toen ik mijn pony overnam zat er een paspoort bij met een geschatte geboortedatum omdat de vorige eigenaar de echte papieren/paspoort kwijt was geraakt. Nu ken ik deze ik mensen die deze pony kennen van vroeger en hij zal rond de 25 jaar zijn maar volgens zijn paspoort is ie nu 13. kan dit kwaad?
Het is wel een heel groot verschil dus het kan zijn dat het oplichting betreft (paard jonger maken dan dat ie is) maar heb je al eens een tandarts/dierenarts de leeftijd laten schatten? De kennissen kunnen ook fout zitten.
Ai, heb je de chip gecontroleerd toen je hem kreeg? Komt die wel overeen met het paspoort? Want tussen 13 en 20 zit ook best wat jaren.. Verder weet ik niet wat je kan doen, misschien eens bellen met de paspoortuitgevende instantie?
Het mooiste zou zijn als je de instantie zou kunnen traceren die het eerste paspoort heeft uitgegeven, wat uiteindelijk zoek is geraakt (chip controleren kan op de website www.chipnummer.nl/page/paarden.htm) . Daar moeten de gegevens nog geregistreerd staan, gezien daar nooit een duplicaat is aangevraagd.. Wel vreemd dat de instantie van het tweede paspoort niet een chipcontrole heeft uitgevoerd en klakkeloos gegevens over heeft genomen die niet kloppen.. Daaruit had namelijk kunnen blijken dat de bestaande chip al geregistreerd is.
nutts
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-14 11:29
weet natuurlijk niet wanneer hij gechipt is vroeger was dat niet verplicht toch?
ga nog wel even kijken
DianneM
Geplaatst: 29-03-14 11:34
Nee, dat is pas sinds een paar jaar.
Maar je kan je chipnummer invoeren en daaruit komt welke instantie de chip heeft uitgegeven. Als dat anders is dan je huidige paspoort, dan weet je genoeg. Formeel moet je bij zoekraken een duplicaat aanvragen bij de instantie waar je paspoort uitgegeven is en is het niet de bedoeling dat er een nieuw paspoort bij een al gechipt paard komt van een andere instantie. Zoals je zelf al hebt gemerkt, is dat een nogal ongewenste zaak
RianneH
Geplaatst: 29-03-14 11:35
Ik vermoed dat het aard nooit eerder een paspoort heeft gehad. Misschien wel een afstammingspapier of een paspoort zonder chip. Anders is het helemaal een dubieus verhaal.
nutts
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-14 11:38
ja echt heel lastig! weet nu niet zo goed wat ik er mee moet.
heb gekeken en chipnr heeft ie pas 2 jaar paspoort is al 4 jaar