In het water kappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

In het water kappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:20

Mijn paard is een echt zeepaard (nou ja, meerpaard, vooruit). Ze vindt het fantastisch om het water in te gaan en dan lekker met haar voorbenen (liefst allebei tegelijk) in het water te stampen en te kappen. Ze gaat er met een Spaanse pas doorheen als ze moet lopen, en als ze mag stilstaan begint ze als een bezetene met haar voorbenen door het water heen te maaien.

Kijk maar bij 1.28 naar het rechterpaard

Afbeelding
Afbeelding

Meestal komt ze na dat soort geintjes drijfnat weer het water uit, en het is natuurlijk helemaal een feest als mijn laarzen ook vol zitten.

Nou is het mij, als de oplettende ruiter die ik ben, opgevallen dat meer paarden dit doen met variërend enthousiasme. De laatste keer dat ik ging met een mederuiter stonden onze paarden zelfs elkaar nat te spetteren. Ik vroeg me af of er een andere reden was dan "dat vinden ze leuk" voor het slaan in het water. Ik kreeg dit nog niet bij elkaar ge-googled, dus ik ben benieuwd naar jullie filosofische gedachten dan wel feiten hier over.

MarlindeRooz

Re: In het water kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 09:23

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:34

MarlindeRooz schreef:
[BRT] met je paard in het water

:D

Hier rollen ze btw niet, ze spelen alleen.

Kijk, en die had ik met mijn manier van zoeken nog niet gevonden :) Bedankt! Ik zie alleen dat ook daar geen "gedragswetenschappelijke" verklaring is voor het kappen. Ben benieuwd of die er wel een is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:22

Misschien een manier om erachter te komen wat er voor zich onder het water bevindt?

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:59

De lievelingspony van mijn zusje deed dit ook..alleen ging die erna rollen in het water :P Hopelijk doet die van jou dat niet

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:14

die van mij doet het ook, het lijkt uit plezier te zijn hoewel ze soms bijna driftig wordt :+ ik heb geen idee!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:22

Vroeger reed ik weleens op een hafflinger, die ging ook enorm slaan in t water, je kreeg m er bijna niet uit, gelukkig niet rollen, maar volgens mij vinden ze het idd, eigenlijk, alleen maar leuk.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:29

Mijn jonge paard doet het ook op de trailer klep als je haar los aan de trailer klep laat zitten. Ze lijkt dan de klep wel te slopen zo hard gaat het. Heb is rond gevraagd en sommige zeggen dat het een vorm van onderzoeken is voor de paarden. Meeste stoppen er op een gegeven moment ook mee.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:43

ik kom net bij een zwemplas vandaan, en paard van vriendin doet het dus ook. En die houdt echt niet op, na een halfuur staat ze nog te stampen :P
Zou behalve "fijne verkoeling" geen andere reden weten, beetje zoals olifanten met hun slurf doen, denk ik altijd :P

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:33

Haha, mijn pony deed dat ook. Hij vond het helemaal geweldig, deed verder geen poging tot rollen dus hij vond het verfrissend genoeg denk ik. :p

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:54

Mijn haf doet het dus echt alleen bij warm weer. Nu ga je in de winter natuurlijk ook niet echt vaak het water in...maar doet die van jou het ook bij lagere temperaturen? Bij die van mij denk ik echt dat het is om verkoeling te zoeken

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:22

Hahah wel lekker verkoelend voor waarschijnlijk jullie beide in de zomer.
Volgens mij alleen omdat ze het leuk/lekker vinden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:23

Die van mij doet het ook! Sinds ik met hem ben gaan pootjebaden moet hij bij iedere plas spelen! Spettert inderdaad ook graag anderen onder!

Hij kreeg zelfs een ander paard dat het nog nooit gedaan had zo gek om hetzelfde te gaan doen haha!

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:08

Mijn merrie is ook dol op water,ze maakt er het liefst een grote modderpoel van en gaat dan liggen.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:22

Hier ook een paard dat dit heerlijk vindt! Gelukkig is hij nooit gaan rollen erna, daar was ik in het begin wel bang voor. Het is echt alleen spetteren...

xhanneadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:27

hier heb ik er al meerdere ruiters in het water zien liggen.. is het niet het water, dan wel het zand ervoor hahaha :') zeker op zo'n warme dag vinden ze dat heerlijk! de paarden dan he, de ruiters meestal niet

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:34

Mn friesje doet dat ook altijd, maar die probeert ook te rollen als je even niet oplet :')

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:41

Vaak kappen/schrapen (hoe je het ook wilt noemen) paarden met hun benen als ze willen weten hoe diep iets is, omdat paarden niet goed diepte kunnen zien.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij gaat rollen of gewoon omdat ze het leuk vinden.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:01

Ik moest toch wel even lachen om je paardje hoor, mijne zou zoiets nooit doen, die is juist bang voor water :=

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:40

Mijn jongste paard vind het ook helemaal geweldig om lekker hard te spetteren in water. Hij heeft het altijd gedaan, en begint nu naar mijn gevoel alleen maar heviger te spetteren als hij in water komt. Vroeger ging hij soms ook nog met zijn neus volledig onder water om bellen te blazen, maar dat deed hij de laatste keer niet meer.

Ik rij vaak samen met een vriendin en haar paard en die deed het vroeger niet, zo heb ik een foto van vorig jaar waarop de mijne gezellig staat te spetteren en haar paard netjes stil staat. Bij onze wandeling 2 weken terug begon hij echter gezellig mee te spetteren. Om den duur begonnen ze precies tegen elkaar op te spetteren. Nu weet ik niet of zij het zo geslaagd vond want ze zei dat ze hem nu op crosswedstrijd wellicht nooit meer uit de waterbak zou krijgen :+
Ze vonden het wel prachtig had ik het idee, het ging er zo hevig aan toe dat ik nu zelfs een foto heb waarop de mijne zijn ogen dichtknijpt omdat het water tot in zijn ogen spat...

Een verklaring heb ik er ook niet echt voor... Wel bijzonder dat die van jou in spaanse pas door het water stapt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:48

Mijn mini trof ik soms met twee benen in een bijna lege speciekuip (de drinkbak) aan. Drie keer raden wat daar gebeurd was. :+ en als ze de kans kreeg lekker rollen in de zee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:54

Rogan doet het ook! Hij begint heel rustig en zodra ik begin te lachen gaat ie echt los. Hij wisselt ook af met zijn voorbenen.

Marieke_Hks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 01:19

Ziet er heeeel herkenbaar uit dit! Vraag me ook altijd af waarom ze het doen haha

Mijn held taait echter wel altijd af als een ander paard het beter of harder kan, dan wordt ze te nat en dat is natuurlijk niet de bedoeling :D

Sietske74Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:53

Die van mij deed dat ook maar ik moest dan erg oppassen want ineens lag ze erin, ff rollen. Dan schrok ze wel dat dit niet helemaal lukte

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 16:17

Hier lijken ze het alleen maar leuk te vinden :)