Paard uitlenen/ verhuren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Paard uitlenen/ verhuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 18:45

Beste bokkers,

Ik heb jullie advies nodig.
Momenteel heb ik mijn merrie te koop staan, puur vanwege financiële noodzaak.
Nu kreeg ik een aanbod om mijn merrie 'uit te lenen' voor onbepaalde tijd. Dit klinkt als een heel fijn aanbod, aangezien ik mijn merrie liever niet verkoop. Er zou een mogelijkheid zijn dat ik over een aantal jaar wel de financiën zou hebben een paard te kunnen onderhouden, dan zou ik haar dus ook terug kunnen halen, daar ze van mij blijft.

Ik heb contact gehad met de mevrouw die haar zou willen 'huren'. We hebben volledig dezelfde visie wat betreft paarden welzijn en daarnaast is zij via via bekend bij mensen die ik ken vanuit de paarden wereld met precies diezelfde visie en die bevelen haar ook zeker aan.
Nu hebben we in overleg wat punten benoemd en een contract opgesteld waarin verschillende dingen staan vastgelegd over de verzorging, het zeggenschap, de kosten etc.
Mijn paard staat momenteel in Nederland en zou dan verhuizen naar België. Ze zou daar gebruikt worden voor lesjes, paardencommunicatie, ze wordt beleerd voor de kar en kan daar verder gewoon heerlijk paard zijn.

Nu blijft een situatie als deze toch ook altijd voor een gedeelte een vertrouwenskwestie.
En mijn vraag aan jullie is dan ook, hebben jullie nog tips? Do's en don'ts? Dingen die ik echt niet moet vergeten na te kijken of in het contract op te nemen.
Het is voor mij momenteel een emotionele achtbaan en ik ben heel bang dat ik dingen vergeet / over het hoofd zie.
Om eerlijk te zijn heb ik een goed gevoel bij des betreffende vrouw, maar ik denk dat je je in situaties als deze niet meer dan genoeg kan 'indekken'.
En weet iemand toevallig ook hoe zoiets werkt, verzekeringstechnisch?

Alvast bedankt!

kejen

Re: Paard uitlenen/ verhuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:00

Ik denk dat je in het contract moet hebben staan dat het paard ten alle tijden van jou blijft. En dat je haar terug mag halen (in overleg of na betaling van x bedrag, een soort terugkoopsom)
De kosten, dus ook veeartskosten voor haar zijn. Het paard elke 6 - 8 weken bekapt moet worden. Ingeent en ontwormd etc. Sommige paardebmensen denken daar namelijk anders over.En dat het paard absoluut niet doorverkocht mag worden.
Ook het gebruiksdoel erin zetten.
Houd de huurder zich niet aan de afspraken, dat jij gemachtigd ben het contract te ontbinden en jouw paard onmiddelijk terug mag halen.
Mag het paard gedekt worde?
Verhuurd worden? (Via huurder)
Dat jij ten alle tijden je paard mag bezoeken.

Als me nog meer te binnen schiet zal ik hetposten. maar denk dat je al een eind ben

Wel een rustgevende oplossing. Zo hoef je je paardje niet te verkopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:02

Omdat het over de grens moet lijkt het me verstandig dit officieel te laten vastleggen door een notaris, of in ieder geval daar eens goed laten informeren.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:02

De overeenkomst moet voor beide partijen leuk blijven. Zomaar terug halen en altijd bezoeken lijkt me voor de huurder niet leuk. Bezoeken op afspraak zou wel kunnen natuurlijk.
Leg vast dat het paard jouw eigendom blijft, dat het niet verplaatst mag worden zonder schriftelijke overleg vooraf ( anders reden om per direct paard op te halen) en hoe je de kosten deelt. Wie is er wanneer aansprakelijk enzovoorts. Dat het paard niet te koop mag worden aangeboden door beide partijen, wil je nog dingen ivm welzijn vastleggen?

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:52

Pauline schreef:
De overeenkomst moet voor beide partijen leuk blijven. Zomaar terug halen en altijd bezoeken lijkt me voor de huurder niet leuk. Bezoeken op afspraak zou wel kunnen natuurlijk.
Leg vast dat het paard jouw eigendom blijft, dat het niet verplaatst mag worden zonder schriftelijke overleg vooraf ( anders reden om per direct paard op te halen) en hoe je de kosten deelt. Wie is er wanneer aansprakelijk enzovoorts. Dat het paard niet te koop mag worden aangeboden door beide partijen, wil je nog dingen ivm welzijn vastleggen?

Bovenstaand zijn goede tips. Leg alles heel duidelijk omschreven vast. Eventueel het paard verzekeren voor dood en ongevallen als dat nog niet gedaan is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:05

Kijk even goed onder welke wetgeving dit komt te liggen mocht er wel iets van komen, want de belgische wetgeving kan daarin natuurlijk wel afwijken van de nederlandse. Was een tijd terug ook een topic over en daarbij viel alles onder de duitse wetgeving en dat verschilde nogal. Weet niet meer wat het onderwerp was van het topic, ging over een aankoop/verkoop geloof ik.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:49

Even goed zoeken op Bokt geeft je denk ik ook al een lijstje topics en daar kun je ook de nodige don'ts uithalen, waarbij misschien de grootste vraag is of je dit wel moet willen via een dergelijke constructie. Succes met de lastige puzzel.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 10:59

Bedankt voor al jullie fijne tips!
Had er een hoop al in staan, maar heb nog wat kleine aanpassingen kunnen doen.

Hilli: ik snap je gedachte, dat is ook een beetje mijn buikpijn, maar ik ben emotioneel zo verstrengeld aan dit paard dat ik haar niet verkocht krijg aan een 'eventueel goed tehuis'. Ik wil echt een dijk van een goed nieuw huisje, dat geeft ook geen zekerheid, dat weet ik. Maar ik wil dit dan kunnen afsluiten met het gevoel dat ik alles geprobeerd heb voor haar wat mogelijk is.

Ik ga contact opnemen met een belgisch jurist om met diegene het contract door te spreken om inderdaad te voorkomen dat de belgische wetgeving andere regels er op na houdt waar ik niets van weet.