Vliegenmasker in de nacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Vliegenmasker in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 13:12

Ik zit met een enorm dillemma. Mijn paard staat op mn nieuwe stal straks lekker buiten snachts. Nu heeft hij ENORM last van vliegen in de zomer, en ik heb hem dus altijd in de wei met een vliegenkap om staan. Op mijn nieuwe stal staat hij in een weiland met rondom schrikdraad. Zou ik hem met een gerust hart met zn vliegenkap in het weiland kunnen laten staan snachts? Ik kan zowieso niet heen en weer om hem af te halen, en ik wil ook niet mijn stalgenoten hiermee belasten. Dus het is ÓF omlaten Óf een andere oplossing bedenken. Ik vind die vliegenslierten waardeloos.....maar als omlaten niet verstandig is, dan is dat het enige wat ik kan verzinnen...

EmptyWords

Re: Vliegenmasker in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:53

ik laat tot nog toe 6 zomers lang het masker s' nacht om.... nog nooit wat gebeurd

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:56

Neem 1 met elastiek onder de kaak , mocht hij vast komen te zitten rekt het elastiek wat mee en is hij zo van het hoofd af.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:06

Mijn pony heeft m ook snachts om.
Blijft ze hangen heeft ze m zo stuk.
En er is nog nooit wat gebeurd.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 16:07

Belangrijker is dat hij snel afgaat zodra het regent; dan verblind hij paarden. Het gevaar van
s nachts omhouden zie ik niet :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 18:22

Er is niks waar hij hier aan kan blijven hangen eigenlijk (hoewel, de automatische drinkbak dan misschien net zo een als op stal hangt). Maar het is goed om te horen dat jullie hem gewoon om laten!! Wat betreft de regen, hoezo verblind dat? Daar heb ík dan weer nooit wat van gemerkt...

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:37

's ochtends vroeg stikt het vaak ook al van de vliegen, daarom hebben de paarden bij ons ook vaak 24/7 een vliegenmasker op. Bij mijn paard doe ik het masker af met regen, omdat hij op de zanderigste plek gaat rollen/slapen en na een regenbui blijft het zand aan z'n masker plakken, waardoor 'ie er niet meer doorheen kan kijken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:45

Ligt aan het paard denk ik. Mijn merrie raakte in paniek toen ik dat probeerde zodra het schemer werd.

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:49

ik heb liever z´n sliertending omdat er ook dazen onder kunnen zitten en dan niet weg kunnen is niet plezierig voor het paard!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:53

juulsoraya schreef:
ik heb liever z´n sliertending omdat er ook dazen onder kunnen zitten en dan niet weg kunnen is niet plezierig voor het paard!

Houd bij mijn pony's de vliegen niet tegen :') heb een lading van die dingen alleen helpt niet.

Ik denk dat je het gewoon om kunt houden. Idd met regen af doen maar 's nachts een vliegenmasker moet geen probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:54

Joscaa schreef:
Belangrijker is dat hij snel afgaat zodra het regent; dan verblind hij paarden. Het gevaar van

Dat van de regen snap ik even niet. Soms plenst het overdag ook van de regen en dan ren ik toch echt het weiland niet in om ze eraf te halen hoor. Mijn paarden hebben er in de regen geen enkel probleem mee. Ik denk ook dat je ze inderdaad gewoon 's nachts om kan laten.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:58

[***] schreef:
Joscaa schreef:

Dat van de regen snap ik even niet. Soms plenst het overdag ook van de regen en dan ren ik toch echt het weiland niet in om ze eraf te halen hoor. Mijn paarden hebben er in de regen geen enkel probleem mee. Ik denk ook dat je ze inderdaad gewoon 's nachts om kan laten.

In de regen raken de gaatjes vaak verstopt. Als hij nat is kun je er bijna niet doorheen kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:39

mariettek schreef:
In de regen raken de gaatjes vaak verstopt. Als hij nat is kun je er bijna niet doorheen kijken

Oke, dat zou natuurlijk kunnen. Ik heb waarschijnlijk dan andere vliegenmaskers want bij mijne zitten de gaatjes nooit verstopt en als hij nat is lopen mijn paarden precies hetzelfde door het land als wanneer het droog is.

En ze hebben ze ook gewoon op als het een paar uur achter elkaar regent.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:45

Ik laat het masker in de hevige vliegenperiodes ook gewoon 's nachts om.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:50

Mijn pony verbrand de zomers haar neus dus staat altijd dag en nacht. Bij regen schud ze een keer en ziet alles weer dus blijft ook op. Nooit problemen mee gehad gelukkig.

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:51

Ik laat het ook 24/7 op bij mijn merrie als er veel vliegen zijn, vorige zomer als ik op vakanie was had ze het meer dan een week op zonder probleem :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:15

Op de site van de Paardendrogist staat bij het Relief masker (zo'n fijnmazige zwarte):

"Let op
Omdat het masker het zicht van uw paard beperkt raden wij u aan om het 's nachts af te doen."

Dus er zijn wel degelijk maskers waardoor het paard minder ziet! Let dus goed op het materiaal!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:02

Heb je wel eens savonds door een zonnebril gekeken? Heeft hetzelfde effect. Natuurlijk zien ze minder maar in een goede weide kan ietsje minder zien geen kwaad

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:05

Mijn pony staat ook dag en nacht met een masker om. Nog nooit problemen mee gehad. Ook niet met regen bij het masker dat ik gebruik. Paard van stalgenoot liep wel een keer dronken door de wei. Alle gaatjes waren inderdaad verstopt met regenwater.

Ik heb zelf dit masker: https://www.google.nl/search?q=vliegenm ... B924%3B784

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 07:29

Mette, was dat net zo'n heeeeeeel fijn gaas van dat zachte spul van je stalgenoot? Ik kon je plaatje niet zien, kreeg je zoekopdracht op google te zien haha. Ik heb van dat grove gaas, dat stugge spul.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:37

Ik heb zelf een masker van Harrys horse, zo'n zwarte stugge met een nepbont rand erlangs. Je hebt ze met en zonder oren.

Zij had een masker met heel fijn gaas, meer een stoffen masker. (Vergelijkbaar met een exceemdeken)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:44

Ik laat het gewoon 's nachts op... ook in de regen, als hij zijn hoofd schud dan schud het water er weer uit... heb nooit problemen gehad.

Overigens doe ik hem wel 1 keer per dag af om het stof eruit te schudden...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 12:35

Mette, ja die heb ik dus idd ook ja zo'n stugge. Die andere heb ik ook, maar om mee te rijden en die is idd ondoorzichtig als ie nat wordt.
Zowieso gaat ie er meerdere uren per dag af, als ik er ben:-)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:39

Ik heb hier de maskers absoluut niet om snachts of met regen. Stalgenootje haar paard raakte verblind door regen en het masker en was in blinde paniek, knalde dwars door de hardhouten bak heen op 3 plaatsen. Kop helemaal kapot, benen onder het bloed. Gelukkig kwamen we net op dat moment aan en konden we haar te pakken krijgen. Na het masker er af te hebben getrokken werd ze weer rustig. Wil niet weten wat er gebeurd was als er niemand was gekomen.

Mijn paard is een makkelijke die er niet snel van onder de indruk zal raken maar het zal maar gebeuren snachts...

Was trouwens wel een slappe bij dat paard die niet recht bleef maar op het hoofd lag. Denk dat dit ook heel erg heeft meegespeeld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:47

Mijn welsh a merrie loopt eind v/d lente en de gehele zomer vrijwel áltijd 24/7 met een vliegenmasker met neusflap, omdat ze enorm snel haar oogleden en neus verbrand.

Die laat ik dus gewoon vaak 24/7 om, óók s'avonds en s'nachts. En dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Als jij een kwalitatief goed masker hebt, dan heb je geen last van regen/rollen of donker etc.
Ik heb overigens een Cashel Crusader, géén slappe, maar is speciaal zo genaaid dat die áltijd van de ogen af blijft staan en dat water áltijd weg kan.

Als 't hele dag heel erg regent etc. haal ik hem er nog wel eens af, maar soms heeft ze 'm ook gewoon dan nog op. Tsja ik studeer, ik loop nu fulltime stage en straks werk ik rare tijden in de horeca, dus helaas kan ik niet altijd op steil en sprong kap op en af halen.

Daarbij ben ik daarmee wel eens de mist in gegaan, dan denk je; 'och, 't is zo bewolkt, laat ik 'm even een dagje af', er niet bij nadenkend dat óókal is het bewolkt, UV straling is er nog wél. Dus volgende dag stond mevrouw alsnog met een flink verbrande neus :(:)