waar mag je nou wel en waar niet? ruzie met mensen onderweg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovevalser

waar mag je nou wel en waar niet? ruzie met mensen onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 00:14

hoi allemaal,

ik heb afgelopen weekend lekker in het bos gereden, niks aan de hand.
alleen ben ik onderweg door een aantal mensen uitgescholden dat ik er niet met een paard zou mogen rijden. en dat ik beter zou moeten lezen wat er op de borden staat. (dit werd gezegt door mensen met loslopende honden die niet luisterde). ja er staan van die bordjes met dat je niet zou mogen paardrijden, maar net zo goed niet met loslopende honden er mag zijn.

maargoed. het vage is dat op sommige paden waar die borden staan er ook een paal naast staat met ruiterpad erop. ik snapte er niks meer van.

groetjes

Chaos

Re: waar mag je nou wel en waar niet? ruzie met mensen onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:15

Waar reed je dan???

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:17

Soms ligt het ruiterpad recht naast een voetpad. Dan mag je niet op het voetpad

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:22

Hier lopen er stukken wandelroute over het ruiterpad. Kan zijn dat het ruiterpad zo overgroeid is dat het onvindbaar is, vraag het anders eens na bij de boswachter.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:39

Ik ben ook weleens per ongeluk op het verkeerde pad terecht gekomen, maar als je door meerdere mensen bent uitgescholden en zelfs ruzie hebt gemaakt kan ik me niet voorstellen dat het om een paar honderd meter in stap ging in dit geval.

Hoewel ik toegeef dat de meeste voetpaden er een stuk aantrekkelijk uitzien dan het ruiterpad en honden soms onaangename passanten kunnen zijn lijkt het me toch niet meer dan normaal dan dat je als ruiter op de ruiterpaden rijdt.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 00:46

Ikeje schreef:
Ik ben ook weleens per ongeluk op het verkeerde pad terecht gekomen, maar als je door meerdere mensen bent uitgescholden en zelfs ruzie hebt gemaakt kan ik me niet voorstellen dat het om een paar honderd meter in stap ging in dit geval.

Hoewel ik toegeef dat de meeste voetpaden er een stuk aantrekkelijk uitzien dan het ruiterpad en honden soms onaangename passanten kunnen zijn lijkt het me toch niet meer dan normaal dan dat je als ruiter op de ruiterpaden rijdt.

helaas ging het wel over alleen stappen. mensen werden vooral boos toen ik zei dat het kan zijn dat als hun honden echt achter mijn paard gaan lopen ze kan schoppen. dat begrepen ze niet.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 00:47

Chaos schreef:
Waar reed je dan???

ik reed in de bossen rond eindhoven. bij de hut van mien pils

Jamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:30

lovevalser schreef:
Ikeje schreef:

helaas ging het wel over alleen stappen. mensen werden vooral boos toen ik zei dat het kan zijn dat als hun honden echt achter mijn paard gaan lopen ze kan schoppen. dat begrepen ze niet.

Veel mensen vinden dat ruiters maar arrogant zijn en denken dat ze alles kunnen maken, die mensen die dus zo reageren hebben al een vooroordeel. Heb het ook al heel vaak meegemaakt maar dan ook in situaties dat wandelaars met hun honden op het ruiterpad lopen.

Heel vervelend dit soort situaties, ik negeer het vaak dan ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:43

Als je de borden ruiterpad volgt heb je niets verkeerd gedaan. (met een hoefijzer erop en soms anders aangegeven)
Soms is het echt opletten geblazen en staat het niet duidelijk aangegeven of ontbreken er paaltjes. Mij is het ook wel overkomen dat ik ineens niet meer op het ruiterpad was.
Maar kom ook heel veel voetgangers tegen op paden waar van ik zeker weet dat het ruiterpaden zijn.

Als ik ontdek dat ik verkeerd zit en ik word er op aangesproken of ik weet niet zeker dat ik goed zit en ik wordt erop aangesproken bied ik altijd mijn excuses aan. (Het spijt me heel erg ben helemaal verkeerd gereden en ben op zoek naar het ruiterpad)

Ik ga er gewoon echt geen ruzie over maken. Ze dan hebben ze ook niets meer om te zeuren. Fouten worden gemaakt...ook door mensen op een paard.

Behalve als ik zeker weet dat ik op het ruiterpad ben....dan stel ik altijd voor om het aan de boswachter te vragen :)

Overigens zal ik nooit bewust op fiets of voetpaden in het bos gaan rijden. Probeer me altijd aan de regels te houden. Veel te bang dat ze de boel voor ruiters dichtgooien.

Katje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 18:04

Denk ook dat je in zo een situatie beleefd moet blijven en goed nagaan of je nog op een ruiterpad zit of niet. Sommige mensen gaan een discussie aan en worden onbeschoft maar denk dat je het dan beter kunt negeren dan uitgebreid ruzie gaan maken.
Goed op de bordjes letten en tja iedereen kan weleens een fout maken en op het verkeerde pad terecht komen, als zoiets gebeurd moeten we allemaal rekening met elkaar houden en vervolgens weer het goede pad terug vinden :)

bjarnoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:11

ik heb dit soms ook dan loopt er een ruiterpad vlak naast een voetpad en is het ruiterpad dicht gegroeid.
dan pak ik meestal het naast legende pad maar op heel veel plekken is het niet duidelijk aangegeven,
dan staat er in het heel klein onder het bordje paarden niet toegestaan dus gwn heel goed lezen :o

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 08:22

Als ik buiten rij en wordt door een voetganger uitgescholden omdat ik op het verkeerde pad rij. Wat echt zelden voorkomt dan roep ik altijd: zooooo u bent scherp. U kunt wel bij de boswachterij solliciteren. Die zogenaamde keurige bemoeizucht van mensen. Vaak is het prachtig weer. Ik rij lekker buiten, mensen lopen lekker met hun hond. Val mij niet lastig.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:25

Wat een gemiep tegenwoordig over wie waar moet lopen zeg! -O-
Het is een geven en nemen,als men in het bos is moet men gewoon rekening houden met elkaar daarmee bedoel ik: Bijv. NIET in harde draf of galop iemand voorbij stuiven en drukke honden even bij voet roepen tot het weer kan.Heel simpel toch?
En uiteraard hoor je natuurlijk ook niet met je paard of jezelf met hond bijv. jonge aanplant kapot te lopen.Men hoeft toch niet opelkaar te schreeuwen en te schelden pfff. :\

Willen ze allemaal persé tóch die regels dan moet het ook zo worden aangepast dat de regels goed zijn te volgen met o.a. goede ruiterpaden die duidelijk zijn aangeven en idem voor de voetgangers en fietsers enz.

Ik zie hier in de buurt paaltjes staan die bedoelt zijn om een ruiterpad aan te duiden,nou hilarisch hoor,midden in een berg onkruid waar NOOIT een pad is geweest rammen ze zo'n paaltje erin!
Hoezo geld over de balk he? _O- hahaha

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:26

Jennyj01 schreef:
Als ik buiten rij en wordt door een voetganger uitgescholden omdat ik op het verkeerde pad rij. Wat echt zelden voorkomt dan roep ik altijd: zooooo u bent scherp. U kunt wel bij de boswachterij solliciteren. Die zogenaamde keurige bemoeizucht van mensen. Vaak is het prachtig weer. Ik rij lekker buiten, mensen lopen lekker met hun hond. Val mij niet lastig.

Ik roep wel eens: Tis weer mooi weer he?! }>
Want tja als het regent zie je geen kip hihihi

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:32

De meeste borden aan het begin van bossen hebben een tekst in de trant van:

vrije toegang op wegen en paden van zonsopgang tot zonsondergang
verboden voor loslopende honden
verboden voor ruiters buiten de daartoe aangewezen paden
(plus meestal nog een zwik andere dingen zoals als geen rommel maken, geen planten beschadigen etc)

Er staat dus (zo goed als) altijd dat wandelaars op alle paden mogen komen, inclusief ruiterpaden, en dat het verboden is voor ruiters ténzij het aangegeven is dat het wel mag. Rijd jij dus op een ruiterpad, dan mag dat, ook al staat er aan het begin van het bos: "verboden voor ruiters enz..."

Overigens mag je bijna altijd wél op onverharde openbare wegen rijden met je paard (officiele wegen dus, met een straatnaambordje; tenzij er een officieel verkeersbord staat met zo'n rode rand waar een paard/paard-en wagen op staat, of zo'n helemaal witte met een rode rand) én mag je op openbare wegen buiten de bebouwde kom je hond laten loslopen (dat mag nl gewoon buiten de bebouwde kom; binnen de bebouwde kom is vrijwel altijd in de plaatselijk APV vastgelegd dat het verboden is).

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:10

In de meeste gevallen is het zo dat wanneer je überhaupt niet met je paard in het gebied mag komen, er dit bordje staat (of een soortgelijke variant): Klik.
Mag je wel in gedeeltes van een bos rijden (dus op de ruiterpaden), dan staat er meestal iets op het bordje over verboden voor paarden buiten de aangegeven route. Dat laatste bord kan ook prima naast een ruiterpad staan, aangezien een ruiterpad een aangegeven route is en je daar dus wel mag rijden.

Overigens heb ik geen boodschap aan mensen die me een grote mond geven over iets dat ik niet mag, terwijl zij zelf ook een soortgelijke overtreding begaan op hetzelfde moment, gevalletje pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:10

Hmmmm, tja. Van het weekend was ik wandelaar en liep 16 km met een vriendin. We kwamen ook een aantal ruiters tegen. Het viel me op dat we twee keer van achteren zonder waarschuwing in draf gepasseerd werden. Nou ben ik paarden gewend maar als je op de grond staat is dat toch best intimiderend als er opeens een paard vlak langs je draaft. Het waren openbare zandwegen, je mag daar wel rijden. Maar moet dat nu zo? Waarom niet even roepen en vragen of je mag passeren?

Dat wandelaars schrikken of zich ergeren kan ik me best voorstellen met dit gedrag eigenlijk.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:05

Zijn er geen speciale kaarten van het bos te vinden bij de boswachter of de vvv?