Paard schud met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orthos

Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:55

Hallo!

Sinds een week..of 2 wil ik mijn verzorgpony zijn hoofdstel aandoen..als ik het pak en de teugels om zijn nek doe en het hoofdstel richting zijn hoofd breng begint hij als een gek 'ja' te knikken zegmaar :')
Lekker irritant en hij stopt er niet mee voordat het bit inzit. Als ik z'n hoofd vast pak dan moet het wel snel aan anders trekt hij zich los.
Misschien een beetje een gekke vraag maar waarom doet hij dit...of is dit gewoon speels gedrag?

Groetjes! :)

mrie

Re: Paard schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:59

Ik denk dat hij mooi geen zin heeft in het hoofdstel en er zo onderuit probeert te komen. Wees ferm en doe een touw om zijn hals zodat hij hem niet kan smeren als jij met het hoofdstel bezig bent.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:11

Misschien heeft hij last van zijn gebit. Hoe oud is hij ? Je zou met de eigenaar kunnen overleggen of een bezoekje van een tandarts oke is!

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:26

NOuja, ik heb niet echt het idee dat hij er last van heeft..tijdens het rijden althans niet.
Misschien even wat strenger zijn :')

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:38

Een keetje laten checken is nooit verkeerd.
Is er niks, hoef je meestal ook niet te betalen.
Baat t niet schaad het niet.

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:42

Misschien de tanden na laten kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:08

Misschien vanwege protest? Of denk je dat hij een nare ervaring heeft met het bit indoen?
Je kan ook een snoepje op het bit neerleggen zodat hij zijn hoofd naar beneden doet, dan kan je wss sneller het bit erin doen.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:02

ik zou er niet gelijk van uit gaan dat een paard onder het werk uit probeert te komen. Dat is een reactie die ik vaak krijg, en het ergert me mateloos. Ik zou zeggen, kijk eerst alle mogelijkheden na of er iets kan zijn waar het dier last van heeft. Stress, pijn, mischien last van de oren, of kaken ? Alles kan. Je kunt ook een osteopaat bellen of iemand die cranio saarcaal behandelt. Michien nietens direct voor een afspraak, maar om een stukje advies wat je eerst kunt proberen. Zelf bel ik altijd een osteopaat als er iets is. Dan geeft ze me een paar tips waar ik even extra op kan letten. Als daar niks uit komt, maken we een afspraak, en komt ze er zelf bij. Maar het advies dat paarden onder het werk uit willen komen vindt ik niet eerlijk. Een paard is niet gemaakt met zulk gedrag. Alles heeft een oorzaak, en die dien je weg te nemen, niet door te drukken.

Hopelijk ben je er inmiddels al uit, en is je probleem opgelost ;)

guusje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:16

Oh dat heb ik ook wel eens als ik op een fries rij, die is bang dat het pijn doet met het bit uitdoen en daarom gaat ze schudden maar daarmee doet ze zichzelf juist pijn.. Heeft jou paard niet ook zoiets?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:34

Orthos schreef:
Hallo!

Sinds een week..of 2 wil ik mijn verzorgpony zijn hoofdstel aandoen..als ik het pak en de teugels om zijn nek doe en het hoofdstel richting zijn hoofd breng begint hij als een gek 'ja' te knikken zegmaar :')
Lekker irritant en hij stopt er niet mee voordat het bit inzit. Als ik z'n hoofd vast pak dan moet het wel snel aan anders trekt hij zich los.
Misschien een beetje een gekke vraag maar waarom doet hij dit...of is dit gewoon speels gedrag?

Groetjes! :)

kijk alles goed na, een paard doet dit echt niet zomaar.
past alles goed, zit het niet te strak of juist te los?
heeft het paard misschien zijn hoofd gestoten en ergens wat gevoelig en als je hem pakt dat je hem onbewust pijn doet?
ben je wel voorzichtig met het bit in doen en tik je niet tegen zijn tanden aan? veel paarden vinden dit ook erg vervelend
alles even goed nakijken, zal vast een reden voor zijn die je misschien over het hoofd ziet

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:25

Eens met xnicotina en ellepel. Overleg met de eigenaar voordat dit probleem erger wordt en zelfs over kan slaan naar ander gedrag. Negeren is in ieder geval geen optie: het beestje geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is. De vraag is nu alleen wat en dat kun je alleen maar laten onderzoeken door een deskundige. ;)

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:22

Heeft de haflinger van me moeder ook en het helpt bij mij om gewoon te wachten tot hij stopt. En als ie weer begint weer wachten. Het vergt wat tijd, maar ja je moet iets voor je paardje overhebben natuurlijk :P

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:05

Misschien de tanden na laten kijken? ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:28

mrie schreef:
Ik denk dat hij mooi geen zin heeft in het hoofdstel en er zo onderuit probeert te komen. Wees ferm en doe een touw om zijn hals zodat hij hem niet kan smeren als jij met het hoofdstel bezig bent.

Het eerste is een goede conclusie.. er is iets waardoor hij geen hoofdstel om wilt.
De tweede is een slechte oplossing.

Soms hoeft er niets meer aan de hand te zijn, maar heeft het bit een x pijn gedaan bij het indoen (bv door een klein wondje of een x stoten tegen zijn tanden aan).
Door te gaan schudden wilt hij voorkomen dat het bit in zijn mond gaat, maar daardoor is de kans dat het bit weer zeer doet natuurlijk groter.
En zo wordt hij bevestigd in zijn gedrag: bit doet bij indoen zeer.
De oplossing: wat mayrafamke zegt, wachten totdat hij gestopt is met schudden en dan pas weer doorgaan. Schudt hij weer: weer even stoppen.

Helpt dit niet (het kan enige dagen duren voordat het minder gaat worden!) dan raad ik aan een tandarts erbij te halen om te kijken of hij geen last heeft van zijn gebit.
Soms hebben ze last van bv wolfskiesjes en die kunnen gemeen zeer doen.

carmenraswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:47

mijn paard doet dit ook. het ligt bij mij niet aan het hoofdstel maar wel aan iets wat ze niet wilt. als ik het zadel pak begint ze hier mee, ze doet dit eigenlijk alleen als ze onrustig in haar hoofdje wordt, als ik sssst roni zeg en een beetje in haar nek blijf kriebelen wordt ze weer wat rustiger en stopt ze hier weer mee.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:06

Staat je paard ook echt gespannen als ze dit doet of staat ze er toch heel relaxt bij?
Ik zou het ook even na laten kijken! Dat kan zeker geen kwaad.