op onweer. Vanavond zat ik tussen paard en hond in, ze snuffelden aan elkaars neuzen en de oren bleven naar voren. Tot hondlief een voorbeen wilde ruiken. Dat had ze niet verwacht, waarop het voorbeen een zwieperd maakte richting hand, en ook een achterbeen iets deed wat niet zo vriendelijk bedoeld was. Gelukkig ging het goed, maar een volgende keer misschien niet meer...

Mijn vraag is nu hoe ik het paard nu het best hondproof kan maken. Ze is het op zich wel gewend, op stal loopt altijd een hond en die laat ze aardig met rust. Maar dit jonge stuiterende beest vindt ze niet leuk. Ik zou het zo leuk en fijn vinden als ik gewoon lekker op stal bezig kan zijn, rijden ook, zonder dat ik bang moet zijn dat mijn paard de hond afslacht! Wie heeft er tips? De hond gaat al vaak mee als ik weet dat ik niet ga rijden of longeren, maar dan blijft paardlief op stal staan. Eruit halen durf ik niet haha! Ik laat ze wel altijd aan elkaar snuffen, dat gaat dus redelijk! Maar wat kan ik nog meer doen zodat het paard de hond echt accepteert?!

Kimmsel

Re: Paard aan hond laten wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 23:28

Ik denk dat het 't beste is om de hond en het paard niet met elkaar bezig te laten zijn. De nieuwsgierigheid van de hond zal snel afnemen als het paard niks interessants doet, en de irritatie of misschien angst voor honden van het paard zal ook onterecht blijken als de hond niks 'gevaarlijks' doet.

Misschien kun je iemand regelen die voor je de hond bezig kan houden, terwijl jijzelf met je paard aan 't werk gaat? Dit kan poetsen zijn, maar ook rijden, longeren of wandelen. Als je dit binnen het zicht doet, zullen ze wellicht leren dat 't niet nodig is om op elkaar te reageren. En dan langzamerhand steeds dichterbij elkaar komen (bijvoorbeeld - op enkele meters afstand langs hond wandelen). Uiteindelijk kun je zelfs proberen om naast de andere persoon mee te lopen. (1 stap in de richting van 'met paard en hond tegelijk lopen')

Zo train je als het ware allebei dat de ander helemaal niet zo vervelend of interessant is.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 23:43

Die eerste is wel een goede ja. Misschien ben ik te gefixeerd op het goed laten gaan. Het is alleen wat lastig om met iemand samen te werken. Manlief zit altijd thuis bij de kids...

maxima100302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:30

Op de manege worden 2 jarige veulens ingereden met een hond erbij in de bak...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 00:32

Ok, die ga ik niet serieus nemen. Tweejarige veulens?

maxima100302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:46

Ja bijna 3 hè nog een maandje. Of ze waren drie bijna vier... Dat kan ook

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 00:47

En jij bent 12 en slaapt nog niet?

maxima100302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:50

Ik kon niet slapen dus ging ik maar op bokt :z :')

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:59

Ik heb dit probleem namelijk ook, op een ander topic Site kreeg ik deze tips & ik zie al vooruitgang bij m'n hond :)

'' Ik heb met mijn vorige hond exact hetzelfde gehad.

Bij hem was het gebaseerd op angst voor paarden.

Zo bang dat hij ze maar aanviel.

Afleren hebben we via de positieve associatiemethode gedaan.

-Neem iets mee wat de hond echt vreselijk lekker vindt.

Stukjes kip, spekblokjes, in stukjes geknipte pensstaafjes, kaas, wat maar het allerlekkerste is voor je hond.

(On)gezond is nu even van minder belang.

In ons geval was het Rodiworst.

-Zoek een manege die mee wil werken (moet voor jou geen probleem zijn.)

-Loop binnen reukafstand van de paarden op het manege terrein. De hond moet de paarden niet zien.

-Voer het lekkers.

-Doe dit een kwartiertje, 20 minuten-

- Herhaal dit zo vaak als je kan, liefst dagelijks, totdat de stresssignalen verdwenen zijn. (Hijgen, gapen, wit van de ogen in de ooghoeken, neus likken enz)

-Dit bereikt?

- Ga hetzelfde doen binnen reuk- en gezichtsafstand, maar nog niet binnen contact afstand, bijvoorbeeld de hond tussen jou en de muur laten lopen in de stallen, terwijl je langs de boxen loopt.

De paarden staan dus aan jouw kant.

-Herhaal tot stresssignalen verdwenen zijn.

-Ga hetzelfde doen binnen contactafstand, de hond loopt dus aan de "paardenkant" maar forceer geen contact, steekt een paard de neus uit naar je hond (wat ze geheid zullen doen, want ze zullen nieuwsgierig zijn) loop dan gewoon door terwijl je de hond op dat moment afleidt met lekkers.

-Laat het contactmoment steeds langer worden, waarbij het steeds afgesloten wordt met wat lekkers.

-Stresssignaal vrij?

-Loop om de bak heen terwijl er paarden in de bak aan het trainen zijn.

-Lekkers voeren- weer, je raadt het al, tot het stresssignaalvrije moment.

-Ga de bak in en loop tussen de paarden door, al lekkers voerend.

-Stressvrij?

-Het ultieme: Geef een ruiter het lekkers in de hand, laat de hond naast je zitten en vraag de ruiter rustig op je af te lopen, bij de hond te stoppen, het lekkers te geven en door te lopen.

Extra tips:

*Het is heel belangrijk pas door te gaan naar de volgende fase als de hond geen stresssignalen meer vertoont in de fase ervoor.

*Met name in de eerste contactfase kan de hond veel steun hebben aan een hond die NIET bang is voor paarden.

In mijn geval waren dat de honden van de manege zelf.

Mijn hond zag dat die neusje-neusje deed met een paard waarna hij het zelf ook durfde.

*De lengte van de sessies kan na de alleen reuk-fase steeds langer worden. Let op je hond wanneer hij er genoeg van heeft. Dat merk je wel.

* Heb on-ge-loof-lijk veel geduld. Ik had het probleem pas helemaal onder de knie na anderhalf jaar één keer per week trainen.

*Zet door, het komt in orde.

Mijn eindresultaat was dat ik in het bos een galopperend paard tegen kon komen en mijn hond dan naast me ging zitten. ''

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:27

XRodrigo, ik geloof dat je het niet helemaal hebt begrepen; Het paard heeft problemen met de hond, niet omgekeerd.

@TS, Je geeft het zelf al aan, het gaat goed tot de hond te dichtbij komt, en dat is echt fysiek contact (het snuffelen aan het voorbeen) dat is nogal een invasie van de persoonlijke ruimte (van een predator in die van een prooidier ;) ).

Ik denk dat je veel te snel te veel verwacht, nu "aan elkaar laten snuffelen" is veel te veel van de zenuwen van je paard gevraagd.

Dus oefenen, het paard veel tijd laten doorbrengen met de hond buiten de radius waarin het paard angstig/boos gedrag vertoond. Die radius zal mettertijd kleiner worden, en je hond zal volwassener, gehoorzamer en rustiger worden (voor hem, een vrij jonge puppie, is het ook nog allemaal nieuw en opwindend).

Je zegt dat je paard vrij weinig problemen heeft met de bekende stalhond, ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken , dit komt vast goed als je geduld hebt en het rustig opbouwt.

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 06:22

Kuggur schreef:
XRodrigo, ik geloof dat je het niet helemaal hebt begrepen; Het paard heeft problemen met de hond, niet omgekeerd.

@TS, Je geeft het zelf al aan, het gaat goed tot de hond te dichtbij komt, en dat is echt fysiek contact (het snuffelen aan het voorbeen) dat is nogal een invasie van de persoonlijke ruimte (van een predator in die van een prooidier ;) ).

Ik denk dat je veel te snel te veel verwacht, nu "aan elkaar laten snuffelen" is veel te veel van de zenuwen van je paard gevraagd.

Dus oefenen, het paard veel tijd laten doorbrengen met de hond buiten de radius waarin het paard angstig/boos gedrag vertoond. Die radius zal mettertijd kleiner worden, en je hond zal volwassener, gehoorzamer en rustiger worden (voor hem, een vrij jonge puppie, is het ook nog allemaal nieuw en opwindend).

Je zegt dat je paard vrij weinig problemen heeft met de bekende stalhond, ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken , dit komt vast goed als je geduld hebt en het rustig opbouwt.

Idd, ik heb het veel te snel gelezen,en kon het niet verwijderen, mijn excuses!! :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:15

Het klopt inderdaad, het gaat hierbij om het paard aan de hond te laten wennen, andersom gaat het wel hihi.

Misschien wil ik te snle inderdaad, zoals ik zei, misschien ben ik te gefixeerd. Sowieso doe ik het niet te vaak, heb niet altijd de mogelijkheid de hond mee te nemen naar stal. Ik ga em in ieder geval wel mee nemen als ik les moet geven, zodat hij ook leert dan rustig te blijven terwijl ik met iets anders bezig ben.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:22

Gewoon de hond en paard los kennis laten maken. Wil je paard niet dat een hond in de buurt is dat komt de hond er gauw genoeg achter.
Ik neem een jonge hond altijd los mee in de stal en dan zoeken ze het maar uit. Er mee bemoeien heeft vaak geen zin ze moeten het zelf uitzoeken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:31

yarrah, dat ga ik dus niet doen. Mijn merrie slaat namelijk gericht als het haar niet zinit, en ik wil de hond nog wel wat langer bij ons hebben...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:35

Wat bij ons heeft geholpen is wandelen, hond aan de ene kant paard aan de andere. Mijn merrie was watervlug met de voor en achterbenen doordat ze bang was. Met wandelen was ze veel minder met de hond bezig op bepaald moment heb ik de honden los gedaan en vooruit laten rennen, als ze terug kwamen gelijk geleerd alleen langs mijn kant te rennen naar 3 x snapte mijn merrie dat ze haar met rust lieten. Nu vind ze Ze reuze gezellig wandelen we vaak samen ze loopt achter de honden zo het water in en snuffelt samen met ze aan mest onderweg.

Mijn pony is erg brutaal met de honden met hem ga ik het zelfde doen wandelen en leren de honden te negeren. Eerst in het land later in het bos

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:36

Kun je de merrie niet in een paddock of iets dergelijks zetten en dat jij met je hond aan de andere, veilige kant van het hek wat aan het werk gaat? En andersom, dan leg je gewoon je hond aan een lijn vast en ga je met je merrie aan de gang? Zo leren ze beide dat de ander niet 'intressant' is?

Nu was het bij mij andersom dat ik niet wist wat mijn hond deed maar nu na een klein jaartje kan hij mee de wei uitmesten en kan ik m ook sturen zodat hij nooit tussen de paarden in komt te zitten.

Ik zou er zelf in ieder geval niet teveel aandacht aangeven in de zin van snuffelen enzo. Juist dat wekt de interesse op. Als ieder gewoon zn ding doet zonder aan het probleem specifieke aandacht te geven lijkt mij dat beter, maar ik ken jouw merrie en hond niet natuurlijk :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:37

Dat is wel iets wat ik kan doen ja, het weiland in. Kijken hoe ze dan op elkaar reageren, daar is alle ruimte!

SC, vastleggen zou kunnen, hoewel ik vermoed dat hij de boel dan bij elkaar gaat blaffen, hij is heel erg op mij gefocussed. Maar het is het proberen waard!

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:40

Niet geschoten is altijd mis toch? De hond zal ook moeten leren dat hij ook op zijn beurt moet wachten.

Die van mij ging altijd graven als hij moest wachten (Duitse Herder he?! := ) :o Tegenwoordig gelukkig niet meer zo.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 11:49

kleinvosje schreef:
yarrah, dat ga ik dus niet doen. Mijn merrie slaat namelijk gericht als het haar niet zinit, en ik wil de hond nog wel wat langer bij ons hebben...

Als ze echt zo is, dan zou ik nooit een hond meenemen. Ook al zijn ze gewend een paard blijft altijd zeer onbetrouwbaar..... zeker merrie's.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 11:50

Ik wil haar gewoon laten wennen aan hem, en het lijkt mij niet slim om het dan te doen zoals je zei, los gooien en uit laten zoeken. Er zijn genoeg paarden waarbij het wel goed gaat, ook merries.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:51

Vandaag ben ik met mijn stalgenootje op de rijvereniging gaan rijden, waar een geheel afsluitbare rijbak is. Manlief is vanaf huis met de hond daarheen komen lopen, zodat er iemand bij was om de hond te kunnen corrigeren indien nodig. Hond is moe gemaakt door de wandeling en het daarna met de bal spelen, en daarna mocht de hond los in de bak bij de rijdende paarden. Dat ging verbazingwekkend goed, de hond ging wel een aantal keren redelijk dicht langs de achterkant van mijn paard, maar ze hield haar benen aan de grond. Wel heb ik de hond een paar keer met mijn zweep weggeduwd om hem duidelijk te maken dat hij niet te dicht in de buurt mag komen.
Ik denk dat als we dit nog een paar keer zo doen, het helemaal goed gaat komen en ik ook gewoon zelf de hond mee kan nemen en gaan rijden. Hond zal dan denk ik wel de rust krijgen om te gaan liggen, wat ie vrijdag ook deed toen ik stond les te geven!