OP welke leeftijd begonnen jullie met concoursen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

scrappiecoco

OP welke leeftijd begonnen jullie met concoursen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 18:38

OKE! dit word mijn eerste topic wat ik open, dus ik hoop dat ik het allemaal een beetje goed doe haha.

Ik heb een vraag voor jullie, het zit mij namelijk nog al dwars maar ik hoop dat jullie mij dat er uit kunnen praten :P

Vanaf mijn 12e ben ik begonnen met paardrijden. Toen ik 15 werd kwam mijn grote droom uit, ik kreeg mijn eigen paard! Samen hebben we heel veel geleerd, veel meegemaakt, maar helaas kwam ik er later achter dat dit helemaal niet mijn type paard was. Het was een gelders type KWPN.
Heel koel. bomproof.
Ik dacht altijd: 'als hij mens was, dan was het een luie neger, zonder werk' (hij was gietzwart)
Hij was liever lui dan moe. Als ik aan het rijden was en ik richtte ook maar 1 sec mijn aandacht op wat anders dan ging hij direct al op de rem in de chillmodus! oortjes naar voren...en chille met die billen.
Ik had gewoon iets nodig met meer pit omdat ik heel graag sprong.

Na veel wikken en wegen is hij verkocht (gelukkig aan mijn vriendin). Ik heb voor hem ook geen paard terug gekocht. Ik heb toen de pony van mijn (destijds) vriendje aangeboden gekregen om te rijden omdat hij een ander paard gekregen had.
Dit was een NRPS pony. Totaal het tegenovergestelde. De klik was er meteen en we konden maar niet ophouden met springen. We sprongen over de gekste dingen heen. Hoe hoger, hoe gekker, hoe beter.
Omdat het zo goed ging, heb ik aangeboden gekregen om mee op concour te gaan met mijn vriendje en opa.
Alle kosten zouden vergoed worden! Trailer, vervoer bladiebla. Mijn ouders hoefden niets te doen, behalve een keer kijken.
Jammer maar helaas werd die droom vol verpest en verwoest! Ik ben hier nog steeds erg teleurgesteld om. Ik kan maar niet begrijpen waarom mijn ouders dit geweigerd hebben. Ik geloof er in dat het me niet gegund werdt (nog steeds niet wordt) :(

Nu weer even verder. Jaren verstreken en op mijn 22e moest ik wegens omstandigheden stoppen.
Maar natuurlijk komt een echte paardenmeid met geen mogelijkheid van het paardenvirus af.

Dus wat heb ik gedaan...Mijn eigen droom waar gemaakt!
Een nieuw paard gekocht! Sinds vorig jaar ben ik de gelukkigste eigenaar! En ik heb met deze dame heel wat plannen alleen ben ik onzeker (niet qua rijden maar om de stappen te nemen). Ik durf denk ik niet de knoop door te hakken.

Nu komt het, ik ben ondertussen 25 jaar geworden. Vinden jullie mij te oud om wedstrijden te starten? Alles is nieuw, ik begrijp er niks van. Wat als alles direct de eerste keer verkeerd gaat. Mijn merrie is nogal een behoorlijke zenuwpees. Ik ben een beetje bang dat we straks 2 clownen zijn op het terrein.

_Zoe

Re: OP welke leeftijd begonnen jullie met concoursen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:41

Op mijn 7e reed ik m'n eerste fnrs wedstrijd en op m'n 10e geloof ik de eerste keer knhs, maar een vrouw op mijn oude stal startte ook pas op haar 28e en je zal echt niet de enige zijn! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:42

Pas op mijn 21e :P
Maar ik loop al wel meer dan 14 jaar mee op wedstrijden, dus het was niet veel nieuws. Behalve dat ik nu degene was die moest rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:44

Te oud om wedstrijden te starten? Nee joh!!

Vandaag waren we op wedstrijd en er reed nog een mevrouw mee van ruim 60jaar.

Zorg gewoon dat je de eerste keer iemand bij hebt met veel wedstrijd ervaring die jou kan vertellen hoe alles werkt. Bijvoorbeeld je instructrice. Die kan je dan ook wat aanwijzingen geven met het los rijden.
Oefen thuis de proeven die je op wedstrijd moet rijden en er gewoon voor gaan!

Verwacht niet dat je direct eerste wordt, maar heb er plezier in en geniet ervan! Wedstrijden rijden is voor iedereen, van klein tot groot.. Dus ook voor jou! :D :D

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:46

Je bent nooit te oud om wedstrijden te starten!
Verder ga ik mee met fresley :D

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 18:47

Nou vroeger ging ik vaak mee als groom, maar dat is al zo lang geleden.

Eigenlijk zou ik iemand moeten vinden die mij wilt helpen en ervaring heeft.
en mij wil bijstaan haha :P wat dit betreft een held op sokken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:48

scrappiecoco schreef:

Kijk eens of je met iemand anders mee kan als groom. Dan ben je weer even in het heetst van de strijd, meteen up to date. En vraag die persoon, of een andere ervaren persoon voor de eerste paar keer als groom. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:49

scrappiecoco schreef:

Heb je een instructrice?

Plaats anders een advertentie op bokt markt, iemand met veel wedstrijd ervaring en die je wat aanwijzingen kan geven. Erg handig vind ik dat altijd, want vaak op wedstrijd heb je veel spanning en dat vergeet je soms wel eens hoe je moet rijden, zeker de eerste keer!

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 18:59

Ik heb wel instructie ja. gelukkig maar, dat hebben we ook wel nodig.

dat vergeten klinkt me bekend in de oren, ik ben vroeger wel eens een sprong vergeten :| puur uit spanning.
ik zal eens kijken of ik misschien met iemand mee kan, dan kan ik in ieder geval even rond kijken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:52

Verwacht in ieder geval niets van je eerste wedstrijd(en). Ga gewoon voor een braaf ontspannen rondje van zowel jou als je paard en verder niets. Maak eventueel een lijstje met spullen die je mee moet nemen, ik vond dat de eerste keren namelijk altijd heel veel, terwijl ik het nu in een paar minuten bij elkaar raap. Zet de spullen ook op tijd bij elkaar klaar zodat je het alleen nog maar de auto in hoeft te doen.

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:01

spullen meenemen komt wel goed :)

ik ben allaaaaaang blij als we ook maar over 1 sprong zijn geweest. dat we überhaupt op vreemd terrein samen rijden vind ik al knap van dr
ze is nogal een zenuwpees dus ik verwacht voor een eerste keer vrij weinig

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:02

Toen ik 8 was. In de zomer begon ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:04

Nee joh! al was je 80 en net je eigen paard, ik zal je er niet raar om aan kijken.
Zie ook liever mensen ouder als mij, lekker rijden, dan kinderen van mijn leeftijd en jonger die niet tegen hun verlies kunnen en rijden om te winnen, wat ik toch sneller zie bij mijn leeftijdsgroep :=

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:10

Op mijn 8e in de zomer reed ik mijn eerste knhs wedstrijd. Je bent echt niet de eerste die wedstrijden start op latere leeftijd, en een zenuwpees heb ik ook. Amadeo vind echt heel veel eng. Maargoed, gewoon doorrijden en geen aandacht aan het 'enge' voorwerp geven. (Dat werkt in de meeste gevallen het best)
Als het allemaal niet meteen lukt de eerste wedstrijd is dat geen ramp. Iedereen heeft weleens een wedstrijdje dat tegenzit. De ene wat erger dan de ander. Ik zou het gewoon proberen! Als je het niks vond kun je altijd stoppen, of later weer opnieuw starten.

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:39

Te oud? Nog lang niet.
Ik was 27 toen ik voor het eerst ben gestart, dit wordt mijn derde jaar dat ik start.
Op mijn 12e begonnen met rijden en nu sinds een jaar of drie mijn eigen paardje.
Door de meiden op stal aangemoedigd om toch eens een keer een wedstrijdje te proberen.
Plezier is het belangrijkste en de rest komt wel.
Gewoon iemand meenemen die weet hoe alles reilt en zeilt dat scheelt al een heleboel en na een paar keer weet je zelf hoe het eraan toe gaat.
Succes!!

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:43

Je kan nooit te laat beginnen met wedstrijden! Gewoon doen meid!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:51

toen ik begonnen met rijden was ik jaar of 3 maar was alleen me moeder paard uitstappen dus niet echt rijden. Maar toen echt begonnen met rijden was ik 6 want toen was me moeder paard inslapen. Toen wou me moeder tijden geen eigen paard omdat het verdriet beetje te verwerken. Dus toen 17/18 was kreeg weer eigen paard daar voor reed altijd op manege. En ook wel eens op iemand anders zij paarden. Voor ik weer eigen kreeg. En daar voor ik me eigen kreeg reed ik wedstrijdjes op manege. Maar kon niet echt wedstrijdjes noemen. Maar toen ik weer eigen paard kreeg die was pas 2 toen ik kreeg. Dus heb zelf helen maal opgeleid. En heb nu pas 2 wedstrijden mee gereden. Maar me 1st wedstrijd was in 2013 met der en toen was ik nog 19. Dus ik was 19. Toen echt begon met wedstrijden.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:32

Op mijn 19de kocht ik mijn eerste 'groene'merrie ,maakte haar zadelmak en op mijn 21ste reed ik mijn
eerste proef.
3jaar later waren we z dressuur.Helaas verbrijzelde ze haar kootbeen in de wei waardoor we niet verder
zijn gekomen,maar door deze merrie ben ik nog steeds dressuurwedstrijden blijven rijden

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:11

Als het jou leuk lijkt doe je het toch gewoon! Desnoods eerst impuls starten :) ben zelf eind 2013 gestart met fanatiek wedstrijden rijden en ik ben 27 :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 14:42

Mijn vriend is op zijn 21ste begonnen met rijden en op zijn 27ste voor het eerst gaan starten. Niks mis mee hor!

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:20

wedstrijden kun je altijd rijden, welke leeftijd dan ook ;) Ik begon met de FNRS wedstrijdjes met de manege pony's Denk dat ik een jaar of 10 was. Daarna tijdje gestopt omdat ik toen een pony had die niet geschikt was voor de wedstrijd sport. En Nu rijdt ik weer heel af en toe weer wedstrijden :)

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:23

Ik begon zelf op mijn 13de met wedstrijden rijden. Mijn dochter start eind april voor het eerst. Zij is nu 7 jaar oud!

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:24

toen ik 3 was kreeg ik mijn eerste shetlander. kende al wel wat. elke zaterdag kwamen er meisjes mij helpen met rijden. we gingen dan springen (springen kun je het niet noemen, 20 cm steiltje enzo haha) of naar het bos. helaas ging ie toen ik bijna 7 was dood.. :( op mijn 8ste kreeg ik mijn b pony Snoet. (die naam hebben we zelf bedacht omdat ie zo'n grote bles heeft) T was echt een boerenknol, dik en ik kon hem niet zo goed aan, maar wat was ie lief! inmiddels ben ik 11, tis nu een luxe sportpony geworden, rijd nu ong 1,5 jaar wedstrijden met haar, rijd regelmatig in de prijzen met haar, ik rijd dressuur springen en af en toe een oefencross met haar. het gaat super!! ik ga nu van de B naar de L1, en met springen van de B naar de L. ik heb nu nog een D pony gekocht, die is nog helemaal groen. (net als snoet eerder was) ik rijd nu dus 2 pony's. Snoet gaat nooit weg dat hebben mijn ouders belooft *\o/*

Lang verhaal :P bij wedstrijden (paarden) zie je ook weleens mensen van 40 + dus dat kan nog even ;)

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:37

Ik zeg gewoon doen meid. Alles moet de eerste keer zijn. Of je niet 12, 15 of 50 bent als jet het graag wilt moet je het doen :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:31

Niet moeilijk doen! Ik heb jarenlang de grote wens gehad mijn eigen paard te hebben en het kon gewoon niet. In 2010 heb ik dan eindelijk mijn droom werkelijkheid zien worden en een jaar later ben ik begonnen met wedstrijden, voor het eerst in mijn leven. Ik was toen 45...........
Nu rij ik M1 op mijn 48e en rij nog lekker vrolijk rond ;-)