paspoort en chip

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

paspoort en chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 21:50

Misschien dom en blond......

Ik heb een kwpn gekocht in 1998 van 4 jaar. Met registratie papieren en paspoort.
In 2000 een shetlander van 12 jaar. Ook met registratie en paspoort.

Nu liet ik mijn paard altijd enten bij de buurman. Dat scheelde voorrij kosten. Hij had het paspoort voor de DA. ( ik dacht dat het alleen een entingsboekje was. Zoals bij de hond.) Door van alles wilde ik het boekje terug. Lang verhaal kort. Het is kwijt.

Ik wist eigenlijk niet dat het chippen voor alle paarden verplicht is. Ik dacht alleen als je op concour gaat. En later voor alle paarden die na de regel geboren zijn. Mijn paarden staan altijd bij huis. Met de Kwpn ga ik nu weer regelmatig een buitenrit maken. En wil binnenkort met haar met de trailer weg om te rijden. Zo kwam ik er nu op.

Ik heb ze nooit gechipt. Kwpn is van 1994. Toen werd dat ook lang niet altijd gedaan. De shet is van 1998. Ze deden daar wel keuringen mee. Tot vkak voor ik hem overnam. Geen idee of hij daarvoor gechipt is of zou moeten zijn. Ik heb ze altijd alleen recreatief gehad en kom zomaar niet in aanraking met de regels blijkbaar.

Maar goed. Het zogenaamde entingsboekje is dus het paspoort wat nu verplicht is voor elk paard en dus kwijt is. Die moet dus zeker nieuw toch? En kan ik ergens vinden of ze wel of niet gechipt zijn? En zo niet kan ik ze overal laten chippen of moet dat bij hun stamboek. De registratie heb ik overigens nooit op mijn naam gezet.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:29

Heb je de stamboekpapieren nog wel van beide dieren?

kvulden

Re: paspoort en chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 20:50

Ik heb van het paard een registratiebewijs van KWPN van ik geloof het veulenboek. Het inentingsboekje ben ik kwijt.

En van de shet een bewijs van inschrijving met behaalde premies en een inentingsboekje waarin staat dat ze een tatoeage heeft.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:01

De shet is dan wellicht niet gechipt maar heeft een tatoeage. Dit staat gelijk aan het chippen.
Op dit moment zou ik de shet dan laten chippen om eea weer netjes op orde te hebben.

Van de Kwpn-er zou ik een duplikaatpaspoort aanvragen bij het stamboek.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 17:56

friesiszwart schreef:
De shet is dan wellicht niet gechipt maar heeft een tatoeage. Dit staat gelijk aan het chippen.
Op dit moment zou ik de shet dan laten chippen om eea weer netjes op orde te hebben.

Van de Kwpn-er zou ik een duplikaatpaspoort aanvragen bij het stamboek.

Je zegt tatoage is gelijk aan chippen, maar ik moet hem nu wel laten chippen???

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 13:44

Het blijkt bij informatie bij de stamboeken dat voor beide paard en shet nog geen paspoort is uitgegeven.
Dus ik hoef geen duplicaat aan te vragen. Voor de shet komen de kosten op 40euro paspoort en chippen. Het paard heb ik nog niet gehoord. Als ik het op de website goed gelezen heb ook ongeveer dat bedrag.