Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bij E afwenden is niet zoals op de volte, je mag geen enorme bocht oid maken.. Als je dan na de wending direct stapt ben je ruim op tijd voor X.
Dus zodra je van de hoefslag af komt rustig je overgang rijden, als je weer recht bent moet je al in stap zijn. Er staat juist voor E doorzitten zodat je voor de wending de overgang voor kan bereiden. Je mag een paar passen voor de E al door gaan zitten.
Relaxed schreef:Goed lezen mensen, hier is niks onduidelijks aan, je moet letterlijk doen wat er staat. In de wending maak je de overgang. Anders had er wel gestaan, afwenden en daarna overgang arbeidsstap..
123diezel schreef:Het verschilt heel erg per jury, de een wil dat je letterlijk doet wat er staat, en de ander wil dat je je paard/pony eerst rechtricht en daarna de overgang maakt. Ik deed eigenlijk altijd wat mij het beste uitkwam, soms in de wending en soms er na. Heb er eigenlijk nooit commentaar op gehad.
Citaat:Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?
Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar b.v. stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.
Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.