KNHS Studentenruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiekeW

KNHS Studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:16

Hallo,
ik zag op de site van de KNHS dat je lid kan worden van een studentenruitervereniging. Kan iemand mij vertellen wat dat lidmaatschap precies inhoudt? Ik studeer op dit moment in Wageningen en rij met mijn huidige paardje M1 dressuur, L springen en L SGW. Ik zag op de site dat ik ervoor in aanmerking kwam maar verder niet wat het inhoudt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reacties :)

paardenmiep

Re: KNHS Studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:52

Toevallig kwam ik er gister ook achter dat er studentenrijverenigingen bestaan! Ik lees even mee als je het niet erg vind, gezien ik er ook benieuwd naar ben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:55

Je kunt sowieso beter nationaal beginnen, een proefje rijden op vreemde paarden valt altijd nog vies tegen. Wat wil je precies weten? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:04

Als je lid bent van een vereniging kun je meedoen aan de stedenontmoetingen (SO). Je hebt verschillende klasses in de dressuur; Ba Bb La Lb en M. Je wordt ingeloot op een paard met twee anderen, en de beste van de drie gaat door naar de volgende ronde. Dit gaat zo door tot de finale. Je krijgt 10 minuten om echt in te rijden en het paard te leren kennen. Met springen hetzelfde, alleen dan heb je de B (max 80 cm) en de L (max 1m). En natuurlijk een feessie op zaterdag haha :P (het neemt altijd een heel weekend in beslag).

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:10

Door wie worden die paarden beschikbaar gesteld dan? En hebben die minstens het niveau waar jij je voor op hebt gegeven? En je kan dus sowieso geen wedstrijden starten op je eigen paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:12

Nee, sowieso niet op je eigen paard. De wedstrijden zijn op maneges en de paarden worden geregeld door de organiserende vereniging. Die zorgen er ook voor dat de goede paarden voor de goede klasses ingezet worden :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:22

Het niveau is overigens niet te vergelijken met het niveau van de officiële wedstrijden. Er wordt wel door gewone knhs juryleden gejureerd maar op een vreemd paard is het toch wel lastiger soms.
De wedstrijden worden vaak georganiseerd op maneges waar de organiserende verenigingen zelf ook rijden. Er wordt dan gereden op meestal manegepaarden van de betreffende manege en soms worden ook wel eigen paarden ingezet als dat te regelen is met paardeneigenaren.

Je rijdt idd nooit op je eigen paard. Er wordt met een knock out systeem gereden en iedereen rijdt op vreemde paarden, dat is wat het zo eerlijk maakt.

Ik zie dat je in Ede woont. In Wageningen zit Hipac http://hipac.jimdo.com
Zie dat hun site in t engels is, maar is gewoon een nederlandse vereniging.
Je zou hun eens kunnen mailen om te kijken wat daar zoal mogelijk is.

Zelf ben ik al jaaaaaren lid van Parafrid in Groningen. Heb heel wat wedstrijden (so's) mee mogen maken, echt een aanrader!
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 14-03-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:22

Ja ik kan je er wel meer over vertellen! Ik ben al sinds zo'n 5 jaar lid van een studentenruitervereniging. Ik ben eerst lid geweest in Groningen, en daarna lid geworden in Utrecht toen ik daar heen ben verhuisd.

In alle grote studentensteden zit er een studentenruitervereniging. Wanneer je student hbo of wo bent kan je daar lid van worden. Bij veel verenigingen zijn er wekelijks lessen waar je aan mee kan doen en ze organiseren vaak ook allerlei activiteiten naast het paardrijden zoals borrels en uitjes. Dus ook heel gezellig!

Verder is er ongeveer 1 keer in de maand een SO (stedenontmoeting). Deze wordt dan door een van de verenigingen georganiseerd, en de leden van andere verenigingen kunnen hier aan meedoen. Zo'n SO is een heel weekend wedstrijd, vaak met springen en dressuur en op zaterdagavond is er een feest. Tijdens deze SO's rijd je op paarden van de stallen daar, en moet je dus in een korte losrijdtijd (15 min) een zo goed mogelijk proefje neerzetten. Een hele uitdaging dus omdat je je paard niet kent. Het niveau bij dressuur loopt van Ba (simpel proefje) tot M (en dan rijd je dus een M1 of in de finale soms een M2 proef). Bij het springen is er B en L.
Wanneer je merkt dat deze SO's te weinig uitdaging bieden en je een hoger niveau hebt kunt je lid worden bij de internationale studentenruiters. Hier ligt het niveau wel echt een heel stuk hoger.

Zelf heb ik heel wat jaren ook actief SO's gereden en heb het super naar mijn zin gehad. Ik heb ook 2 jaar bestuur gedaan van de KNHS-VNS (vereniging nederlandse studentenruiters), de overkoepelende vereniging van alle studentenruiterverenigingen zeg maar.

Jij komt uit Wageningen, daar zit ook een studentenruitervereniging: http://hipac.jimdo.com. Misschien kun je daar eens wat meer informatie opvragen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:33

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:37

Ik ben sinds vorig jaar lid bij de landelijke studentenrijvereniging HOP, voor studenten uit steden zonder eigen vereniging (in mijn geval Delft).

Het leuke is dat je ontzettend veel verschillende soorten paarden onder je kont krijgt en daarnaast is het erg gezellig.
Wat wel belangrijk om te beseffen is dat het wel manegepaarden blijven en de een is geschikter voor een proef dan een ander... De Lb (L2) en M (M1) paarden kunnen de oefeningen doorlopen en sommige zijn echt erg leuk, maar deze paarden zullen natuurlijk meestal niet zo lekker soepel zijn als je eigen beestje dus daar moet je wel je verwachtingen aan aan kunnen passen...

Het kost ook echt een heel weekend, het feestje op zaterdag is ontzettend leuk maar je moet er wel tijd en zin in hebben om een heel weekend op stap te zijn :)

Zelf vind ik het gewoon onwijs leerzaam om eens op vreemde paarden te rijden en natuurlijk te kijken hoe anderen het aanpakken op hetzelfde paard :))

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:20

Ik heb jaaaaarenlang genoten van de studentenwedstrijd, het is echt een aanrader om studentenruiter te worden! Lekker sporten, veeeeel feesten en contacten opdoen door het hele land!

Wat van belang is om in gedachten te houden: Je start nooit met je eigen paard op studentenwedstrijden. Je rijdt altijd op een paard dat door de organisatie ter beschikking is gesteld. Je hebt zeer korte tijd om een paard te leren kennen, voordat je proef/parcours in moet.

Je hebt twee opties, wat afhankelijk is van je niveau:
Nationale studentenruiter en Internationale studentenruiter.

De nationale studentenruiters zijn lid van een vereniging in zijn/haar studentenstad (of lid van HOP als je geen vereniging in jouw stad hebt) en rijden door het hele land op manege's nationale wedstrijden. Niveau varieert van beginner tot gevorderd, max niveau is M1 (maar dat is niet M1 zoals KNHS). Meer info: http://www.studentenruiters.nl/

De internationale studentenruiters zijn direct lid bij de KNHS-VNS (http://studentriders.nl/) en rijden over de hele wereld wedstrijden (in maart is er zelfs WK in Abu Dhabi!). Niveau begint hier op L dressuur, maar eindigt in finales op ZZ niveau. Springen is ook 1.10 en hoger.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:31

Qua niveau: je rijdt wel gewoon een echte M1 proef, maar het paard is qua gedragenheid, nageelijkheid, souplesse etc gewoon niet te vergelijken met het officiele niveau. Maar nog uitdaging zat om zo'n proef neer te moeten zetten :)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:35

aaah hier ben ik op zich ook wel benieuwd naar, klinkt erg leuk en gezellig!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:40

Het ís ook gewoon gezellig. Zelf ben ik eerst bij de Nationale studentenruiters begonnen en ben ik na een aantal Steden Ontmoetingen te hebben gereden overgestapt naar de Internationale Studentenruiters.

Internationale wedstrijden worden volgens hetzelfde concept georganiseerd, alleen begint de wedstrijd hier al op vrijdag (dus iedereen komt donderdag aan) en moet je verplicht zowel springen als dressuur rijden. Je rijdt dan eerst een teamtest op B niveau (vergelijkbaar met afdelingsdressuur) waarbij je zowel individueel als als team beoordeeld wordt. De 2e ronde is individueel en op M1 niveau.

Zaterdag zijn de 1e en 2e ronde springen. De 1e ronde begint meestal op zo'n 80 a 90 cm, de 2e zit vaak rond de 1m/1.10. Zaterdag avond tijdens het gala diner wordt bekend gemaakt welke ruiters er door gaan naar de halve finales op zondag.

Zondag worden de halve finales zowel dressuur als springen gereden. 3e ronde dressuur zit op ongeveer Z1 niveau met vliegende wissel. De finale is afhankelijk van de paarden die geregeld zijn op ZZ-l prix st. george niveau en wordt gereden over een klassieke proef en een kur op muziek. De kur is meestal het leukste onderdeel van de dressuur omdat hier doorgaans op hitjes van het afgelopen weekend gereden wordt. Improvisatie is dus belangrijk! De halve finale springen staat meestal op 1.10 en de finale wordt ook weer over 2 parcoursen gereden op ongeveer 1.20/1.30m.

Na afloop van de wedstrijd worden de prijzen verdeeld over verschillende klassementen. Zo heb je team dressuur/team springen/team combined en individueel dressuur/individueel springen/individueel combined. Hierbij is de combined titel winnen natuurlijk het hoogste doel.

Naast het wedstrijd element is ook het sociale element heel belangrijk. Elke avond is er een feestje. Donderdag avond een welcome party, vrijdag een thema party, zaterdag het gala diner met gala bal en op zondag is er vaak nog een afscheidsfeestje met degenen die pas maandag naar huis gaan. Er zijn deelnemers uit heel Europa en ook regelmatig deelnemers uit Canada en de VS. Je leert dus echt mensen kennen van over de hele wereld en je maakt vrienden voor het leven!

In de link foto's van internationale studenten wedstrijden waar ik aan mee heb gedaan, inclusief het studenten WK in Aken in 2012 http://www.mijnalbum.nl/Album=UBJPWVKC

Mlizs91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:43

Hoi,
Ik zie dat je in Wageningen studeert, ik ben toevallig voorzitter van Hipac st. Joris, de studentenruitervereniging in Wageningen! Neem eens een kijkje op de website (hipac.jimdo.nl), en voel je vooral vrij om een mail te sturen (hipac@wur.nl) zodat je een keer een proefles mee kunt rijden!
Groetjes, Melissa