Commentaar kleur zadel en hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Commentaar kleur zadel en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 09:56

Een paar weken geleden was ik op wedstrijd en na mijn proeven moest ik met de jury in gesprek. Dit gesprek heb ik niet als erg positief en zeker niet als opbouwend ervaren dus ik was best een beetje sneu na mijn wedstrijd. Toen ik mijn protocollen ophaalde stond er ook nog op: Zadel + hoofdstel in één kleur is mooier!

Nu heb ik een bruin leenzadel omdat mijn bestelde zadel in productie is en de levertijd een aantal weken gaat duren. Mijn wedstrijdhoofdstel is zwart en ik ga niet voor die paar wedstrijden een bruin hoofdstel aanschaffen omdat dat mooier zou staan. Bovendien houd ik zelf niet van de kleur bruin.
Alles was overigens tot in de puntjes verzorgd dus ik had echt wel mijn best gedaan om netjes in de wedstrijdring te verschijnen.
Mag een jury commentaar leveren op de kleur van het tuig of je outfit?

TessJazz

Re: Commentaar kleur zadel en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:00

Ik heb toen ik mijn leenzadel had het zelfde gehad alles zwart behalve me zadel, ik heb dr geen comentaar op gehad maar nu heb ik zelf alles bruin haha

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:04

Ik rij zelf geen wedstrijden, maar dit lijkt me een beetje overdreven?!
Proberen niks van aan te trekken!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:05

Geen idee of het mag, maar het slaat natuurlijk nergens op.
Ze moeten je toch beoordelen om hoe je rijdt, onafhankelijk van de kleur van je zadel (of je daar nou wel of niet bewust voor gekozen hebt).
Gewoon een beetje een zeikerd... Beetje best wel.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:05

Ja een jury mag daar natuurlijk commentaar opgeven waarom niet.? Ik weet niet in welke klasse je rijdt maar als je nog punten krijgt voor de uiterlijke verzorging kunnen ze dat meerekenen..
En ze heeft natuurlijk ook wel gelijk, ik zou persoonlijk gekeken hebben of ik van iemand een bruin hoofdstel had kunnen lenen..Je hebt ook genoeg mensen die daar lak aan hebben..Zoveel mensen zoveel meningen..

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:10

Het blijven jury's

Had ik ook laatst met mijn lease paard waarmee ik in de L1 start zij heeft verschikkelijke talg uitslag op haar kont en al haar haren zijn daar weg, het ziet er echt niet uit. Ofja na veel poetsen en een vochtige spons er overheen valt het nog mee ;) ( mn lease paardje ben ik met speciale middelen aan het wassen zodat het weggaat :)maar nu stond er laatst dus op mn protecol: paard niet goed verzorgt door uitslag op haar kont... Schiet mij maar lek ik kan er toch niks aan doen dat ze die uitslag heeft ;)

Drm blijft het een jury sport sommige vinden je goed en de andere niet :)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:12

Je kunt het ook zien als opbouwende kritiek. Ik lees nergens dat je punten daardoor lager waren.
Als dat zo was, dan is het behoorlijk apart.
Maar als je gewoon 'normale' punten had, vind ik het juist een prima opmerking.
Het is toch ook zo?
En zij kunnen niet weten dat je een leenzadel hebt natuurlijk :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:22

Een jury mag dat gewoon zeggen, maar mag daardoor niet lager punten. Ik zou dat als jury zijnde misschien ook wel zeggen, een jury weet niet dat het tijdelijk is en de jury bedoelde het misschien wel helemaal niet banketstaaf. Persoonlijk vind ik het ook zonde als alles mooi verzorgd is en dat zulke dingen dan bij elkaar afsteken.

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:26

tja, ik zou tegen een jury zeggen: Liever een passend zadel wat een andere kleur heeft dan een zadel wat niet past... Maar bedankt voor de opbouwende kritiek,...
Ze neemt tenslotte de moeite om te vertellen dat het netter is om een kleur tuig te dragen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:02

En als jij nu naar de winkel gaat. Je koopt alles nieuw en matchend. Je vraagt of de groom van Anky je paard toiletteert. Gaan ze je dan een 10 geven? Echt niet. Dus dat zou ik niet zo serieus nemen. Tuurlijk is het mooier en mogen ze het als opmerking noteren maar winstpunten ga je er niet mee krijgen hoor.
Het is misschien iets om in de toekomst rekening mee te houden maar zou gewoon zorgen dat je je beest netjes voor elkaar hebt en een goeie proef rijd.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 17:46

Maar wie bepaalt dan dat dat mooier is? Dat vind ik persoonlijk juist zo vreemd aan de opmerking. Als ík het nu wel mooier had gevonden en het speciaal zo had uitgezocht wie is dan de jury om te bepalen dat het mooier was geweest om alles in één kleur te doen.
Als iemand met een grijs jasje rijdt en je houdt zelf van zwart dan mag je dat als jury ook op het protocol zetten? Liever met zwart jasje rijden want dat is mooier.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:49

*grinnik* En dat is nou het verschil tussen 'een mening geven' (ik vind dat het mooier is) en die mening als feit plaatsen (het is mooier). Daar staat bokt vol van.
Ik zou dat volgende keer maar opmerken tegen wie dan ook die zijn mening als feit weergeeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:53

Jury bepaalt niets maar geeft alleen maar een mening en dat mag, je bent er met je punten vast niet op afgerekend en jij had rustig kunnen zeggen dat het nieuwe zwarte zadel in aantocht was. Snap niet dat je je hier druk over kunt maken, ieder heeft zijn eigen smaak . Heb je minder punten gekregen, zo ja, dan mag je verontwaardigd zijn.
Jury gaf alleen maar aan dat een zadel en hoofdstel in dezelfde kleur mooier zou staan, zeg ook wel eens tegen mijn man dat sokken in dezelfde kleur toch netter is, dat is een mening en geen veroordeling.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 08:34

Ibbel schreef:
*grinnik* En dat is nou het verschil tussen 'een mening geven' (ik vind dat het mooier is) en die mening als feit plaatsen (het is mooier). Daar staat bokt vol van.
Ik zou dat volgende keer maar opmerken tegen wie dan ook die zijn mening als feit weergeeft.

Dat is dus precies wat ik zo bijzonder vind aan de opmerking!
Maar kennelijk mag je een mening als feit presenteren want in bovenstaande reacties wordt dan ook gedaan (Het ís toch ook mooier tuig in dezelfde kleur?)

@bigone: Ik maak me er niet druk om ik vroeg alleen of het mag. En kennelijk is dat dus zo.
Je laatste opmerking is inderdaad een mening maar je zet het wel neer als een feit :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 08:55

Oké dan formuleer ik het anders. Ik vind het mooier als het het zelfde is. Maar ik vind een jury het punt uiterlijk vaak slecht jureren.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:08

Ik vind het een beetje stom. Ik heb zelf vaak zat met een andere kleur zadel gereden, aangezien ik alles in het bruin heb maar als mijn paard weer was veranderd (en dus een ander zadel nodig had) dan had ik soms ook wel een zwart zadel tijdelijk.
Daarnaast heb ik een zwart wedstrijdjasje. Ik wil wel alles in het bruin maar niet iedereen heeft het geld om meteen maar alles opnieuw aan te schaffen!

Ondanks dat dus, heb ik echt nog nooit iets te horen gekregen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:33

Belachelijk natuurlijk dat ze hier een opmerking over plaatsen, maar zij weten de achtergrond niet. Zolang je er geen aftrek voor hebt gekregen lijkt mij verder niks aan de hand.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:38

Het punt verzorging is er niet voor niks.
Dat de jury niet weet waarom het zo is, kan deze ook niks aan doen.

Natuurlijk mag de jury hier een opmerking over maken, daar is hij/zij jury voor.
een jury trekt hierdoor eigenlijk nooit een punt af, maar t zou wel mogen.

Dat je het er niet mee eens bent snap ik heel goed!

als je alles straks weer voor elkaar hebt, zul je t nie weer te horen krijgen.
Mooi laten gaan dus! :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:53

Bij het onderdeel verzorging vind ik het geen hele rare opmerking. Zou niet meteen tot een onvoldoende mogen leiden, maar er een opmerking over plaatsen is niks mis mee.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:41

Opmerking mag altijd, ga ik vanuit. Je hebt er verder geen aftrekpunten voor gekregen?
Misschien was het meer als tip, dat één kleur meer als één geheel is en mooier oogt. Ook al kun jij er zelf natuurlijk niets aan doen ;)

sdvfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:39

Ik denk ook dat je er niet zo zwaar aan moet tillen. Was vast gewoon een kleine tip. Van goh alles in kleur is mooier als je zou besluiten ooit een nieuw hoofdstel aan te schaffen doe die dan in kleur.. De jury weet niet dat jij een leen zadel had denk ik... En dressuur wordt gelet op de kleinste details.. ;-)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 07:46

Ach, ik had een bruin zadel dat niet meer pastte en nu een zwart zadel dat goed past.
Alles is verder bruin. Hoofdstel, laarzen, jasje, cap zou ik dan ook een bruin zadel nog extra moeten kopen.
Gelukkig hebben we allemaal een geldboom op onze rug groeien en om nu speciaal een kleur zadel aan te meten omdat een jury dat mooier zou vinden. Echt niet

Het is dan of een nieuw zadel.
Of een nieuw hoofdstel, jasje, leren laarzen, cap
Ben je net zo duur denk ik.

Ik vind het wel overdreven dat er zo op gereageerd werd.

Kan me er wel iets van voorstellen als je met een zwart zadel, grijs hoofdstel, roze jasje, paarse laarzen en een blauwe cap de ring binnen komt. _O-

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:28

raar dat ze daar op letten en op reageren, het gaat er niet om wat hun mooi vinden qua kleur van zadel of hoofdstel. het is hun mening, ik hoop alleen niet dat ze het meegerekend hebben in de beoordeling. xx

Famke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:35

ik weet niet of het mag.... maar dit slaat nergens op!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:47

Je hebt tijdelijk een ander zadel, waar maak je je dan druk om?