Humbaur of fautras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Humbaur of fautras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:18

Ik ben op zoek naar een trailer, en ik twijfel momenteel tussen de volgende drie':
Een hotra van 2009
http://www.kapaza.be/nl/vi/81828386.htm
Een humbaur van 2006 ( reeds met lange stangen inbegrepen)
http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 545081.htm

Of een fautras ( met zadelkamer) van 2005

De trailer moet dienen om mijn trekpaarden te vervoeren, door het gewicht dus wel een per keer
Wat zouden jullie verkiezen en waarom?
Ps: ik ben niet op zoek naar andere merkvoorstellen, maar specifiek een van deze drie trailers

Elco

Re: Humbaur, hotra of fautras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:23

Als je trekpaarden moet vervoeren zou ik als ik jou was voor een bredere trailer gaan..
Maar dat terzijde, ik zou niet voor een hotra gaan zijn nu niet echt de beste..Een Humbaur zou dan mijn keuze zijn Fautras ken ik niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:33

Ga je een of twee paarden vervoeren? Bij twee paarden, heb oog voor je laadvermogen.

Over Horta ga ik met Elco mee; als je gaat kijken, let dan op de trekstangen. Bij een goede trailer loopt die constructie in een keer door tot de achterbalk.
Daarnaast zijn bij goede trailers de assen met moeren en bouten geschroefd onder de trailer en niet gelast in de constructie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:34

Breder is niet echt nodig. Mijn oudste kan toch niet vervoerd worden met tussenschot, en mijn jongste past kwa lengte niet in een vak. Dus bij alle uitgezonderd de fautras zal het tussenschot eruit gaan.
( de fautras zit het tussenschot zodanig stevig dat mijn oudste die niet afbreekt. Ik heb de luxe gehad om een dergelijke van een vriend te mogen lenen, ik weet echter niet of mijn jongste in een vak past)
Op 1.75 breedte hebben ze wel plaats genoeg( nu vervoer ik ze in een eenpaards met binnenruimte 1m, dus :D)

Een paard per keer. Zit aan 1700 kilo paard samen. En mijn. Auto mag maar 2000 trrekken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:34

Moeren en bouten, oke. Trekstangen heb ik niet op gelet. Dit zijn de zijkanten vanaf de dissel?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:38

Please geen hotra, na aantal jaar gaat de kwaliteit dermate naar beneden dat het een doodskist op wielen wordt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:39

Duhelo schreef:
Moeren en bouten, oke. Trekstangen heb ik niet op gelet. Dit zijn de zijkanten vanaf de dissel?

De disselconstructie dient in een geheel door te lopen tot de achterkant van de trailer, of, zoals Humbaur, de dissel gelast aan de twee langsbalken van het chassis, die van voor naar achter onder de wagen doorlopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:43

Oke. Hotra heeft dus geen zon goede ervaringen, dan blijft de humbaur over en de fautras. Humbaur vragen ze 2900 voor, de fautras 3800, maar is afgekomen naar 3500.
Beide bij een handelaar, gekeurd en met garantie ( waar je bij een trailer uberhaupt garantie kan op krijgen. .)
Humbaur heeft blijkbaar een kunststof vloer met levenslange garantie...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:49

De Hotra raad ik ook af. Heb als leentrailer daar een keer mee rondgereden, maar het ding lag als een dweil achter de auto. Ook mijn paard werd er niet blij van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:50

Is het een Fautras met laadklep of gewoon instapmodel? Ben persoonlijk erg gecharmeerd van de Fautras instapmodellen, geen laadklep die op een gegeven moment de geest kan geven.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-03-14 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:52

Naar mijn weten humbaur geen kunstofvloer hoor. Tenzij alluminuim versie is?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 09:55

Ik heb nu al 8 jaar een Hotra Elegance, nieuw gekocht, netjes elk jaar onderhoudsbeurtje. Staat bij ons binnen en ziet er nog als nieuw uit. Ben er erg zuinig op en leen m ook absoluut niet uit.
Ik vind het een prettige trailer achter de auto, zowel leeg als met lading, zoekt niet en merk amper dat hij er achter hangt.
Vind het een ruime trailer, vervoer er mijn ruin in met een stokmaat van 1.84 en hij heeft ruimte genoeg!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 10:29

De fautras heeft kunststof vloer en is instapmodel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:31

Dan zou ik het wel weten. Als je het aankoopbedrag kun ophoesten zou ik voor de Fautras gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 16:21

De humbaur van ze 2900 voor. De fautras 3500. Zijn dat correcte prijzen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:23

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:25

Ohjee, duur grapje sat. Ik maak er dus van uit dat het wel een prima prijs is. We gaan maandag naar beide gaan kijken, ik zit met de fautras nog beetje met het gewicht in de maag (900 kilo op papier, 2000 mtm)
Jongste paard gaat zeker naar de 900 kilo toe, dus is het weer kantje boord. .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:33

En toch zou ik gaan voor het instap model. De klep heeft wat te lijden met zware paarden die je moet laden..
Als ik het over kon doen nam ik ook een instapmodel.
En geen klep meer...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 22:40

De fautras dat ik op het oog heb is een gewone tweepaards, instapmodel.de humbaur heeft uiteraard wel een laadklep. Ik neig meer naar de fautras. Denk dat die wat meer trekpaardbestendig is

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:17

Dat denk ik ook. Succes met de aankoop!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:20

Dank je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:22

Roxxiejj schreef:
Please geen hotra, na aantal jaar gaat de kwaliteit dermate naar beneden dat het een doodskist op wielen wordt!

Dat is ook wel erg overdreven zeg := wellicht als je er geen onderhoud aan pleegt.

Ik heb een Hotra van 10 jaar oud en nog nooit zo'n fijne trailer gehad. Ding is puntgaaf laten elk jaar controleren. Bodem en wanden zijn keihard, onderstel piekfijn in orde en hij ligt als een huis achter de auto :)

Dus het is echt niet zo dat alle direct maar slecht zijn...

Myca

Re: Humbaur of fautras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:27

Ik heb een Fautras, geen ervaring met Hotra en Humbaur.
Maar ik weet wel dat ik zeer tevreden ben. Mijn trailer is nu 13 jaar oud en nog pico-bello in orde.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 00:09

Kun je het tussenschot er gemakkelijk uithalen? En wat is het feitelijke gewicht van jouw trailer?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:32

Ik heb een Humbaur Madero. Ben zeer tevreden erover. Ligt goed achter de auto en imo is de afwerking erg netjes. Wel kleine bemerking op tussenschot die voor jou wel van toepassing is. Tenminste is zou het even checken. Je moet om het tussenschot er compleet uit te halen deze schuin naar links zetten. Er zit een soort van blokkering op dat hij er niet uit kan als hij recht staat. Vind ik persoonlijk wat lastig als ik het paard op de trailer wil zadelen. Kan het schot dan alleen maar schuin zetten omdat ik ze altijd op links heb staan. Het is natuurlijk wel veiliger omdat paard het zelf niet meer op kan tillen, maar imo was ongrendelen naar rechts handiger. Als je geen paard erop hebt is het ding er zo uit en zelfs voor iemand alleen nog te hanteren.

Zit op het moment en ondanks dat mijn trailer pas 4 jaar oud is, wel te twijfelen of ik hem inruil tegen een Fautras. Maar dat is dan meer omdat er nu een Fautras model is waar de paarden schuin op staan. En ik 1 paard heb wat maar niet kan wennen aan recht op de rijrichting staan. Reed altijd met vrachtauto waar ze haaks op de rijrichting stonden. Ze blijft maar hangen op de zijkant en is de laatste keer er zelfs bij gaan liggen terwijl ik echt heel voorzichtig reed %)