Niet erkend paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vijftelgen

Niet erkend paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 19:54

Wie o wie kan mij advies geven?

Ik heb een leuke pony op het oog, vandaag gekeken maar nu zit er bij deze pony een paspoort van het Europees stamboek.
Omdat dit paspoort op mij vreemd over kwam thuis even gegoogled.
Wat blijkt, dit is een instantie die niet erkend is voor het uitgeven van paspoorten.
Een paard/pony vervoeren met een niet erkend paspoort is strafbaar.
Helaas kom ik niet verder dan deze informatie.
Is het mogelijk om dit niet erkende paspoort om te zetten in een erkend paspoort?
Als dit kan wat zouden hiervoor de kosten zijn? En hoe gaat dit in zijn werk?

De pony is overigens gechipt en ik voor nu neem ik aan dat het nummer overeenkomt met het paspoort maar dat moet m.i. gecontroleerd worden voordat het paspoort vervangen wordt.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:02

ES is ontbonden. Als dekhengst overgeheveld is naar AES gewoon paspoort plus gegevens naar aes sturen om over te schrijven.

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 20:20

Dakario schreef:
ES is ontbonden. Als dekhengst overgeheveld is naar AES gewoon paspoort plus gegevens naar aes sturen om over te schrijven.

AES?
Ouders van de pony zijn onbekend.

cobyg

Re: Niet erkend paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:31

ik heb mijn vorige paard van de es over laten schrijven naar de knhs

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:21

Het paspoort van het Europees Stamboek is inderdaad niet geldig, omdat het nooit een erkende paspoortuitgevende instantie is geweest.

Met de gegevens van chip en paard zal door een dierenarts een formulier moeten worden ingevuld waarmee je alsnog een geldig paspoort (bij een willekeurig erkend stamboek of de knhs) moeten aanvragen.

vijftelgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 21:41

Marije_jiplover: bedankt voor de info.
Nu maar even zoeken wat de totale kosten hiervoor dan gaan worden.

Mocht je voor een 2 á 3 jaar geleden op wedstrijden starten met een niet erkend paspoort?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:49

Nee. Alleen de medewerkers van de knhs en de juryleden zijn niet altijd up to date op de hoogte van alle regela, of ze herkennen het paspoort niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 00:39

Hier vind je veel informatie over paspoorten, chips etc. : http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=egowUsHs ... HsuOnbPTEY .
Iedere paspoortuitgevende instelling heeft zijn eigen kosten. Vroeger werd gezegd dat het shetlandponystamboek en het fjordenstamboek het goedkoopst waren, ook voor andere rassen, maar of dat nog zo is durf ik niet te zeggen.
Je kan natuurlijk kijken van welk stamboek de vader en de vader van de moeder nog meer goedgekeurd zijn en dan zien of je bij dat stamboek ook de afstamming in het paspoort krijgt ( als je dat leuk/belangrijk vindt).
Je moet er dus wel rekening mee houden dat dit paard nooit meer voor consumptie geslacht mag worden, dus mocht hij niet meer verder kunnen leven, moet je hem laten inslapen, wat wel kosten met zich meebrengt.