Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Apple schreef:Op SGW wedstrijden komen heel vaak professionele fotografen. Volgens mij worden deze gewoon uitgenodigd door de organisatie, ik weet niet of een fotograaf ook betaalt om daar te mogen staan. De fotografen hebben dan vaak ook flyers ergens liggen zodat helder is waar je daarna de foto's kunt bestellen.
Dit betekent echter niet dat er dan geen andere fotografen mogen komen. Vaak hebben deelnemers zelf ook hun fototoestel bij zich of lopen er amateurfotografen uit de omgeving ook rond.
Als deelnemer: des te meer foto's des te beter![]()
'Sandrohit schreef:Apple schreef:Op SGW wedstrijden komen heel vaak professionele fotografen. Volgens mij worden deze gewoon uitgenodigd door de organisatie, ik weet niet of een fotograaf ook betaalt om daar te mogen staan. De fotografen hebben dan vaak ook flyers ergens liggen zodat helder is waar je daarna de foto's kunt bestellen.
Dit betekent echter niet dat er dan geen andere fotografen mogen komen. Vaak hebben deelnemers zelf ook hun fototoestel bij zich of lopen er amateurfotografen uit de omgeving ook rond.
Als deelnemer: des te meer foto's des te beter![]()
Bedankt voor je antwoord en ik snap je reactie 'Als deelnemer: des te meer foto's des te beter![]()
'
Maar wat vind je ervan als een organisatie dit recht zou verkopen om jou te mogen fotograferen en jij hebt iemand mee die foto's van jou maakt en dit wordt diegene verboden.
Ibbel schreef:Tja, tijdens concerten mag je ook vaak niet fotograferen en zijn er officiële concertfotografen uitgenodigd. En had Burghley of Badminton helmcamera's niet verboden?
Wettelijk gezien mag een organisatie op eigen terrein altijd mensen toestaan of juist verbieden dingen te doen. Als jij geen zwarte auto's wilt hebben op je terrein mag je dat ook verbieden. Jouw terrein, jouw regels.
ciclidi schreef:Om kort te gaan, ja, een organisatie mag voor een af te spreken bedrag een fotograaf inzetten om foto's te maken NAMENS de organisatie, en daarvoor ook afspraken maken voor welk bedrag de foto's gekocht mogen worden, en ook via de website van de organisatie te vinden zijn. En ja, dan mogen zij ook andere fotografen verbieden om foto's aan te bieden aan deelnemers tegen kosten. Het gaat dan niet over gevraagde fotografen voor een bepaalde combinatie. Voor eigen gebruik mag je altijd foto's maken. Vergelijk het met het verkopen van TV rechten in de voetbal. die zitten ook niet te wachten op beelden die iemand in het stadion maakt en vervolgens te koop aanbiedt... In andere sporten, bijvoorbeeld fiets(toer)tochten gebeurd dit heel veel. als organisatie is het namelijk niet altijd wenselijk dat een (amateur)fotograaf zichzelf afficheert met foto's van een bepaald evenement en als dan de kwaliteit van de foto's te wensen over laat, onthouden mensen dat veelal als een minpunt van de organisatie, terwijl die er niets vanaf wist. Wel moet dit van te voren duidelijk worden gemaakt, en ook moet de organisatie laten zien dat ze een selectieproces voor de fotograaf hebben gehad, zodat er meerdere de kans krijgen om zich erop in te schrijven. Een organisatie kan ook meerdere fotografen toelaten natuurlijk.
paardjes123 schreef:Ik vraag me af hoe dit juridische zit. Ik vind het sowieso niet prettig als iemand ongevraagd foto´s maakt en op internet plaatst. Ik kom dan wel eens foto´s tegen waarbij ik er niet netjes op zit of als mijn paard bijvoorbeeld net niet fijn in de aanleuning loopt vind ik het niet fijn dat die op internet worden geplaatst
ciclidi schreef:Om kort te gaan, ja, een organisatie mag voor een af te spreken bedrag een fotograaf inzetten om foto's te maken NAMENS de organisatie, en daarvoor ook afspraken maken voor welk bedrag de foto's gekocht mogen worden, en ook via de website van de organisatie te vinden zijn. En ja, dan mogen zij ook andere fotografen verbieden om foto's aan te bieden aan deelnemers tegen kosten. Het gaat dan niet over gevraagde fotografen voor een bepaalde combinatie. Voor eigen gebruik mag je altijd foto's maken. Vergelijk het met het verkopen van TV rechten in de voetbal. die zitten ook niet te wachten op beelden die iemand in het stadion maakt en vervolgens te koop aanbiedt... In andere sporten, bijvoorbeeld fiets(toer)tochten gebeurd dit heel veel. als organisatie is het namelijk niet altijd wenselijk dat een (amateur)fotograaf zichzelf afficheert met foto's van een bepaald evenement en als dan de kwaliteit van de foto's te wensen over laat, onthouden mensen dat veelal als een minpunt van de organisatie, terwijl die er niets vanaf wist. Wel moet dit van te voren duidelijk worden gemaakt, en ook moet de organisatie laten zien dat ze een selectieproces voor de fotograaf hebben gehad, zodat er meerdere de kans krijgen om zich erop in te schrijven. Een organisatie kan ook meerdere fotografen toelaten natuurlijk.
ciclidi schreef:voorbeeld: sportograf.de regelt de foto's voor de Mergelheuvelland-tweedaagse in limburg (http://www.mh2d.nl). Hierover worden deelnemers via de website & nieuwsbrief van de organisatie over geinformeerd. Andere fotografen die voor commerciele redenen langs het parcours (zowel racefiets als mountainbike) fotograferen worden door de organisatie vriendelijk verzocht te vertrekken.