kogeldruk 2 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

kogeldruk 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:50

Onlangs heb ik een 2 paards ifor williams aangeschaft. Nu ik op zoek ben naar een auto, ben ik ook erg bezig met de kogeldruk etc. De trailer mag maximaal 100 kg kogeldruk geven volgens de papieren.
Nu ben ik erg nieuwsgierig in hoeverre je daar aan komt. Het gaat voornamelijk om vervoer van 2 koudbloeden rond de 5 a 600 kilo. Heeft iemand weleens daadwerkelijk de kogeldruk gemeten? Met mijn onrustige paarden durf ik het nog even niet, maar ik ben erg nieuwsgierig naar mensen die dit al eens opgemeten hebben. Ik ben me er helemaal van bewust dat elke trailer weer iets anders zal zijn, zeker met de verschillende paardengewichten erin.
Regelmatig zie ik topics voorbij komen waar gewaarschuwd wordt voor de kogeldruk, maar nergens wordt vermeld hoeveel dit dan is ongeveer. Is dit 60 kilo? 80 kilo? Zit je rond die 100 kilo?

Even wellicht ten overvloede vermeld, nee ik ben niet van plan om een auto te gaan rijden onder de 100 kg kogeldruk, maar gewoon heel erg nieuwsgierig hoe hoog de kogeldruk in praktijk is.

Ayasha
Blogger

Re: kogeldruk 2 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:56

Ik vermoed dat die kogeldruk berekend is op basis van wat de max geladen trailer zou geven met enige marge en dat je daar dus ook van uit mag gaan.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:08

Ayasha dat vermoeden heb ik ook, alleen kan niemand mij vertellen hoeveel de kogeldruk nou daadwerkelijk is. Stalgenoten kunnen me helaas ook niet verder helpen, die kijken mij raar en vragend aan als ik over de kogeldruk begin, want een auto die 2000 kilo moet kunnen trekken moet de kogeldruk ook wel aankunnen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:12

Ik heb dit nagevraagd bij mijn trailer leverancier, zij gaven aan bij de Bockmann Champion R (aluminium 2 paards) dat de max 100 kg kogeldruk is. Maar dat je niet boven de 85 kg uit zal komen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 14:20

Kijk Cardy :) Dat zijn de berichten waar ik naar op zoek ben. Zo stom, iedereen waarschuwt ervoor maar niemand kan melden hoeveel het dan is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:26

muppetmayo schreef:
Kijk Cardy :) Dat zijn de berichten waar ik naar op zoek ben. Zo stom, iedereen waarschuwt ervoor maar niemand kan melden hoeveel het dan is.

Ik had precies hetzelfde... Heb een trailer aangeschaft dat 2400 kg mag wegen totaal en wilde een kia Sorento (trekt 2300 kg max) aanschaffen. Maar die Kia zat net onder de 100 kg (dacht 94/96 kg). Dus nagevraagd bij degene waar ik de trailer nu in bestelling heb staan :) .

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:22

Het klopt dat kan niemand precies vertellen zonder te wegen.

De werkelijke kogeldruk is afhankelijk van hoe je de trailer belaad.
Paarden iets verder naar voren geeft een iets hogere kogeldruk, dan dat je de paarden iets verder naar achteren plaatst. Dus de enige methode is om het daadwerkelijk te meten.

De trailer is zo gebouwd dat met 2 paarden je eigenlijk nooit boven de 100 kg uitkomt.
Als de auto maar 75 kg kogeldruk aankan, moet je meten en zo laden dat je beneden de 75 kg blijft.

Het zelfde geld voor de Kia Sorento die mag maar 2300 Kg trekken, dus de trailer en lading mogen samen 2300 kg wegen, niet meer (de trailer mag achter een andere auto wel 2400 kg wegen).
De trailer mag je ook achter een golf hangen, maar dan mag je ongeveer 1300 kg trekken en dus alleen een pony/paardje vervoeren.

Je moet het een beetje zien als hoe hard kan mijn auto 200???? maar je mag maar 120 op de snelweg en maar 80 met de trailer erachter.
Dus de trailer mag 2400kg wegen en 100 kg kogeldruk hebben, maar als de auto minder aangeeft zijn dat de waarden die je moet aanhouden, bv respectievelijk de 2300 en 75 kg.
Als de auto meer mag hebben moet je natuurlijk de waarden van de trailer aanhouden.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:45

je hebt kogeldruk en maximum last onder de koppeling dat zijn 2 verschillende dingen .
Je trailer kan geen kogeldruk hebben die heeft koppelingsdruk (heeft geen kogel want die zit aan je trekhaak ).
Kogelduk is de maximale druk op de kogel en dat zou je moeten kunnen vinden op het plaatje van de trekhaak .
Maximale last onder de koppeling gaat over hoeveel druk je mag hebben onder de koppeling (van de trailer dus ) .
Die getallen kun je terugvinden op de papieren van de trailer
Je gaat vervolgens uit van het laagste gewicht omdat je anders de een of de ander gaat overbelasten .
Je kan met een aanhanger wel schuiven met de lading of eventueel gewicht uit de aanhanger bv op de achterbank vervoeren .
Met paarden is dat enigsinds lastig :D dus dan zul je je altijd moeten houden aan het laagste gewicht .

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 16:17

Grooming_mom ik weet idd het verschil met last onder de koppeling etc (ja ik heb opgelet met het halen van mijn e :D ) Op bokt wordt altijd geroepen over kogeldruk, vandaar dat ik dat hier ook gebruikt heb.
Dat ik altijd van het laagst mogelijke gewicht uit moet gaan als maximum dat weet ik, evenals dat het per combinatie wel iets zal verschillen.
Ik was echter benieuwd of het echt (gemiddeld gezien) tegen de 100 kilo aan zit, of dat dit meevalt in praktijk. Ik ben ook van plan om mijn combinatie te wegen op de weegbrug, evenals de kogeldruk te meten. Hierin ben ik nog op zoek naar een meter die tussen de koppeling en de kogel geplaatst kan worden. Zo'n losse "stok" vind ik eng als er bewegende paarden in de trailer staan. Gewoon gevoelskwestie ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:20

Wat ik inderdaad ook zou aanraden het even te wegen
Ik heb toevallig zn soort ''stok'' die het weegt helaas woon je uit de buurt anders had je hem wel mogen komen halen (als je hem dan ook terug brengt := )
Mocht je misschien in de buurt van Venlo komen of iemand die je kent mag je hem wel lenen

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 16:27

Gentlegiant wat een lief aanbod :) Opzich kan ik hier ook wel aan zo'n stok ding komen, alleen ik vind het zo'n eng idee dat de auto dan niet voor de trailer staat (of ja, letterlijk voor hihi). Je hebt ook van die meters die tussen je kogel van je trekhaak en de koppeling kunnen, die vind ik voor mijn gevoel iets minder eng.
Het verbaast me overigens nog steeds dat zoveel mensen gewoon de trailer achter de auto hangen, want hij mag het immers toch trekken? Kijken alleen maar naar het trekkend gewicht...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:33

Kun je niet laden met achter (stoep) tegels eronder en voor staat hij gewoon op het neuswiel eventueel ook tegels eronder dat het niet erop komt natuurlijk

En dan het neuswiel laten zakken op het paaltje totdat alle druk op het paaltje staat

Ip kun je namelijk gewoon laden op een dubbel-asser wel achter even wat super stevigs eronder leggen
Heb hier met oefenen ook niet elke dag een auto ervoor gehangen hoor :n
Gewoon tegels eronder (op elke hoek 1 stapel van 30x30) dus achter 2 stapeltjes

Gaat echt niets gebeuren

Met paarden trailers is het nog niet zn ramp vooral als het een dubbel-asser aan gaat
Caravans zijn erger omdat je het anders kunt beladen en dus teveel kogel druk kunt hebben, en dan krijg je van die idioten op de weg die 1x per jaar met zn ding rijden en slingeren als een gek. en dan is het wachten op ongelukken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:48

Grooming_Mom schreef:
je hebt kogeldruk en maximum last onder de koppeling dat zijn 2 verschillende dingen .
Je trailer kan geen kogeldruk hebben die heeft koppelingsdruk (heeft geen kogel want die zit aan je trekhaak ).
Kogelduk is de maximale druk op de kogel en dat zou je moeten kunnen vinden op het plaatje van de trekhaak .
Maximale last onder de koppeling gaat over hoeveel druk je mag hebben onder de koppeling (van de trailer dus ) .
Die getallen kun je terugvinden op de papieren van de trailer
Je gaat vervolgens uit van het laagste gewicht omdat je anders de een of de ander gaat overbelasten .
Je kan met een aanhanger wel schuiven met de lading of eventueel gewicht uit de aanhanger bv op de achterbank vervoeren .
Met paarden is dat enigsinds lastig :D dus dan zul je je altijd moeten houden aan het laagste gewicht .

Nu spreek je dus jezelf tegen.

de vertikale last onder de koppeling = kogeldruk, immers, zodra de trailer aan de auto hangt is de vertikale last onder de koppeling gelijk aan de vertikale last OP de koppeling........

Leuke interessantdoenerij maar in de praktijk gewoon flauwekul!

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:25

@ Ikke Ik doe niet aan interessantdoenerij hoor maar heb het letterlijk uit de map van mijn rijschool .
Ik probeer ook alleen maar te helpen op een nette manier net als de meeste mensen hier .
Wil je klagen bij de rijschool voor hun interessantdoenerij dan staat je dat natuurlijk ernstig vrij .

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:51

Kun je dat niet eenvoudig (globaal) meten met een personenweegschaal, terwijl je de auto gewoon vast laat zitten?

Neuswiel omlaagdraaien totdat het wiel op de weegschaal staat. (misschien een plankje tussen wiel en weegschaal om de kracht wat te verdelen). Vervolgens nog iets doordraaien, tot het punt waarbij de koppeling de auto omhoog wil trekken. Dus niet de auto uit z'n veren hijsen, dan ben je de auto aan het wegen... (zet even een stokje op de grond, en tegen de koppeling, dan kun je zien of 'ie omhoog komt)

Het getal op de weegschaal is een ruwe indicatie, het werkelijke getal is lager omdat het neuswiel een stukje naar naar achteren zit. (vergelijk het maar met het optillen van een volle kruiwagen, halverwege de "armen" is het veel zwaarder te tillen dan aan het uiteinde bij het handvat)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 07:23

APCIII schreef:
Kun je dat niet eenvoudig (globaal) meten met een personenweegschaal, terwijl je de auto gewoon vast laat zitten?

Neuswiel omlaagdraaien totdat het wiel op de weegschaal staat. (misschien een plankje tussen wiel en weegschaal om de kracht wat te verdelen). Vervolgens nog iets doordraaien, tot het punt waarbij de koppeling de auto omhoog wil trekken. Dus niet de auto uit z'n veren hijsen, dan ben je de auto aan het wegen... (zet even een stokje op de grond, en tegen de koppeling, dan kun je zien of 'ie omhoog komt)

Het getal op de weegschaal is een ruwe indicatie, het werkelijke getal is lager omdat het neuswiel een stukje naar naar achteren zit. (vergelijk het maar met het optillen van een volle kruiwagen, halverwege de "armen" is het veel zwaarder te tillen dan aan het uiteinde bij het handvat)

Ja, dat geeft inderdaad een ruwe indikatie. Maar hoe groot je foutmarge is, weet je niet.

Als je nu de koppeling los klikt op het moment dat de auto omhoog komt en je draait door totdat de auto stopt met omhoog komen (de koppeling zit dan nog steeds om je kogel!), dan ben je al een stuk nauwkeuriger. Trailer op de handrem voor extra veiligheid en natuurlijk doe je deze test op een harde, vlakke ondergrond!
De puristen mogen er van mij aansluitend nog wat vectorieel rekenwerk op los laten........

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:13

De volgende uitleg geld voor Vlaanderen, ik weet niet of in Nederland de betreffende reglementen identiek zijn en of er wijzigingen zijn sindsdien.

Bijna 10 jaar geleden had ik een oude paarden trailer gekocht, technisch in orde, ik kreeg geen opmerkingen bij de technische keuring bij de aankoop.
Het enige probleem was dat op het gelijkvormigheids attest geen kogeldruk vermeld was maar dat was geen probleem.
De technieker van de controle nam een personenweegschaal, die ze daar hadden staan, een aantal balkjes van verschillende lengte, koppelde de trailer af, plaatste de weegschaal onder de koppeling, plaatste een balkje tussen weegschaal en koppeling zodat de trailer op het oog horizontaal stond en de aanduiding van de weegschaal werd ingevuld en ik kon vertrekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:18

MarcR schreef:
De volgende uitleg geld voor Vlaanderen, ik weet niet of in Nederland de betreffende reglementen identiek zijn en of er wijzigingen zijn sindsdien.

Bijna 10 jaar geleden had ik een oude paarden trailer gekocht, technisch in orde, ik kreeg geen opmerkingen bij de technische keuring bij de aankoop.
Het enige probleem was dat op het gelijkvormigheids attest geen kogeldruk vermeld was maar dat was geen probleem.
De technieker van de controle nam een personenweegschaal, die ze daar hadden staan, een aantal balkjes van verschillende lengte, koppelde de trailer af, plaatste de weegschaal onder de koppeling, plaatste een balkje tussen weegschaal en koppeling zodat de trailer op het oog horizontaal stond en de aanduiding van de weegschaal werd ingevuld en ik kon vertrekken.

Op die wijze meet je de actuele kogeldruk.
Ik zou daar in jouw geval geen genoegen mee genomen hebben, aangezien de kogeldruk van een geladen trailer hoger is. Hoeveel hoger is afhankelijk van de opbouw en de plek waar de paarden op de trailer saan. Sommige trailers hebben de mogelijkheid om de stangen te verplaatsen, waarmee je enige invloed hebt op de plek waar de paarden staan en daarmee ook op de kogeldruk.

Dat je daar op dat moment geen punt van maakt, is zeker iets voor te zeggen maar technisch gezien is het niet correct.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:36

Ik weet ook wel dat de kogeldruk afhankelijk kan zijn van de lading maar als ze op de technische controle deze zo meten mag je toch veronderstellen dat dit de wettelijk bepaalde manier is en dat de kogeldruk die opgegeven wordt ook zo bepaald is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:50

daarnaast is statische belasting nog iets heel anders dan dynamische.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:21

Het kan zijn, dat ze er bij de officiële papieren vanuit gaan dat de lading zelf geen enkele kracht mag uitoefenen op de koppeling. (als reserve voor de hierboven genoemde dynamische krachten)

In andere woorden: je dient de lading dan zo te balanceren boven de assen, dat de boel altijd in evenwicht is. (en ja, bij stoeptegels is dat een stuk eenvoudiger dan bij levende dieren...)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:33

Citaat:
Ik weet ook wel dat de kogeldruk afhankelijk kan zijn van de lading maar als ze op de technische controle deze zo meten mag je toch veronderstellen dat dit de wettelijk bepaalde manier is en dat de kogeldruk die opgegeven wordt ook zo bepaald is.

De maximaal toelaatbare kogeldruk is afhankelijk van de gebruikte koppeling, als de kogeldruk of het maximum gewicht van de trailer/koppeling wordt overschreden bestaat de kans dat de koppeling het begeeft. De bovenstaande methode komt erg vreemd op mij over. Het heeft in ieder geval niets te maken met het bepalen van een maximum. Deze waarden worden normaal (iets wat bij heel oude trailers weleens ontbreekt) door de fabrikant van de trailer en of koppeling opgegeven.

De kogeldruk, het maximale trekgewicht en de maximum snelheid 80 of 100 km/uur en de saat van het wegdek bepalen samen welke krachten er uiteindelijk gaan optreden. Omdat niemand daar iets mee kan zijn er eenvoudig te meten waarden kogeldruk en trekkracht gegeven. Deze waarden zijn inderdaad statisch gemeten en hebben onder normale omstandigheden een relatie naar de dynamische krachten die optreden tijdens het rijden.

Bij extreme situaties zoals kantelen / scharen kan het gebeuren dat de trailer loskomt van de auto.
Als dit het geval is geweest adviseer ik om de trekhaak en/of de koppeling te vervangen of ten minstens te laten controleren door een vak garage.

pff vast weer te ingewikkeld gemaakt.
de waarden zijn er niet om ons te plagen maar om ons een ongeluk te besparen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:43

BMHP schreef:
Citaat:

De maximaal toelaatbare kogeldruk is afhankelijk van de gebruikte koppeling, als de kogeldruk of het maximum gewicht van de trailer/koppeling wordt overschreden bestaat de kans dat de koppeling het begeeft. De bovenstaande methode komt erg vreemd op mij over. Het heeft in ieder geval niets te maken met het bepalen van een maximum. Deze waarden worden normaal (iets wat bij heel oude trailers weleens ontbreekt) door de fabrikant van de trailer en of koppeling opgegeven.

De kogeldruk, het maximale trekgewicht en de maximum snelheid 80 of 100 km/uur en de saat van het wegdek bepalen samen welke krachten er uiteindelijk gaan optreden. Omdat niemand daar iets mee kan zijn er eenvoudig te meten waarden kogeldruk en trekkracht gegeven. Deze waarden zijn inderdaad statisch gemeten en hebben onder normale omstandigheden een relatie naar de dynamische krachten die optreden tijdens het rijden.

Bij extreme situaties zoals kantelen / scharen kan het gebeuren dat de trailer loskomt van de auto.
Als dit het geval is geweest adviseer ik om de trekhaak en/of de koppeling te vervangen of ten minstens te laten controleren door een vak garage.

pff vast weer te ingewikkeld gemaakt.
de waarden zijn er niet om ons te plagen maar om ons een ongeluk te besparen.

Plat door de bocht: als de statische waardes kloppen, mag je er vanuit gaan dat de optredende dynamische krachten ook binnen de grenzen blijven.

Het klopt wel zoals je het beschrijft, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen inderdaad wat lastig lezen is.