impuls behouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desiree91

impuls behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 06:42

Hallo Bokkers!

Sinds December 2013 rij ik ook wat wedstrijden met mijn paard. We vinden het beide heel leuk. Ze is altijd braaf, echt een coole kikker. En wat me opvalt; ze is op wedstrijd vaak heel los en soepel. Soms nog sneller los als thuis! _O- :?

Nu heb ik af en toe het probleem dat ze niet vlijtig genoeg is op mijn hulp, of dat dit snel afzwakt. Hierdoor kan ik niet genoeg impuls laten zien bij sommige onderdelen.
Ze laat me als het ware niet echt eraan rijden. Of tot een bepaalde grens en niet verder..

Thuis is dit vrijwel nooit het geval, en wordt ze op zijn minst hoe langer we trainen hoe scherper aan de hulp. ( weinig hulp veel reactie is mijn doel)
Heb ook i.p. geen sporen nodig voor voorwaarts. wel soms (in de les) om mijn hulpen wat te verfijnen/ net wat meer L.B etc.

Heb een keertje een iets scherper spoortje aangedaan op wedstrijd (rij normaal zonder in de training of soms met zo'n BR impuls spoortje. Die laatse deed ik dan ook op wedstrijd om.)
Dat scherpere spoortje werkte heel goed, ookal was t nog een stompe spoor maar wat langer, was ook de beste proef!

Maar eigenlijk wil ik geen "zwaarder" hulpmiddel gaan inzetten.

Iemand nog andere tips?

Angela

Re: impuls behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 07:10

Rij je met zweep?

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 07:12

Oh ja dat was ik er even bij vergeten te zeggen. Ik rij altijd met zweep. Soms heb ik m in t begin ff nodig om der wakker te maken, soms heb ik m alleen vast.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:24

Dan zou ik zelf de zweep gebruiken om je paard feller te maken. Blijf spoor alleen gebruiken waar hij voor bedoeld is, en los het voorwaartse op met je zweep. Zo te lezen is je paard goed aan de zweephulp en is deze dus ook goed in te zetten.

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 01:05

maar eigenlijk doe ik dat al tot ik de ring in ga. Tot dan is het goed. En ga haar ook niet lopen tikken als ze het goed doet natuurlijk.
Zodra de voorlezer begint zwakt het af. En in de proef heb ik wel een zweep natturlijk, maar gebruik ik hem niet. denk dat de jury dat niet op prijs steld? of wel?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:08

desiree91 schreef:
maar eigenlijk doe ik dat al tot ik de ring in ga. Tot dan is het goed. En ga haar ook niet lopen tikken als ze het goed doet natuurlijk.
Zodra de voorlezer begint zwakt het af. En in de proef heb ik wel een zweep natturlijk, maar gebruik ik hem niet. denk dat de jury dat niet op prijs steld? of wel?

Zodra je voelt dat hij afzwakt geef je hem gewoon een kleine tik op zijn kont. Hoeft geen nijdige sneer over zijn lichaam te zijn waarbij je het klappen door de ring hoort hoor ;) Je mag een zweep meenemen in de ring op je niveau dus dan neem ik aan dat hij er niet alleen voor de show hoeft bij te hangen ;)

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 01:12

nee daar heb je natuurlijk ook gelijk in.
Ik heb m ook wel al eens gebruikt, omdat t eigenlijk ook mijn natuurlijke reactie is bij geen reactie van t paard. Maar toen had ik meteen op mijn staatje staan "heeft extra hulp" nodig ofzoeiets..
dus toen dacht ik, hmmm, dat hebben ze dus toch liever niet?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:18

Had je eigenlijk even naar de jury toe moeten lopen van, goh joh hoe bedoel je dit eigenlijk? In je klasse is het gewoon toegestaan, tenminste neem aan dat je minder dan L1 rijd?
Geef je hem ook al een spoor als je voelt dat hij afzwakt? Misschien zou je hem dan een tik kunnen geven achter je been van; hallo, koppie erbij! Hoe lang is je zweep? Meeste zwepen draag je hoe dan ook al in je palm achter je langs, ik heb zelf nl een zweep van 90cm -1 m en die hulp kan ik subtiel geven doordat mijn zweep ook al richting de voorhand wijst.

Als je liever geen zweep wil gebruiken ivm commentaar zou je voor de wedstrijd misschien een iets scherper spoortje kunnen gebruiken, je hulp is dan direct duidelijker wanneer hij afdruipt.

desiree91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 07:05

Ja, dat had ik misschien wel kunnen doen ja!
Ik rijd B, dus het zou zeker mogen.
Ik doe niks als ik het gewenste activiteit heb, geef been als ze afzwakt, bij geen/teweing reactie kom ik een keer scherper in met been of spoor en anders met zweep erbij.'
Bij een juiste reactie hou ik mijn been er weer vanaf.
Dus jij zou me adviseren om al eerder de zweep te gebruiken? Bij geen reactie meteen samen met t been?

Soms denk ik dat ze zich door alle prikkels misschien een beetje afsluit van mijn hulp? Of dat dat iig niet haar aandacht t meeste heeft..

Mijn zweep is 80cm geloof ik, en geef m inderdaad thv mijn been.