Ruin valt aan in de weide, Hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SpaansPaard

Ruin valt aan in de weide, Hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:38

Mijn vierjarige paard (1.68) staat sinds kort in een ruinen kudde. Hij is vier jaar en 1,5 maand geleden pas gecastreerd
Helaas is hij hierbij niet zo lief, hij valt de paarden aan en maakt serieuze wonden :(
Wordt ook niet gecorrigeerd door de dominante paarden. Hij is momenteel in één dag de "baas" geworden
Hij valt de baasjes aan die de paarden komen ophalen en komt met oren in de nek en ontblote tanden aangerend.

Apart zetten heeft geen zin (ook niet in een koppel), want hij heeft blijkbaar springtalent en springt over de sloten en hekken terug naar de kudde die van "hem" is.
We staan met meerdere mensen op stal dus corrigeren is lastig, niet iedereen is even dapper daarin.

Hij staat nu dus noodgedwongen op stal (komt er wel uit, maar geen weidegang)

dus tja wat nu.....

1) Andere stal zoeken, maar al mijn vriendinnen staan op deze stal en er is geen andere stal in de buurt. Paardrijden is mijn hobby en ontspanning en daar horen de vriendinnen ook bij.
2) Proberen te verkopen en een paard terug kopen die wel kudde braaf is?
3) Andere stal zoeken en later nog eens in de kudde proberen?

Daarnaast is mijn doel recreatie. Zal hij ook bij het buiten rijden zo heftig reageren op andere paarden? Wat is daarbij jullie idee? In de bak rijden met een ander paard is geen probleem. Dan is hij heel braaf.

Kortom.... wat zouden jullie doen??

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:45

Paard verkopen en een paard terug kopen dat wel in de kudde kan. Is dat echt een optie voor je?
Het paard is vrij kort geleden gecastreerd het duurt zo'n 6 weken voordat ze niet meer vruchtbaar zijn. En zijn ze dus eigenlijk nog wel een beetje hengst.
Ik zou wel gaan voor een andere stal, eentje waarbij de omheining hoger is. Paard binnen laten lijkt me ook geen optie. Dus je zoekt of wel een goed maatje(merrie misschien?) of kijken wat andere stallen jouw en je paard te bieden hebben.

Wat trouwens ook wel belangrijk is hoe heeft het paard altijd gestaan toen de nog hengst was? Als het paard nooit sociaal is geweest en lange tijd alleen heeft gestaan zijn de sociale vaardigheden vaak ook niet al te best. Dan kost het wat tijd en heb je een stal nodig waarbij ze die tijd er ook in willen steken.

Rochiril

Re: Ruin valt aan in de weide, Hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:53

Ik heb zelf een ruin wat hengsten gedrag vertoonde, ook pas gecastreerd op 3 jarige leeftijd. Voordat de hormonen helemaal buiten spel zijn, dat duurt wel even. Pas na een jaar nam t hengstengedrag af, hoewel ik hem nu 3 jaar na dato nog steeds niet bij merries kan zetten of in de weide ernaast.
Het hengstengedrag zal wel afnemen, maar dat zal nog wel even duren, en waarschijnlijk in de buurt van merries wel wat aanwezig blijven. Maar dat is heel moeilijk te voorspellen. Lastig dus om te zeggen wat je ermee moet. Geen mogelijkheid tot een aparte paddock, met hoger hek en evt. Flink stroom erop? Of buitenlaten als de anderen niet buiten zijn? Later dan idd nog eens proberen in de kudde, zijn gedrag zal waarschijnlijk wel verbeteren als het onder invloed van hormonen is. 1,5 maand is niet lang.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:01

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:22

Mijn eerste idee zou zijn om zelf (in overleg natuurlijk) iets aan de omheining te doen. Bijv. palen verhogen en daar schrikdraad weer tussen... Of een stal met uitloop maken als dat mogelijk is?

Je kunt proberen of het bij een merrie, of met maar één andere ruin wel goed gaat.

Ohz denk ik niet dat hij van jou zo mag doen, dus dan zal hij ook niet. En als hij het probeert direct zo corrigeren dat hij het nooit meer doet. Als het in de piste goed gaat verwacht ik buiten dat hij ook normaal doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:30

Tjaaa dit is wel een acuut probleem.
Persoonlijk vind ik ook dat het paard buiten zou moeten kunnen staan.
Je zegt paard kan niet buiten want springt over de omheining, makkelijk zat dan toch hé, als de stal eigenaar het niet wil doen dan doe jij het, zet een paar paaltjes en plaats een hogere draad erbij, met flink wat stroom er op, en dan zou ik nog verder gaan dan dat, er zullen vast hier veel mensen zijn die dit niet gaan goedkeuren maar paard heeft nu geleerd dat zo'n draadje eigenlijk niet echt een probleem is, gewoon even een sprong en hup er over, ik zou hem dus echt een paar keer echt laten kennis maken met wat voor een gevoel dat geeft zo'n stroom draad, als je dit goed aanpakt zal het paard er echt wel respect voor tonen, die zal echt niet meer in de buurt van die draad durven te komen, probleem is dan opgelost, en das eigenlijk amper één dag training zoiets.
Resultaat paard kan dus weer buiten en zal niet meer over de draad gaan.
Wie niet luisteren wil , moet voelen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:46

In de wei is dat vechten vaak zo over. Dit is wel een ding wat je zelf in de hand hebt gewerkt door hem zolang hengst te laten. Hij heeft nu een bom hormonen en die zullen nog een flinke tijd blijven ook. Toch apart zetten al is het maar om de veiligheid van je stalgenootjes te waarborgen. Als dat niet kan verhuizen tot hij kalmer is. Mijn ruin is 5 en dekt zelfs nog. Dus dus staat ook apart, die valt ook ruinen aan. En die is al geruime tijd gecastreerd.
Succes

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:54

das wel erg kort. 1 1/2 maand gecastreerd en hem nu al in een kudde zetten. Dat is vragen om moeilijkheden.
Hoe lang is hij in Nederland? En hoe lang heb jij hem?

SpaansPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 16:21

Bedankt voor alle reacties

Ik merk dat ik wat belangrijke aanvullende informatie ben vergeten.

Het is geen Spanjaard, die heb ik al maar is ondertussen 10 jaar en een doetje. Dit paard is waarschijnlijk een kruising tussen draver en iets dressuurpaardachtigs.
Hij is bij toeval op mijn pad gekomen. Bij de vorige eigenaren stond hij al in een ruinen kudde, maar dat gaf geen problemen. Vandaar dat hij zo snel bij mij ook de groep is ingegaan.
Hij staat momenteel binnen met mijn paard ernaast. Alleen binnen is ook geen optie. We gaan binnenkort een stuk weide afzetten met hoog schrikdraad zodat hij een plekje heeft om buiten te staan en vervolgens gaan we het eerst proberen met mijn ruin en wanneer dat goed gaat de kudde....

Wordt vervolgd. Bedankt voor jullie tips en info