spring en dressuur zadel of toch alleen vz?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pjmpaarden

spring en dressuur zadel of toch alleen vz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 12:11

hoi, ik heb een vraagje: wat voor zadel hebben jullie aangeschaft bij je eerste eigen paard? een dressuur, springen, vz of springen en dressuur? mijn hart ligt het meest bij springen maar ik wil niet alleen springwedstrijden rijden maar ook graag dressuur omdat dit gewoon echt de basis is. welk zadel kan ik dan het best aanschaffen als ik een eigen paard heb?

groetjes

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:14

Ik heb eerst jaren op een vzh zadel gereden voor dressuur, springen en eventing.
Pas veel later heb ik een dressuurzadel en een springzadel aangeschaft.
Het hangt ook een beetje van je budget af wat beter/handiger is.

maximepatser

Re: spring en dressuur zadel of toch alleen vz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:21

Ik zou gaan voor veelzijdigheid, aangezien je je eerste eigen paard is, kun je hier voorlopig de meeste kanten mee op. En het is ook nog eens lekker makkelijk als je maar een zadel hoeft te onderhouden! :D Wintec is zeker aan te raden!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:25

H zadel. Sinds kort heb ik er een dressuurzadel bij.ad ook jaren alleen een vz

henkenbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:32

Ik heb altijd een vz zadel gehad, een tijdje terug kon ik voor een klein prijsje aan een springzadel komen en is er later ook een dressuur zadel bijgekomen.

Ik zou ook een vz zadel doen eerst, je kunt later altijd nog spring en/of dressuur zadel kopen :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:35

Ik heb beide. Begonnen met dressuur en na enkele maanden een spring zadel gekocht voor erbij

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:38

Ik ben begonnen met een vzh zadel en later er een dressuurzadel bij gekocht. Wilde ik springen, dan nam ik het vzh zadel wel.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:40

Ik zit niet (meer) lekker op VZH zadels na een aantal jaar dressuurzadels, dus ik heb als eerste een dressuurzadel aangeschaft. Dat is toch wat ik voornamelijk doe, dressuur en buitenrijden. Eens een keer een sprongetje, maar voor die 50/70cm kan dat wel met een dressuurzadel :)
Scheelt dat ik wel een erg kort dressuurzadel heb(lijkt te neigen naar VZH maar dat is dus niet zo), waardoor het wel minder gedwongen zit dan een 'echt' dressuurzadel met lange zweetbladen enz. Plus er passen gewoon heel makkelijk VZH dekjes onder haha
Laatst bijgewerkt door Equisync op 23-03-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:41

Ik ben begonnen met veelzijdigheid, zo kun je van alles wat doen en heb je ook nog beetje keuze om te kijken welke kant je opgaat. Later als je echt zeker heel veel gaat springen bijv. Kan je er altijd nog een springzadel bij kopen en je veelzijdigheid voor de enkele keer dat je dressuur doet gebruiken.
Ik dacht namelijk toen ik net mijn paard had, dat ik best wat van beide zou doen, springen en dressuur, maar nu ik een tijdje bezig ben, heb ik gemerkt dat springen mij dus totaal niet ligt. Stel ik had beide gekocht spring en dressuur, had ik het springzadel dus eigenlijk gewoon weg kunnen doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:50

Als ik jouw openingspost leest dan denk ik dat je het beste een veelzijdigheidszadel kunt nemen. Echter indien je echt alleen (hoofdzakelijk) zou willen springen zou mijn keuze een springzadel zijn.

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:05

Om te beginnen zou ik voor een veelzijdigheidszadel gaan, hiermee kan je toch alle kanten op. Zelf heb ik eerst een veelzijdigheidszadel gekocht en later hier een dressuurzadel bij gekocht. Maar ligt natuurlijk ook aan jouw budget.

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 13:18

welk veelzijdigheidszadel hebben jullie?

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:35

Ik heb een Bates veelzijdigheidszadel, met verwisselbare bomen, handig voor jonge paarden. Bates is eigenlijk de lederen/luxere versie van een wintec zadel.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:38

Ik ken mensen die in de M dressuur gewoon met hun springzadel rijden (beugels wel iets langer) Als je echt voor springen gaat is spring zadel wel fijner denk ik.
Al heb ik alleen dressuurzadel.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:39

HollyDiva schreef:
Ik heb een Bates veelzijdigheidszadel, met verwisselbare bomen, handig voor jonge paarden. Bates is eigenlijk de lederen/luxere versie van een wintec zadel.

Bates is inderdaad echt een heel fijn merk, lekker zacht zadel met toch wel redelijk wat steun :)

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:59

Wintec fan hier! :D

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 21:57

maximepatser schreef:

welk model heb je zit zelf over de wintec 500 cair te denken

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:11

ik heb ook beide

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:17

Ik heb ook gekozen voor beide. Vind VZH het gewoon bij beide disciplines het net niet. Voor dressuur te korte bladen en geen diepe zit en steun. Bij springen bladen te lang te weinig wrong. Nee ik neem een zadel wat bij de discipline hoort.

Ik heb dressuur een Wintec isabell werth zadel, helaas past het niet en is hij dus te koop. Woensdag komt de zadelmaker en komt er een nieuwe. Springzadel heb ik een tekna.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:23

SuperAssie schreef:
Scheelt dat ik wel een erg kort dressuurzadel heb(lijkt te neigen naar VZH maar dat is dus niet zo), waardoor het wel minder gedwongen zit dan een 'echt' dressuurzadel met lange zweetbladen enz. Plus er passen gewoon heel makkelijk VZH dekjes onder haha

Laat me raden, een Massimo? :Y)

prutsmuts ook iemand die van vzh (wintec 2000) nu na een paar jaar een dressuur gekocht heeft. Rij vooral dressuur, maar vzh gebruik ik bij slecht weer, springen en af en toe een buitenrit, maar kan met de dressuur ook.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:58

pjmpaarden schreef:
maximepatser schreef:

welk model heb je zit zelf over de wintec 500 cair te denken

Ik heb de wintec 2000 Cair :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:00

Aria_zz schreef:
SuperAssie schreef:

Laat me raden, een Massimo? :Y)

prutsmuts ook iemand die van vzh (wintec 2000) nu na een paar jaar een dressuur gekocht heeft. Rij vooral dressuur, maar vzh gebruik ik bij slecht weer, springen en af en toe een buitenrit, maar kan met de dressuur ook.

Toevallig wel, hoezo? :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:13

Heb ik ook, en herken de beschrijving van: dressuur maar toch genoeg vrijheid en korte zweetbladen :D . En je avatar is een haflinger, ik heb een fjord waar ik met Massimo dressuur II mee rijd, klonk me dus bekend in de oren.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:16

Aria_zz schreef:
Heb ik ook, en herken de beschrijving van: dressuur maar toch genoeg vrijheid en korte zweetbladen :D . En je avatar is een haflinger, ik heb een fjord waar ik met Massimo dressuur II mee rijd, klonk me dus bekend in de oren.

Ik heb inderdaad ook een Dressuur II dus dan hebben we hetzelfde zadel haha!
Onwijs fijn hihi

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:17

pjmpaarden schreef:
welk veelzijdigheidszadel hebben jullie?

Het zadel waar ik mee begon was een Kieffer Aachen, ik heb nog steeds een Kieffer Munchen. Goede allround zadels, als je nog niet zeker weet waar je verder mee ilt.