Deken af of op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jjooyyccee

Deken af of op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 12:57

Beste lezers,

Ik zit een beetje met een dilemma......helaas!
Ik heb al zitten zoeken op diverse forums, maar kan niet het juiste antwoord vinden.

Ik heb een 19 jarige merrie, die door haar leeftijd aan de dunnere kant aan de bovenkant is.
Ik heb ervoor gekozen om haar in de winter en herfst een deken (ik denk 100 a 200 gram) op te doen.
Nu staat ze heerlijk van het zonnetje te genieten, zonder deken. Meestal doe ik hem nu rond 12.00 uur af, als het 18+ graden wordt. Maar als ik moet werken gaat dat dus niet.
( Ik heb ook nog een jongere ruin, maar bij hem maak ik me hier minder zorgen over, hij zweet ook sneller onder de deken)

Nu zou ik graag jullie mening willen horen m.b.t. dekens.

Hebben jullie de deken momenteel nog erop liggen, bij deze temperaturen? En bij minder?
's nachts wordt het bijv. maar 7 graden, laten jullie de deken dat op of af? En hoe laat doen jullie de deken er dan weer op?

Wat een dilemma's....

Alvast bedankt!
Groetjes Joyce

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:01

Ik heb 2 paarden, 1 merrie van 16 met kissing spines en een gezonde ruin van 9.
Beide hebben de hele winter met dekens opgelopen en een week of 2 geleden ben ik begonnen met dekens overdag af, 's ochtends af en 's avonds bij de laatste voerbeurt(rond uur of 8).
Sinds afgelopen woensdag de dekens dag en nacht af. De keuze om ze af te laten is omdat ze 's ochtends vroeg steeds al te zweten stonden onder de ongevoerde dekens.

Onddanks dat het hier af en toe nog vrij fris is met de wind, dekens afgelaten... En ze doen het goed, hebben het niet koud en zijn blij dat de jas uit mag.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:03

ik heb al heel lang de stelregel: 10 graden is de dekengrens. Minder dan 10 graden: deken op, meer dan 10 graden: deken af.

Ben er zelf vanaf geweken vannacht omdat mijn paard gistermorgen onder een 100 gr. dekentje stond te zweten. Vanmorgen was ie een stuk gelukkiger nadat ie bloot had "geslapen" vannacht (buiten)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:04

Hier ook 2 paarden zonder deken staan. Zijn van het winter beide geschoren dus krijgen snachts dekens nog wel weer op. Hier gaan de dekens bij de laatste voerbeurt weer op.

Britta31

Re: Deken af of op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:14

Ik doe mijn oudje in het voor en na jaar de regendeken op voor de wind.Het is nog te koud voor zonder deken,maar te warm met.Dan staat ze toch tochtvrij.En voor de nacht weer de winterdeken.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:26

Hier een 22 jarige arab, heeft afgelopen winter zonder deken gestaan.

Optimale leeftemp van een paard is -5 tot +15. Met het huidige weer staan inmiddels al een maand al onze paarden zonder deken buiten. Ze staan overigen 24x7 buiten.
Wel hebben we een schuilstal in de wei.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:33

Misschien voor je oudje een dunnere deken op?

Ik wissel momenteel ook want het verschil tussen dag en nacht temperatuur is nu zo'n tien graden! vind ik best veel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:36

Staat ze 's nachts binnen of buiten? Hier binnen en ondanks dat het buiten koud is 's nachts is het binnen met alle paarden op stal een goede temperatuur. Als ze buiten staan zou ik voor voldoende beschutting en ruwvoer zorgen zodat ze zichzelf warm kunnen houden. Blijft pastig die wisselende temperaturen, maar ik heb het idee dat ze hier wel blijer zijn zonder deken dan met.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:37

Mijn merrie staat nu weer lekker zonder deken. Maar heeft het er al snel warm onder.
Alleen wanneer het regent doe ik haar een regendeken op omdat ze anders stopt met eten buiten.
Momenteel staat ze nog wel met de nacht op stal, verder wel de hele dag buiten

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:43

Mijn 23 jarige is geschoren. Heeft hele winter eigenlijk onder 300 gr met hals gestaan. Rond de 12 graden krijgt hij 200 gr zonder hals op (mits het niet regent/heel hard waait). Nu heeft hij geen deken op overdag en dan savonds een regendeken... Hij staat snachts op stal.

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:54

Ik heb een shetlander die geschoren is en die staat nu ook lekker zonder deken :-) en rond 5 uur gaat zijn deken weer op... de paarden die bij ons op stal staan zijn niet geschoren maar krijgen nu omdat het wat warmer word s nachts een vliez deken op en als het weer kouder is houden ze dag en nacht de deken op

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:13

Hier ook de dekens dag en nacht af ! Paardjes zijn hier niet geschoren en zitten volop in de rui, dus ze vinden een deken ook niet zo fijn meer :7
Moest het terug gaan regenen en kouder worden, krijgen ze weer hun regenjasje aan :D

Even off-topic 19 jaar en dunner in de bovenlijn...had ze ook een dikke wintervacht en verhaart ze goed? Dat dunner in de bovenlijn doet mij een beetje denken aan cushing...maar misschien ben ik wel behekst }> ( heb er 2 met cushing staan...)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:17

Ik heb ze overdag af en overweeg ze nu ook snachts af te laten. Ze staan snachts binnen, wel met openstaande luiken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:21

Die van mij (17) heeft vanaf vandaag de deken af ook 's nachts maar dan staat hij wel binnen.
Mocht het overdag erg winderig zijn of koud dan doe ik hem weer op. Bekijk het eigenlijk van dag tot dag.
Maar omdat het morgen ook mooi weer wordt en hij binnen 's nachts staat laat ik hem nu af

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:15

Hier stond paard lief ondanks ze nu weer zonder deken staat (dag en nacht) vanmiddag gewoon bezweet in de paddock. Gewoon omdat ze het zo warm had.
Een paar uur later zelfs op stal ook nog.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:02

Mijm begin dec geschoren fjord heb ik vannacht ook bloot gelaten. Inloopstal met een dichte kant. Naar mijn idee heeft ze geen kou gehad

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:09

Het was vannacht hier ook erg warm. Ook geen dekens gewisseld. Vanavond weer even aankijken.

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:16

Mijn paard stond deze hele winter zonder deken, mijn vorige paard stond in de winter met een regendeken als het onder overdag onder 8 was en wanneer het vroor met een 100/200 gram. Ik zou zelf je ruin de deken af laten en voor je oudere paard een wat dunnere deken halen.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:17

Gewoon lekker zonder..

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:31

Bij ons hebben alle paarden geen dekens meer op. Mijn 18 jarige (nog wel top fitte) merrie stond een week geleden al te zweten onder haar dekentje.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:41

Ik heb gisteren mijn deken er af gehaald, hij staat 's nachts wel op stal (8-jarige ruin) maar overdag komt ie buiten, hij is niet geschoren geweest en had alleen nog maar een dunne regendeken op. Met de temperaturen die ze de komende week voorspellen lijkt het mij ook niet meer nodig... Vanochtend stond hij vrolijk op stal dus ik denk niet dat hij er last van heeft gehad... Ik kan hem namelijk doordeweeks ook niet zonder deken laten staan overdag i.v.m. mijn werk, daarom hem er maar helemaal afgehaald.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:44

Mijn paard heeft in de nacht nog een deken op en overdag is hij af. Als het rond de 15 graden is gaat hij af. Dus overdag staat ze zonder deken lekker buiten.

Ze staat op een weide waar het eigenlijk altijd wel waait en als ze het koud krijgt, eet ze niet meer, waardoor ze het nog kouder krijgt. Had haar ook liever al helemaal zonder gehad, maar dat gaat gewoon niet. Zo werkt het gelukkig ook :)

Bolleboosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:17

Ik kijk het per dag aan, maar mijn oudje (30+) staat nu dag en nacht zonder deken. Ik vind het lastig omdat het 's nachts aardig af kan koelen, maar het is 's ochtends al vroeg warm en ze staat nog wel dik in haar vacht. Ik wil ook niet dat ze verder afvalt, er mag wel wat bij.

Liever dat ze het dan toch iets te koud heeft, dan dat ze staat te zweten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:21

Die van mij staat in de nacht nog wel met deken om. Stalhouder haalt ze smorgens af en ik gooi hem om 8 uur/half 9 weer om. Omdat de temperatuur best nog wel schommeld houd hij voor nu snachts nog even een deken om.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:44

de onze zijn allemaal heel de winter door geschoren en ze staan hier al allemaal een maand zonder deken, dag en nacht. 's nachts staan ze wel op stal maar daar is het niet zoveel warmer dan buiten