1 uur lang proberen om pony uit de wei te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shariell

1 uur lang proberen om pony uit de wei te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:30

ik weet niet of het hier goed staat...

Ik heb serieus laatst 1 uur in de wei gestaan met hulp en alles erbij omdat Ariel uit de wei te krijgen.
Elke keer dan heb ik haar en dan vreten die andere paarden wel wat uit en dan rent ze weer weg...
laatst kreeg ik haar dus echt niet en toen kwam haar eigenaar (een 9 jarig meisje) nouja die had haar maar ja toen vraten die andere weer wat uit en weg is ze gelukkig is het daarna wel gelukt..

Wss wil ze wel naar eliza (eigenaar) toe omdat ze weet dat eliza niet veel van haar vraagt.

nu is mijn vraag wat is de beste manier om haar te krijgen of iemand ideeen heeft.
ik heb appels en hooi gebruikt, op de grond gezeten, andere paarden aandacht gegeven maar ze komt niet

iemand ideeen?

Yasmijntje

Re: 1 uur lang proberen om pony uit de wei te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:31

Misschien met wat bixjes? Wat vind ze het lekkerst?

Heel misschien kan je haar een trucje aanleren, het zogeheten 'volg mij' trucje? :D

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:33

Yasmijntje schreef:

Heel misschien kan je haar een trucje aanleren, het zogeheten 'volg mij' trucje? :D

volgen doet ze wel maar in het weiland niet,
biks kan maar de eigenaar heeft geen biks en vind het niet nodig... maar misschien zou ik wel een bakje met kleine snoepjes kunnen gebruiken

dankje :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:33

Je kan het met brokjes proberen. Maar halster haar dan eerst en geef dan de brokjes. Ik ken iemand en die gaf eerst de brokjes en toen halsteren alleen was de pony toen alweer gevlogen :')

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:34

Shariell schreef:
Yasmijntje schreef:

volgen doet ze wel maar in het weiland niet,
biks kan maar de eigenaar heeft geen biks en vind het niet nodig... maar misschien zou ik wel een bakje met kleine snoepjes kunnen gebruiken

dankje :D

Dat is misschien wel een plan ja. Dat je haar de brokjes voert 'door het halster heen', zodat ze als ze ze opeet meteen het halster aanheeft (muhaha)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:34

Mijn merrie deed het vroeger ook.... Bij haar was het een spelletje.... zij rende weg omdat ik haar wilde pakken. Zij blijft wel expres rondjes om mij heen draaien, soort longeerrondjes.
Als ze dat doet draai ik het altijd om, ik jaag haar juist weg.
Dan was het spelletje altijd snel klaar.

Als het bij jou geen spelletje is maar juist omdat ze bij jou harder moet werken, is het dan geen idee om vaker erheen te gaan en soms alleen maar te poetsen en weer terug te brengen?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:34

Maureen95 schreef:
Je kan het met brokjes proberen. Maar halster haar dan eerst en geef dan de brokjes. Ik ken iemand en die gaf eerst de brokjes en toen halsteren alleen was de pony toen alweer gevlogen :')

haha ja precies dat nouja gelukkig denkt Ariel dat als je haar bij de manen grijpt dat je haar dan hebt,
maar ik zou niet weten wat voor brokjes iemand ideeen?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:35

MarianneW schreef:
Mijn merrie deed het vroeger ook.... Bij haar was het een spelletje.... zij rende weg omdat ik haar wilde pakken. Zij blijft wel expres rondjes om mij heen draaien, soort longeerrondjes.

Als het bij jou geen spelletje is maar juist omdat ze bij jou harder moet werken, is het dan geen idee om vaker erheen te gaan en soms alleen maar te poetsen en weer terug te brengen?

Nope ik heb haar dus opgejaagd en mevrouuw gaat meer LALALALA vroemm en dan gaan die andere paarden er weer achteraan en tja nee ik weet echt niet wat ze heeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:36

Eerst halster om, dan brokjes. Dan heeft ze snel genoeg door dat ze pas wat lekkers krijgt nadat ze het halster om heeft.
En na een poosje geen brokjes o.i.d meer meenemen, je moet haar zonder verwennen uit de weide kunnen halen.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:36

Shariell schreef:
MarianneW schreef:

Nope ik heb haar dus opgejaagd en mevrouuw gaat meer LALALALA vroemm en dan gaan die andere paarden er weer achteraan en tja nee ik weet echt niet wat ze heeft :+

+ vaker heen gaan wil echt niet ik zit met school, is een eindje verderop enz :( ik probeer zo vaak mogelijk heen te gaan

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:42

Vervelend dat je haar zo slecht te pakken krijgt! Is het niet een idee om haar af en toe van de wei te halen zonder haar aan het werk te zetten? Dan associeert ze jou niet meer alleen met werken.
En wat al genoemd is, belonen met biks. Je zou haar ook pas buiten de wei kunnen belonen, dus halster om, hek door en dan pas de brokjes (ipv brokjes zodra ze het halster om heeft).

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:04

Je geeft aan dat je haar wel kunt pakken, maar dat ze wegrent omdat de andere paarden vervelend doen. Ik weet niet met hoeveel andere paarden ze in de wei staat, maar je zou de andere paarden even aan een halster vast kunnen zetten zodat zij niet kunnen gaan rennen of gek doen. Dan kun je Ariel rustig meenemen zonder dat je last hebt van de andere paarden.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:07

Belonen met koekjes/brokjes zou ik dus echt niet doen. Dat heb ik ooit gedaan en het heeft met drie jaar geduurd haar te pakken zonder vreten in mijn hand. Ga gewoon vaker naar haar toe om alleen te borstelen, knuffelen et cetera. Dan weet ze dat je niet alleen komt om te werken. Ik snap alleen niet wat het probleem is met de andere paarden, als je haar vast hebt heb je haar toch vast? Die van mij weet dondersgoed wie er de baas is en die rent echt niet ineens bij me weg als ik haar vast hebt.

xjorinnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:47

mijn pony rent ook veel weg.. wat bij mij helpt is, de andere pony pakken en met die pony naar mijn pony lopen! werkt altijd!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 09:24

fourseasons schreef:
Belonen met koekjes/brokjes zou ik dus echt niet doen. Dat heb ik ooit gedaan en het heeft met drie jaar geduurd haar te pakken zonder vreten in mijn hand. Ga gewoon vaker naar haar toe om alleen te borstelen, knuffelen et cetera. Dan weet ze dat je niet alleen komt om te werken. Ik snap alleen niet wat het probleem is met de andere paarden, als je haar vast hebt heb je haar toch vast? Die van mij weet dondersgoed wie er de baas is en die rent echt niet ineens bij me weg als ik haar vast hebt.

nou ariel is een kleine dpony en word daR beetje gepest door de andere paarden (groningers) dus dan wil ze er zo snel mogelijk uit de buurt. Ik had haar halte half om en karla komt eraan en verkoopt haar een rottrap... Logisch dat ze dam gaat rennen :((

Ik g proberen om haar dan haar nietaltijd aan het werk te zettenmaar vaker heen gaan wil echt noet met school ... Ik ga het proberen :)

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 09:25

xjorinnx schreef:
mijn pony rent ook veel weg.. wat bij mij helpt is, de andere pony pakken en met die pony naar mijn pony lopen! werkt altijd!

Dat gaat dis niet want ze is bang voor die paarden :p miss odin maar weet het niet ...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:30

een van te voren een stukje afzetten geen optie?
dan kun je haar rustig pakken en als jullie uit de wei zijn haal je het weer weg.
duurt 10 minuutjes maar dan ben je ook klaar :)

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:43

Misschien haar een kleine beloning geven als je haar wegzet en als je haar te pakken hebt? Dan weet ze dat er wat te halen valt, dan zal ze niet zo snel van je wegrennen. En misschien halster omlaten zodat je haar sneller te pakken hebt?

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:53

Ik doe altijd het halster achter mijn rug, zodat ie het niet ziet. Rustig om hem aflopen, beetje lieve woordjes zeggen, alsof je op visite komt en niks gaat doen, en als je eenmaal bij hem bent grijp je naar zijn voorpluk en HAHAAAA GOT YOU! :Y)

Op je hurken gaan zitten had een bijzondere aantrekkingskracht op mijn vorige verzorgpony :+

Maar een bakje snoepjes is misschien wel het handigst :D

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:07

Zoals ik alles een beetje lees is het niet zo zeer Ariel, maar eerder de andere paarden die het doen. Dan ligt daar dus je probleem.
Ik heb zelf altijd een loswerk touw, omdat mijn paard ook bij een aantal in de wei heeft gestaan die hem weg trapten. Je hoeft maar een keer met het touw te zwaaien richting hun en ze zijn weg. Zo heeft mijn paard een vertrouwen in mij dat hij dan niet weg gejaagd word, en de andere paarden weten dat ze niks moeten doen. Hij komt vaak in galop al naar mij toe gerend terwijl de andere op afstand blijven.
Maar als ik dan een van hun wil pakken kan dat ook. Als jij je paard al hebt en zijn gaan lopen klieren, kan dat ook gevaarlijk voor jou zijn (zelf een trap krijgen, of omver gelopen worden).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:33

hahaha, heel herkenbaar van mijn kindertijd
als het weideseizoen begon? werd mijn engelengeduld op de proef gesteld door mijn pony ;-)

Jozefin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:37

Ik zou nooit een paard omkopen, zo leert ie het immers nooit. Mijn advies: Beloon/lok paarden nooit met eten.

Is hij gewoon koppig of bang?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:39

sanne1992 schreef:
Zoals ik alles een beetje lees is het niet zo zeer Ariel, maar eerder de andere paarden die het doen. Dan ligt daar dus je probleem.
Ik heb zelf altijd een loswerk touw, omdat mijn paard ook bij een aantal in de wei heeft gestaan die hem weg trapten. Je hoeft maar een keer met het touw te zwaaien richting hun en ze zijn weg. Zo heeft mijn paard een vertrouwen in mij dat hij dan niet weg gejaagd word, en de andere paarden weten dat ze niks moeten doen. Hij komt vaak in galop al naar mij toe gerend terwijl de andere op afstand blijven.
Maar als ik dan een van hun wil pakken kan dat ook. Als jij je paard al hebt en zijn gaan lopen klieren, kan dat ook gevaarlijk voor jou zijn (zelf een trap krijgen, of omver gelopen worden).

Helemaal mee eens, aan jou de taak om te zorgen dat ze "veilig" bij jou kan staan, door de anderen uit de buurt te houden.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 12:49

Nou ik jaag die andere paarden wel weg maar in je eentje kom je Exht niet ver... En als kiara gaat rennen rent ze gelijk op ariel af En.dan is arie ook weer weg ... Als ik ariel heb blijven ze wel op een afstand...

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:56

Ik herken dit bij mij vorige pony. Ik nam dus voor de zekerheid altijd een zweepje mee.