Paard leren stil te staan op poetsplaats

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Paard leren stil te staan op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:03

Mijn paard weet dat ze stil moet staan op de poetsplaats. Dat vindt ze moeilijk omdat ze bij elke geluidje wil draaien om te zien wat er aan de hand is. Ze blijft netjes stil staan als ik er naast sta. Als ik wegloop, en zeker als ik uit zicht ben, dan draait ze direct en verplaatst ze zich een kwartslag. Dit doet ze overigens rustig, ze is niet paniekerig, eerder nieuwsgierig wat er allemaal gebeurt. Zodra ik terug ben, is ze gehoorzaam. Dan corrigeer ik haar en zet ik haar terug.

Nu wil ik haar leren om ook stil te staan als ik uit zicht ben. Nu oefen ik dat door een stukje weg te lopen, verbaal te belonen als ze stil blijft staan en dan terug te keren. Ze blijft echter draaien zodra ze merkt dat ik buiten bereik ben. Nu loop ik dan snel terug om haar te corrigeren. Maar beloon ik haar dan misschien met mijn aandacht? Moet ik niet direct terugkeren als ze draait? Hoe gaat ze in vredesnaam leren dat ze ook stil moet staan als ik uit zicht ben? Heeft iemand hier ervaring mee? Of vraag ik teveel van mijn paard?

xx_Jersey_xx

Re: Paard leren stil te staan op poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:17

Mijn paard had dit ook... ik heb dit gewoon genegeerd en haar weg geblokkeerd met een halster touw waardoor ze niet kan draaien (uiteraard kon dit touw vanzelf losschieten al ze in paniek zou raken), en je moet er idd niet meteen naar toe lopen, het is misschien geen positieve aandacht maar aandacht is aandacht bij paarden..... Maar ik weet niet hoe en waar je je paard vastzet? maar misschien moet je hem eens op een poetsplaats zetten of in de stal zodat hij niet kan draaien. En is het een jong paard? want dan hoort dit nog gewoon bij de basisopvoeding en met een beetje oefenen komt dat zeker goed!! :) En je vraagt zeker niet te veel van je paard hoor!! maar het heeft gewoon eventjes tijd nodig, maar blijf vooral rustig en straf het paard niet, wan dit werkt NIET!! :D Veel succes!!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:24

Je hebt het gedraai van jouw paard geblokkeerd. Slim. Maar blijft hij of zij dan wel stil staan nu het losser staat? Mijn paard staat met een enkel halstertouw vast aan een paal, heeft alle ruimte om te bewegen. Mmm, hoe kan ik die bewegingsruimte verkleinen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:20

Persoonlijk denk ik niet dat je teveel vraagt. Maar ik denk wel dat je moet kijken in hoever je je paard daarin kan 'opvoeden'. Het is en het blijft een vlucht dier, dat weten we allemaal. En een vluchtdier zal altijd om zich heen kijken of er gevaar is en of het zal moeten vluchten..

Maar vergelijk het een beetje met jezelf. Stel jij bent bij iemand en je moet even wachten. Blijf je dan precies staan zoals je hebt gezegd dat je even bleef wachten? Ik kijk ook altijd een beetje rond... En blijf niet recht voor mij uitstaren.

Mijn merrie stond eerst ook geen seconden stil, altijd maar draaien en hinikken en moeilijk doen.
Maar mijn merrie was de leider van de stal. En naar haar idee moest zij altijd de andere in de gaten houden. Ik kon haar ook niet normaal uit de weide meenemen want dan was ze al weg voor ik de weide terug dicht kon doen. Toen had ik er een expert bij gehad en bij mijn merrie was het dominant gedrag en pure onzekerheid. We hebben haar toen een paar keer heel goed op haar nummer gezet en elke keer als ik even iets moest gaan pakken wanneer ze mij niet zag bleef ik praten en fluiten zodat ze wist waar ik was. Ookal zong ik een liedje, in de verte hoorde ze mij dan toch en wist ze dat ik er was maar dat ik zo terug kwam. En als ik dan terug kwam beloonde ik haar of dat ze het aller kleinste en schattigste paardje van heel de stal was. Ze werd steeds geruster en keek altijd met haar oortjes naar voren waar het geluid vandaan kwam. Tuurlijk draaide ze afentoe nog wel eens wat, maar het was geen stress kip meer. Maar meer een braaf paard dat op haar aai stond te wachten als ik weer terug was!

Je kan een paard zo veel gaan opsluiten als je wil, maar wat als er dan straks echt wat gebeurd? En het paard voelt zich opgesloten en hij kan niet weg... Dan gebeuren er ook grote ongelukken....

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 21:47

Dat vind ik ook een goed advies! Ik ga het 'blijven praten' uitproberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:52

Vastzetten met Aussie Tie Ring of Safe Clip, neerzetten, niet blijven praten en een uur laten staan. Door de Aussie Tie Ring of Safe Clip kan ze zich niet ophangen. Zorg ervoor dat je echt een uur de tijd hebt dagelijks, en niet dat er iemand anders zijn paard perse wil opzadelen of poetsen. Hou dit een maand vol, moet het geregeld zijn.

Wat ook helpt is je paard vastzetten in de box. Ook weer met Aussie Tie Ring of Safe Clip. Paard moet leren geduldig te zijn. Gewoon weglopen, niet verder naar omkijken. Als je met de correcte tools werkt gaat het goed en is het veilig.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 21:58

Cassidy, ik heb gegoogeld en snap het vrees ik niet. Het zijn veiligheidsclips? Maar mijn paard trekt niet ofzo, ze is rustig. Ze stapt alleen opzij zodat ze beter om zich heen kan kijken. Helpen deze clips daartegen en hoe dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:00

Uitleg Aussie Tie Ring en Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Verkoopadressen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

Je kunt je paard met deze ringen vastzetten en weglopen. Zonder dat je blijft praten. Draaigedrag ignoreren, gaat vanzelf over, maar dan moet je wel langere tijd kunnen vastzetten. En veilig kunnen weglopen. En dat lukt met deze ringen want dan kunnen ze zich niet ophangen als ze wel draaien, trekken, hangen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:02

Persoonlijk denk ik wel dat je te veel vraagt...
Je paard staat verder netjes stil, doet niks, sloopt niks, raakt niet in paniek, pakt anderen niet aan, gaat niet hangen en weet ik al dat meer. Wat maakt die kwartslag dan uit?
Ik vreaag me af waarom je niet wil dat ze die kwartslag maakt. Zeker als ik uit je verhaal niks kan opmaken wat maakt dat het niet goed is.

En anders gooi je er misschien gewoon een pluk hooi voor, hebben ze wat te doen als ze rechtvooruit moeten staan. Het is en blijft een nieuwschierig dier, dus laat ze ook lekker kijken, zeker als jij uit zicht bent des te meer r4eden om het wel te laten gebeuren. Als er dan iets aankomt zien ze het ten minste gebeuren denk ik dan.

In het kader why fix it if it ain't broke, is dit wel een hele duidelijke in mijn ogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:16

Niet mee eens, het kan altijd beter. Als jij je ergert aan dat gedraai, dan valt dat op te lossen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:17

Je zegt dat wanneer jij terug bij het paard komt je het paard even corrigeert en dan kan je weer verder doen.
corrigeren heeft enkel zin als je dat binnen de 3seconden doet, dus hier is het eigenlijk veel te laat en begrijpt een paard dus nooit waarom je haar ineens lastig valt, dus is dit eerder een vorm van ik pest even het paard.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 22:31

Corrigeren betekent in dit geval recht zetten. Anders moet ik haar schreef laten staan. Verder interessant, de verschillende meningen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:52

@cassidy, kán ja...maar móet? Nee...

Ik kan nog steeds niks van ergernis lezen. Klinkt nu volgens mij puur als een hebbedingetje zeg maar.
Niet iets wat moet omdat het gevaarlijk/vervelend/slecht of wat dan ook is.
Ben dan ook nog steeds benieuwd naar de beweegredenen eigenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:54

Daar kan alleen ts op antwoorden. Maar ik kan me voorstellen dat, als je iets tegenkomt bij je paard, je dat wilt corrigeren. En dan maakt het voor mij niet uit of het angst is voor een trekker, voor de spuitplaats of het draaien op de poetsplaats. Wat ik in het verhaal mis is de leeftijd en de opleidingsgraad van het paard.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:21

Het paard is een recreatiepaard en negen jaar oud. Ze staat normaliter in de stal als ik poets en opzadel. Dan mag ze van mij rustig rond dwarrelen, als ze mijn ruimte maar respecteert. Ik wil dat ze aan de paal stil blijft staan omdat ze anders andere paarden (die naast haar staan) lastig valt doordat ze bijvoorbeeld haar kont er tegen aan zet. Andere paarden corrigeren mijn paard niet omdat ze het baasje is. Maar ja, ik vind de 'if it aint broken...' idee ook wel inspirerend....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:30

Kijk, daar heb je het al. Je doorbreekt het patroon (normaal op stal staan met opzadelen) en verwacht nu ineens dat ze op de poetsplaats wel stil blijft staan? Vind je dat eerlijk naar het paard toe?

Wil je dit aanpakken, zul je je patroon moeten aanpassen. Dan staat ze uiteindelijk op de poetsplaats te pitten. Maar dan dien je wel tijd te investeren en het paard die tijd te geven.

Of je neemt de shortcut en gaat het helemaal niet aanpakken vanwege dat "if in ain't broken..." verhaal.

Jouw paard, jouw keuze. Ik zou het zelf wel weten.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:55

Cassidy, ik vraag juist advies hoe ik haar dat kan leren. Ik doe het niet 'ineens' en ben aan het onderzoeken welke leertheorieen hierover zijn en welke het beste aansluit bij mijn situatie. Ik zal de theorie in de praktijk brengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:19

En wat zou je er van vinden als je de situatie aan dient te passen om tot het gewenste resultaat te komen?

En als je een ding zou moeten hebben geleerd als je al langer met paarden omgaat, is dat paarden zich niet altijd aan de theorie houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:44

Je reactie is leuk, maar niet realistisch.
Zoek een lesgever/trainer die dit samen met jou kan aanleren.
Ieder paard kan dit leren , dus ook jouw paard.
Maar het zelf eens gauw gaan fiksen aan de hand van enkel een paar tips te lezen, nee dat lukt echt bijna nooit.
Advies vragen is goed, maar denken dat je het snel eens zelf zal oplossen is jezelf overschatten, zoek les.
De fout moet je altijd bij jezelf zoeken nooit bij het paard.

EvelienKiss schreef:
Cassidy, ik vraag juist advies hoe ik haar dat kan leren. Ik doe het niet 'ineens' en ben aan het onderzoeken welke leertheorieen hierover zijn en welke het beste aansluit bij mijn situatie. Ik zal de theorie in de praktijk brengen.

xx_Jersey_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:09

EvelienKiss schreef:
Je hebt het gedraai van jouw paard geblokkeerd. Slim. Maar blijft hij of zij dan wel stil staan nu het losser staat? Mijn paard staat met een enkel halstertouw vast aan een paal, heeft alle ruimte om te bewegen. Mmm, hoe kan ik die bewegingsruimte verkleinen....

Mijn paard blijft nu idd gewoon stilstaan. Natuurlijk draait een paard weleens,dat kan je toch niet voorkomen, maar stiller dtaan kan altijd :)
ow uhmm je zou je paard in de stal kunnen poetsen, mijn paard staat ook gewoon aan een paal maar ik heb aab elke kanr van haar een lijn geknoopt en naar achter gehaald daar stond eeb hek dus daar heb ik het aan vast geknoopt. maar je moef natuurlijk kijken wat jij het fijnste vind.....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:13

Ik denk dat je eerst eens toe moet werken naar dat je haar niet hoeft te corrigeren als je er bij staat.