Paard stopt niet met schoppen en bokken in vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Paard stopt niet met schoppen en bokken in vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:13

Het gaat om een 7- jarige ruin, met nogal een speciaal karakter.
In de box schopt hij ook dikwijls tegen de wand (nu staan er stalmatten tegen om te dempen).

Het grote probleem is dat hij tijdens transport ook de hele tijd zit te schoppen en bokken. zo erg dat zijn hele hakken al helemaal dik zijn.
De laatste tijd wordt hij vervoerd in een 2-paards vrachtwagen. Op een grote vrachtwagen doet hij hetzelfde, op een trailer is volgens mij nog nooit geprobeerd.
Hij gaat er heel goed op en af, dus ik denk niet dat hij bang is.
onderweg lijkt hij wel wat nerveus.

Vanaf het moment dat we vertrekken, begint hij onophoudelijk te schoppen en te bokken. Zowel tegen de achterkant, als tegen de tussenwand.

Het is zo erg dat ik er de laatste keren de hele tijd bij heb gestaan, om hem te laten ophouden. als ik erbij sta, dan is het duidelijk een heel stuk minder. hij 'trappelt' wel nog van zijn linker achterbeen op zijn rechter achterbeen, en weer terug... En af en toe schopt hij nog eens, maar op een uur reizen nog maar een stuk of 10 keer.

Meestal staat er een heel braaf, rustig paard naast. 1 keer stond er een heel bang paard naast, en die werd helemaal gek en paniekerig van zijn geschop...

Wie heeft tips? want het is natuurlijk de bedoeling dat hij leert van vervoerd te worden zonder dat er altijd iemand bij hoeft te staan.

esmeerodrigo

Re: Paard stopt niet met schoppen en bokken in vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:16

En als je nou eens de motor aanzet en niet gaat rijden ? Gaat hij dan ook trappen ?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:18

Is het paard al sinds begin bij jou? Zo nee probeer eens te achterhalen of hij slechte herinneringen heeft

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:19

Esmeehh schreef:
En als je nou eens de motor aanzet en niet gaat rijden ? Gaat hij dan ook trappen ?

nog niet geprobeerd...
Ik denk het niet. Het begint eigenlijk als we de parking zijn afgereden. zo na een paar minuten ongeveer.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:20

_Ashii_ schreef:
Is het paard al sinds begin bij jou? Zo nee probeer eens te achterhalen of hij slechte herinneringen heeft

Nee, het is niet mijn paard. Hij staat pas sinds 6 maanden ongeveer bij ons op stal.
voor zover ik weet is hij altijd een slechte reiziger geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:26

Lijkt wel of ie last heeft van zijn balans omdat ie zo heen en weer staat te hupsen.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:27

ikkebenhier schreef:
_Ashii_ schreef:

Nee, het is niet mijn paard. Hij staat pas sinds 6 maanden ongeveer bij ons op stal.
voor zover ik weet is hij altijd een slechte reiziger geweest...

Als het echt zover gaat dat hij zichzelf verwond probeer eens wat Esmeehh zegt. Doet hij het dan ook probeer eens Relaquine uit. Is een pasta om paarden een beetje te verdoven. Wordt ook gebruikt bij het scheren van paarden

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:33

Verdoving is het volgende wat we eens gaan proberen...
Ik heb vandaag gemerkt dat hij nogal nerveus wordt van het lawaai van het verkeer.
Bv als er vrachtwagens passeren, als we onder een brug rijden, ...
Ik heb de raampjes dicht gedaan en muziek opgezet, en als ik het vrij dicht bij hem hield, was hij veel rustiger. Het leek wel of hij echt luisterde naar de muziek, en afgeleid werd van alles errond. hij stopte zelfs af en toe met trippelen.
Dit weekend moet hij terug 2 dagen mee. Ik ga hem dan een vliegenmuts met dikke oren aandoen onderweg, om te kijken of hij rustiger is als hij niet zo veel hoort.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:35

Even een quote van mezelf uit ander topic met ook een paard wat een soortgelijk prbleem had
Onderwerp: Paniek in de trailer!

cissy schreef:
Heb ooit eens zo'n zelfde soort probleem opgelost zien worden door paard in een 5 paards trailer zonder schotten of stangen helemaal los in de trailer te zetten zodat paard zelf kon bepalen waar hij stond.
Wel rek boven de klep om te voorkomen dat hij daar door zou kunnen komen.

Toen camera aan in de trailer en zachtjes gaan rijden, 10 km per uur, zodra paard ging klooien gelijk remmen zodat hij zijn evenwicht verloor maar niet omviel. Je zag m kijken....

Vervolgens weer gaan rijden en wachten tot hij weer ging klooien en weer verhaaltje remmen etc.
We reden niet harder dan stapvoets met de auto en paard had ook een hoofdbeschermer om just in case.

Dat een half uurtje gedaan en toen thuis paard uitgeladen en op stal gezet. Uur later hele oefening weer herhalen, ging al een heel stuk beter!
Vervolgens haalde hij een nieuw trucje uit, slaan en trappen als we thuis stil stonden vlak voor het uitladen. Lekker laten staan tot hij rustig werd en toen gelijk uitgeladen.

Uurtje later weer zelfde verhaal, al veel minder reactie tijdens het rijden en nog wel bij thuiskomst.

Volgende dag, weer herhalen, geen reactie meer tijdens rijden en nog weinig thuis. Paard weer opgesloten tussen schotten in de trailer en niet gaan rijden, enkel stilstaan thuis. Paard weer uitgeladen na poosje relaxed staan tussen de schotten. Paard weer weggezet op stal.

Uurtje later, paard tussen schotten en gaan rijden, geen enkel probleem meer, ook niet bij thuiskomen. Dit nog een keer herhaald en paard is gewoon met normale trailer naar huis gegaan.

Lang verhaal maar misschien heb je er wat aan. Succes!

Edit: dit paard zijn probleem was waarschijnlijk ontstaan omdat ze een groot paard in een te kleine trailer wilden vervoeren, heeft hele trailer aan gort geslagen want hij stond helemaal klem. Eigenaar is toen hij paard kwam ophalen met een grotere trailer gekomen waar hij niet met hoofd tegen het dak stond en wel tussen de stangen pastte.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 22:41

Ik twijfel of het hetzelfde probleem is...
Het paard is maximum 1.70m en het vrachtwagentje is heel ruim, zowel voor de borst (waar de stang zit) als aan beide zijden van het paard. Het dak is ook hoog genoeg. Hij heeft hetzelfde in de grote vrachtwagen...
De methode is wel heel interessant!
We wouden ook eens vrij 'ruw' rijden zodat hij zijn benen nodig had om zijn evenwicht te bewaren (want hij lijkt het te doen uit verveling), maar het paard stond steeds met een ander paard samen. dus natuurlijk hebben we dat niet gedaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:21

Het gaat ook niet om het krap staan maar om de oplossing :) Helemaal los in een vrachtwagen of trailer en dan langzaam gaan rijden en als hij gaat kl*ten dan even op de rem. Omdat hij helemaal los staat heeft hij zn benen nodig om te blijven staan. Omdat je niet hard rijdt zal hij ook niet zo gauw omvallen....

Suikerbrood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:28

Erg creatieve oplossing cissy!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:25

Is niet mijn eigen oplossing maar van een gerenommeerd paardentrainster die vaker met dit soort paarden heeft gewerkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:39

ikkebenhier schreef:
Ik twijfel of het hetzelfde probleem is...
Het paard is maximum 1.70m en het vrachtwagentje is heel ruim, zowel voor de borst (waar de stang zit) als aan beide zijden van het paard. Het dak is ook hoog genoeg. Hij heeft hetzelfde in de grote vrachtwagen...
De methode is wel heel interessant!
We wouden ook eens vrij 'ruw' rijden zodat hij zijn benen nodig had om zijn evenwicht te bewaren (want hij lijkt het te doen uit verveling), maar het paard stond steeds met een ander paard samen. dus natuurlijk hebben we dat niet gedaan.

Maar stel nu dat juist jouw rijgedrag de oorzaak is?

Het kan twee kanten op. enerzijds ken ik de handelwijze van Cissy en die is zeer effectief bij het juiste paard (ja, persoonlijk ervaring mee) maar als het paard simpelweg moeite heeft met met z'n evenwicht (mede door jouw rijstijl?) dan is het natuurlijk niet zo'n verstandige oplossing.

Ik heb namelijk ook weleens zien gebeuren dat een paard de trailer afbrak omdat de chauffeur als een hork door de bochten scheurde alsof ie in een F1-auto zat, in plaats van met een dikke ML voor een geladen paardentrailer. Dat paard moest bij elke rijbeweging letterlijk knokken om soort van overeind te blijven.

Zorg dus dat je oorzaak en gevolg goed kunt scheiden; alleen dan kun je werken aan de juiste oplossing.

Marianne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:28

Misschien de bochten iets rustiger nemen en wat minder hard optrekken bij het wegrijden?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:33

Ik zou toch eens trailer proberen, het kan ook zijn dat het aan het "achterstevoren" vervoeren ligt (is iig bij meeste vrachtwagentjes) en met trailer gaan ze "vooruit".
En anders indd wat cissy zegt, ik heb er ook een die aan de heuvels voelt dat hij bijna thuis is en dan begint te stampen :+.