pony heel druk buiten help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iriscap

pony heel druk buiten help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:07

mijn verzorgpony is in de bak bij stal heel rustig braaf etc maar zodra ik naar buiten ga ( erop) is ze bijna niet meer te houden en wil ze alleen maar draven en het liefst keihard galloperen.
het rare is als ik met haar ga wandelen of fietsen er niks aan de hand is en ze gewoon rustig is
heeft iemand tips? want ik zou zo graag met het mooie weer wat weer langzaam gaat komen naar buiten gaan

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:46

Rustig opbouwen en het paard aan het werk zetten.
Dus ga eerst eens op het erf rijden, niet in de bak. Dan een keer de oprit af, even de weg op en weer terug en zo opbouwen tot een echte buitenrit.
Besteed extra aandacht aan tempocontrole, zowel voorwaarts als terug. En dan niet alleen overgangen, maar ook tempowisselingen binnen een gang.

En dus niet alleen een rechte lijn het pad volgen, maar echt dressuren buiten. Figuren blijven rijden, een keer van richting veranderen etc.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:02

Sassol schreef:
Rustig opbouwen en het paard aan het werk zetten.
Dus ga eerst eens op het erf rijden, niet in de bak. Dan een keer de oprit af, even de weg op en weer terug en zo opbouwen tot een echte buitenrit.
Besteed extra aandacht aan tempocontrole, zowel voorwaarts als terug. En dan niet alleen overgangen, maar ook tempowisselingen binnen een gang.

En dus niet alleen een rechte lijn het pad volgen, maar echt dressuren buiten. Figuren blijven rijden, een keer van richting veranderen etc.

dankjewel voor de tip :D
ze vind het buiten wel heel erg leuk dus mischien als beloning als ze rustiger is steeds een stukje verder te gaan?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:04

Ik zou het iets anders doen.
Als ze druk doet, heel hard aan het werk zetten. Slangenvoltes, overgangen, paar pasjes wijken etc.
Is ze gewoon heel ontspannen en relaxed, dan kan ze gerust een rechte lijn lopen.

friesiszwart

Re: pony heel druk buiten help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:37

ga je alleen met het paard naar buiten? Dan zou ik kijken of dit ook met een ander paard zo is. Persoonlijk zou ik het tempo laag houden en omlaag brengen indien het paard te snel gaat.

Een andere optie (is al genoemd) is ook op buitenrit aan het werk zetten.

bjarnoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:44

je ka proberen of je paard of je paard er beter op reageert om met ze 2e te rijden en te wisselen wie voorop rijd. mis dat dit helpt heb ze het alleen op de trug weg ?

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:57

Sassol schreef:
Ik zou het iets anders doen.
Als ze druk doet, heel hard aan het werk zetten. Slangenvoltes, overgangen, paar pasjes wijken etc.
Is ze gewoon heel ontspannen en relaxed, dan kan ze gerust een rechte lijn lopen.

Slangenvoltes op buitenrit...helaas woont niet iedereen in een omgeving waar er ruimte genoeg is om over de weg te gaan slingeren...

Hoe is ze als er iemand met je mee fietst?

xxxpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:20

Geen zorgen, ze reageren op geluiden die ze buiten horen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:26

xxxpaardje schreef:
Geen zorgen, ze reageren op geluiden die ze buiten horen!

???

Longeer haar eerst een half uur intensief (dus niet alleen aan een halstertje rondjes rennen) maar echt aan het werk voor je naar buiten gaat.

Daarna op de rit zelf is de ergste energie al kwijt en heb je haar aandacht ook meer bij je. Als je dan vervolgens tempocontrole doet door middel van overgangen en figuren gaat ze vast beter naar je luisteren.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:00

Inderdaad, eerst goed moe maken en kijken of het dan beter gaat!
Misschien kan je ook een keer proberen om met een groep mee te rijden?
Verder zou ik voorlopig rustige stukken opzoeken waar jij je goed kan concentreren op de pony om zo een beetje te oefenen.

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:57

Zoals hier boven al genoemd is: met een ander paard mee naar buiten/met een groepje paarden.
Ik weet verder ook niet hoe lang je deze pony al verzorgt? Misschien ook een kwestie van uittest gedrag?

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 23:18

Natalija schreef:
Zoals hier boven al genoemd is: met een ander paard mee naar buiten/met een groepje paarden.
Ik weet verder ook niet hoe lang je deze pony al verzorgt? Misschien ook een kwestie van uittest gedrag?

ik verzorg haar al iets meer dan een jaar we zijn nu naar buiten geweest met de shet die erbij staat en ze is zo gelukkig rustiger