Paard heeft spanning op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vfrgirl

Paard heeft spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 21:51

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik na lange tijd weer eens gestart in de L1. Ik heb de laatste maanden heel hard geoefend en privé lessen gehad. Ze loopt thuis nu echt heerlijk.
Toen ik mijn paardje vanochtend uit d'r stal haalde wist ze al hoe laat het was en het leek alsof ze bevroor. Op wedstrijdterrein aangekomen was het 1 bonk spanning. Losrijden duurde lang en echt ontspannen kreeg ik haar niet. Toch maar starten. We moesten naar een andere hal, daar aangekomen kwam alle spanning die ik met veel moeite eruit had gereden, weer terug bij mijn paard. Gevolg: een sterk en rennerig paard.
Ik zelf vind het starten natuurlijk ook wel spannend. Nu heb ik valeriaan tabletjes die net de kriebels weg nemen, dus goed genoeg.
Iets meer info over mijn merrie, ze is een dochter van Jazz x Holland en wordt dit jaar 15 jaar. Nu denken jullie misschien tsja het is een Jazz. Maar ze helemaal niet zo neurotisch. Ze is super lief en rustig op stal en in omgang. Ze loopt als een hondje achter je aan. Zelfs een onzeker 10-jarige meisje durft haar in de wei te zetten.
De spanning op wedstrijden is er altijd al geweest.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit oplossen?? En dan niet met antwoorden komen als blijven oefenen en doorgaan, maar meer iets concreters. Iemand ervaring hiermee?

Ik ben benieuwd

Groetjes jessica

44Myrthe44

Re: Paard heeft spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:53

Heb je een filmpje?
Het is erg lastig om concrete tips te geven zonder dat ik zie hoe je paard doet als ze sterk, rennerig en één bonk spanning is ;).

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:54

Misschien vaker naar andere vreemde terreinen gaan om daar te oefenen? In jullie vrije tijd buiten de wedstrijden?
Ik zeg maar wat hoor wil eind dit jaar ook beginnen met wedstrijden maar zit ook zo van met een nerveus paard en gespannen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:58

vfrgirl schreef:
Toen ik mijn paardje vanochtend uit d'r stal haalde wist ze al hoe laat het was en het leek alsof ze bevroor.

Sorry hoor, maar je paard weet echt niet 's morgens vroeg al dat hij op concours moet, hij heeft immers geen agenda.. :+ Die spanning kan hij maar van 1 iemand overnemen en dat ben jij. Waarschijnlijk heb je dus zelf ook onbewust spanning bij je wat je paard meteen aanvoelt en overneemt.

Wat je kunt doen is zelf zoveel mogelijk doen wat je normaal ook doet en veel weggaan, vaker op concours of een keer trainen op een andere lokatie. Veel kilometers maken, wordt het vaak vanzelf beter :)

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 22:17

44Myrthe44 schreef:
Heb je een filmpje?
Het is erg lastig om concrete tips te geven zonder dat ik zie hoe je paard doet als ze sterk, rennerig en één bonk spanning is ;).

Nee helaas geen filmpje

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:57

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:56

Ooooh zooooooo herkenbaar. Ik ben gewoon veel op wedstrijd gegaan. Altijd goed voorbereiden zodat je zelf niet hoeft te stressen ergens om. Proeven lekker uit je hoofd rijden zodat er geen spanning is door het oplezen van de voorlezen. En ja, mijn paardje begint er langzaam aan te wennen en de spanning wordt langzaam aan steeds minder :) gewoon doorzetten dus!! Ach het is uiteindelijk dat temperament waar je het van moet hebben toch?! Gewoon doorgaan en het wordt vanzelf steeds makkelijker voor je paard :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:01

Oh ik lees nu dat je juist iets concreters wilt. Ik weet niet of je je proeven nu laat voorlezen maar uit je hoofd rijden geeft al veel rust. Mijn paard reageerde heel intensief op de voorlezer. Ik heb zelf al supplementen geprobeerd maar die hielpen niet, nauwelijks verandering. Ik probeer tijdens het losrijden de spanning eruit te rijden door niet heel energiek te gaan rijden maar juist in stap haar op haar gemak te stellen (ik zing zelfs haha, al klinkt dat echt nergens naar maar het helpt) en te zorgen dat ze helemaal op mij vertrouwt.

Wouter_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:09

Sjira schreef:
Oh ik lees nu dat je juist iets concreters wilt. Ik weet niet of je je proeven nu laat voorlezen maar uit je hoofd rijden geeft al veel rust. Mijn paard reageerde heel intensief op de voorlezer. Ik heb zelf al supplementen geprobeerd maar die hielpen niet, nauwelijks verandering. Ik probeer tijdens het losrijden de spanning eruit te rijden door niet heel energiek te gaan rijden maar juist in stap haar op haar gemak te stellen (ik zing zelfs haha, al klinkt dat echt nergens naar maar het helpt) en te zorgen dat ze helemaal op mij vertrouwt.

Haha ik zing ook vaak op mijn paard als er iets eng is :D
Maakt zowel mezelf als mijn paard kalmer

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:13

Volgens mij ben jij idd degene die zenuwachtig is en je paard neemt dat gewoon over :j Zoals Relaxed zegt, je paard wist heus niet dat ze die ochtend op wedstrijd moest.

Ik zou ook vaker op ander terrein gaan oefenen. Als ze op vreemd terrein niet zenuwachtig is en gewoon ontspannen loopt, dan weet je dus dat het eigenlijk aan jou ligt, en meer bepaald aan jouw zenuwachtigheid. En daarvoor kunnen wij niets concreets geven (alleen veel op wedstrijd gaan :Y) )

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:35

Zooist schreef:
http://www.bewustwedstrijdrijden.nl/blogs

Daar staat heel veel informatie over spanning op wedstrijd, zowel bij ruiter als bij paard!

De ingezonden mail waar het over gaat bij de 5 tips over wedstrijd spanning komt van mij..Ik heb heel veel aan deze tips gehad.Hopelijk zit er ook iets voor jou tussen.

Mijn paard heb ik thuis nu zo getraind dat als ik zeg; ontspannen..dan gaat hij ontspannen en voor mezelf werkt het ook goed.(uit eindelijk ontspan je zelf ook omdat je het de hele tijd herhaald..)Nu pas ik dit ook toe op concour en het werkt echt super(al heeft hij nog steeds z'n gekke 10 minuten op concour bij de eerste keer galop met het losrijden)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:41

Doet je paard dit ook als je alleen maar op een vreemde locatie rijdt, of is de spanning exclusief tijdens wedstrijden?

In het eerste geval kun je gewoon de komende tijd er voor zorgen dat je minimaal 1 keer per week op een nieuwe locatie gaat rijden, zodat dat gewoon wordt voor jou en je paard.

In het tweede geval: Veel starten, en dan NIET met het doel zo goed mogelijk te presteren, maar met als énige doel: meters maken. Er zelf geen punt van maken dat je paard gespannen is, gewoon laten zijn wat er is, maar meters maken, doen doen doen.
Kortom ,ook hier weer: zorgen dat het gewoon wordt voor niet alleen je paard, maar ook voor jou!

En daarnaast: Uitzoeken waar de spanning bij jezelf vandaan komt en daar wat aan doen!!

succes!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:54

Kan ik maar een ding op zeggen, en dat is heel veel oefenen op vreemd terrein.
Je zegt zelf dat je al nerveus wordt zodra je de ring instapt, zoals andere bokkers al zeggen neemt zij dit van jou over.
Wil je toch zelf ook een geruster hart, probeer eens de Cavalor Pianissimo. Is extra voor de wat nerveuzere en gespannen paarden. Is een muesli wat je gewoon kan bijvoeren. Of je moet al voor een poeier willen gaan voor tussen het voer, stress mix geloof ik heet dat.
Wil je dit niet dan gewoon zoals eerder vernoemd super veel op vreemd terrein oefenen

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:22

Veel mensen zeggen inderdaad dat het paard de spanning van de ruiter overneemt. Werk aan je eigen spanning enz. Maar een paard kan ook gespannen zijn. Ik zit zonder spanning op mn paard en ineens voel ik van onder mij een dosis spanning in mn aderen binnenstromen, niet eens wetend waarvoor (zoals in het bos ofzo). Dan is het toch echt mijn paard die de spanning doorgeeft aan mij. Als reactie daarop ga ik op mn ademhaling letten, passen tellen en/of zingen of praten. Daar wordt mijn paard rustig van en zo voel ik de spanning weer wegvloeien. Het is dus wel heel makkelijk gezegd dat je paard gespannen wordt omdat jij spanning hebt. Bij mij is het toch echt andersom... :(

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:48

Sjira schreef:
Veel mensen zeggen inderdaad dat het paard de spanning van de ruiter overneemt. Werk aan je eigen spanning enz. Maar een paard kan ook gespannen zijn. Ik zit zonder spanning op mn paard en ineens voel ik van onder mij een dosis spanning in mn aderen binnenstromen, niet eens wetend waarvoor (zoals in het bos ofzo). Dan is het toch echt mijn paard die de spanning doorgeeft aan mij. Als reactie daarop ga ik op mn ademhaling letten, passen tellen en/of zingen of praten. Daar wordt mijn paard rustig van en zo voel ik de spanning weer wegvloeien. Het is dus wel heel makkelijk gezegd dat je paard gespannen wordt omdat jij spanning hebt. Bij mij is het toch echt andersom... :(

Dit herken ik dus ook..ik kan er heel ontspannen opstappen op concour maar al heel snel voel ik een bom onder me..en dan moet je inderdaad opletten dat je zelf de spanning niet overneemt(door te zeggen dat hij moet ontspannen blijf ik zelf ook ontspannen en neem ik zijn spanning niet over)

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:59

Hier ook heel herkenbaar. Mijn merrie van 10 komt heel bezweet van de trailer. Hierdoor gaat de lol van het wedstrijd rijden dr bij mij wel wat af. Laatst ben ik 2 weken na elkaar weggeweest en ik moet zeggen dat dat wel een beetje hielp, dus de tip van heel vaak gaan geeft al veel kans op verbetering.
Ik kom wel geregeld op vreemd terrein maar waar ze ook komt, ze vind alles wat nieuw is ontzettend spannend. Ik probeer ook zelf zo ontspannen mogelijk te blijven en tijdens het rijden goed op mn handen te letten dat ik niet verstijf in mn polsen, en verder zet ik haar aan het werken net zoals ik thuis doe. Na een tijdje helpt dat wel maar ook bij haar is het zo als de proef in een andere bak wordt gereden ik weer van vooraf aan moet beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:01

Relaxed schreef:
vfrgirl schreef:
Toen ik mijn paardje vanochtend uit d'r stal haalde wist ze al hoe laat het was en het leek alsof ze bevroor.

Sorry hoor, maar je paard weet echt niet 's morgens vroeg al dat hij op concours moet, hij heeft immers geen agenda.. :+ Die spanning kan hij maar van 1 iemand overnemen en dat ben jij. Waarschijnlijk heb je dus zelf ook onbewust spanning bij je wat je paard meteen aanvoelt en overneemt.

Wat je kunt doen is zelf zoveel mogelijk doen wat je normaal ook doet en veel weggaan, vaker op concours of een keer trainen op een andere lokatie. Veel kilometers maken, wordt het vaak vanzelf beter :)

Precies mijn idee. Hij neemt dus spanning van jou over. Aan jou de taak om wat met die spanning te doen. Valdispert kan helpen maar ook regelmatig op ander terrein rijden kan werken.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:28

Die spanning komt waarschijnlijk echt onbewust van jezelf af. heb je al wel eens HC gestart? Wellicht kan dat helpen je over die drempel te krijgen, dan rijd je voor jezelf en niet voor de punten dus is het ook echt niet erg als t mis gaat.
Verder kan ik ook alleen maar zeggen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen op vreemd terrein, daarbij toch echt regelmatig wedstrijden blijven meepakken.

Vroeger was ik ook altijd zenuwachtig, altijd te perfectionistisch willen zijn, juist dan gaat t fout, dit heb k afgeleerd door regelmatig wedstrijden mee te pakken, en als t fout gaat, jammer dan en had ik er een heel slecht gevoel over afgroeten. blijf goed doorademen en lekker rijden zoals je thuis ook doet.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 19:02

Naast dat de spanning idd door jezelf kan komen, helpt het ook enorm om gewoon simpelweg heel veel weg te gaan.
Ik ben met mijn inmiddels 5 jarige ruim 1,5 jaar geleden voor het eerst gestart, en heb er af en toe nog steeds problemen mee. Ik heb zelf nooit zenuwen, dus weet dat het echt het rijden op ander terrein is waar hij moeite mee heeft. Door de spanning is hij snel schrikkerig en snel tegen de hand. Na 1,5 jaar zijn we zover dat we nu iedere proef rond de 185-189 punten zitten, maar dit heeft een hoop moeite gekost. Momenteel gaan we iedere week op wedstrijd of crosstraining, begin daar nu echt wel de voordelen van te merken!